40.685 MHz kristal gezocht.

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Onlangs is mijn afstandbediening van de garagepoort op de grond gedonderd en nou doet ie dus niks meer.

Enig onderzoek heeft uitgewezen dat het kristal niet meer oscilleert. We hebben er effe een ander van 40 MHz ingezet en toen kregen we op de oscilloscoop weer signaal van de zendspoel.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw zendkristalletje van 40.685 MHz (= 40 MHz kanaal 52). Conrad heeft em iig niet.
Iemand een idee waar ik nog zou kunnen kijken?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
IN IEDER GEVAL NIET HIER
druiloor........we doen hier in PC's ja....niet in garagedeuren.....
--zucht-- zwaar vermoeiend om elke keer weer mensen terecht te wijzen ;)

iRacing Profiel

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Zeg, zo kannie wel weer :( Op zo een reactie zit ik dus echt te wachten....

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

probeer eens een paar elektronica boeren te bellen...grotere kans dan dat hier iemand er eentje voor je heeft liggen.

Geen idee waar je woont, maar in alkmaar is een winkel genaamd radio elco...die zouden misschien wel hebben...

sorry m8...succes!!

reserveringshouder Tesla Model 3

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Probeer het eens bij elektronicawinkels zoals Display of zo. Als die ze niet hebben kunnen die je eventueel misschien wel verder verwijzen.

Of de fabrikant of leverancier van de deuropener :P

Wanbeleid is ook beleid.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ze kunnen ze iig bestellen :)
das zo goed als zeker
gewoon een electronicaboer bellen, vragen of ze m hebben, en anders laten bestellen
bel er wel even een paar in de buurt, prijzen kunnen bij sommige onderdelen echt flink verschillen!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 11:32 schreef agent327 het volgende:
Of de fabrikant of leverancier van de deuropener :P
Daar ben ik al geweest, die verkopen natuurlijk liever een complete unit.

• Latok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02-2017
Over de Z80 gesproken! Ik dacht dat die kristallen in de MSX amateurscene gebruikt worden om de computer op 40Mhz te laten draaien i.p.v. op 3.58 mhz.

Als je niks kunt vinden, is het misschien raadzaam je vraag eens te posten op de MSX nieuwsgroep COMP.SYS.MSX

Greetz,

Latok

• Twinkil
  • Laatst online: 13-08 17:25

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

Bel "Muco modelbouw" eens in Alkmaar. Daar handelen ze in al die zooi en meer. 40 MHZ band hebben ze mischien wel.

:Y)

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 11:24 schreef kroegtijger het volgende:
IN IEDER GEVAL NIET HIER
Zeg .. doe jij eens ff rap wat minder

• Diederik
  • Niet online
Ik heb er in ieder geval geen een voor je :)

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Ik heb hier nog wel een 40.684 MHz kristal voor je liggen :+

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op vrijdag 09 november 2001 13:33 schreef Dey het volgende:
Ik heb hier nog wel een 40.684 MHz kristal voor je liggen :+
Ja, die heeft iedereen :P Wij hebben gelukkig een back-up afstandbedieding liggen en zo kan hij worden bijgemaakt. Idee voor volgende keer :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 11:48 schreef Latok het volgende:
Over de Z80 gesproken! Ik dacht dat die kristallen in de MSX amateurscene gebruikt worden om de computer op 40Mhz te laten draaien i.p.v. op 3.58 mhz.
Haha, een Z80 op 40 MHz, dat is net zoiets als een 8086 op 100 Mhz. Ik vermoedt dat dat 4.0 MHz zal moeten zijn.
Op vrijdag 09 november 2001 12:38 schreef Twinkil het volgende:
Bel "Muco modelbouw" eens in Alkmaar. Daar handelen ze in al die zooi en meer. 40 MHZ band hebben ze mischien wel.

:Y)
Hmmm, modelbouw. Dat zou kunnen dat die dezelfde (gereserveerde) frequentieband gebruiken. Da's een goede, tip, thanx.
Op vrijdag 09 november 2001 13:35 schreef justin01 het volgende:

Wij hebben gelukkig een back-up afstandbedieding liggen en zo kan hij worden bijgemaakt. Idee voor volgende keer :)
Ik heb ook nog een tweede afstandsbedieding, maar die is in het bezit van mijn lieve echtgenote. :*

Als ik het met een nieuw xtal weer aan de praat krijg, scheelt het iig een hoop poen. Die stomme afstandsbedieningen vind ik nogal duur. Zeker als je ziet wat erin zit.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmm... ik moest er laats ook een hebben, en laat ik dan net een leuk familie lid hebben die die dingen repareerd :)
IN IEDER GEVAL NIET HIER
Pf.

Verwijderd

kijk en of zoek eens op de volgende plekken:
*VERON: Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland. Misschein staan er links: kijk zelf op hun website (zoek effe)
* Rijff kristal (meen ik): die maakt kristallen op maat, maar die weet vast wel een adres
* Laat eens een google-search los op een paar kreten (kristal amateur radio zender etc.......)
* Bel Radio Piet in Arnhem eens, of Display Arnhem/Utrecht (foonboek....)
* onderdelenmarkten in de gaten houden (zie websites)

Succes
Andre@Home
(niet zo aktief) legaal radiozendamateur.

• Latok
[..]
Haha, een Z80 op 40 MHz, dat is net zoiets als een 8086 op 100 Mhz. Ik vermoedt dat dat 4.0 MHz zal moeten zijn.
[..]

Ok, ik zal wat preciezer zijn. De R800 processor is een 28Mhz CPU die het hart vormt van de MSX turboR computer. Dit is een MSX computer uit de jaren 90 en is nooit op de Europese markt verschenen, maar alleen in Japan gereleased.

Die machines zijn mondjesmaat geïmporteerd naar Nederland en hier zijn nog altijd een paar honderd hobbyisten bezig met de MSX (waaronder deze MSX turboR).

1 van de hobbyprojecten die op poten zijn gezet is het verhogen van de klokfrequentie van die R800 CPU. Hiervoor wordt dacht ik zo'n 40mhz kristal gebruikt. De R800 CPU is overigens volledig Z80 compatible en heeft alleen als extra's de hogere snelheid, vermenigvuldig- en deelinstructies en ik dacht een bredere 16 bits databus.

Maar erhm, over die 4 mhz. Al in de jaren 80 werd de klokfrequentie van veel MSX-Z80 cpu's verhoogd naar 7,16 Mhz!! Had je wel een Z80H cpu voor nodig, geloof ik...

• kroegtijger
Op vrijdag 09 november 2001 11:29 schreef EXX het volgende:
Ja, laten we heel eerlijk zijn...ik vraag hier toch ook niet voor een gebruiksaanwijzing van mn automatische blikopener??? Tweakers.net gaat over pc's.....dit hoort hier gewoonweg niet thuis...tuurlijk is het heel rot voor je dat ie t niet doet, maar je kan hier toch niet zomaar van alles gaan lopen posten??? kijk gewoon in de displaycatalogus of op een site die zich met dit soort dingen bezig houd..........
verder even goeie vrienden natuurlijk hoor...maja....t word af en toe een beetje frustrerend als je alleen maar posts ziet die offtopic zijn.......vandaar.....
;)

iRacing Profiel

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Op vrijdag 09 november 2001 14:19 schreef Latok het volgende:
[..]
[..]

Ok, ik zal wat preciezer zijn. De R800 processor is een 28Mhz CPU die het hart vormt van de MSX turboR computer. Dit is een MSX computer uit de jaren 90 en is nooit op de Europese markt verschenen, maar alleen in Japan gereleased.

Die machines zijn mondjesmaat geïmporteerd naar Nederland en hier zijn nog altijd een paar honderd hobbyisten bezig met de MSX (waaronder deze MSX turboR).

1 van de hobbyprojecten die op poten zijn gezet is het verhogen van de klokfrequentie van die R800 CPU. Hiervoor wordt dacht ik zo'n 40mhz kristal gebruikt. De R800 CPU is overigens volledig Z80 compatible en heeft alleen als extra's de hogere snelheid, vermenigvuldig- en deelinstructies en ik dacht een bredere 16 bits databus.

Maar erhm, over die 4 mhz. Al in de jaren 80 werd de klokfrequentie van veel MSX-Z80 cpu's verhoogd naar 7,16 Mhz!! Had je wel een Z80H cpu voor nodig, geloof ik...
Juist, in die tijd had je ook nog de MSX 2+ en de Turbo, er waren ook ombouw pakketen beschikbaar om van je MSX 2 een 2+ of een Turbo te maken. Alleen wel weer wat duur, al viel het voor die tijd voor een prijs van computer best mee.

Veel plezier gehad van mijn MSX 2, alleen jammer dat Philips en Sony nog wel eens wat verschillen hadden in de MSX 2, moeilijk doen met floppies en dergelijke staan nog goed in mijn geheugen gegrift.

Hoorde laatst (nou ja begin dit jaar) dat er weer een aantal mensen van vroeger in de japanse msx industrie weer een plan hadden opgezet voor een nieuwe msx proc. Maar weet niet meer hoe het daar verder mee is gegaan.

Als je kijkt wat een MSX allemaal kon liep deze ver zijn tijd voorbij. Vindt ik dan tenminste in vergelijking met de PC.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
een model bouw zaak die heeft ook losse kristallen voor zend aparatuur van radiografische besturing.
succes met zoeken

Acer 1501 : P4 bak

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 14:19 schreef Latok het volgende:

Ja, dat klopt: Z80 -> 2 MHz, Z80A -> 4 MHz, Z80B -> 6 MHz en de Z80H (H for Highspeed!) -> 8 to 10 MHz.

Die R800 is een 16 bits CPU, die binary compatible is t.o.v. de Z80, maar ook intern veel efficienter werkt en dus sneller is, ook bij gelijke clock. Er zijn wel meer van die dingen o.a. Hitachi's HD64180. Zilog zelf levert tegenwoordig een 20 MHz CPU die nog Z80 code compatible is.

In embedded systems zijn deze CPU's nog steeds populair omdat ze erg goedkoop zijn en er heel makkelijk systeempjes mee te bouwen zijn.

• Latok
[quote]Op vrijdag 09 november 2001 14:46 schreef RIKZ het volgende:

"
Veel plezier gehad van mijn MSX 2, alleen jammer dat Philips en Sony nog wel eens wat verschillen hadden in de MSX 2, moeilijk doen met floppies en dergelijke staan nog goed in mijn geheugen gegrift.'
"

Hehehehehehe.....Poke -1,170 (poke &hffff,&haa) voor de Philips, die voor de Sony ben ik even kwijt. Tja, het waren vooral de softwareleveranciers die verkeerde programma's schreven hoor...De schuld is iets te snel bij Philips en Sony gelegd. Het probleem was dat de Sony en de Philips machines het geheugen in een ander (subslot) hadden. Veel software zocht niet op een correcte manier naar het geheugen.

"
Hoorde laatst (nou ja begin dit jaar) dat er weer een aantal mensen van vroeger in de japanse msx industrie weer een plan hadden opgezet voor een nieuwe msx proc. Maar weet niet meer hoe het daar verder mee is gegaan.
"

Weet ik ook van. ASCII, het moederbedrijf van MSX, was bezig met de ontwikkeling van een officiële emulator, de MSX PLAYER. Door een interne machtsstrijd waarbij o.a. de geestelijke vader van MSX Kazuhiko Nishi betrokken was, heeft ASCII zijn handen van het project teruggetrokken. Hoe het nu verder gaat, weet ik niet. Wel weet ik dat die emulator geschreven is voor INTENT, een platform onafhankelijk OS. Zoiets als Java. De bedoeling is om op korte termijn oude MSX software op mobiele telefoons te laten draaien, ik dacht op de iMODE van NTT DOCOMO. KPN gaat over een paar weken haar iMODE plannen ontvouwen, toch? Tja, we zien wel.....Overigens is daarom de emulator ook voor INTENT geschreven. Zodat de emulator op verschillende systemen kan draaien.

"
Als je kijkt wat een MSX allemaal kon liep deze ver zijn tijd voorbij. Vindt ik dan tenminste in vergelijking met de PC.
"

Ja, wel in vergelijking met de huidige pc's ja. Maar laten we Commodore niet vergeten en dan vooral niet de AMIGA. Dat ding was voor zijn tijd pas echt goed natuurlijk.
Het grote voordeel van de MSX was echter de benaderbaarheid van de machine voor meer mensen. Het was kinderlijk eenvoudig leuke audiovisuele resultaten op de MSX tevoorschijn te toveren.

Greetz,

Latok

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Elke modelbouwzaak heeft die dingen. Ze nl ook gebruikt in de zenders/ontvangers van radiografisch besturingen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

www.pagina.nl en dan modelbouw of RC modelbouw...

Trouwens, de Conrad heeft ze wel, het is een gangbare kristal...

Neem wel een zend-kristal, de onvangers zitten in werkelijkheid ernaast, 455khz bij AM en bij FM weet ik ff niet hoeveel....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Nou, ik werk bij Conrad ... en volgens mij hebben we ze inderdaad wel hoor

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
we doen hier in PC's ja....niet in garagedeuren.....
Dit is hardware algemeen. Dat algemeen staat voor alle soorten hardware. Een afstandsbediening is imo ook hardware. En hij vraagt ook of iemand dat misschien weet, dan hoef je 'm nog niet zo uit te schelden, relax man!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Kroegtijger heeft al een waarschuwing en wordt vriendelijk doch zeer dringend verzocht zich in het vervolg in te houden.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• dumb_8
  • Laatst online: 07-07 16:35
Koel ex-MSXers :) Ik heb nog steeds een NMS8280 Z80H@7.14Mhz / 1152KB ram/ 128KB Vram/ 70MB SCSI HD/ OPL4 16bit sound (etc etc) en het ding werkt ook nogsteeds :) Ik heb zelfs een gemodde NMS8250 kast om de HDs in kwijt te raken.

In die dingen werd pas getweaked. Geen jumpers maar gewoon keihard met je soldeerbout tekeer gaan. Yeah.

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• kroegtijger
Op vrijdag 09 november 2001 18:56 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Kroegtijger heeft al een waarschuwing en wordt vriendelijk doch zeer dringend verzocht zich in het vervolg in te houden.
Yo, that's some scarry shit you've got there :+

in plaats van mensen op hun vingers te tikken die wat pissig af en toe worden van rare topics, kun je beter iets aan dit soort dingen doen....... er staan zoveel wazige posts, opmerkingen van mensen die van geen kant kloppen, of topics die niet op de juiste plek staan, dat je vanzelf af en toe wel pissig word.......maar ja.....poep gebeurt ;)

iRacing Profiel

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:16

need i say more????

:Z

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• MGSNK
  • Laatst online: 11:16
je nick klopt trouwens niet, Newbie of Loser past denk ik beter

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

/offtopic (sorry daarvoor)
Op zaterdag 10 november 2001 18:47 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

in plaats van mensen op hun vingers te tikken die wat pissig af en toe worden van rare topics, kun je beter iets aan dit soort dingen doen.......
Dan ga je naar Stoute Usertjes als een topic je niet bevalt.
er staan zoveel wazige posts, opmerkingen van mensen die van geen kant kloppen,
Ik ben blij dat je zelfkennis hebt...

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op zaterdag 10 november 2001 18:47 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

in plaats van mensen op hun vingers te tikken die wat pissig af en toe worden van rare topics, kun je beter iets aan dit soort dingen doen....... er staan zoveel wazige posts, opmerkingen van mensen die van geen kant kloppen, of topics die niet op de juiste plek staan, dat je vanzelf af en toe wel pissig word.......maar ja.....poep gebeurt ;)
Wat ben jij een gigantische mega(vul zelf in).
Ga even op www.ikben12jaar.com ouwhoeren ofzo.
kinderen zoals jij mogen hier neit eens komen >:)

specs

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 19:19 schreef executor het volgende:

[..]

Wat ben jij een gigantische mega(vul zelf in).
Ga even op www.ikben12jaar.com ouwhoeren ofzo.
kinderen zoals jij mogen hier neit eens komen >:)
Confirmed, LOL :D

Maar goed we kunnen er beter neit over blijven praten. Word het topic alleen maar lelijker van en hij vind het waarschijnlijk ook nog leuk ook.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Dat mot ik nog een kijken op de website van Conrad, ik had een hele rits gevonden op de homepage, maar net kanaal 52 (40.685 Mhz) ontbrak in het rijtje.

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een nieuwe afstandsbediening???

• kroegtijger
Op zaterdag 10 november 2001 19:02 schreef MGSNK het volgende:
je nick klopt trouwens niet, Newbie of Loser past denk ik beter
--zucht--
|:( laat ik me naar niet verlagen tot een ordinaire scheldpartij zonder mn argumenten goed te onderbouwen zoals anderen hier doen........... Helaas dat ik t niveau van dit forum te hoog heb ingeschat.....

iRacing Profiel

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op vrijdag 09 november 2001 16:40 schreef afterburn het volgende:
Elke modelbouwzaak heeft die dingen. Ze nl ook gebruikt in de zenders/ontvangers van radiografisch besturingen.
'k wou het net posten :)

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 17:09 schreef EXX het volgende:
Dat mot ik nog een kijken op de website van Conrad, ik had een hele rits gevonden op de homepage, maar net kanaal 52 (40.685 Mhz) ontbrak in het rijtje.
Hmmz, jah de website ... maar daar staat niet àlles op hè ... probeer de winkel eens te bellen. 053-4285470 ... of als je direct de componenten-balie moet hebben (waar ze zo effe kunnen zoeken of het er is) bel dan 053-4285477 :)

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 17:47
Waarom koop je niet gewoon 3 nieuwe kristallen en die in je afstandbedieningen en garagedeur bouwen?? Volgens mij hoeftie niet perse op 40.685MHz, of sla ik de plank nou mis :?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 00:28 schreef eddepet het volgende:
Waarom koop je niet gewoon 3 nieuwe kristallen en die in je afstandbedieningen en garagedeur bouwen?? Volgens mij hoeftie niet perse op 40.685MHz, of sla ik de plank nou mis :?
In principe moet dat ook gaan, maar 40.685 MHz is een gereserveerde frequentie voor afstandsbedieningen. Daar wil ik me dan ook aan houden, wie weet wat je anders voor een bijverschijnselen krijt ;) .

En waarom gewoon geen nieuwe afstandsbediening gekocht? Omdat die pakweg 10 keer zo duur zijn als een los kristalletje. Bovendien, je bent knustelaar/prutser/tweaker of niet.

Verwijderd

Ga maar eens naar www.okaphone.nl , sturen het desnoods voor je op....

Suc6 :P

• Gem1e
  • Laatst online: 25-02-2025
Op vrijdag 09 november 2001 11:22 schreef EXX het volgende:
Onlangs is mijn afstandbediening van de garagepoort op de grond gedonderd en nou doet ie dus niks meer.

Enig onderzoek heeft uitgewezen dat het kristal niet meer oscilleert. We hebben er effe een ander van 40 MHz ingezet en toen kregen we op de oscilloscoop weer signaal van de zendspoel.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw zendkristalletje van 40.685 MHz (= 40 MHz kanaal 52). Conrad heeft em iig niet.
Iemand een idee waar ik nog zou kunnen kijken?
Klove Heerhugowaard, maakt kristallen die je wilt op bestelling

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
Op vrijdag 09 november 2001 11:29 schreef EXX het volgende:
ja, op zulke topics in hardware algemeen zeker wel?! |:(
vraag het dan in casemodding en overclocking, dat is meer een technische kant...

• kroegtijger
Op maandag 12 november 2001 23:40 schreef marteltor het volgende:

[..]

ja, op zulke topics in hardware algemeen zeker wel?! |:(
vraag het dan in casemodding en overclocking, dat is meer een technische kant...
dank....

iRacing Profiel

Verwijderd

Het hoeft niet precies het zelfde aantal MHz te zijn.... een beetje ervan af kan ook nog wel...
Pagina: 1