Bootable cd, niet bootable??

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier een IBM Aptive pc, een pentium 120. Daar had ik linux 7.1 op geinstalleerd via een bootable cdrom van Slackware.
Nu heb ik slackware 8.0 gedownload, en wil ik die installeren, maar vind kennelijk mijn pc de bootimage niet op de cd :(
Ik heb er 3 verschillende cdromspelers in gehad, maakt niks uit. De slackware 8.0 cd werkt wel in andere pc's. Een andere bootable cd, van Windows werkt wel gewoon.
Op de bak booten naar linux 7.1 en dan proberen de cdrom te mounten lukt ook niet , dan krijg ik iets van "/etc/hdb unknown device, can't find device in /mstab " zoiets. weet het niet precies meer.
De cdromspeler op master/slave & prim/sec zetten helpt ook niks. cdromspeler wordt dus wel herkend in bios, en in bios staat ook ingesetld dat hij eerst van cdrom moet booten

Verwijderd

Tja, ik zou zeggen neem de weg van de minste weerstand en maak bootfloppen. Dat werkt bijna altijd.

Blijkbaar kan je bios niet goed overweg met een linux bootable cd. Het is ook een ander formaat dan die van een windows cd. Vandaar dat windows wel bootvan cd en slackware niet.

Verwijderd

Blijkbaar heeft je bios wat moeite met bootable cd's. Dat komt vrij vaak vaak voor met oude biosen. De slackware bootsector op de cd een ander formaat dan die op de windows cd (ben even de namen kwijt van de verschillende formaten). Vandaar dat de windows cd wel boot en de slackware cd niet.

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 09 november 2001 10:02 schreef balou het volgende:
Blijkbaar heeft je bios wat moeite met bootable cd's. Dat komt vrij vaak vaak voor met oude biosen. De slackware bootsector op de cd een ander formaat dan die op de windows cd (ben even de namen kwijt van de verschillende formaten). Vandaar dat de windows cd wel boot en de slackware cd niet.
Ja maar ik had in het verleden ook Slack 7.1 geinstalleerd zonder problemen.
En ik kan de cdspeler dus ook niet mounten onder slack is dat we lnormaal ?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 09 november 2001 10:17 schreef robbertb het volgende:
Dan is de ISO naar de kl*te denk ik, heb je al een md5sum ervan berekend ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 10:17 schreef robbertb het volgende:

[..]

Ja maar ik had in het verleden ook Slack 7.1 geinstalleerd zonder problemen.
Dat is dan wel vreemd. Boot hij gewoon niet van cd of blijft de pc hangen?

Wat is het preciese mount commando wat je gebruikt?

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 09 november 2001 10:20 schreef balou het volgende:

[..]

Dat is dan wel vreemd. Boot hij gewoon niet van cd of blijft de pc hangen?

Wat is het preciese mount commando wat je gebruikt?
Als ik opstart krijg ik zo K*T ibm plaatje te zien van dat ik een diskette in de diskdrive moet doen en dan op F1 drukken, met andere woorden dat hij dus geen operating system kan vinde.
Ik zie em wel ff lezen van de cdrom, lampje brand ff maar gebeurd verder niks.
Ik heb er nu trouwens geen diskdrive in, is namelijk server, dus met diskette's werken is nu beetje lastig of ik moet em eerst uit andere pc slopen, maar het is nietzo dat dat de bootprobs veroorzaakt.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 10:23 schreef robbertb het volgende:

[..]

Als ik opstart krijg ik zo K*T ibm plaatje te zien van dat ik een diskette in de diskdrive moet doen en dan op F1 drukken, met andere woorden dat hij dus geen operating system kan vinde.
Ik zie em wel ff lezen van de cdrom, lampje brand ff maar gebeurd verder niks.
Ik heb er nu trouwens geen diskdrive in, is namelijk server, dus met diskette's werken is nu beetje lastig of ik moet em eerst uit andere pc slopen, maar het is nietzo dat dat de bootprobs veroorzaakt.
Probeer ook de tip van moto-moi eens, want het zou best aan de cd kunnen liggen. Nu merk je maar weer dat een floppydrive essentieel onderdeel van de pc blijft :)

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 09 november 2001 10:19 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dan is de ISO naar de kl*te denk ik, heb je al een md5sum ervan berekend ?
Maar op andere pc's werkt ie wel gewoon... ik heb op 2 andere pc's getest, daar werkt hij probleemloos.

Geen idee wat md5sum is. Ken het programma niet...

mounten:
mount /cdrom bv.

of mount /dev/cdrom

• robbertb
  • Niet online
hmm ik zit nu een nieuw bios te downloaden misschien helpt dat, een van de verbeteringen is: - Fixed ATAPI drive detection issues.

ATAPI is toch voor cdrom of niet?

Volgens mij had ik dit bios al geinstalled, zie dat et bios van de website vrij oud is :(

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 09 november 2001 10:42 schreef robbertb het volgende:
Maar op andere pc's werkt ie wel gewoon... ik heb op 2 andere pc's getest, daar werkt hij probleemloos.
Geen idee wat md5sum is. Ken het programma niet...
md5sum, is een programma waarmee je een checksum berekend van een iso-file, staat er een bitje verkeerd in de iso-file, dan krijg je een andere checksum.. Daarom is het erg handig , om voordat je gaat branden, deze even na te kijken...
Het schijnt (Moi heeft haast :-) ) op linuxiso.org ergens te staan.. Kijk daar maar eens..
mounten:
mount /cdrom bv.

of mount /dev/cdrom
I.i.g. moet
code:
1
mount -t iso9660 /dev/hd? /cdrom

werken,op de plaats van het vraagteken de juiste letter van je cdrom-drive invullen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• robbertb
  • Niet online
mount -t iso9660 /dev/hd? /cdrom
MOET het zo? volgens mij niet namelijk want als ik mount /cdrom doe komt ie met de melding "hdb unknown device"

Dus hij weet al wel dat ie op hdb zit.

[edit]
net hier op een andere linuxbak getest, en het kan ook gewoon op mijn manier, op deze bak gaat mount /cdrom wel goed.

• robbertb
  • Niet online
md5sum, is een programma waarmee je een checksum berekend van een iso-file, staat er een bitje verkeerd in de iso-file, dan krijg je een andere checksum.. Daarom is het erg handig , om voordat je gaat branden, deze even na te kijken...
Het schijnt (Moi heeft haast :-) ) op linuxiso.org ergens te staan.. Kijk daar maar eens..
de orignele iso heb ik weggegooid aangezien ik de cd heb gebrand, kan ik de cd er niet mee testen ? Volgens mij is de cd wel goed

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 11:59 schreef robbertb het volgende:

[..]

de orignele iso heb ik weggegooid aangezien ik de cd heb gebrand, kan ik de cd er niet mee testen ? Volgens mij is de cd wel goed
Volgens mij niet. Je moet echt de iso testen. Iets te snel met weggooien geweest dus.

Die ATAPI dingen zijn inderdaad voor je cdromspeler, dus goede kans dat daarmee ook je probleem opgelost kan worden. Toch is een iso checken met md5sum geen slecht idee voordat je hem brandt.

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 09 november 2001 13:43 schreef balou het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Je moet echt de iso testen. Iets te snel met weggooien geweest dus.

Die ATAPI dingen zijn inderdaad voor je cdromspeler, dus goede kans dat daarmee ook je probleem opgelost kan worden. Toch is een iso checken met md5sum geen slecht idee voordat je hem brandt.
maareh ik heb em nou op 3 andere pc's getest die hebben er geen enkel probleem mee..

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 13:54 schreef robbertb het volgende:

[..]

maareh ik heb em nou op 3 andere pc's getest die hebben er geen enkel probleem mee..
Dan is de kans groot dat de iso goed is en dat je het in die bios met ATAPI updates moet zoeken. Probeer het.
Pagina: 1