[mac] Hoe installeer ik als ....

Pagina: 1
Acties:

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Topicstarter
de installatiebestanden niet herkend worden? Heb net stuffit expander 6 binnengetrokken, maar de versie 3.0nogwat die hier op stond ging hem keurig uitpakken tot "Install aladdin expander 6" type "document"
Dubbelklikken op dit bestand geeft de volgende foutmelding:
"Het document 'Install Aladdin Expander 6' kan niet worden geopend, omdat het programma waarmee het is aangemaakt, onvindbaar is.
Er is geen conversie-extensie met de juiste conversie-modules gevonden"

Rara wat doen we hieraan? Het gaat om een oud powerbook met volgens de mac-site original software versie 7.1.1
Er staat nog netscape 3 op, dus tweakers bladeren is moeilijk. Software het ik niet voorhanden hier, ne bovendien zit er geen cd-rom bij...

Tweede vraagje trouwens, hoe uninstall ik bepaalde programma's? Ben dus op mac-nivo een complete nul, maar deze laptop is mijn enige connectie mer de buitenwereld zo in de nacht, dus een beetje hulp zou zeer gewaardeerd worden.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Ga naar deze url:

http://www.stuffit.com/cnet/expandermac.html

Download older version 5.5 BinHex (.hqx)
If you are using Mac OS 7.1.1 through 8.0, or do not have a Power PC processor, please choose Expander 5.5 (.hqx format, 729K).

Ben nl bang dat de versie die jij hebt niet werkt. Alle hogere versies zijn (denk ik) alleen voor de powerpc

Uninstallen voor de mac is heel simpel. Je kunt gewoon de folder die aangemaakt is weg gooien.

Eventueel open je de systeem-map en gaat naar preference folder. Zoek daar de prefs op van het programma wat je weg wilt hebben en programma is helemaal weg.

Tenzij het een control panel of een extensie in je systeem heeft gezet. Als dat zo is, loop deze folders na en gooi de control-panel of extensie die erbij hoort weg.

Om na te gaan of je een control-panel hebt bij het programma. Ga naar apple menu en kijk of er voor jou programma een control-panel is. Zo niet, hoef je daar dus niet te kijken

Voor de extensie, Als je na het installeren van het programma geen herstart hoeft uit te voeren, dan heb je geen extensie gekregen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

wat je vaak kan doen: de VISE installer (die door 90% van de apps gebruikt wordt) heeft vaak een uninstall optie: start hem opniuew op (de installer) en kies bij de pulldown linksboven ipv default install "Uninstall"

Soms moet je met de optie/alt toets de installer opstarten voor uninstall - maar dat zijn oude VISE versies.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 10:34 schreef chem het volgende:
wat je vaak kan doen: de VISE installer (die door 90% van de apps gebruikt wordt) heeft vaak een uninstall optie: start hem opniuew op (de installer) en kies bij de pulldown linksboven ipv default install "Uninstall"

Soms moet je met de optie/alt toets de installer opstarten voor uninstall - maar dat zijn oude VISE versies.
Deze had ik nog niet aan gedacht. Maar die werkt ook.

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Die ouwe stuffit werkt indaad beter.... tot ik de instructies op ging volgen om de desktop te rebuilden, opstarten met de option & mac - toetsen ingedrukt levert inderdaad een vraag op of je de desktop echt wilt rebuilden, maar het opgekomen venstertje wil vervolgens op geen enkele manier meer reageren. De rest van de computer trouwens ook niet :(

Kortom, de installatie is volgens mij nog niet voltooid, of toch wel? Heb de oude stuff-it even verplaatst naar een andere directory om er zeker van te zijn dat 'ie de nieuwe versie neemt, en dat gaat dus niet echt.
Als ik hem zelf eerst open gaat het wel goed... very strange dus.

Nou, eerst maar eens even opera binnen halen, hopen dat 'ie ook css en javascript 1.2 en hoger ondersteunt. Wellicht hebben jullie voor vannacht / morgennacht nog wat tips ?
Dank alvast.

[edit]Opera is slechts te krijgen op de (site van hun) als versie voor de powerpc. Als ik die run krijg ik 'error 192'

Weet iemand toevallig nog ergens een versie die wel op mijn oude systeempje werkt, maar toch css/HTML 4 en de rest ondersteunt?

---

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Opera voor mac is echt heel erg bagger die is dus niet echt aan te raden, maar iCab schijnt heel erg goed te zijn voor de wat oudere macjes.

Als dat niet werkt kan je nog mozzila proberen, maar ik weet niet of hij werkt op de oudere mac's.

kleurbleur.nl

• hufkes

hufkes

Topicstarter
He, ik bekijk dit nu met iCab, is inderdaad een hele goeie! Mijn dank is groot, veel beter te lezen nu er niet allerlei prutjes doorheen staan van code die niet herkend wordt. Bovendien werkt het ook nog eens veel sneller dan die netscape. OK, tweakers is toch nog iets te zwaar, maar ik kan in ieder geval de teksten lezen.

Blijft alleen het probleem dat de extensies niet goed meer werken, en bij het rebooten om te herstellen de boel vast loopt. Iemand daar nog een ideetje voor? (zie hierboven)

---

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Van extensies weet ik niet echt zo heel erg veel af, maar je moet ff kijken of de nieuwe extensies die je er bij hebt gekregen problemen leveren met ander extensies. kan zijn dat ze een soort ' conflict' hebben. staat ook ergens in de mac help.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Opera voor mac is echt heel erg bagger die is dus niet echt aan te raden, maar iCab schijnt heel erg goed te zijn voor de wat oudere macjes.
kun je niet gewoon een oudere versie van Netscape installeren? Netscape 3.0 of welke versie het ook mag zijn :)

Die draaide ik voordat ik overstapte op een PII 350mhz, werkt lekker en was ook nog wel redelijk snel (met een 56k modem).

NCSA Mosaic moet ook werken, maar die is nog weer wat ouder.

Verwijderd

om te kijken of het een extensie probleem is, start je mac op met shift-toest ingedrukt.

Als hij dan wel start is het een extensie-probleem.
Pagina: 1