Toon posts:

Hoe internet op linux werkend krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al een paar weken aan het stoeien met de PC. Had windows '98 en heb daar naast ook nog eens Linux 7.1 Personal geinstalleert. Alles perfect *D

Nu mijn probleem, ik krijg mijn internet niet op Linux:'(
Als ik alles heb in gevuld, wat ik denk dat er moet staan, dan geeft hij aan bij het maken van verbinding

Defaultroute
Defaultroute failure:

Nameserver
Nameserver failure
Address lookup does not work.

Leuk hoor, ik weet het echt niet en zo in de pc wereld ben ik niet thuis dat ik weet hoe dit op te lossen ;(

Is er iemand die mij kan helpen :?
Via wanadoo heb ik de zwarte modem en ik heb een eth0 kaart Realtek 8139. Die heeft Linux wel gevonden, maar nu de rest nog.
AUB probeer het mij dan stap voor stap uitteleggen, en ook welk programa ik er voor moet gebruiken, anders gaat het nog niet. Ben ook maar een beginner

Verwijderd

bel je provider maar eens en vraag hoe je linux configureert,....

Verwijderd

Topicstarter
Is heel leuk bedacht, maar daar wordt op geantwoord "wij ondersteunen alleen maar Window gebruikers".
Dus kom ik niet ver mee.

Oh ja één was er zo vriendelijk door te zeggen het kan wel, maar hoe---- dat weet ik niet...

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Het is handig als je zegt welke distro je hebt. Maar ga eens gewoon naar de shell. in de dir /etc staat rc.config ik ga ff uit van het feit dat je Suse personal linux hebt. Daar zoek je de waarden op die je weet. Dus je eigen IP nummer, het nummer van de gateway en de nameserver. Als je geen idee hebt welke dat zijn wil onder windows een blik op winipcfg wel eens helpen noteer die gegevens dan ff.

Weer linux booten.
vi /etc/rc.config
ff de regels wijzigen waar het systeem gegevens nodig heeft.
Dan dubbele punt wq maar goed met vi kunt je toch nog wel omgaan. Volgens mij helpen die basisstapjes altijd prima om een internetverbinding leven in te blazen.

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de gegevens van om mee in te loggen en ik zit dus bij wanadoo casema en heb de COM21 Modem.
Ik heb de http://home.kabelfoon.nl/~vsophof/linux/
geraadpleegd, maar deze beschrijft het allen voor Redhad linux en daar werd ik ook niet wijzer van

Niet te vergeten ik ben echt een leek met die pc. Begin het nu wel een beetje te leren.
Als je hier nog meer aan toe te voegen hebt GRAAG,:)
ik heb nu echt alle hulp nodig.
ga ff kijken of ik nu dat voor elkaar krijg wat jij schreef.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 00:18 schreef mr_daTA het volgende:
Het is handig als je zegt welke distro je hebt. Maar ga eens gewoon naar de shell. in de dir /etc staat rc.config ik ga ff uit van het feit dat je Suse personal linux hebt. Daar zoek je de waarden op die je weet. Dus je eigen IP nummer, het nummer van de gateway en de nameserver. Als je geen idee hebt welke dat zijn wil onder windows een blik op winipcfg wel eens helpen noteer die gegevens dan ff.

Weer linux booten.
vi /etc/rc.config
ff de regels wijzigen waar het systeem gegevens nodig heeft.
Dan dubbele punt wq maar goed met vi kunt je toch nog wel omgaan. Volgens mij helpen die basisstapjes altijd prima om een internetverbinding leven in te blazen.
vi had ik nog niet ontdekt, ;( kom er nog niet helemaal uit.
Als ik naar shell ga, dan zit ik dus in linux# en moet ik naar mc om daar in te voeren wat je schreef, Mijn eigen IP weet ik, maar nu de gateway en de nameserver, dat is toch wanadoo of niet :?
Je ziet het ik ben echt een beginner en moet het dus zo simpel mogelijk hebben. SORRY ;(
Ik hoop dat je me alsnog op weg kunt helpen??????
Dankje :'(

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Ik neem aan dat dit gewoon een kabelverbinding is.
http://home.kabelfoon.nl/~vsophof/linux/ lijkt me voor een normaal modem, daar heb je dus niets aan.

Het lijkt me dat je gewoon dhcp kan gebruiken (je hebt onder w98 toch niet alles met de hand ingesteld).

Deze moet naar NOS trouwens.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Als je aanlogged op je systeem zie je dan iets van "Suse" voorbij komen?

Ze gebruiken een gecko als logo: Afbeeldingslocatie: http://sdb.suse.de/images/geeko.png

Het zal wel Suse zijn want zij zijn volgens mij de enige die een 7.1 Personal hebben uitgebracht.

Normaal rotzooi ik direct in de configfiles maar bij suse weet ik niet waar ze staan. :)
Procedure:

1. If youŽve already configured your network card, please continue with 8.
2. Login as root and start "yast".
3. Select "System Administration" -> "Integrate hardware into system" -> "Configure network device".
4. As network type enter "eth0".
5. As networking device module please select your card from the list.
6. At "module options" type in the parameter for the IO-Port etc.. Have a look into the manual, chapter 14 "Kernel Parameter". ATTENTION! In case of a PCI-card you do not have to specify those parameters.
7. Select "Next". Go back to the main menue of YaST (press "esc" twice).
8. Choose "system administration" -> "network configuration" -> "network base configuration".
9. Now you are in the dialogue "selection of network".
10. Please press F5 to configure the device "ethernet" (whether it is not already inscribed in "device-name", e.g. eth0).
11. Press F3 and select "DHCP".
12. Afterwards please press F4 to activate this device.
13. With "F10" the configuration will be saved.

14. Select "system administration" ->"change configuration file" and search for the variable "DHCLIENT" and set it to "yes" to start it every time when you boot your system. (This step isnŽt necessary since SuSE Linux Version 7.1!)
15. Now exit YaST.
16. Type in "rcdhclient start" to activate the network access. Afterwards you can test the connection with e.g. "ping www.suse.de".
Als ik het goed heb dan hoef je alleen de vet gedrukte stappen uit te voeren.

Dit komt van: http://sdb.suse.de/sdb/en/html/kngu_cmodem.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het meteen ff proberen, want ik wel tot 10 zo gedaan, maar daar na werd er gevraagt om een IP adres en daar denk ik ben ik de fout ingegaan.

ff proberen, weet waar ik in moet zijn, dat heb ik al nu zo vaak gedaan.
Dankje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 01:49 schreef NiPeng het volgende:
Ik neem aan dat dit gewoon een kabelverbinding is.
http://home.kabelfoon.nl/~vsophof/linux/ lijkt me voor een normaal modem, daar heb je dus niets aan.

Het lijkt me dat je gewoon dhcp kan gebruiken (je hebt onder w98 toch niet alles met de hand ingesteld).

Deze moet naar NOS trouwens.
Ik heb bij w98 niks met de hand hoeven instellen, dat is het juist, ik heb een cd van Wanadoo gekregen en die heeft alles voor mij gedaan. Maarja dat is weer een cd die allees oder win werk en niet linux. Ik ga het proberen met de dhcp.
Dankje :)

Verwijderd

Toch wel handig om te vermelden welke Linux distributie je gebruikt en move to NOS :)

Verwijderd

Topicstarter
daar was ik weer, :'(
Ik heb alle stappen gevolgd, en nu "niks nada niks".
Bij configure network device -- eth0
dat ging goed. Network device --uitgekozen uit de lijst
realtek RTL 8129/8139. Wel want mijn Ethernet card is van hun, maar dan het type RTL8139.
Dan krijg je "module options" blanco als ik dan verder wil gaan-------lukt dat niet. Ben dan uit yast gegooid en staat er

yast:AsciiFile.cc:373; class String & AsciiFile:: operator [](int):Assertion 'Lines_C.valid (Idx_iv)'Faild Aborted

Ik heb ook al geprobeert met geen networking device op te geven en door te gaan met de stappen die je aan geeft, en als ik dan bij de "rcdhclient start"ben aan gekomen, zegt hij dat het network device niet gevonden kan worden.

Wat moet ik nu doen??????? :?
Ik heb Suse Linux version 7.1 Personal, en heb alleen de basis geinstalleert naast Win98.
Wat voor bijzonderheden kan ik nog opschrijven over welke ik gebruik. :'(

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Da's een bug in yast.

Zie: http://sdb.suse.de/en/sdb/html/mjb_yast1_nic_crash.html
Update downloaden en installeren:
Cause:
This is caused by an error in YaST.
Solution:
Download the updated version of YaST, which works fine:

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/update/7.1/a1/yast.rpm

Install the package as user root with the following command:

rpm -Uvh yast.rpm
Het zit niet mee. :P
Fixen en opnieuw proberen.

Deze zal je dan via windows moeten downloaden.

offtopic:
Ben blij dat ik zoveel mogelijk zonder config tools werk.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Die realtek driver kan je ook handmatig configureren door /etc/modules.conf aan te passen. Dit kan je doen met vi of een andere teksteditor.

Volgens mij heet deze 8139too onder de 2.4 serie kernel (7.1 personal heeft een 2.4 kernel volgens de suse site).

Als je deze regel:

alias eth0 8139too

toevoegt aan /etc/modules.conf dan zou je de netwerkkaart moeten kunnen activeren met "ifup eth0".

Wel even kijken of er geen andere alias eth0 regel al aanwezig is in /etc/modules.conf.
Als je dit te moeilijk lijkt dan moet je het via yast doen maar zal je deze eerst moeten updaten (zie vorige post).

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit topic is verplaatst van [forum=19] naar [forum=23] :).
Pagina: 1