Toon posts:

laser uit cd-speler

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey ik heb zo'n laser gevalletje uit m'n cd-speler gesloopt, weet iemand wat voor spanning ik daarop aan moet bieden om hem 'aan' te krijgen?

en is deze ook geschikt voor communicatie over een afstandje?

bvd dave

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
als het goed is staat dat op die sticker die op de boven op de cd rom speler zit daar staat altijd voltage op.

Verwijderd

Topicstarter
mmm... ja hij komt uit een audio-cdspeler ... en de behuizing is al weg....

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 11:18
Gewoon steeds de spanning een beetje opschroeven, lijkt me ook wel een goed plan. *D

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Goed idee man, een lasergun maken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 23:28 schreef MPdave het volgende:
hey ik heb zo'n laser gevalletje uit m'n cd-speler gesloopt, weet iemand wat voor spanning ik daarop aan moet bieden om hem 'aan' te krijgen?

en is deze ook geschikt voor communicatie over een afstandje?

bvd dave
ja ongeveer 1.5 volt maar je hebt er weinig aan want het is een ir laser dus het licht zie je toch niet en je hebt daar ook nog een collimator lens voor nodig om een goeie straal te krijgen

[Mod break]
Zie vraag-en-aanbod op T.net
[/Mod break]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

hoe ver kunnen die laserkens dan nog een beetje effectief stralen? volgens mij is dat echt heel beperkt (bij een CD is het immers ook maar een afstand van enkele millimeters ofzo...)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 09:12 schreef limoentje het volgende:
hoe ver kunnen die laserkens dan nog een beetje effectief stralen? volgens mij is dat echt heel beperkt (bij een CD is het immers ook maar een afstand van enkele millimeters ofzo...)
die uit een cdspeler zijn tussen de 3 en 5 mw en met een beetje goeie lenzen halen die de 500 meter ook nog wel helaas dat je ir licht allen niet kan zien dus je hebt er geen hol aan behalve als je een nacht kijker hebt dan wel of een kleine zwartwit cam

als je het nou goed wil doen trek dan een laser diode uit een dvd speler die geven gewoon rood licht

en als je het nog beter wilt doen dan zoek je een oude beeldplaat speler want daar zit een laserbuis van philips in en daar haal je 1 km wel mee

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 09:03 schreef TRON het volgende:
Gewoon steeds de spanning een beetje opschroeven, lijkt me ook wel een goed plan. *D
das niet echt een goed plan laser diode's fikken meteen uit als je dat probeerd

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 09:13 schreef Tijn_3d het volgende:
en als je het nog beter wilt doen dan zoek je een oude beeldplaat speler want daar zit een laserbuis van philips in en daar haal je 1 km wel mee
== apparaat voor de laserdiscs?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 09:23 schreef limoentje het volgende:

[..]

== apparaat voor de laserdiscs?
ja die met die grote cd's van 30 cm

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 09:24 schreef Tijn_3d het volgende:
ja die met die grote cd's van 30 cm
xactly :) wat voor opslagtechniek werd daarvoor gebruikt? gewoon een "mega" CD (digitaal) met MPEG of SVCD beelden?

Verwijderd

ik meen dat het gewoon mpeg was inderdaad eigenlijk was het gewoon een grote video cd

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Beeldplaten (officieel VLP's geheten) gebruiken geen enkele vorm van compressie. Ze werden geintroduceerd in 1973 en toen had je dergelijke dingen nog niet. De registratie is analoog en ongecomprimeerd.

Verwijderd

idd ;)

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
btw, de laser uit een DVD-speler daarentegen die zie je wel degelijk. die hebben een andere golflengte en is zichtbaar voor het menselijk oog.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Je kunt ook gewoon een laserpen kopen, reikt de 500 meter makkelijk!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
Op vrijdag 09 november 2001 13:28 schreef intert0y het volgende:
btw, de laser uit een DVD-speler daarentegen die zie je wel degelijk. die hebben een andere golflengte en is zichtbaar voor het menselijk oog.
is al gezegd...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
Op vrijdag 09 november 2001 09:13 schreef Tijn_3d het volgende:

zie je deze ook ofnie?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 13:28 schreef intert0y het volgende:
mmmm... ja ok, is dus niet echt bruikbaar.
en ik denk niet dat m'n ouders het leuk vinden als ik de dvd-speler ff sloop.

Wat ik nl zat te denken...als ik nou met een laser en een foto-transistor een zender en ontvanger maak voor m'n seriële poort, dan kan ik bv met iemand aan de overkant van de straat (ofzo) communiceren .... toch?

die laserdiodes, die zijn toch ook wel bij Stuut & Bruin te krijgen? weet iemand welke ik dan zou moeten hebben en wat dat kost?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo'n CD-laser zie je niks aan en de brandpuntsafstand is minder dan een centimeter, dus je hebt er eigenlijk niks aan. Dat je niks ziet wil trouwens niet zeggen dat hij geen schade aan je ogen aan kan richten.

Verwijderd

Topicstarter
aha... ja idd hier staat ook dat een laserdiode uit een cd-speler infrarood is, samen met nog wat misschien bruikbare info/schema's...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 13:30 schreef Forno het volgende:
Je kunt ook gewoon een laserpen kopen, reikt de 500 meter makkelijk!
mja.. en waar kat kost dat en waar ken ik die 't best halen?

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op donderdag 08 november 2001 23:31 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
als het goed is staat dat op die sticker die op de boven op de cd rom speler zit daar staat altijd voltage op.
Jah .. voltage wat er in de AANSTUURING moet .. niet de laser zelf ....

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

Op vrijdag 09 november 2001 14:31 schreef MPdave het volgende:
aha... ja idd hier staat ook dat een laserdiode uit een cd-speler infrarood is, samen met nog wat misschien bruikbare info/schema's...
fyfus hej....wet info ....dar ben nog wel mee bezig om dat door te memen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 02:55 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

fyfus hej....wet info ....dar ben nog wel mee bezig om dat door te memen >:)
mja... nu weer ff ON-topic graag :P

Verwijderd

wat een gelul over dat cdda een ir laser gebruikt. laser van cdda is gewoon op golflengte 670nm dus zeker goed te zien als rood licht.. als je zelf een beetje nadenkt snap je ook wel dat er geen ir straling uit een laser KAN komen, en mocht het op een mooie dag (in a galaxy far far away :) KUNNEN dan zou het niet bruikbaar zijn bij cdda toepassingen. 670nm beam wordt op cd schijfje afgevuurd, ondanks bergje of dalletje op cd wordt er een groot of niet groot gedeelte van de beam gereflecteerd, een simpele lichtsensor vangt deze WEL gereflecteerde beam op en herkent dus of het bitje op de cd hoog of laag is. ir straling (thermische straling dus) zou dwars door het cd'tje heengaan. (aan ir straling moet je denken als wat er in je broodrooster zit bijv., of in elektrische oven)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ook IR-licht wordt gewoon gereflecteerd, heb je je wel eens afgevraagd waarom een spiegel altijd koud aanvoelt? :)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

jep, en ik weet het antwoord ook al
het glas en metaal of andere voorwerpen die jij aanraakt bij de spiegel hebben een warmtecapaciteit die groot genoeg is om jouw lichaamswarmte aftevoeren en op te nemen, hierdoor verliest jouw hand/vinger warmte en voelt het object (spiegel) dus koud aan.

Verwijderd

Een laserpen kun je voor een tientje op de markt kopen, bijvoorbeeld in Amsterdam.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 09:55 schreef axkman het volgende:
wat een gelul over dat cdda een ir laser gebruikt. laser van cdda is gewoon op golflengte 670nm dus zeker goed te zien als rood licht.. als je zelf een beetje nadenkt snap je ook wel dat er geen ir straling uit een laser KAN komen, en mocht het op een mooie dag (in a galaxy far far away :) KUNNEN dan zou het niet bruikbaar zijn bij cdda toepassingen. 670nm beam wordt op cd schijfje afgevuurd, ondanks bergje of dalletje op cd wordt er een groot of niet groot gedeelte van de beam gereflecteerd, een simpele lichtsensor vangt deze WEL gereflecteerde beam op en herkent dus of het bitje op de cd hoog of laag is. ir straling (thermische straling dus) zou dwars door het cd'tje heengaan. (aan ir straling moet je denken als wat er in je broodrooster zit bijv., of in elektrische oven)
mja... maar overal waar ik lees op internet wordt bij een cd-speler gesproken over een IR-Laserstraal, waarbij nog net een beetje rood te zien is.
Forno schreef het volgende:
Een laserpen kun je voor een tientje op de markt kopen, bijvoorbeeld in Amsterdam.
ja maar ik heb geen zin om vanuit Den Haag naar de markt van Amsterdam te gaan, voor alleen een laserpen . .

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 09:03 schreef TRON het volgende:
zie mijn laser-pen mod bij overcl.case modd.
die draait op 12 volt, moet ik anders ff een foto reportage
posten hoe te modden naar 12volt?

O, voor de starter van de topic, welke kasse staat er op?
Meestal 2 of 1

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 13:23 schreef polaris het volgende:
Beeldplaten (officieel VLP's geheten) gebruiken geen enkele vorm van compressie. Ze werden geintroduceerd in 1973 en toen had je dergelijke dingen nog niet. De registratie is analoog en ongecomprimeerd.
Nee niet die oude platen, hij bedoeld die dingen van pioneer
van een jaar of 5 geleden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Op zaterdag 10 november 2001 21:17 schreef MPdave het volgende:

[..]

mja... maar overal waar ik lees op internet wordt bij een cd-speler gesproken over een IR-Laserstraal, waarbij nog net een beetje rood te zien is.
[..]

ja maar ik heb geen zin om vanuit Den Haag naar de markt van Amsterdam te gaan, voor alleen een laserpen . .
Als je een keer in spanje bent (vakantie ofzo?) die dingen kosten daar een gulden of 5-10
en dan heb je een doosje erbij met een zooi lensjes.

* DJSmiley heeft er hier nog een paar... let op: er zijn 2 versies van die dingen, 1mW en 5mW. /me scoort dus altijd de 5mW versies >:)

maar officieel zijn die dingen in NL geloof ik verboden.

Verwijderd

onze brander is kapot, kun je die laser gebruiken om gaatjes in papier te branden?

Verwijderd

neej .. je moet de completefocuslens eruit slopen en perfect plaatsen om op 1 punt zoveel laser te bundelen om de 1600C van een brander te bereiken bovendien moet je een perfecte afstand hebben EN moet je stil zitten EN is het puntje waar je op mikt als hij perfect staat onzichbaar klein (de grote van een putje in een CD)

Verwijderd

of zelfs een 'irlaser' bouwen.. men neme een energie bron zoals de zon, plaats deze in een goed afgesloten doos, richt de straling door een pijpje en focus met lenzen deze straling zodat hij rechtlijnig loopt en voila men hebbe een 'irlaser' :)

Ps. het wordt tijd dat ik weer nuchter begin te wroden :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 21:28 schreef Robin201 het volgende:

[..]

Meestal 2 of 1
ja als je wat foto's kan posten...

op de achterkant van de behuizing stond Class 1 laser produkt

Verwijderd

klasse 1 is 1mw of lager

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 21:28 schreef Robin201 het volgende:

[..]

Meestal 2 of 1
Zou je misschien een paar foto's willen posten en miscchien ook een tutorial erbij BvD

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 12:55
jajaja, een tutorial!! heb hier nog wat pennekes liggen........

Verwijderd

neen

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maare wees wel ffies voorzichtig met je oogjes... Of je de laser nu wel of nie ziet... T doet wel pijn :P

Maar je wil data versturen via een laser en een ontvanger (voor upload) en voor download heb je dus ook een laser en een ontvanger nodig.

Ik ben benieuwd of je dat gaat lukken.
Een 1 is dan de laser een msec aan en een 0 is laser een msec uit ?

Lijkt me knap lastig om dat zelf te maken.
Eigenlijk zou je zo'n glas vezel netwerk kaart moeten nemen en daar de lasertjes van moeten richten op de ontvangers.

Let wel.. Zodra je laser straal niet helemaal perfect op de ontvanger straalt er geen data verkeer is. Vliegt er een vogeltje tussen door heb je data verlies :P

Ik denk dat dit niet echt gaat lukken door het doehetzelfen. Bestaan er geen standaard setjes voor ?

Laser pen is trouwens gemaakt met zijn lensjes om een straal van 100 M ofzo te maken... cd laser maar een paar mm...

Een laser van een brander... kan je daar echt geen gaatjes mee bakken ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 11 november 2001 16:19 schreef jhead22 het volgende:
Lijkt me knap lastig om dat zelf te maken.
Eigenlijk zou je zo'n glas vezel netwerk kaart moeten nemen en daar de lasertjes van moeten richten op de ontvangers.

Let wel.. Zodra je laser straal niet helemaal perfect op de ontvanger straalt er geen data verkeer is. Vliegt er een vogeltje tussen door heb je data verlies :P

Ik denk dat dit niet echt gaat lukken door het doehetzelfen. Bestaan er geen standaard setjes voor ?

Laser pen is trouwens gemaakt met zijn lensjes om een straal van 100 M ofzo te maken... cd laser maar een paar mm...

Een laser van een brander... kan je daar echt geen gaatjes mee bakken ?
mja ok. met een laser uit een cdspeler gaat het niet lukken.
ik heb hier wel een verhaaltje over een zelfgemaakte laser transceiver, dus 't zal best wel mogelijk zijn.

en d'r zullen mischien ook best wel standaard setjes voor zijn.... maar ik wil het zelef doen.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
>Wat ik nl zat te denken...als ik nou met een laser en een
>foto-transistor een zender en ontvanger maak voor m'n
>seriële poort, dan kan ik bv met iemand aan de overkant
>van de straat (ofzo) communiceren .... toch?

Hmmm, dat herrinert me aan een leuke anecdote uit het pre-pc tijdperk. Rond 1972 vond iemand bij Xerox de laserprinter uit, tegelijkertijd waren ze daar ook bezig met de eerste grafisch georienteerde computers (de Alto). Nu had deze gast dus zo'n computer omgetoverd tot printercontroller (ongeveer ter grootte van 2 koelkasten) en gebruikte die de Alto om allerlei grafische info naar de laserprinter te sturen. Op een gegeven moment splitste Xerox de research afdeling op in een copier (waar de printer dus ook onder viel) en een system onderzoeksteam. Deze werden in verschillende gebouwen ondergebracht. Nu had deze gast dus het probleem dat zijn printercontroller 1,5 km van zijn printer afstond. Op een nacht kwam hij tot de oplossing om via laserlicht deze afstand te overbruggen. Door middel van het ook bij Xerox ontwikkelde Ethernet knoopte hij via laserlicht de twee afdelingen weer aan elkaar... Er zijn in die maanden erna enkele ongelukken en UFO meldingen geweest tijdens dichte mist. ;)

[ik zal de precieze verantwoordelijken en data nog even achterhalen]

enne...als het je lukt, verwacht ik wel een leuk verslag he... ;)

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 19:33 schreef Zakalwe het volgende:
>Wat ik nl zat te denken...als ik nou met een laser en een
>foto-transistor een zender en ontvanger maak voor m'n
>seriële poort, dan kan ik bv met iemand aan de overkant
>van de straat (ofzo) communiceren .... toch?

Hmmm, dat herrinert me aan een leuke anecdote uit het pre-pc tijdperk. Rond 1972 vond iemand bij Xerox de laserprinter uit, tegelijkertijd waren ze daar ook bezig met de eerste grafisch georienteerde computers (de Alto). Nu had deze gast dus zo'n computer omgetoverd tot printercontroller (ongeveer ter grootte van 2 koelkasten) en gebruikte die de Alto om allerlei grafische info naar de laserprinter te sturen. Op een gegeven moment splitste Xerox de research afdeling op in een copier (waar de printer dus ook onder viel) en een system onderzoeksteam. Deze werden in verschillende gebouwen ondergebracht. Nu had deze gast dus het probleem dat zijn printercontroller 1,5 km van zijn printer afstond. Op een nacht kwam hij tot de oplossing om via laserlicht deze afstand te overbruggen. Door middel van het ook bij Xerox ontwikkelde Ethernet knoopte hij via laserlicht de twee afdelingen weer aan elkaar... Er zijn in die maanden erna enkele ongelukken en UFO meldingen geweest tijdens dichte mist. ;)

[ik zal de precieze verantwoordelijken en data nog even achterhalen]

Coool ja dat`s cooooooool

Ik beloof dat ik vanacht nog een kleine foto reportage zal maken van de laser modd 12volt(niet te lang 20 sek)
normal 7.5 volt.

Posten vanacht om 03.00 of morgen avond.
P.S. hie zetten jullie hier foto`s neer?
zoiets als >img src=" fototje.gif'> ????
En waar kan je die hosten, cu2 goed genoeg?
Ja, sorry dat ik het vraag, maar nog nooit iets gepost zierzo.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 11 november 2001 20:08 schreef Robin201 het volgende:

[..]
dat doe je met blokhaak [ en dan img en dan ] dus hier ff de lbokhaken vervangen door *:

*img=http://plaatje.com* */img*

Enne welkom op GoT! lees de faq @ www.slotje.com

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 11 november 2001 19:33 schreef Zakalwe het volgende:

[blaat]

ja ALS het lukt dan maak ik een uitgebreid verslag! :)

ow en over dat er ongelukken zijn gebeurd en ufo meldingen enzo bij dat verhaaltje... mijn bedoeling is dan dat het over de achtertuinen moet gaan, en dus geen auto's :)

...

plaatjes invoegen

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 11 november 2001 20:08 schreef Robin201 het volgende:

[..]

Coool ja dat`s cooooooool

Ik beloof dat ik vanacht nog een kleine foto reportage zal maken van de laser modd 12volt(niet te lang 20 sek)
normal 7.5 volt.

Posten vanacht om 03.00 of morgen avond.
ik weet niet of cu2 die ken hosten... als 't niet anders kan , ken je ze naar me mailen en dan host ik ze op m'n isp-homepage

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 21:32 schreef MPdave het volgende:

[..]

ik weet niet of cu2 die ken hosten... als 't niet anders kan , ken je ze naar me mailen en dan host ik ze op m'n isp-homepage
Dank je, ik zal t eerst ff probeeren bij cu2.nl ofzo iets, anders krijg je een mailtje van mij :)

Verwijderd

waarom geen wlan???

Verwijderd

in mijn ogen een nutteloze kick ?

al gemeld in sem zie ik :Y

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 17:06 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:09

LopeZ

Too much is never enough

/nutteloos