Toon posts:

[CM] NIC ledje vraag 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ehm nu hebbik zo'n leuke netwerkkaart van @home gekregen waarbij er 2 ledjes achterop zitten en die zijn verpakt in een vaag zwart doosje

ik als n00b op het elektronica gebied kon nog zien dat er niets in dat doosje zat dus ik heb het eraf gesloopt en nu hebbik 4 contactjes waarop ik kan gaan solderen
2 voor colission en 2 voor Network activity

op goed geluk ( ja en een beejte logisch nadenkend dat de eerste 2 contactjes voor het onderste ledje waren en de 2e 2 contactjes voor het bovenste ledje waren) ben ik maar aan de slag gegaan en nu heb ik ze werkend...

maar...

nu staan mijn ledjes constant aan en bij netwerk activiteit gaan ze uit

ze doen het dus op zich goed...maar natuurlijk wil ik ze std uit en bij netwerk activiteit aan hebben :)

nu ken ik van den natuurkunde lessen zo'n leuk systeembord waar o.a ook een invetor op zit,
nu vraag ik mij af, als electronica n00b, of je zo'n ding ook zelf kunt maken of ergens kunt halen...

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

ledjes omdraaien ?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 22:33 schreef tec het volgende:
ledjes omdraaien ?
Bweuhz... bennik nou zo vaag?

ik heb maar 1 led per netwerkkaart hoor...die colission zal me worst wezen...

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Op donderdag 08 november 2001 22:33 schreef tec het volgende:
ledjes omdraaien ?
Ledjes werken maar 1 kant op :9

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 22:35 schreef DeVoTioN het volgende:

[..]

Ledjes werken maar 1 kant op :9
ja daar was ik ook al achter...

maar nu nog antwoord op mijn vraag plz :)

Verwijderd

LOL, is weer eens wat anders :)

maar omdraaien helpt waarschijnlijk wel. Het zou iig de meest logische verklaring zijn

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30

chromeeh

the Gnome

Mensen...mensen..... een led is een Light Emmiting Diode m.a.w een lichtgevende diode...
En diode laten spanning / stroom maar naar een richting door dus omdraaien wil van je lang-zal-ze-leven niet, tenzij je dual color leds hebt die werken met + & - switch >:)
Damn electronica blijft k*t :z

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
omdraaien is een kwestie van 1 seconde en dan kom je er idd achter dat het ledje dan niets doet (logisch...zie post hierboven :)) dus dat is het niet

maar hoe kan je er dan wel voor zorgen dattie licht gaat geven bij network activity en uit is ben geen network activity?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 07:26
'k Weet niet precies hoe die kaart in elkaar zit, maar dat is onmogelijk als je niet precies weet hoe de kaart schakelt.

--------./ ---
| . . . . . . . . |
- . . . . . . . . |
^ . . . . . . . .|
- . . . . . . . . |
| . . . . . . . . |
-------|| |---

|| = +
| = -
-
^ = LED
-
. = lege ruimte
./ = schakeling

Het gaat nu dus zo: Als de schakelaar open staat dan gaat de led branden, en als ie dicht is dan gaat ie uit. Daar klopt dus helemaal niets van als je naar de schakeling kijkt, dus je moet weten hoe de schakeling op het kaartje werkt! :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

ik denk niet dat je zo een NOT kring gaat kunnen vinden die zo klein is dat hij gewoon voor 1 ledje wordt gebruikt (misschien ben ik fout hoor)

het is trouwens meestal zo dat het ledje aangaat wanneer je de utp er in plugged, en bij de activiteit telkens uit gaat

maar ik zie niet direct hoe je zoiets veranderd

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 23:12 schreef TRON het volgende:
'k Weet niet precies hoe die kaart in elkaar zit, maar dat is onmogelijk als je niet precies weet hoe de kaart schakelt.

--------./ ---
| . . . . . . . . |
- . . . . . . . . |
^ . . . . . . . .|
- . . . . . . . . |
| . . . . . . . . |
-------|| |---

|| = +
| = -
-
^ = LED
-
. = lege ruimte
./ = schakeling

Het gaat nu dus zo: Als de schakelaar open staat dan gaat de led branden, en als ie dicht is dan gaat ie uit. Daar klopt dus helemaal niets van als je naar de schakeling kijkt, dus je moet weten hoe de schakeling op het kaartje werkt! :)
Bleh :) zelfs nen simpel LEDje vervangen is deze dagen al veel werk :)

naja,...xie wel... ga eerst slapen :)

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 22:58 schreef crashoverride het volgende:
Mensen...mensen..... een led is een Light Emmiting Diode m.a.w een lichtgevende diode...
En diode laten spanning / stroom maar naar een richting door dus omdraaien wil van je lang-zal-ze-leven niet, tenzij je dual color leds hebt die werken met + & - switch >:)
Damn electronica blijft k*t :z
Je hebt helemaal gelijk, maar..........

In dit geval heb je een bestaande schakeling waarbij je niet weet hoe het ontwerp is. In zo'n geval kan het zijn dat de LED in omgekeerde toestand ook werkt. Het ligt er maar net aan hoe het geschakeld wordt. Het kan zeker weten helpen en is zo'n kleine moeite dat het zeker de moeite waard is

• Sine
  • Laatst online: 11:15
Precies want hij zou wel een de spanning om kunnen draaien

of 1 pen wisselen tussen -5 en +5 volt (ledje aan 0 bv)

ZOU kunnen ... maar k denk 't niet

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Check je BIOS es of je Wake On Lan aan hebt staan! Dit kan er nl. voor zorgen dat je led aan is als er een link is (upt kabel geplugged aan beide zijden) As je die niet gebruikt kan je WOL gewoon uitzetten en zou je led "gewoon" moeten reageren :)

Greetz Seppie

• []InTeR[]
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Zijn er niet standaart led's die dit doen?
Je hebt ook leds die standaart knipperen, zal je ook wel leds hebben die UIT gaan als er geen stroom op de schakeldraad staat.....

Kijk eens in de conrad gids rondt, staat anders ook wel die schakeling in.

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

In dit geval heb je een bestaande schakeling waarbij je niet weet hoe het ontwerp is. In zo'n geval kan het zijn dat de LED in omgekeerde toestand ook werkt. Het ligt er maar net aan hoe het geschakeld wordt. Het kan zeker weten helpen en is zo'n kleine moeite dat het zeker de moeite waard is.
Vandaar dat ik dus vroeg om ledjes om te draaien want weet echt wel dat ledjes maar op 1 manier stroom door laten. :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Je kunt in ieder geval gewoon een invertor ertussen zetten.. Moet je effe opzoeken welk chippie dit is, en dan gewoon de pinlayout van die chip erbij zoeken..
(zou een 47xx nummer moeten zijn!)

Zijn gewoon TTL-poortjes die op 5V werken, dus +5V en ground erop als voeding, + ingang van de nic-aansluiting op de ingang van de inverter en de + van het ledje op de uitgang.. ground gewoon doorverbinden, en klaar..

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 10:57

Fido

C:\> park

Gewoon een 7404 invertertje er tussen prikken. Op Internet kun je er wel datasheets van vinden met de pin layout.

Ff linkje gezocht:
http://www-s.ti.com/sc/psheets/sdls029/sdls029.pdf
Pagina: 1