Toon posts:

Pentium 200 traag, hoe komt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft een Pentium 200MHz met 64 MB EDO RAM. Hij draait Win98SE. Voor de rest doet hij er niet veel mee. Een beetje boekhouden, internetten en Office.
Maar hij klaagt altijd dat zijn systeem zo traag is. Zijn systeem begint om de 45 seconden een keer te 'ratelen' alsof ie op de harde schijf aan het zoeken is ??? OK het is een Pentium 200 maar dat moet toch wel wat te optimaliseren zijn ???? Ik heb begrepen dat geheugen bijzetten geen optie is, omdat een gewone Pentium het geheugen boven de 64 MB toch niet optimaal gebruikt ? Klopt dit ?

Wat kan ik verder doen om het zaakje te optimaliseren ? Denk aan Virtueel geheugen, instellen als netwerkserver(??) en misschien nog wel andere foefjes.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
extra geheugen help wel wat hoor, maar een nieuwe windows installatie ook

Verwijderd

Topicstarter
Dus nog wat extra mem is wel aan te raden (mits ik het ergens voor een leuk prijsje kan krijgen ???)

Maar weet iemand hoe ik dmv. virutal mem. en het instellen als netwerkserver het zaakje wat strakker kan laten lopen ???

• Raser
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
2e harde schijf plaatsen en daar de swap file van windows op zetten kan wel eens wat schelen.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
verkoop dat geheugen :P
en kijk ff of er sdram in kan :P

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou hem maar eens opnieuw installeren (Windows + Office)
en ff een ghostfile van maken en op CD zetten.

Verder zou ik niet te veel programma's in de system tray zetten. (Kost teveel geheugen, tenzij je er wat bijprikt)

Verder regelmatig defragmenteren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
toevallig ik heb ook zon pa met p200 en 64mb ram, meer geheugen is geen optie: dan wordt ie nog trager!!!

heb gisteravond windows opnieuw geinstalleerd, en loopt weer als een zonnetje.. :)

A wise man's life is based around fuck you

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Heb je office geinstalleerd ??
En daarbij zit dan waarschijnlijk ook de fastfind..
Die wil nogal voor vertraging en rotzooi zorgen..
Zwaar zinloos programma.

Misschien helpt dat ?

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Yucko
  • Laatst online: 08:04

Yucko

One clown to rule them all !

Wie kan mij een reden geven waarom meer dan 64 mb, een pentium (1) 200mhz zou vertragen ? Heb hier bv. ook een pentium (1) 233 staan, maar daar merkte ik toch echt wel een (positief) verschil toen ik van 64 --> 128 mb ging hoor.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Zwelgje
is alleen bij office 97 toch?,

ook kan het zo zijn dat 'journaling' aanstaat binnen outlook, dan houdt ie elke document wat gemaakt wordt binnen office bij (aanvang slot enzo)

dit kun je ook maar beter uitzetten

• Wierdo_NL
  • Laatst online: 08-08 19:03
het aantal KB's aan cache geheugen wat er op een mobo'tje zit...

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Zwelgje
op dat mainboard van mijn pa zit een TX97 chipset die kan niet meer als 64mb cachen.... (staat ook in het boekje) meer als 64kan ie wel aan maar, niet meer cachen, en aangezien windows de cache in het bovenste gedeelte van het geheugen zet..

bij mij was het merkbaar trager...

mischien had jij een HX chipset met tagram erin (512kb 2nd level cache ed)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 08 november 2001 21:07 schreef zwelgje2 het volgende:
op dat mainboard van mijn pa zit een TX97 chipset die kan niet meer als 64mb cachen.... (staat ook in het boekje) meer als 64kan ie wel aan maar, niet meer cachen, en aangezien windows de cache in het bovenste gedeelte van het geheugen zet..
...
mischien had jij een HX chipset met tagram erin (512kb 2nd level cache ed)
dit verhaal is niet helemaal duidelijk.... ik vraag me af of de i430TX ook een 64MB cacheable limiet heeft, ik dacht dat dit na de i430VX opgelost was? De chipset is namelijk een Intel 430TX, want TX97 is het moederbord type (van Asus) ...

edit:
inderdaad, de TX set heeft een cacheable area van 64MB O+

Maar goed, Windows de cache in het bovenste gedeelte van je geheugen? Het probleem is eigenlijk algemener: zodra Windows fysiek geheugen boven de 64MB gaat gebruiken (gebeurt meteen al!), wordt hij trager omdat het geheugen niet gecached wordt door de cache op je moedebord...

Verder kan de HX inderdaad meer cachen door TagRAM, maar de hoeveelheid cache *hoeft* (het kan nl. wel, zie VIA MVP3) nix te maken te hebben met het geheugen wat cacheable is... een HX met 512KB kan meer cachen dan een VX met 512KB ... door de TagRAM ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Vreemd dat die PC zo langzaam is dan.
Ik werk nu al 2 maanden op:
  • Pentium75 Acer/Aopen AP5C/P moederbord MR BIOS 3.30 in plaats van standaard AMI bios. 24MB ram (was eerst 8MB, T R A A G ) 60GB harddisk (ja, harddisk maakt veel uit op een langzaam systeem) en nog wat dingen.
Verder:
  • Win98 gold. Office 97 zonder fastfind Internet Explorer 6.0 Kabelinternet
In jouw situatie is meer geheugen niet nodig, dus zou ik een herinstallatie en een snellere harddisk overwegen.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

ik heb hier ook eentje staan met een TX chipset, en win2k server liep aanzienlijk beter op 128mb dan op 64mb....

Misschiend at 98 er een potje van maakt :?

Verwijderd

Heb hier een Asus tx97-e met een p200mmx met 192mb sdram erin en die is alles behalve traag dus denk dat je het toch maar even moet proberen met wat extra geheugen. Als het niet bevalt breng je het gewoon terug naar de winkel :) .

Oja hij draait w98se.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
gewoon formatteren en opnieuw instaleren met alleen de strict noodzakelijke programma's, ik heb ook ee p200 met 64 mb ram, loopt perfect zolang je niet al te veel zooi installeerd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:11
Draai hier het systeem zoals in mn sig staat maar dan niet overgeklokt als Linux server.
cache area van het mobo is 256MB, die van de CPU is gewoon de volle 320MB.
Toch laat ik die 320MB erin zitten. Linux komt nu net niet aan mijn swap en de database kan weer wat verder in het geheugen gedrukt worden. Met 256MB krijg je weer meer diskaccess, en dat is ALTIJD trager dan uncached memory.

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 07:57
ik heb zelf ook een pentium 1 200, maar dan met MMX.
ik had Žt zelfde probleem als jij, je moet gewoon je com ff formateren en hij loopt weer als een haas (van 4/5 jaar terug dan >:) ).

www.debrasserie.nl

Verwijderd

En je kan hem natuurlijk een beetje hogerklokken, heb hem op een via mvp3c op 3x100 gehad maar tx97 gaat niet verder dan 280MHz.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op donderdag 08 november 2001 22:01 schreef kennym het volgende:
ik heb hier ook eentje staan met een TX chipset, en win2k server liep aanzienlijk beter op 128mb dan op 64mb....

Misschiend at 98 er een potje van maakt :?
ehm... win2k server? pentium 200? ehm... 128 mb?

:? :? :? :? :? :?

ehm... loopt dat echt dat je zegt 'lekker' of niet? (8>

Hoi

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
eens in de zoveel tijd dat ding defragmenteren doet ook wonderen. :)

dikzak

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 08 november 2001 22:11 schreef nobody122 het volgende:
ehm... win2k server? pentium 200? ehm... 128 mb?
ehm... loopt dat echt dat je zegt 'lekker' of niet? (8>
dat loopt best goed, zo lang je harddisk niet al te langzaam is (liefst een schijf in de orde groter dan 4GB) en zo lang je geen heavy apps gaat draaien... als je het wilt gebruiken als server met een webserver (niet IIS ;)), shares, FTP etc., kan dat best... als je er een beetje office + internet op wilt doen (zie geen reden, maar toch) dan gaat dat okeej... zo lang je maar niet 64MB of minder hebt, want zoveel RAM neemt het OS in feite zelf al in ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ik heb thuis ook nog een 233MMX + 32MB ram staan draait op Windows 98 OEM, jaartje 3 of 4 oud nooit geformateerd. Draait soepel, Red Alert 2 netwerken gaat goed (af en toe een hapering. Formateren hoeft niet volgens mij. wel je register opruimen en controleren of alle programma's die opgestart worden wel nodig zijn. 8-)

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
* Unique uses a tx97-e with 256 ram.. en dat loopt toch echt beter als 64 ;)

hehe cya

Verwijderd

Dan moet je even een swap file maken.
Eerst defragmenteren
Dan naar systeem ->prestaties->virtueel geheugen. Daar moet je even op zelf instellen zetten. En dan moet je ze beide op bijv. 200 mb zetten. Ongeveer 2x je interne geheugen.
Dan start je hem opnieuw op. Dan nog een keer defragmenteren. (je ziet dan waar hij allemaal temp files stonden)
Doel: win weet dan waar de temp files staan en hoeft dus ook niet meer te zoeken op de hd. En dan ratelt hij al een stuk minder.

En als je installatie erg oud is.(2 jaar) Dan zou ik alles formateren.

• marsian
  • Laatst online: 16:46
Op donderdag 08 november 2001 20:53 schreef Hielkej het volgende:
verkoop dat geheugen :P
en kijk ff of er sdram in kan :P
zou het andersom doen, anders zit je zonder geheugen...........

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik draai met pentium 200MMX op een Noname Moederbord met een ALI chipset..draai hem op 2x100Mhz bus en met 256Mb ram...en Windows Xp draait gewoon hiervoor had ik een 200Mhz zonder mMX en dat is stoop...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 09 november 2001 15:38 schreef ThaNetRunner het volgende:
Ik draai met pentium 200MMX op een Noname Moederbord met een ALI chipset..draai hem op 2x100Mhz bus en met 256Mb ram...en Windows Xp draait gewoon hiervoor had ik een 200Mhz zonder mMX en dat is stoop...
stoop? stroop? tsja, een P200MMX draait flink sneller dan een gewone P200 (zeker als je een 100MHz FSB gebruikt natuurlijk), komt geloof ik vooral door de dubbele L1 cache (16 + 16 = 32KB in plaats van 8 + 8 = 16KB) in vergelijking met Pentiums zonder MMX ...

Pagina: 1