Toon posts:

Wat is het ideale digitale foto formaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik maak vakantie foto's met een digitale camera, en ik wil die later bij de foto zaak op normaal fotopapier en formaat af laten drukken, wat is dan het ideale formaat om de foto's mee te maken?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

>> [forum=33]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 20:53 schreef JvS het volgende:
>> [forum=33]
oke, wist eigenlijk niet zo goed waar het heen moest

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 21:55

qless

...vraag maar...

JPG

-Bijna alle programma's kunnen dit lezen/schrijven
-Afdrukken bij (hema e.d.) gaat hiermeer prima
-Websites werken ook met JPG
-Passen redelijk wat fotos op een schijf/geheugenkaart
-Compressie nivo is instelbaar. (meestal Fine/Normal)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 22:23
Enne... zo groot mogelijke resolutie (zoals mijn 5 megapixel Sony :). Ook de verhouding van de resolutie kan meespelen.

No production networks were harmed during this posting

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

OK, ligt dus aan aantal dingen.
Hoe lang ga je op vakantie?
Hoeveel GB aan opslagruimte heb je daar?
In wat voor formaat wil je je foto's afdrukken?

Ik heb uitgerekend, voor mijn reis volgend jaar, waarbij ik een laptop met 3GB aan opslagruimte+384MB aan CF-cardruimte heb, ik waarschijnlijk thuis zou komen met 3000 foto's van 1600x1200, waarvan 75% op fine (compressed) en 25% superfine (bijna raw).

Een 1600x1200 foto op fine formaat is op 10x15 afgedrukt al heel wat beter dan een APS-foto op zelfde formaat.

Persoonlijk vind ik de 9x13 formaat nog leuker.

Trek je eigen conclusies.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
dat ik Jpeg moet gebruiken dat is me wel duidelijk, het gaat me inderdaad meer om de resolutie van de foto's, ik neem mijn laptop mee en ik heb 40mb aan opslag voor mijn camera. dus overdag foto's schieten, en als ik kan de foto's op mijn laptop zetten.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 09 november 2001 07:19 schreef pcvanvliet het volgende:
dat ik Jpeg moet gebruiken dat is me wel duidelijk, het gaat me inderdaad meer om de resolutie van de foto's, ik neem mijn laptop mee en ik heb 40mb aan opslag voor mijn camera. dus overdag foto's schieten, en als ik kan de foto's op mijn laptop zetten.
Gewoon even berekenen hoeveel GB je hebt, hoe lang je wegblijft, hoe lang je op een dag met die 40MB moet doen.

40 MB, zou ik toch voor normale compressie gaan. Dus zo'n 500-700KB per foto. Anders passen er zo weinig op...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 08:49

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Op donderdag 08 november 2001 21:36 schreef athlonkmf het volgende:

Ik heb uitgerekend, voor mijn reis volgend jaar, waarbij ik een laptop met 3GB aan opslagruimte+384MB aan CF-cardruimte heb, ik waarschijnlijk thuis zou komen met 3000 foto's van 1600x1200, waarvan 75% op fine (compressed) en 25% superfine (bijna raw).

Een 1600x1200 foto op fine formaat is op 10x15 afgedrukt al heel wat beter dan een APS-foto op zelfde formaat.

Dan moet jij naar een paradijs gaan met heel veel hele mooie vrouwen anders kom je nooit op 3000 foto's

.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Zijn er al camera's die PNG gebruiken ? (lossless compressie)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
Op donderdag 08 november 2001 21:36 schreef athlonkmf het volgende:

Pffffff, ik moet er niet aan denken om 3000 fot's te moeten bewerken! En dan nog het uitprinten.... ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 11 november 2001 00:00 schreef Vulcan750 het volgende:

[..]

Pffffff, ik moet er niet aan denken om 3000 fot's te moeten bewerken! En dan nog het uitprinten.... ;)
Naja, bewerken ben ik goed (veel actions gemaakt) in en als je goed kan fotograferen, hoef je niet veel te bewerken >:)

Als ik het af laat drukken, ga ik het niet bewerken. Kheb gemerkt dat dat juist averrechts werkt.

Ik ga het natuurlijk niet allemaal afdrukken (bij hema) denk hoogstens 600 of zo.
De rest maak ik een mooie VCD-slideshow annex computer-slideshow database van. Verdeeld over een aantal cds.

Enne... ik ben al flink bezig Visual Basic te leren zodat ik zelf een programma kan schrijven om bij elk foto een bijbehorend stuk tekst te maken (en deze dan uiteindelijk automatisch samen te exporteren tot een (CD)website)

:)

Verwijderd

Op zondag 11 november 2001 00:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Naja, bewerken ben ik goed (veel actions gemaakt) in en als je goed kan fotograferen, hoef je niet veel te bewerken >:)

Als ik het af laat drukken, ga ik het niet bewerken. Kheb gemerkt dat dat juist averrechts werkt.

Ik ga het natuurlijk niet allemaal afdrukken (bij hema) denk hoogstens 600 of zo.
De rest maak ik een mooie VCD-slideshow annex computer-slideshow database van. Verdeeld over een aantal cds.

Enne... ik ben al flink bezig Visual Basic te leren zodat ik zelf een programma kan schrijven om bij elk foto een bijbehorend stuk tekst te maken (en deze dan uiteindelijk automatisch samen te exporteren tot een (CD)website)

:)
Met Epson Film Factory kun je er ook een website van bouwen, automatisch :P Kun je ook kiezen hoe ie ze moet comprimeren.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 11 november 2001 13:12 schreef dev het volgende:

[..]

Met Epson Film Factory kun je er ook een website van bouwen, automatisch :P Kun je ook kiezen hoe ie ze moet comprimeren.
Ja, kan ook met Photoshop en web gallery action, maar ik denk niet dat ie dan gelijk ook mijn beschrijvingen er bij gooit he.

Kwil geen Tumbnail gallery en zo, maar echt een compleet verhaal.

BV. ga ik even de keywords "strand+mooie meiden" intikken, dan gaat ie een of meerdere pagina's maken, met de foto's en de beschrijving eromheen, zodat het een enigszins doorlopend geheel wordt :)

Verwijderd

Ik ga hier de digicams niet in een kwaad daglicht zetten, maar ik ben drie weken naar Mexico geweest met me Canon spiegelreflexcamera Epoca 135 (me vriendin was er ook bij). 9 Rolletjes van 36 volgeschoten. Af laten drukken op Kodak luxe print. Dit ga je gewoon niet halen met al Uw megapixels, fotopapier, HEMA afdrukken etc..... Ook niet met 5miljoen pixels, echt niet. Vervolgens heb ik de negatieven op Kodak pro foto CD laten zetten. Resolutie: 3072x2048!!!!! Echt bizar resultaat!!! Het is PCD formaat (5mb), en als ik ze omzet naat JPG (65%) zijn dit foto's van ong 1,5 mb.
ook een optie dacht ik zo.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Op zaterdag 10 november 2001 13:24 schreef Aaargh! het volgende:
Zijn er al camera's die PNG gebruiken ? (lossless compressie)
Niet dat ik weet, en de kans dat het wel zo is schat ik vrij klein. PNG heeft namelijk het probleem dat het wel redelijk wat CPU nodig heeft en aangezien je niet wilt dat je een TB1400 in je camera nodig hebt...

Er zijn wel genoeg (vooral de duurdere) camera's die lossless TIFF gebruiken of RAW (directe gegevens van de chip, da's nog beter: kleiner en nog geen correcties op uitgevoerd), die kan je natuurlijk wel later omzetten naar PNG als je dat wilt, heb je hetzelfde.

Waar ik me, als ik jou was, eerder druk om zou maken is de vraag of de camera wel Linux-drivers heeft :)
Pagina: 1