[Source control] CVS, Visual sourcesafe, etc,

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Voor een vak met de veelzeggende naam Win32 moet ik samen met 2 anderen een app ontwikkelen. Alledrie komen we weinig op school. (1 hooguit a 2 keer per week)

Daarom hebben we besloten om de sourcefiles centraal op te slaan en het versie beheer over te laten aan CVS (http://www.cvshome.org).

Ik heb zelf nog nooit eerder gewerkt met een tool als dit en ik vraag me ook af wat de ervaringen van anderen zijn. En ook wat er mis kan gaan met zoiets.

Het gaat over een bepaald type software, dat klopt, maar vanwege het feit dat het iets is wat dusdanig verweven is met het schrijven van code leek het me beter het hier te plaatsen, mede omdat het gaat over de toepassing en het gebruik en niet over configuratie problemen of zoiets.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik werk nu met Visual Sourcesafe, en het is een mooi programmaatje, maar ik heb me er niet in verdiept, en toen gebeurde juist het tegenovergestelde, ik schreef files over enzo :)

Maar goed, het is aan te raden om het gewoon te doen, je er ff in te verdiepen, een proefprojectje bouwen van 50 regels, en altijd zelf backups blijven bewaren.

• The - DDD
Op donderdag 08 november 2001 20:53 schreef Nielsz het volgende:
... altijd zelf backups blijven bewaren.
Ghehe... opvallend.. ;)

Bij CVS ben ik erachter dat je lokaal altijd de image bewaard van de code. Zodra je gaat updaten werkt ie de verouderde lokale bestanden bij.

Verwijderd

CVS (met de WinCVS client) bevalt mij in ieder geval uitstekend!
Wel met wat extra's: TCL installeren, en als diff tool Araxis Merge (helaas niet gratis, maar een geniale tool!).
Die client is even wennen, en ook CVS heeft zo z'n nukken, maar met een beetje discipline werkt 't erg prettig.

1 Van de dingen die je nooit moet doen: buiten CVS om een module met die van iemand anders samenvoegen. Je locale CVS directories raken dan de weg kwijt, en de module laat zich niet meer committen.
Maar wanneer je alles via CVS doet, werkt 't erg prettig.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

CVS werkt prima, zeker op multiplatform..

Het is alleen de vraag, dat wanneer je weinig tot geen ervaring hebt met CVS, je het ook daadwerkelijk goed kunt gebruiken.

Zoals gezegd: ga eens wat proefdingetjes maken, inchekken, outchecken, stoeien met versie-releasers, branches en dat soort dingen. Of je het nodig hebt straks is een tweede, maar het leert je in ieder geval veel over de gedachte achter CVS.

WinCVS werkt inderdaad uitstekend onder windows en is voor veel mensen ook duidelijker als een command-line versie.

Nog wat tips:
* Spreek af wie wat doet zodat men niet door elkaar gaat werken (mergen van sources is niet echt de meeste prettige en makkelijkste bezigheid).

* Spreek een commit-policy af. Doe je dat zodra je een regel hebt veranderd. Zodra je een functie hebt toegevoegd of pas wanneer je de complete file hebt gewijzigd in totaal iets anders.

* En inderdaad: gebruik je CVS, doe je *ALLES* via CVS. anders raakt hij (en jij) zeker de weg kwijt.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• The - DDD
Ben nu dus een beetje aan het rommelen hier thuis met CVS...

Erg vaag dit...

Ik heb de NTCVS server draaien (heb nu even geen linux beschikbaar)...

En in WinCVS krijg ik de volgende output:
CVSROOT: :pserver:jeroen@localhost:f:/coderepositories/3dproject (password authentication)
TCL is *not* available, shell is disabled

cvs login
(Logging in to jeroen@localhost)

*****CVS exited normally with code 0*****

cvs checkout -P robotarm (in directory F:\cvslocalroot)
Fatal error, aborting.
jeroen: no such user
cvs checkout: authorization failed: server localhost rejected access to f:/coderepositories/3dproject for user jeroen

*****CVS exited normally with code 1*****
Zoals je ziet, de login gaat prima, maar daarna het uitchecken van een module gaat voor geen meter.

Met de string:
code:
1
:ntserver:Jeroen-winnt:f:/coderepositories/3dproject

werkt alles perfect. (met 2 andere settings die je in WinCVS moet wijzigen: authenticatie methode en WinCVS client versie. Heb zelfs niet vergeten de NT versie van cvs.exe te kopiëren over die van WinCVS)

Oh ja, ik heb eerst alle lokale modules weg gegooid voordat ik van ntserver naar pserver wisselde, ben er achter gekomen dat dat ook uitmaakt.

Punt is, het moet straks over internet en dan heb je niks aan ntserver. (heb ik tenminste gelezen)

Komt iemand dit bekend voor? Heb al vet lopen zoeken met google. Geen resultaat, wel veel wat er in de buurt komt, maar wat dus niet helpt/verduidelijkt.

Verder even experimenteren onder ntserver was interresant. Heb van een source project van me al een keer getagged. ge-commit en weet ik veel wat. Ook het aan kunnen geven of je een file aan het viewen of editen bent is ook handig, maar je vergeet het snel. (wordt dus op de server vastgelegd) Locken heb ik nog niet geprobeerd. Maar dat moet je toch proberen te vermeiden dat dat nodig is.

• The - DDD
http://groups.yahoo.com/group/info-cvs/message/11154

YES!! Ich haB es gefunden (ofzo).... :P

Edit: Dus niet |:(

Ik kan met pserver wel inloggen (met een naam uit de passwd file), maar als ik een module wil uitchecken dan kan CVS me niet authoriseren. Vaaaaaaaaaag... :( :(

Maar in ieder geval, ik ben nog weer even verder gegaan met een projectje met de ntserver config (pserver ntserver heb ik het nu over) en dat werkt dus perfect. Kan in ieder geval al een beetje proeven hoe het werkt... Heb ook mijn eerste release build getagged 8-) (ik mis een lachende huil smiley!!)

Echt ideaal, m'n project file ook in cvs gestouwd, de build dirs in .ignore gezet en onzichtbaar gemaakt in WinCVS. Kan nu dus de boel ophalen in WinCVS op de project file klikken en hopsa editen maar. Als ik klaar ben kan ik precies zien wat er ge-edit is. En dan commiten die zooi. Alle verandere bestanden een versie omhoog.

Nu nog is uitzoeken hoe dat branchen te gebruiken is en wat het nut er van is. (zal er vast zijn, maar moet nog even kijken wat het precies is)

Mooi spul je code in een repository. Ik kan gelukkig wel via ntserver werken tegenover local, want local schijnt behoorlijk error gevoelig te zijn. Vernagelde source files en dergelijke. Ben van plan om alleen system rechten te geven op m'n repository files zodat ik er ook niet perongeluk in kan gaan zitten rotzooien. Oh nee, dat werkt niet met ntserver, wel met pserver. Nah ja, verbergen dan maar.
Pagina: 1