Freesco op netwerk met een getweakt ADSL modem

Pagina: 1
Acties:

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo

ik ben aan het proberen een FreeSCO router te maken, maar het lukt niet helemaal. (ik snap dat ik geen router meer nodig heb, omdat mijn modem nu router is, maar ik zit met een 100Mbit hubje, terwijl modem 10Mbit is |:()
Ik kan kiezen uit dialup line router, leased line router, ethernet router en ethernet bridge. Mijn vraag is: welke kies ik?? (modem heeft altijd verbinding, daar hoeft dus niet voor gezorgd te worden).
Misschien een heel simpele vraag, maar ik kom er, ook na lang zoeken :), niet achter.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Het feit dat je HUB 100 Mbit los je met FreeSCO volgens mij niet op. Het MOET gewoon een 10 Mbit HUB zijn, of een Switch 10/100 Mbit.

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Een 10 Mbit hubje heb je overigens voor een paar tientjes...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zet FreeSCO in Bridge mode. Dat moet gewoon werken... Alle verkeer voor naar het internet naar de modem leiden (default gateway of gateway) en netten maar. En Havana, die FreeSCO van hem heeft waarschijnlijk 2 10/100 NIC's, en kan dus de 10-100MBit conversie doen. Meer als een bridge is hiervoor niet nodig, een hardwarematige (10/100 hub of switch) oplossing is natuurlijk beter. Maar het kan zo ook.

[editje]
Setup: in Bridge mode: Beide kanten van het netwerk op het zelfde netwerksegment. Dus allebei 192.168.0.iets of 10.0.0.iets als je je netwerk daarop zet. En dan moet het wel werken. Eigenlijk hoef je dan geen IP's op te geven (bridge werkt op Data Link niveau) maar ik d8 dat Freesco et wel vraagt.

Ook kun je Freesco TOCH als router laten werken, en dat gaat HEEL mooi. Krijg je Router(modem)-Router-PC's:
Freesco in Router mode.
IP voor nic aan inet zijde op zelfde domein als modem.
Permanent connection kiezen.
Router: IP van de modem opgeven.

En dan op de client PC's het IP van Freesco opgeven.

OF
Op client PC's het IP van de Modem opgeven. Mag ook.

Forget your fears...
...and want to know more...

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 21:10 schreef havana het volgende:
Het feit dat je HUB 100 Mbit los je met FreeSCO volgens mij niet op. Het MOET gewoon een 10 Mbit HUB zijn, of een Switch 10/100 Mbit.
Ja dat kan je wel met freesco oplossen, als je in je freesco een 100 Mbit kaartje doet naar je hub, en een 10 Mbit naar je modem. Dan kan je fijn routen. Ik denk dat ie dat bedoelt.

Geen idee wat je moet nemen, ik zou ze gewoon allemaal eens proberen. Ethernet router of bridge lijken mij het meest logisch.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

• RutgerJan
Op donderdag 08 november 2001 21:16 schreef supershoe het volgende:

[..]

Ja dat kan je wel met freesco oplossen, als je in je freesco een 100 Mbit kaartje doet naar je hub, en een 10 Mbit naar je modem. Dan kan je fijn routen. Ik denk dat ie dat bedoelt.

Geen idee wat je moet nemen, ik zou ze gewoon allemaal eens proberen. Ethernet router of bridge lijken mij het meest logisch.
Supershoe snapt het!! :)
Kan inderdaad wel ff een 10Mbit hubje kopen, maar heb die bak hier niet voor niets staan. Vind het verder wel leuk eens met FreeSCO te pielen. Bovendien past een printer niet op een hubje.... toch? :P

Krijg hem verder nog niet echt aan de praat, maar ga er morgen mee verder. Voorlopig bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

als je er een bridge van maakt dan heeft je freesco router _geen_ ip, dus alle pakketjes gaan er gewoon "doorheen" van 10 naar 100mbit of natuurlijk de andere kant op.

Als je er een router van maakt dan moet je aan beide kanten een ander subnet maken en dan krijgt ie dus 2 ip adressen.

Ik weet niet zeker of je 'm in bridge mode stiekum toch een IP kunt geven, maar logisch zou het niet zijn.

• RutgerJan
Op donderdag 08 november 2001 21:23 schreef TheIceCoMan het volgende:
als je er een bridge van maakt dan heeft je freesco router _geen_ ip, dus alle pakketjes gaan er gewoon "doorheen" van 10 naar 100mbit of natuurlijk de andere kant op.

Als je er een router van maakt dan moet je aan beide kanten een ander subnet maken en dan krijgt ie dus 2 ip adressen.

Ik weet niet zeker of je 'm in bridge mode stiekum toch een IP kunt geven, maar logisch zou het niet zijn.
Maar dan is het volgens mij niet meer mogelijk om hem ook als printserver te gebruiken. Toch?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op donderdag 08 november 2001 21:23 schreef TheIceCoMan het volgende:

Dat kan wel: Eerst als Router setuppen en daarna Bridging aanzetten. Je krijgt dan een waarschuwing dat je wazig bezig bent... MAAR HET KAN :)
Is leuk als je hem inderdaad als een gecombineerde bridge/print/HTTP server wil gebruiken :)

[editjuh 2]
Bridging aanzetten in router modus doe je dan via de Advanced Setup.

Forget your fears...
...and want to know more...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
tja, ik denk dat een snelle rekensom hier duidelijkheid kan geven wat nu te doen....
(8>
daar gaan we dan:
een 10/100 mbit hub autosensing kost ongeveer 175 piek voor 8 poorten. de stroomkosten zijn te verwaarlozen

een pc dag en nacht aan laten staan voor een jaar lang (geen monitor, vrijwel geen schijf-activiteit en al die andere bende....) kost ongeveer 180 gulden aan stroom.

180-175=5
je verdiend dus eigenlijk 5 gulden door een autosensing hub te kopen.....dat is een eenmalig...hierna hoef je geen nieuwe hub te kopen dus in 10 jaar tijd verdien je dan 180x9=1620+5=1625 piek!! en daar hoef je niets voor te doen B-)
dat is makkelijk verdienen natuurlijk.
maar goed, weer effe on topic nu...gewoon voor bridge kiezen...dan gaat t wel werken.....

iRacing Profiel

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
even terugkomend op mn rekensom....

NEE, IK HEB GEEN AANDELEN IN DE HUB-BUSINESS

iRacing Profiel

Pagina: 1