Toon posts:

[Delphi] EXE settings bewaren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je IN een EXE bestand settings bewaren. Dus bijvoorbeeld van een server het port nummer. Ik wil het niet bewaren in een apart bestandje, hij moet de instellingen echt bewaren in de EXE file.

Thx

Verwijderd

Ergens een string of zo neerpoten met "HIER STAAN DE SETTINGS:" gevolgd door een flinke zwik spaties of chr(0) karakters? En dan bij 't opslaan je routine naar die string laten zoeken? Opslaan moet dan onder Windows (en wrs vrijwel alle andere OS's) wel in een copie van die exe, omdat 'ie al in use is...

Maar of je dit echt wilt, is een tweede. De meeste virus shields houden een CRC bij van o.a. de exe-files, en wanneer je de exe wijzigt, begint meteen die virusscanner te steigeren. Ik denk niet dat je dat je gebruikers wilt aandoen, of dat je ze wilt verplichten om die shield maar uit te zetten?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Waarom wil je dit doen?

Als die settings eenmalig zijn, kun je ze er gewoon in compilen, als ze regelmatig veranderen, zou ik een andere oplossing zoeken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op donderdag 08 november 2001 20:13 schreef Phalcon het volgende:
Hoe kan je IN een EXE bestand settings bewaren. Dus bijvoorbeeld van een server het port nummer. Ik wil het niet bewaren in een apart bestandje, hij moet de instellingen echt bewaren in de EXE file.

Thx
Dat staat je operating systeem niet toe, tenzij je een EXE wijzigt die niet gestart is.

Het zou het maken van virussen erg makkelijk maken. Onder DOS kon het nog wel trouwens.

Verwijderd

Er bestaat ook nog iets van het register |:( lijkt me logischer
of gewoon een ini file en wil je het beschermen dan encrypt je het toch !!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 20:42 schreef Gerco het volgende:
Waarom wil je dit doen?

Als die settings eenmalig zijn, kun je ze er gewoon in compilen, als ze regelmatig veranderen, zou ik een andere oplossing zoeken.
Hij hoeft ook niet steeds te veranderen maar laten we zeggen de eerste keer dat je hem start moet je hem setuppen en daarna niet meer. Ik heb een remote server geschreven maar ik wil daarin dus eenmalige settings maken voordat ik hem weg stuur. Net zoals bij SubSeven. Daar heb je ook een editserver om de instellingen van de server file te maken. Ik zou graag willen weten hoe je dat doet. :)

Verwijderd

Leuk he andere mensen het leven zuur maken.

smeerpijp

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Gebruik het Windows register. Geen extra bestanden en toch instellingen kunnen opslaan. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Ik test het niet uit op het publiek. Het was gewoon even kijken of ik het ook kon. En het lukt al aardig

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Op donderdag 08 november 2001 22:18 schreef Phalcon het volgende:
Hij hoeft ook niet steeds te veranderen maar laten we zeggen de eerste keer dat je hem start moet je hem setuppen en daarna niet meer. Ik heb een remote server geschreven maar ik wil daarin dus eenmalige settings maken voordat ik hem weg stuur. Net zoals bij SubSeven. Daar heb je ook een editserver om de instellingen van de server file te maken. Ik zou graag willen weten hoe je dat doet. :)
Dan zul je een "setup prog" moeten hebben, die de .exe van de server wijzigt met de goede instellingen erin. Dit kun je zo bereiken:

- Bij het compilen van je server zet je wat karakteristieke data op de plaats van je settings. De offsets daarvan hardcode je in het setup prog, dan kan het setup prog de settings wijzigen zonder dat iemand erachter komt waar de settings staan.

- Je zet wat karakteristieke data om de settings in de server heen, zodat het setup prog tussen die strings de settings kan wijzigen (zoals Afterlife al zei).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Ik weet niet hoe dat bij dephi zit, maar gewoonlijk hebben windows programma's een resource section, waarin dingen als dialoog templates en strings staan. Dat is afaik wel gewoon toegankelijk (via de juiste API), ook als een applicatie in-use is.

Verwijderd

/me heeft voor delphi2 een component (gehad :? ) dat TfileSource heet. Je kan dus een file (mp3, divx, zip. weet ik veel) in je .exe includen, deze wordt @runtime uitgepakt naar een temp dir zodra je hem nodig hebt, en je kan hem ook weer inpakken als je het wil.

Ik zou zeggen: zoek eens op torry.net ofzo :)

Verwijderd

Vet cool! Daarmee kan je superhandige dingen maken. Je zou zelfs je eigen setup-creator kunnen maken of niet? Settings uitpakken naar een .ini'tje ofzo.....

Verwijderd

Topicstarter
mmmm het wordt nog wel aardig lastig volgens mij om de instellingen in de exe te bewaren. Maar we houden vol.:)

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 12:25 schreef ceidhof het volgende:
Je zou zelfs je eigen setup-creator kunnen maken of niet? Settings uitpakken naar een .ini'tje ofzo.....
Met die TFileSource? Jep, dat kan prima. Of bv. benodigde dll's, etc. in je exe meeleveren.
Weer inpakken kan trouwens alleen bij 't compileren, en niet runtime. Dus jouw probleempje is daar nog niet mee opgelost...
Maar 't is een akelig handig ding, en kan zelfs die meegecompileerde files nog comprimeren (via een simpel LZH-algorithme). 1 Property kun je er echter liefst zo snel mogelijk uitgooien: 'Stored'. Die staat default op False, en dan slaat 'ie de file niet op in je exe. :)

O ja, die TFileSource doet 't ook prima onder D5 en D6.
Pagina: 1