Toon posts:

Zelf Boxen maken, ben je dan goedkoper uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zelf boxen koop en in een houten kist timmen,

is het dan zo dat ik voor de helf van de prijs even mooie kwalitatieve boxen heb, als je kan kopen in de winkel?

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Nou als je zelf boxen wilt hebben moet je wel enige kennis van zaken hebben. Elke kast moet afgestemd worden op de speaker (de box). Je kunt niet zomaar een speaker op een getimmerde doos schroeven, omdat elke speaker een andere doos nodig heeft. In de fabriek wordt ondergezocht welke kast eromheen ideaal is voor die speaker. Veel mensen hebben geen zin in om dat zelf te onderzoeken, dus kopen ze kant en klare speakers :).

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Je bedoelt. Als ik zelf speakers koop en in een kast timmer :)

Neen, zal zeer waarschijnlijk niet om aan te horen zijn. Een goede luidsprekerkast bouw je niet zomaar. Er zijn wel mooie zelfbouwpaketten maar die zijn ook niet goedkoop, je moet een hoop extra materialen niet vergeten: filter bijvoorbeeld, maar ook dempmateriaal en dat soort dingen. Als als je wil dat het er mooi uit ziet zal je het het beste kunnen laten spuiten en dat is ook niet goedkoop, maar bij een goede zelfbouwbox is er wel een perfect geluid :) En ook het bouwen van zelfbouwboxen kost veel tijd en je moet wel kennis van zaken hebben :)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:25

FFF

Het idd niet zomaar erin en klaar, een goeden kast moet berekend worden etc, en bestaat niet uit plankjes, en een boven en onder kant. het licht eraan hoeveel je eraan uit wilt geven, je kunt zelf wel wat bouwen, wat ontzettend goed kan klinken, maar dan zijn de onderdelen duurder en vaak de kast ingewikkelder. PA speakers zou ik zelf bouwen, Hifi en high-end zou ik zo kopen. Je kunt voor de prijs die je eraan uit wilt geven eens gaan kijken naar bouwtekeningen etc, en kijken wat het dan gaat kosten.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op donderdag 08 november 2001 20:10 schreef illem het volgende:
Als ik zelf boxen koop en in een houten kist timmen,

is het dan zo dat ik voor de helf van de prijs even mooie kwalitatieve boxen heb, als je kan kopen in de winkel?
Boxen is woofer of midden-toner of tweeter, zoals eerder is op gemerkt.

En zelf maken spaart je een hoop geld uit. Kijk even op mijn site daar staat een zelfbouw pakket en een foto.

Die foto is van een frabrieksspeaker(totem " Forest") de speakers die ik zelf gemaakt heb,Dynaudio "Nuance" zien er nagenoeg het zelfde uit en de componenten (jouw boxen :? ) inc. Filter zijn ook het nagenoeg zelfde.

Resultaat: een waanzinnig goed geluid naar mijn smaak en een mooi disign naar mijn smaak. En dat in combinatie met de versterker en cd-speler die ik er op aangesloten heb. Voor mij PERFECT.

De kosten:

Fabrieksspeaker: +/- fl 8000,-
Zelfbouwspeaker: +/- fl 2000,-

Probeer eens wat Electuur speciaal tepakken te krijgen want daar staan zeer veel goede en mooie speakers in inc. bouwplannen en filters.

Ik heb nog wel een link, m.b.t. zelfbouwprojecten, die zal ik er later bij zetten.

Als je nog meer wil weten laat het maar horen.

Ps: Zelf alles bereken voor een speaker ontwerp is bijna het zelfde als het wiel opnieuw uitvinden.

Succes

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Fireman

Fireman

Hier heb ik 'm dan

[topic=302968/1/25]

Verwijderd

he fireman welke tweeter zit er nou in?...jij hebt alleen de mogelijke specs gekopieerd(btw dat high-end mag je wel weglaten...ze zijn niet slecht, maar niet geweldig...)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op donderdag 08 november 2001 21:50 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
he fireman welke tweeter zit er nou in?...jij hebt alleen de mogelijke specs gekopieerd(btw dat high-end mag je wel weglaten...ze zijn niet slecht, maar niet geweldig...)
Ga er maar vanuit dat het de D28-II is, de andere twee opties zijn vrij prijzig :P

• Fireman

Fireman

Op donderdag 08 november 2001 21:50 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
Ik heb de Esotec D-260 Kwanta Kosta +/- fl 340,- , die Esotar T-330D kost +/- fl 740,- mij te duur.

Woofer 17W-75LQ Kwanta Kosta +/- fl 310,-

Dat wat ik op mij site heb staan is het ontwerp met zijn mogelijkheden. Ik moet je enigzinds gelijkgeven dat ik mijn eigen speakers iets meer moet specificeren :o

Maar over dat High-end daar valt over te twisten. Voor mij zijn ze dat wel. Want ik ben niet over een nacht ijs gegaan en heb heel wat speakertjes beluisterd van allerlei klassen en waaronder ook een aantal High-ends en daar deed ik het toch niet zo slecht bij.

Maar het is een persoonlijke smaak.

Ken je die speakers goed :? Heb je ze zelf ook of gehad :?

• Fireman

Fireman

Op donderdag 08 november 2001 21:58 schreef Lampje het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat het de D28-II is, de andere twee opties zijn vrij prijzig :P
Mis zoals je hebt kunnen lezen Esotec D-260 *D

• Fireman

Fireman

Op donderdag 08 november 2001 21:58 schreef Lampje het volgende:

[..]

Als lampje Raymond is dan...

He lampje welke ga jij bouwen, volgens jou site als ik het allemaal goed gelezen heb?

De scan-speak Reference met die peperdure refelator ofzoiets of vind je die te duur.

Of ben jij raymond niet

Pagina: 1