Op zaterdag 10 november 2001 09:55 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Dat bepaald de versterker zelf! Het vermogen dat hij uitstuurt kun JIJ instellen. De speakers die je erop aansluit hebben er niets mee te maken.
Er zit niet voor niets een volume knop op. Als je 1000Watt's @8Ohm speakers op een 2x 40Watt @ 8Ohm amp aansluit gaat die amp echt niet opeens meer vermogen uitsturen dan hij kan, dat de versterker tekort komt aan headroom + impendantiedippen is wat anders. Wat vermogen betreft maakt het geen zak uit voor je amp zelf wat voor speakers je erop aansluit.
Thuis hebben wij 120Watt @ 8Ohm boxen max op een 2x40Watt @ 8Ohm amp aangesloten. Die versterker doet netjes wat ik wil en trekt zich niets aan van de speakers. (ja of je gaat de bass opkrikken met +15dB, maar uitgaande van een normale amp, kun je dat nog geen +3dB opkrikken)
My point exactly, en het is niet de versterker die het uitmaakt

maar jijzelf !

Je moet je versterker gewoon niet te hard zetten, op het moment dat de zooi vervormt staat hij gewoon te hard. Sim-pel.
Het is wel waar dat als je met een te kleine versterker TE hard draait, m.a.w. je versterker zwaar gaat vervormen, je je speakers kunt slopen.. al kunnen ze in theorie 300.000 watt aan.
Ook is het natuurlijk waar dat je met een te zware versterker op hoge volumes luidsprekers kunt slopen omdat je ze te veel vermogen geeft..
Maar mijn motto blijft, als het vervormt, of dat nou de luidsprekers zijn of de versterker, maak je het bij te lang zo draaien uiteindelijk kapot.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©