Toon posts:

kan ik speakers vervangen door deze speakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij iets af. Kan ik speakers welke 7 watt "Rated Power @ 10% THD (RMS / Channel)" zijn, vervangen door speakers waarvan de specs zijn: :?

- 2 watt tone enclosure
- 50 watt power handling
- 70 watt music handling
- 4-8 ohm impendance

voordat ik straks mijn "versterker" opblaas? :7

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

en wat voor versterker heb je dan wel niet?

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
nouja versterker... het gaat om een DTT3500 van Creative. Ik was benieuwd of ik die andere speakers er ook op aan kon sluiten. Gewoon, om eens te kijken hoe als of dat klinkt.

Specs over die versterker kan ik niet vinden, vandaar dat ik af ga op de specs van de speakers die er standaard bijgeleverd worden.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
nee, gaat'ie niet stuk van

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 08 november 2001 19:52 schreef nosferatu_ het volgende:
Ik vroeg mij iets af. Kan ik speakers welke 7 watt "Rated Power @ 10% THD (RMS / Channel)"
Wow, wat een brakke specs. ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14

GeJe

Je...

Er was toch ook nog dat verhaaltje dat je niet een te zwakke versterker op boxen moet aanluisten omdat dat je boxen molt... Is ook nog een topic van

Vandaag is het feest en morgen ook.

• tbusquet
Op vrijdag 09 november 2001 13:26 schreef GeJe het volgende:
Er was toch ook nog dat verhaaltje dat je niet een te zwakke versterker op boxen moet aanluisten omdat dat je boxen molt... Is ook nog een topic van
Ja vrij logisch, want versterkers met te weinig vermogen op te zware speakers gaan enorm vervormen.. en kunnen dan wel eens hele rare tonen uitsturen.. waar je hoogst waarschijnlijk je speakers mee sloopt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 13:26 schreef GeJe het volgende:
Yep, dat is clippen.
Als een versterker boven z'n specs moet werken gaat 'ie vervormen (blokgolf dacht ik). Dat is een signaal dat tweeters behoorlijk om zeep helpt (ze worden te heet; smelten/vastlopen).
Dus als je normale speakers op die set gaat aansluiten, neem dan een speaker met een hoge gevoeligheid en pas op met de volumeknop.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

of als de boxen teveel vermogen uit de versterker slurpen

zoals 200 wat boxen op een 30 wat versterkertje

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• tbusquet
Op vrijdag 09 november 2001 13:47 schreef reddog33hummer het volgende:
of als de boxen teveel vermogen uit de versterker slurpen

zoals 200 wat boxen op een 30 wat versterkertje
Moet niets uitmaken,.. alleen als je te hard draait, en als je versterker dus gaat vervormen.

Heet idd blokgolven, dus de mooie ronde sinussen wordt afgekapt, en dat is dus clippen, de luidsprekers kunnen dus op een te harde of een rare manier uitslaan.
En daar gaan je spoelen van naar de klote.. ze schieten uit de magneetopening en slaan er verkeerd in terug. En dan heb je dus een vastgelopen speaker, kan je hoor horen als je erop drukt, dan loopt de hele zooi aan, of zit de conus gewoon hartstikke vast.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
het kan wel, ik had zo'n 2.1 setje en daar had ik eerst een gewone subwoover op aangesloten en dat ging goed en later twee keer gewone boxen alleen als ik hem een beetje harder zette viel die uit omdat ie het niet trok.

en met die subwoover kon ik het lampje op de maat me laten lopen :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Als een versterker boven z'n specs moet werken
Dat bepaald de versterker zelf! Het vermogen dat hij uitstuurt kun JIJ instellen. De speakers die je erop aansluit hebben er niets mee te maken.

Er zit niet voor niets een volume knop op. Als je 1000Watt's @8Ohm speakers op een 2x 40Watt @ 8Ohm amp aansluit gaat die amp echt niet opeens meer vermogen uitsturen dan hij kan, dat de versterker tekort komt aan headroom + impendantiedippen is wat anders. Wat vermogen betreft maakt het geen zak uit voor je amp zelf wat voor speakers je erop aansluit.

Thuis hebben wij 120Watt @ 8Ohm boxen max op een 2x40Watt @ 8Ohm amp aangesloten. Die versterker doet netjes wat ik wil en trekt zich niets aan van de speakers. (ja of je gaat de bass opkrikken met +15dB, maar uitgaande van een normale amp, kun je dat nog geen +3dB opkrikken)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op zaterdag 10 november 2001 09:55 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Dat bepaald de versterker zelf! Het vermogen dat hij uitstuurt kun JIJ instellen. De speakers die je erop aansluit hebben er niets mee te maken.

Er zit niet voor niets een volume knop op. Als je 1000Watt's @8Ohm speakers op een 2x 40Watt @ 8Ohm amp aansluit gaat die amp echt niet opeens meer vermogen uitsturen dan hij kan, dat de versterker tekort komt aan headroom + impendantiedippen is wat anders. Wat vermogen betreft maakt het geen zak uit voor je amp zelf wat voor speakers je erop aansluit.

Thuis hebben wij 120Watt @ 8Ohm boxen max op een 2x40Watt @ 8Ohm amp aangesloten. Die versterker doet netjes wat ik wil en trekt zich niets aan van de speakers. (ja of je gaat de bass opkrikken met +15dB, maar uitgaande van een normale amp, kun je dat nog geen +3dB opkrikken)
Amen, precies, zo zit het.

• tbusquet

[..]

My point exactly, en het is niet de versterker die het uitmaakt ;) maar jijzelf ! >:) Je moet je versterker gewoon niet te hard zetten, op het moment dat de zooi vervormt staat hij gewoon te hard. Sim-pel.

Het is wel waar dat als je met een te kleine versterker TE hard draait, m.a.w. je versterker zwaar gaat vervormen, je je speakers kunt slopen.. al kunnen ze in theorie 300.000 watt aan.

Ook is het natuurlijk waar dat je met een te zware versterker op hoge volumes luidsprekers kunt slopen omdat je ze te veel vermogen geeft..

Maar mijn motto blijft, als het vervormt, of dat nou de luidsprekers zijn of de versterker, maak je het bij te lang zo draaien uiteindelijk kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 22:03 schreef Lampje het volgende:
nee, gaat'ie niet stuk van
dus ik kan de speakers gewoon vervangen? :P

Verwijderd

[..]

I stand corrected met m'n crappy uitleg over clippen ;)

Maar even voor nosferatu_: je kunt rustig die speakers vervangen als je maar oppast met je volumeknop.
Pagina: 1