[server] Moet geruisloos....

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 22:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heej!

Ik ben al een poosje bezig met een servertje opzetten, hij draait al lekker. :9

Nu heb ik al een aantal dingen aangepast om het geluidsniveau terug te brengen naar een acceptabel niveau: geruisloos! :+

Specs: P120, 32Mb, 1Gig hd.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is:
* CPU fan op 7Volt gezet
* Voedingsfan op 7Volt

Nu wil ik alleen nog het geluid van de harddisk terug bringen, deze maakt namelijk een hele hooge toon.... Hoe kan ik dat verhelpen? Ik wil dus die hd geruisloos hebben. :z

Alvast Bedankt!

Whatever.

Verwijderd

noppen schuimrubber aan de binnenkant doen
alles vast zetten met rubber ringetjes er tussen (tegen trilling)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op donderdag 08 november 2001 19:38 schreef meendering het volgende:
Heej!

Ik ben al een poosje bezig met een servertje opzetten, hij draait al lekker. :9

Nu heb ik al een aantal dingen aangepast om het geluidsniveau terug te brengen naar een acceptabel niveau: geruisloos! :+

Specs: P120, 32Mb, 1Gig hd.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is:
* CPU fan op 7Volt gezet
* Voedingsfan op 7Volt

Nu wil ik alleen nog het geluid van de harddisk terug bringen, deze maakt namelijk een hele hooge toon.... Hoe kan ik dat verhelpen? Ik wil dus die hd geruisloos hebben. :z

Alvast Bedankt!
Ik weet niet wat voor server het is maar misschien kan je instellen dat je hd's na een poosje op slaapstand gaan?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Die truuk ken ik wel, heb nog wel ergens van dat spul liggen. Maar lijkt me net echt een oplossing... ik wil dus alleen die harddisk isoleren...

Ennuh het moet low-budget. :+
Op donderdag 08 november 2001 19:41 schreef Black_Adder het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor server het is maar misschien kan je instellen dat je hd's na een poosje op slaapstand gaan?
Er draait linux op....
Komt het wel goed als ik dat instel in de bios, loopt linux dan niet vast?

Whatever.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 19:41 schreef Black_Adder het volgende:
zou kunnen, ik weet alleen niet echt of 't nuttig is voor een server? die van mij krijgt in ieder geval op de meest vreemde momenten nog requests hoor
je kan denk ik 't beste de trillingen dempen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 19:42 schreef meendering het volgende:
Die truuk ken ik wel, heb nog wel ergens van dat spul liggen. Maar lijkt me net echt een oplossing... ik wil dus alleen die harddisk isoleren...

Ennuh het moet low-budget. :+
doe je dat issolatiesspul alleen om je hdd heen ipv door je hele kast

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

en volgens mij is bij een P120 geen fan nodig... moet met een redelijk groot koellichaam makkelijk passief te koelen...

(bijna alle IBM desktops tot 133Mhz zijn passief gekoeld)

maar dan nog je HD... je zou hem in kunnen pakken met noppenschuim enzo, maar misschien is het te overwegen om een Maxtor 5400rpm te kopen... die hoor je haast niet... (vooral niet als je die ook nog eens inpakt)

veel suc6!

Verwijderd

fans op 5 volt en een andere hardeschijf, kosten : 25 piek ofzo

Verwijderd

ik ga mij voor mijn servertje een atx chieftec server cast je kopen. met drie cdrom bays en 1 floppy drive boven aan. en plaats voor genoeg hd's inside en ook voor genoeg koeling want mijn pentium 1 moet met atx voeding zijn :) nu ligt ie ier gewoon open op een houten plank dus niet al te gezond voor mijn hardware he :)

http://www.chieftec.com/products/mini/tm02.htm

Verwijderd

Voor linux is er een tooltje, hdparm genaamd waarmee je de auto-powerdown tijd mee in kan stellen: hdparm -S tijd. De tijd gaat per 5 seconden, dus hdparm -S10 betekent na 50 seconden idletime spindown. De schijf gaat dan weer aan als de disk benaderd wordt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een 120 kan met een grote heatsink wel zonder fan denkik ja. En voor die HD moet je eens kijken naar apmd ofzo, daar kun je het vast wel mee regelen (misschien zelfs al wel met het apm support in de kernel, weet ik zo niet zeker).

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Mijn 200mmx is ook passief gekoeld ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Op donderdag 08 november 2001 21:19 schreef Chemist het volgende:
Compraq :?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hmmz, word zo'n hardeschijf ook warm? Heb laatst ff gecheckt... totaal niet warm. :)

Nog meer tips?

Whatever.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb verleden keer gehoord dat iemand zijn harde schijf in een handoek had gewikkend tegen het geluid. Iig het proberen waard :)

They made me do it.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 22:19 schreef Smoothy_ het volgende:
Ik heb verleden keer gehoord dat iemand zijn harde schijf in een handoek had gewikkend tegen het geluid. Iig het proberen waard :)
Ga ik ff proberen. :o
Misschien kan een washandja ook wel. :)

Whatever.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 22:35 schreef meendering het volgende:

[..]

Ga ik ff proberen. :o
Misschien kan een washandja ook wel. :)
2 is beter. Dan schuif je die ene over de open kant :)

They made me do it.

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

een p120 heeft geen fan nodig en zoek wat schuimrubber ofzo gooi dat rondom je hd en je hebt een geruisloze pc

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 19:45 schreef RonnieB82 het volgende:
en volgens mij is bij een P120 geen fan nodig... moet met een redelijk groot koellichaam makkelijk passief te koelen...

(bijna alle IBM desktops tot 133Mhz zijn passief gekoeld)

maar dan nog je HD... je zou hem in kunnen pakken met noppenschuim enzo, maar misschien is het te overwegen om een Maxtor 5400rpm te kopen... die hoor je haast niet... (vooral niet als je die ook nog eens inpakt)

veel suc6!
Ook Dell systeemen PI en PI Pro worden gekoelt met een enorm koellichaam ZONDER fan :) Je kan natuurlijk op de beurs ff kijken voor een oude PC kast waar zo'n mega keolblok op de proc zit. Bijvoorbeeld op de HCC dagen of 10 & 11 november op de PC Discount in de Brabanthallen in Den Bosch)

ffies over je hdd

Let op bij het inpakken van je hdd dat is wel z'n warmte kwijt kan, anders heb je straks een smeulende serverkast :(

Bij die Maxtor 5400rpm (heb um zelf ook ideaal diskje) moet je ook opletten dat je het gaatje op de bovenkant van de schijf niet afdekt!

kijk anders ook nog ffies op dit draadje: [topic=231290/1/25]

Verder kan je alle fans die je in je sys hebt hangen (ook die in je voeding) vervangen door PAPST fans :)

check hier voor een overzichtje van fans: http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans50-60.htm

Succes iig.

Greetz Seppie

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37
Op donderdag 08 november 2001 21:19 schreef Chemist het volgende:
mijn PIII 800 kan zelfs passief gekoeld (heatstink is een Dragon Orb III)

gewoon met alle fans uit, stressed 54 graden :)

Verwijderd

heb je nu al geprobeerd je p120 een dagje met passieve cooling te draaien?

en wat betreft die HD geluids-isolatie, kijk hier ff rond!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Mijn 8 Gb schijf is fluister stil, mijn 16 Gb hoor ik wel, daarom staan daarop mijn MP3's

Ik zou zeggen ga opzoek naar een leuk 2'de hands schijfje wat wel stil is.

mijn 120 is passief gekoeld, PSU fan op 5 Volt, en ja hij spint nog steeds goed op.

Afbeeldingslocatie: http://joto.yi.org/PictureBook/pic.php?Name=images/Server_8.jpg&W=0&H=0&S=0
hier meer shots van mijn server binnenkant

1+1+1 = 1

• Bramster
Op vrijdag 09 november 2001 08:58 schreef n0va^ het volgende:
heb je nu al geprobeerd je p120 een dagje met passieve cooling te draaien?

en wat betreft die HD geluids-isolatie, kijk hier ff rond!
een P120 niet...maar mijn 800 doet het toch echt wel met de fans uit....

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:38

bitflusher

flushed die *** pc

een vacuüm als er geen medium is kan geluid niet getransporteerd worden! :)

ik denk dat je wel wat probleempjes kan krijgen met wamte :o

• subsonik
  • Laatst online: 16-08 00:27
Op vrijdag 09 november 2001 10:23 schreef bitflusher het volgende:
een vacuüm als er geen medium is kan geluid niet getransporteerd worden! :)

ik denk dat je wel wat probleempjes kan krijgen met wamte :o
Erger nog... je gaat de schijf vanbinnen dan ook vacuum trekken (die is niet hermetisch!) waardoor de koppen geen luchtkussen meer hebben tussen kop en schijf... Niet doen dus :)

• Bramster
dan krijg je een hele mooie kras :)

en het maakt ook nog een leuk geluidje

• subsonik
Ik heb hier net hetzelfde probleem... Mijn server is héél geruisloos, voedingsfan op 5V enzo, maar ik zit met een Maxtor 5400 RPM en dat ding fluit en sist gelijk een opgefokte frigo :(

Mijn case hangt binnenin helemaal vol met noppenschuim, maar in de kamer hiernaast hoor je het nog :(

De schijf is trouwens volledig trillingsgedempt opgehangen enzo... Ik ga es proberen een hermetisch kastje te maken voor dat kreng.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op vrijdag 09 november 2001 10:43 schreef subsonik het volgende:
Ik heb hier net hetzelfde probleem... Mijn server is héél geruisloos, voedingsfan op 5V enzo, maar ik zit met een Maxtor 5400 RPM en dat ding fluit en sist gelijk een opgefokte frigo :(

Mijn case hangt binnenin helemaal vol met noppenschuim, maar in de kamer hiernaast hoor je het nog :(

De schijf is trouwens volledig trillingsgedempt opgehangen enzo... Ik ga es proberen een hermetisch kastje te maken voor dat kreng.
is dat gaatje bovenop de HD nog wel vrij (staat op: DO NOT COVER) :+ ??? want ik heb ook een maxtor 5400, en zonder enige demping, hoor ik hem gewoon niet! (zelf niet als ik al mn casefans uitzet en de silverado op 7 volt)

edit:

typen blijft nog steeds errug moeilijk

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:38

bitflusher

flushed die *** pc

Op vrijdag 09 november 2001 10:42 schreef subsonik het volgende:

[..]

Erger nog... je gaat de schijf vanbinnen dan ook vacuum trekken (die is niet hermetisch!) waardoor de koppen geen luchtkussen meer hebben tussen kop en schijf... Niet doen dus :)
ik dacht dat een hd wel een beetje dicht was! er kan geen stof in dus ik dach ook geen lucht uit!

goed dat ik het niet getest heb met mijn nieuwe 60 GB SCSI u160 10000RPM schijfje >:)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:43

Super_ik

haklust!

daar heb ik laast een topic over geopend, dat ik mn hd in een ouwe cdrom speler heb gebouwd.

omdat de search nie werkt post ik de plaatjes wel ff
Afbeeldingslocatie: http://weetikveel.freeservers.com/hd1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://weetikveel.freeservers.com/hd2.jpg

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Nou ik heb dus precies hetzelfde waar hier naar gevraagd wordt, ook alels stil behalve mijn hoog piepende HD. Ik heb het als volgt opgelost:

men heeft 2 5 1/4" bays nodig, noppenschuim een een hd :) . Zorg er voor dar de bays omringd worden van noppenschuim, dus in de binnenkant van de bay zit dan het noppenschuim. Leg de HD er vervolgens in(op het noppenschuim) en men heeft een geruislozen HD.... zorg ervoor dat bij de voorkant van de kast (bij die HD) ook was noppenschuim zit (aan de binnenkant) en je hebt het voor elkaar.

PS: ben je bang dat je hd te warm wordt, gewoon overdag effe de plaat van een van de 2 bays weghalen en ervoor zorgen dat je voeding de lucht OVER je hd wegzuigt!

SUC6 Freaky

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Verwijderd

Weet iemand iets van een bay waar je hdd in kan bouwen en dat die dan helemaal stil word iemand een idee waar ik die kan vinden.

Verwijderd

silentdrives heten die dingen en ze zijn oa te koop bij informatique.nl

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op vrijdag 09 november 2001 13:19 schreef Doggie het volgende:
Weet iemand iets van een bay waar je hdd in kan bouwen en dat die dan helemaal stil word iemand een idee waar ik die kan vinden.
Zelfbouw is niet zo moeilijk; ik had in een uurtje m'n hd in een tupperware bakje zitten (brooddoos formaat), fannetje erop geplakt met tape. Volgens het doosje wederom met tape op de bodem van m'n kast geplakt. Werkt prima. Het ziet er alleen niet uit.
Hd is een Seagate baracuda 7200 - ellendige hoge piep erin. Nu dus niet meer.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 14:23 schreef SuB het volgende:
silentdrives heten die dingen en ze zijn oa te koop bij informatique.nl
idd bij informatique verkopen we die dingen, weet niet uit men hoofd wat ze kosten maar zal wel niet zo heel veel zijn. verzen doen we voor 9.50

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:21

TGEN

Hmmmx_

Idd, de proc hoeft niet actief gekoeld te worden (mijn OpenBSD bak heeft een p166mmx @ 210MHz, 56 graden :D). En de hardeschijf kan je denk ik het best in zo'n 5.25" koeldoosje doen, en dan zelf isoleren (zorg wel voor airflow).

TGEN

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

je CPU fan kan wel uit hoor, fan eraf slopen, een beetje grote heatsink is wel genoeg

/me spreekt uit ervaring

• subsonik
OK, ik heb mijn fluitende maxtor 5400 RPM stil gekregen.

Mijn kast was dus helemaal gedempt met noppenschuim, maar ik had onderin de case wat gaatjes vrijgelaten voor lucht intake. Daar stond de screamin' Maxtor op.

Ik heb dus over die gaatjes een plankje bevestigd, en op dat plankje nog es wa schuim, resultaat is dat die server 3x stiller geworden is!

Dus: als je je PC stil maakt met noppenschuim, moet je ALLES afplakken. Gaatjes in je case bedek je best eerst nog es met een plankje. Lucht intake doe je aan de achterzijde van de case.
Pagina: 1