Win XP bootmanager Linux laten starten

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag de bootmanager van WinXP gebruiken om Linux te booten omdat andersom (met lilo XP booten) iets ingewikkelder is volgens mij.
Ik heb in linux (hda3) dit getypt en het bestand daar c: gekopieerd:
code:
1
dd if=/dev/hda3 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

Toen in boot.ini deze regel opgenomen:
code:
1
bootsect.lnx="Mandrake Linux 8.1"

Maar als ik nu die selecteer bij het booten restart de computer. Komt ongetwijfeld doordat lilo nog op de linux partitie (hda3) moet worden geschreven, maar hoe moet dat?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

probeer eens in linux te komen (via rescue boot van cd ofzo) en dan /sbin/lilo intypen
dan gaat ie die lilo opnieuw bouwen. Ik neem aan dat je aangegeven hebt waar die moet komen?
anders kun je even in /etc/lilo.conf kijken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
En jij vind dit minder ingewikkeld dan omgekeerd???

Ik heb gewoon mn windows partitie (of waar mn windows bootmanager staat) in /etc/lilo.conf neergezet en klaar...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• banaan-X
  • Niet online
Hehe, het probleem is dus dat zodra ik lilo installeer op MBR ofzo Windows XP niet meer goed opstart. Hij geeft dan een blauw scherm met "autochk.exe not found". Ik heb echt al 3x opnieuw Win XP en daarna Linux geinstalleerd. Ik heb dus nu maar een bootflop gemaakt voor linux, en daarna Windows XP geinstalleerd, maar zodra ik dus nu lilo in een mbr of op c: zet dan start Win XP niet meer op. Echt bijzonder vreemd, maar ik ben 2 dagen bezig geweest met mijn data redden van de ntfs partitie, want fdisk had ook maar ff mijn fat-tabel vern**kt.

Maar goed, kan iemand mij niet ff vertellen hoe ik nu lilo in de hda3-partitie zet (zodat ik dus als ik deze active zou maken daarvanaf gewoon kan booten) -> He, das ook nog een idee trouwens! :D

Verwijderd

Bedenk wel dat na het draaien van lilo je opnieuw dd enz moet doen...

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Je maakt de bootsectorfile goed aan en je zet hem ook goed in je NT loader... je moet alleen de 'boot=blabla' entry in /etc/lilo.conf aanpassen zodat ie op de partitie komt te staan... en niet in je MBR. Dus 'boot=/dev/hda3' en niet 'boot=/dev/hda'.
Draai dan lilo, maak nieuwe bootsectorfile, zet file op partitie van NT loader en klaaro :)
Komt doordat LILO niet alleen een bootmanager is/kan zijn, maar ook de kernel daadwerkelijk moet laden.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 20:03 schreef Jotti het volgende:
Je maakt de bootsectorfile goed aan en je zet hem ook goed in je NT loader... je moet alleen de 'boot=blabla' entry in /etc/lilo.conf aanpassen zodat ie op de partitie komt te staan... en niet in je MBR. Dus 'boot=/dev/hda3' en niet 'boot=/dev/hda'.
Draai dan lilo, maak nieuwe bootsectorfile, zet file op partitie van NT loader en klaaro :)
Komt doordat LILO niet alleen een bootmanager is/kan zijn, maar ook de kernel daadwerkelijk moet laden.
Dat moest ik dus ff weten :) Eigenlijk wist ik ook wel dat lilo linux zelf nog moet starten, maar ik had gehoopt dat lilo zich automatisch wel zijn partitie had gezet.

Ik ga het ff proberen.

• banaan-X
  • Niet online
Hij doet het nog steeds niet...
Wat ik heb gedaan: in lilo.conf 'boot=/dev/hda' veranderd in 'boot=/dev/hda3'. 'lilo', dat dd commando wat in mijn eerste post stond, en bootsect.lnx weer naar c: gekopieerd, maar hij doet het dus nog steeds niet.
Als ik Mandrake selecteer, is het beeld zo'n 5 sec zwart, en dat restart de computer.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Vreemd... hier werkt dat wel. Was het niet per ongeluk de oude bootsect.lnx?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 20:42 schreef Jotti het volgende:
Vreemd... hier werkt dat wel. Was het niet per ongeluk de oude bootsect.lnx?
Per ongeluk heb ik die oude gewoon overschreven met de nieuwe :) ...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

:D

Probeer eens: C:\bootsect.lnx

Dus C:\ is de partitie waarop je bootsect.lnx staat. Wedden dat het werkt!

You can't have everything. Where would you put it?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 22:04 schreef tweakerbee het volgende:
:D

Probeer eens: C:\bootsect.lnx

Dus C:\ is de partitie waarop je bootsect.lnx staat. Wedden dat het werkt!
Gaan we ook nog even proberen. :)

• banaan-X
  • Niet online
Hij werkt :) . Hij laad alleen nadat ik dus voor Mandrake heb gekozen nog lilo waarin je dus weer kunt kiezen voor Windows... beetje overbodig maar goed.

Ik heb trouwens nog een probleem ;) [topic=314966]

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op donderdag 08 november 2001 19:47 schreef banaan-X het volgende:

Hehe, het probleem is dus dat zodra ik lilo installeer op MBR ofzo Windows XP niet meer goed opstart. Hij geeft dan een blauw scherm met "autochk.exe not found". Ik heb echt al 3x opnieuw Win XP en daarna Linux geinstalleerd. Ik heb dus nu maar een bootflop gemaakt voor linux, en daarna Windows XP geinstalleerd, maar zodra ik dus nu lilo in een mbr of op c: zet dan start Win XP niet meer op. Echt bijzonder vreemd, maar ik ben 2 dagen bezig geweest met mijn data redden van de ntfs partitie, want fdisk had ook maar ff mijn fat-tabel vern**kt.

Maar goed, kan iemand mij niet ff vertellen hoe ik nu lilo in de hda3-partitie zet (zodat ik dus als ik deze active zou maken daarvanaf gewoon kan booten) -> He, das ook nog een idee trouwens! :D
Een blauw scherm dat is lang geleden voor mij sinds ik debian als desktop draai.

heheh :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Nou dan moet je nog ffies in lilo die windows eruit halen
/etc/lilo.conf

En lilo ff runnen. Klaar is Kees

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 23:41 schreef ketjap het volgende:
Nou dan moet je nog ffies in lilo die windows eruit halen
/etc/lilo.conf

En lilo ff runnen. Klaar is Kees
Het zou handiger zijn als ie in 0 seconden gewoon linux kiest (of in 1/10 s)

Verwijderd

Dat kan. man lilo.
Pagina: 1