UTP probleem: FAQ al bekenen HELP :(

Pagina: 1
Acties:

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43
Hoi!

Vanaf vanmiddag 2 uur ben ik al bezig boven een pc te verbinden via mijn switch naar mijn andere pc beneden. het [i]was[i/] een werkende configuratie, aangezien de pc die ik nu boven wil hebben beneden al volledig werkte.

Ik heb dus netjes de utp kabel getrokken, RJ-plug eraan en alles verbonden. Ik start de pc op, maar niks. Ik denk, moet aan de config liggen dus snel pc weer naar onder en met ander kort kabeltje eraan geplugged, en ja het werkt.

Je zou dus denken het ligt aan de lange kabel. Dus plugjes eraf en nieuwe erop, weer niks. Ik de kleurtjes komen precies overeen, en toch werkt het niet.

Voldende stap, de kabel doormeten met multimeter en ja, de kabel is goed, toch doet mijn netwerk het niet.

Ik heb echt geeeeen idee wat ik nu verkeerd heb gedaan, en ben nu echt ten einde raad.

Wat info:

CAT5 kabel
Goede RJ-45 plugies
Ik draai win2k, met correcte settings daar kan het dus niet aan liggen.

Het enige wat ik kan bedenken, als ik de lange kabel doormeet krijg ik een waarde van 0.27 op de mulimeter, de korte geeft echter 0.8 aan.. Ik heb 500x gepinged en 3 packetjes kwamen erdoor.. Wat nu?

Alvast bedankt!

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Dan zou je toch aan de kabel gaan denken... Je hebt waarschijnlijk geen UTP-tester daar liggen, of ken je iemand die zo'n ding heeft?? Met een multimeter een UTP-kabel doormeten lijkt me toch niet echt betrouwbaar...

• paradoXical
Mja die heb ik dus niet :'(

Altijd als ik iet koop of doe is er weer wat mee aan de hond, ziek is het gewoon :(

Dit moet gewoon werken maar het werkt niet, upt netwerk heeft me 500 piek gekost :(

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• paradoXical
10 MBIT aangezet op aanraden vriend en ja, het werkt weer perfect.. Wat moet ik daar nu van denken?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er zal iets fout zitten in de kabel of de twist ervan, aangezien hij niet op 100Mbit wil lopen, maar wel op een lagere snelheid van 10Mbit... denk ik

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Flard
  • Laatst online: 20-08 14:34
controleer maar eens of je alle paren wel goed hebt aangesloten.

• paradoXical
Dit is igg erg klote, 10 mbit heb ik niks aan, ik heb boven op mijn pc 20 gig aan data staan die ik vaak nodig op, met 100mbit kun je lekker snel lezen maar 10 mbit...

De stekkers zijn goed erop geknipt, de kabel verder is kwaliteits kabel (merk Velleman) werkt perfect bij een vriend van me. Zitten geen knikken in, niet vlak bij warmte bron en slechts 20 meter kabel..

Als de kabel stuk is baal ik mega-erg, dan moet ik alles weer opnieuw gaan leggen wat echt een hells karwei is..

• paradoXical
Ik heb niet de standaard code aangehouden maar dat is toch ook niet nodig? Ik heb hem zo erig geschoven dat ie leker makkelijk, snel, en vooral goed zit. Loop je ook geen risico op kabelbreuk bij het dichtknippen.

• blackd
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 19:37 schreef HarrieH het volgende:
Ik heb niet de standaard code aangehouden maar dat is toch ook niet nodig? Ik heb hem zo erig geschoven dat ie leker makkelijk, snel, en vooral goed zit. Loop je ook geen risico op kabelbreuk bij het dichtknippen.
Dat moet wel voor 100Mbit als ik me niet vergis... Je moet dus de RJ45 connectoren op de standaardmethode aansluiten..

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 10:19
Geef eens aan hoe je de kleurtjes hebt zitten...
Het lijkt er namelijk op dat je de paren verkeerd hebt zitten....
Voor de volledigheid nog even het kleurschema:

Oranje/Wit
Oranje
Groen/Wit
Blauw
Blauw/Wit
Groen
Bruin/Wit
Bruin

Let vooral op de groen, groen/wit, blauw en blauw/wit... Die zitten anders dan verwacht....
Als het op 10Mb wel werkt en 100Mb niet dan heb je waarschijnlijk de kabel zo gemaakt dat je alle paren naast elkaar hebt liggen zoals hieronder:
Oranje/Wit
Oranje
Groen/Wit
Groen
Blauw/Wit
Blauw
Bruin/Wit
Bruin

Bovenstaande is dus NIET goed... 10Mb werkt wel maar 100Mb geeft continu fouten omdat de aansluitingen op pin 3 en 6 niet getwist zijn......

Verwijderd

wat voor switch ??

ben toch echt bang dat de draden verkeert zitten

wit/oranje-oranje
wit/groen-blauw
wit/blauw-groen
wit/bruin-bruin

• paradoXical
Aha.. Ik heb me laten vertellen dat de kleurcode niks uitmaakt, ik heb het als volgt:

Oranje
Oranje/Wit
Blauw
Groen
Wit/Blauw
Wit/Groen
Wit/Bruin
Bruin

Verwijderd

dit werkt niet dus he
die volgorde gaat niet met switch

• paradoXical
Linkpro switch, 100 MBIT Full duplex (soho)

In got FAQ staat btw dat je best andere kleurtjes kan usen..

• paradoXical
Maar ja, ik hoop werkelijk dat je gelijk hebt, dan kan ik het morgen lekker aanpassen! :)

FF alles opnieuw knippen en klaar..

Een ding, mijn korte kabels heb ik precies op dezelfde manier geknipt en wie werken perfect..

Btw bedankt voor alle reacties!! :D

Verwijderd

dit is de volgorde die we in de prof. networking gebruiken.

• paradoXical
Anyway, morgen ff 10 andere pluggies halen en ff testen maar! Voor nu werkt het tenminste op 10mbit.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 10:19
De kleurcode maakt op zich ook niet veel uit, maar wat wel uitmaakt is welke aderparen je neemt. Voor UTP (de T staat voor twisted) moet je perse per paar aansluitingen de draden getwist hebben...

Er zijn bij UTP 2 ader paren noodzakelijk, de ene is voor ontvangen en de ander voor verzenden. De ene zit op pin 1 en 2, de andere op pin 3 en 6. Dus de aderparen op pin 1 en 2 en de paren op 3 en 6 moeten getwist zijn... De aders met dezelfde kleur (kleur en kleur/wit) zijn getwist. Daarom krijg je ook die rare verspringing bij pin 3 en 4.

Je zou het ook zo kunnen aansluiten:
Blauw
Blauw/Wit
Bruin
Groen
Groen/Wit
Bruin/Wit
Oranje/Wit
Oranje

Bovenstaande werkt ook omdat bruin en bruin/wit een aderpaar is.... Gelukkig zijn en afspraken gemaakt over de volgerde en is bovenstaand volgorde officieel niet toegestaan.....

MODJES: Ik denk dat het handig is om de FAQ aan te passen en ook bovenstaande info erin op te nemen dat het belangrijk is de goede aderparen te pakken omdat anders 100Mb NIET werkt......

• paradoXical
Ah op die manier :o

mja dan weten we meteen wat ik fout deed, morgen maar ff alles opnieuw knippen hier en voila, werkt mijn netwerkje weer helemaal! :7

Verwijderd

mischien heb je hier wat aan
zou wel een goede vaste volgorde kiezen, ivm uitbreiden
lijkt me niet handig om bij elke PC aansluiten halve netwerk weer te open voor de volgorde van de kleuren

http://www.helmig.com/j_helmig/thisted.htm

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

oranje/wit
oranje
groen/wit
blauw
blauw/wit
groen
bruin/wit
bruin

dat is de ofisele volgorde geleerd bij mijn stage bdrijf heef met wervel spannigen te maken werd mij verteld. >:)

Verwijderd

ff vraagje-voor-erbij

heb je die Linkpro SOHO 10/100 switch al eens op 10mbit full duplex gekregen ?

ik heb hier ook zo'n ding en hij wil wel op 10 mbit half duplex, 100mbit half duplex en 100mbit full duplex..... maar niet 10mbit full,

beetje raar dus.. (met pci 3com kaart ,intel etherexpress en realtek getest)

• paradoXical
Heb em nu op 10 mbit full duplex, ik ga zo mijn nieuwe kabel knippen en dan gaat die naar 100 mbit full-duplex :9

Pagina: 1