Toon posts:

eth1: card reports no resources

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een firewall/gateway draaien om een intern netwerk met het UPC kabelnetwerk te verbinden. Om de zoveel tijd is er alleen geen netwerkverkeer naar buiten meer mogelijk. Dit gaat niet evenredig gepaard met de melding als in het onderwerp van deze topic, maar deze melding komt wel verdacht vaak naar voren.

Het systeem is RH6.2/ipchains/ipmasq en verder draait er portsentry, snort en een ssh daemon.

eth0 is de UPC NIC, een Intel EtherPro kaart, eth1 is een 3Com/Vortex 3c905C-TX welke dus voor verbinding met het interne LAN verzorgt.

Ik heb een 'cat' gedaan van /proc/pci en beide devices zitten op interrupt 9, nou is mijn vraag: kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem, en zo ja, is dit dan te veranderen? Het is belangrijk te weten dat de netwerkkaarten zijn meegecompileerd in de Kernel (2.2.19) en dus niet worden ingeladen via 'insmod' (waar ik zodoende geen argumenten aan kan meegeven ;))

Als er iemand een andere fantastische ingeving krijgt bij het lezen van deze vraag, altijd welkom :D

Verwijderd

Ja, dat beide kaarten op hetzelfde IRQ zitten kan een probleem zijn. Zijn het beide pci kaarten of is er ook een isa?

Wat ik ook vreemd vind is dat je beide nwkaarten niet als module hebt gecompiled. Ik dacht dat het bij meerdere nwkaarten altijd als module moest of is dat alleen als je meerdere nwkaarten van hetzelfde type hebt :? Ik ben het even kwijt.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Op donderdag 08 november 2001 16:33 schreef balou het volgende:
Ja, dat beide kaarten op hetzelfde IRQ zitten kan een probleem zijn. Zijn het beide pci kaarten of is er ook een isa?

Wat ik ook vreemd vind is dat je beide nwkaarten niet als module hebt gecompiled. Ik dacht dat het bij meerdere nwkaarten altijd als module moest of is dat alleen als je meerdere nwkaarten van hetzelfde type hebt :? Ik ben het even kwijt.
Volgens mij hoeft dat niet, je kunt die "modules" ook meebakken in de kernel, dan is het dus geen losse module meer, en hoeft dus ook niet apart te worden geladen, een module is een aanvulling op de kernel (dat is wat ik ervan heb begrepen)
En er werd gezegd dat er een `cat /proc/pci` gedaan is, dus ik neem aan beide pci?
Trouwens toevallig dat je het hier over hebt, ik heb hier net gister gigantisch veel gezeik mee gehad, met 2 netwerkkaarten, die hetzelfde irq gingen delen, dat was wel onder windows98, maar kan me goedvoorstellen dat linux die problemen ook heeft :(
Het probleem hoeft trouwens ook niet aan linux te liggen, probeer:
-In bios Reset Configuration data op yes te zetten
-In bios ook instellen resources controlled by ESCD (ofzo)
-evt netwerkkaart in andere slot te stoppen

Verwijderd

Dit kan idd problemen veroorzaken. Probeer eens in je BIOS al je seriele en parallelle onboard poorten uit te zetten, net als USB en een IRQ voor je VGA kaart. Voor dit alles geldt natuurlijk wel dat je dat alleen moet doen als je het niet nodig hebt ;) Als je dit gedaan hebt zijn er een sloot IRQs vrijgekomen en heb je kans dat de netwerkkaarten een ander IRQ toegewezen krijgen. Wat ook kan helpen is een van de netwerkkaarten een PCI slot verderop zetten. Veel suc6 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Deze twee NIC's zijn inderdaad allebei PCI. Het meebakken van meerdere NIC modules in de kernel hoeft geen probleem te zijn, als je er alleen even goed op let welke NIC er het eerste gevonden wordt (eth0) en dus niet in je scriptjes je kaarten verwisselt ;)
Dat uitzetten van de parallelle en seriele poorten klinkt wel ok, zijn toch niet in gebruik.

Ik moet dit sowieso in het weekend uitproberen, want anders breekt hier de hel los >:) of een groot feest :+, 't is maar hoe je het bekijkt natuurlijk...

Thanx in ieder geval

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde met m'n Dell en dual NIC's. Na een paar dagen crashde ie zelfs genadeloos. Zoektochten leverden antwoorden op als "flaky cable" e.d. Maar na vervanging hetzelfde verhaal. Het schijnt een bug te zijn in oude epro100 drivers. Hier kun je nieuwe drivers downloaden (met installatie instructies).
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om RH 7.2 installeren (blij dat het nog geen productie-server was). Draait nu ook als een tierelier.
Pagina: 1