Toon posts:

telt te weinig geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een msi m6337 815e mobo en die moet volgens de specificaties 512mb aankunnen. ik heb er 2x 128mb bijgeprikt dus nu zijn alle 4 mijn banken gevuld met ieder 128mb.

tot mijn spijt telt hij maar 384mb, ik heb al verschillende andere modules geprobeerd en ook een paar keer omgeswitched en zelfs uiteindelijk mijn bios geflashed.... niets hielp echter... weet iemand hier een verklaring voor.

win xp prof.
msi m6337 815e
p3 800

Verwijderd

Topicstarter
help.... geeft maar 384mb aan i.p.v 512mb

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je single en double sided dimms door elkaar ?

Verwijderd

Topicstarter
nee....toevallig 4 nieuwe en exact dezelfde.... zou het met een bios instelling te maken kunnen hebben??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om het kwartier omhoog schoppen is niet erg netjes.

Pak de manual van je mobo er bij en kijk of er geen beperking zit op welke slots de modules mogen (ik heb een bordje waar ik op het derde slot max. 128 in kan doen, de rest kan max.256 aan bijv.)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

test ze even een voor een of er geen defecte banken tussen zitten en ga er dan eventueel weer mee terug naar waar je ze gehaald hebt.

Wanbeleid is ook beleid.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

1 module verrot? Zet ze er eens 1 voor 1 in. FF alles stapsgewijs aanpakken. 1 erin -> opstarten -> wordt ie herkend? -> 2e erin enz enz. Pakt ie de 4e niet ? dan de derde eruit trekken en nr 4 op die plek zetten en 3 op plek 4 zetten, als ie het dan nog niet doet dan is het iig niet je geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb laatst op internet de manual opgezocht en daar vond ik dat er bijv. maar max 521mb in kon....(wist ik niet) maar over een max. aantal per slot staat er niets in .. er moet toch gewoon 4x 128 in kunnen..? :'(

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al verschillende geheugens geprobeerd, en deze laatste 4 heb ik al op een andere pctje getest en aan het geheugen kan het haast niet liggen hoor.. maar ik zal de slots eens om de beurt gaan testen...

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Het kan ook zijn dat ze niet samenwerken. Hoe meer reepjes, hoe groter de kans dat het niet werkt. Probeer gewoon eens eentje van 512mb, als het zo belangrijk is... Van 139 piek ga je ook niet dood en als het niet werkt, vraag je je geld terug.

specs

Verwijderd

Topicstarter
als ik 4x 128mb erin heb zitten en 1 zou kapot zijn dan gaat die pc toch piepen voor het opstarten ...niet dan ?? daarom begrijp ik niet waarom die maar 384 telt

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:37

DDan

Team Leader of Team Gäöl

hij piept alleen als hij iets helemaal niet kan vinden :)

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

Verwijderd

Topicstarter
ik had hiervoor ook 2 reepjes van 256mb geprobeerd en toen deed die ook al raar... de ene keer als ik opstartte gaf die 512 aan...de andere keer weer 128... de keer daarop weer 256mb...net waar die zin in had... vandaar dat ik ze omgeruild had voor 4 losse 128mb reepjes... aangezien mijn mobo maar max 512 aankan dacht ik dat het beste was om het maar te verdelen over die 4 slots.

ook heb ik 2x 128mb en 1x 256 geprobeerd... ook dan gaat het niet lekker. hij wil gewoon geen 512mb aangeven en goed draaien..wat ik ook probeer.

Verwijderd

kijk ff op Blz 2-7 van je manual :)

• Eboman
  • Laatst online: 22-08 21:27

Eboman

Ondertitel

Kijk even of je de laatste bios versie hebt, was bij mij ook het probleem met 2x 256mb. Na enkele versie omhoog, werd alles wel gezien. ;)

Signature

Verwijderd

okee ik ben veel te goed

Het tabelletje zegt :
bij 4 dims mag :
1 - - - - 2 - - - - 3 - - - -4
DS/SS - - DS/SS - - DS - - X
DS/SS - - DS/SS - - SS - - SS

DS= Double sided
SS = Single Sided.
en nog wat, maar jkomt op het zelfde neer

wat jij dus probeert is waarschijnlijk 4x DS

en dat kan niet :)

Verwijderd

Topicstarter

zit wat in maar toevallig heb ik er 4 SS inzitten...

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op donderdag 08 november 2001 15:37 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
okee ik ben veel te goed

Het tabelletje zegt :
bij 4 dims mag :
1 - - - - 2 - - - - 3 - - - -4
DS/SS - - DS/SS - - DS - - X
DS/SS - - DS/SS - - SS - - SS

DS= Double sided
SS = Single Sided.
en nog wat, maar jkomt op het zelfde neer

kun je dit iest gespecificeerder uitleggen, want volgens mij heb ik er nu 4 single sided sims inzitten hoor...(enkel bedrukt met chips)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
SS wil niet zeggen dat er maar aan een kant chippies zitten .. Het is mogelijk DS modules te maken met chippies aan 1 kant. Probeer eens of je de modules kan terug traceren naar de fabrikant en info kan krijgen of ze DS of SS zijn.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

emmm volgens mij bedoel jij weer wat anders iets met de banken die het geheugen gebruik, maar daar kan ik weer fout in zijn...

d8 nl dat een SS dim 2 banken in kan nemen (bij geheugen slot 1 bij bank 1 en 2) maar ik weet niet of bank en side gekoppelt zijn............ (2 bank = 2 side bedoel ik)

Verwijderd

Topicstarter
dit gaat me net allemaal iets te diep... ik weet alleen het gewoon 128mb pc133mhz reepjes zijn en de "blokjes" zitten maar aan 1 kant. dus ik begrijp even niet wat er precies met ss en ds bedoeld word. ik ga ervanuit dat een moederbord die 512mb aan kan toch gewoon 4x 128mb moet accepteren.

ik heb de bios ook geflashed met de nieuwste versie maar dat hielp ook niets.... helaas

Verwijderd

Is het niet zo dat de Intel 815-chip maar 3 banken geheugen aankan? Er waren destijds wel mobo-fabrikanten die er meer banken op deden, maar daar had je dus maar weinig aan...
De enige mogelijkheid om dan 512MB geheugen in je systeem te stoppen, is twee keer 256MB reepjes, of 1 keer 256 en 2 keer 128 MB (ik dacht dat die chip al helemaal niet met de 512MB reep om kon gaan)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 08 november 2001 16:54 schreef riesje75 het volgende:
dit gaat me net allemaal iets te diep... ik weet alleen het gewoon 128mb pc133mhz reepjes zijn en de "blokjes" zitten maar aan 1 kant. dus ik begrijp even niet wat er precies met ss en ds bedoeld word. ik ga ervanuit dat een moederbord die 512mb aan kan toch gewoon 4x 128mb moet accepteren.

ik heb de bios ook geflashed met de nieuwste versie maar dat hielp ook niets.... helaas
Don't panic :

Als je ff hierboven leest staat dat SS/DS niet per definitie aangeeft of de chips fysiek aan beide kanten zitten, maar dat ze zo geaddresseerd worden. Chips aan beide kanten= per definite DS, maar aan één kant kan dus beide zijn. Wat je dus moet zien te doen is 2 van deze modules omgeruild krijgen voor 2xSS.

En geen bullsh*it van de verkoper pikken in de trant van "Nee meneer, u kunt toch zien dat er maar aan één kant chips zitten, dit is al SS"- dan weet hij er nog minder vanaf dan jij nu. In dat geval gewoon geld terug vragen voor 2 van de chips en elders (waar ze er wel verstand van hebben) 2 SS modules halen.

En als je dat hebt moet je ze als volgt erin doen:
DIMM1: DS wat je nu al hebt
DIMM2: DS wat je nu al hebt
DIMM3: SS wat je nog moet halen
DIMM4: SS wat je nog moet halen

En klaar is kees!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 16:59 schreef Yohanneman het volgende:
Is het niet zo dat de Intel 815-chip maar 3 banken geheugen aankan? Er waren destijds wel mobo-fabrikanten die er meer banken op deden, maar daar had je dus maar weinig aan...
De enige mogelijkheid om dan 512MB geheugen in je systeem te stoppen, is twee keer 256MB reepjes, of 1 keer 256 en 2 keer 128 MB (ik dacht dat die chip al helemaal niet met de 512MB reep om kon gaan)
Dat heb ik allemaal al gedaan 1x 256 en 2x128.....2x 256 etc.. niets hielp. de enige oplossing om nog uit te proberen lijkt me nog de oplossing van dion_b

Verwijderd

of 2x 256 ds , werkt ook prima

• koper137
  • Laatst online: 30-12-2024

koper137

uhhhhhh

wat mij vandaag is overkomen is helemaal vaag. ik had 512mb en nu nog maar 384mb ram. ik heb even getest welke module 128 aamgeeft en die in andere banken gezet, nog steeds 128. kan het zo zijn dat de module na 1 maand al verrot is?

___________________________*

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Sommige mobo;s doen moeilijk als alle simm/dimm banken bezet zijn. Daar is het ook beter om eentje open te laten.

dikzak

Pagina: 1