Waarom is een laptop zo klein?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Schizoveen
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2021
Okay, this is mijn problem

ik wil snappen waarom een laptop een laptop is, en waarom alles zo werkt zo als het werkt. Lekker vaag?
v.b.
Waarom kan een laptop zo klein & compact zijn???
wat voor extra chips heeft een laptop???
wat zijn de apparte ontwikkelingen voor laptops???

in andere woorden ik moet iets te weten komen over laptops.
Weten jullie iets of ken je een saait waar je iets kan vinden. zet dat dan ff hier onder ;)

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Inderdaad een beetje vaag. Maar goed, een laptop is een kleine pc. De belangrijkste verschilllen zijn:

- energiezuiniger (=trager)
- altijd lcd scherm
- (meestal) merkgebonden
- portable...

:)

edit:

> Waarom kan een laptop zo klein & compact zijn???
Handiger om mee te nemen naar klanten en als je geen vaste werkplek hebt.

> wat voor extra chips heeft een laptop???
Uitgaande van een minimale configuratie, geen. Vaak een ander soort videokaart. Vaker geintergreerd geluid.

>wat zijn de apparte ontwikkelingen voor laptops???
Dat is per leverancier verschillend. Over het algemeen heb je AMD en Intel based laptops. Misschien zijn er nog een paar andere merken (zoals Transmeta), maar dat zijn de belangrijktst

Vraagje... Waarom wil je dit weten?

specs

• Schizoveen
ja kijk dat snap ik nog wel, maar waar het mij eigenlijk om gaat is de electronica. wat voor speciale chips zitten er in een laptop. Wat voor technologie is er nodig voor een laptop
Ik doe een IT opleiding en ik moet een verslag voor nederlands maken over laptops, en dan niet echt de simple basic dingen, maar de electro dingen dus

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

laptop.pagina.nl

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Op donderdag 08 november 2001 14:47 schreef Schizoveen het volgende:
ja kijk dat snap ik nog wel, maar waar het mij eigenlijk om gaat is de electronica. wat voor speciale chips zitten er in een laptop. Wat voor technologie is er nodig voor een laptop
Ik doe een IT opleiding en ik moet een verslag voor nederlands maken over laptops, en dan niet echt de simple basic dingen, maar de electro dingen dus
Erm... Pak er dan wat uit. Dus iets over energiebesparing ofzo. :?) Of draai het naar mobiel werken.. Dat is veel eenvoudiger.

specs

Verwijderd

Ik zou zeggen, maak er 1 open en kijk zelf. Tis gewoon allemaal klein & geintegreerd. Geen ruimte voor lucht, geen grote coolers, geen stroomvretende dingen. Alles is op het moederbord geïntegreerd en alles is kleiner dan in een desktop.

Het idee blijft hetzelfde, maar het is allemaal wat kleiner, zuiniger, minder warm & minder lawaaiig.

Er zijn speciale processors voor laptops (bv Mobile Pentium III, een uitgeklede & compacte uitvoering van de normale P3) die vaak op lagere kloksnelheden lopen. Harddrives van laptops draaien op minder toeren (4200 rpm ipv 5400 of 7200) en er is geen sprake van kaarten (video, netwerk, geluid), maar alles zit op het moederbord.

Tot slot zitten er geen grote geheugen-modules in, maar compactere (So-SDRAM) uitvoeringen. Zie daarvoor (incl plaatje) ook dit topic: [topic=311610/1/257]

What more is there to know?

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

Huiswerkvragen mogen niet op GoT, je topictitel is trouwens ook erg vaag, ik stel voor dat je de FAQ www.slotje.com nog maar eens een keer leest!

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Schizoveen
sorry, ik lees dat gedoe wel ff goed door

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

he's right

waarom die zo klein is lijkt me logisch, laptops worden gemaakt om overal mee heen te kunnen nemen; ligt het dan niet voor de hand dat hij zo klein en licht mogelijk moet zijn?

Verwijderd

Klein, compact en makkelijk mee te nemen. Stel je bent een verzekeringsman. Moet je altijd veeeeeeel gegevens meenemen en verzamelen bij een klant. Denk maar niet dat je alles op papier gaat zetten.

En over extra chips.
Ik heb Dell laptops gerepareerd.
Alle laptops daar hebben Intel chips die natuurlijk er heel anders uit zien dan de "normale" Desktop CPU's. Allemaal draaien ze op de Intel 440BX chip en meestal is ALLES geïntegreerd op het moederbord. (behalve de CPU)

Bij de nieuwere High End laptops (8000 serie) is de 440 chip vervangen door de 815 chip om de PIII 1 ghz aan te kunnen, en is de chip op zich niet groter dan 2 cm bij 2 cm.
Ook is verder alles geïntegreerd behalve de Videokaart en de Modem. (videokaart omdat de Geforce 2 Go super snel naar de klote gaat)

Geluidskaarten zijn allemaal van Maestro.
Videokaarten van ATI (Rage) en Nvidia (geforce 2 go)

Nogmaals.. Bij DELL laptops.

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

Op donderdag 08 november 2001 16:16 schreef DeepFreezer het volgende:

Harddrives van laptops draaien op minder toeren (4200 rpm ipv 5400 of 7200) en er is geen sprake van kaarten (video, netwerk, geluid), maar alles zit op het moederbord.
tegen woordig zijn er ook al 5400rpm 2.5" HDtjes voor laptopjes hoor!!

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Pagina: 1