Wat vragen over een oude mixer

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Ik heb de aanbieding gekregen om een Allen & Heath "System8" mixer plus een Yamaha effectunit (en evt een compressor) over te nemen voor 1000 gulden.

Ik heb er een foto van gezien, het is een oud ding (analoge meterbrug), maar dat betekent niet perse dat het slecht is lijkt me. Tenslotte zijn veel platen vroeger, die zeker niet slecht klinken, op soortgelijke apparatuur opgenomen.

16 input channels, 8 outputs, stereo mix output, 8 track monitoring.

HF shelving EQ +/-16dB @ 12kHZ or 8kHz
LF shelving EQ +/-12dB @ 120HZ or 80Hz
Mid peak/dip EQ 12dB, 400Hz, to 6kHz, Q1.5

Volgens de kopie van de handleiding die ik gefaxt heb gekregen zijn de signaal/ruisverhoudingen als volgt:

Noise: 20KHz bandwith RMS noise ref 0dBv (0.775v RMS)

stereo output, one line routed unity gain: -82dB
group output, one line routed unity gain: -82dB
stereo output, all inputs routed & faders closed: -80dB
group output, all inputs routed & faders closed: -75dB
auxilary output, unity gain, inputs closed: -80dB

Mijn vragen:

- Is dit een goeie mixer qua specs?
- Wordt na verloop van tijd de kwaliteit minder bij mixers?
- Is de prijs goed?

iOS developer

Verwijderd

let zeker op de faders...16 keer 50-75 piek is niet nix...

• BikkelZ
Hij schreef ook in zijn mailtje:
Schuifpotten moeten weer een keer schoongemaakt (1 keer per jaar)
Kan ik gewoon vragen of hij dat doet voor ik hem op kom halen? Ik weet nl niet of het veel werk is (dit is mijn eerste mixer die ik koop, de vorige had ik gekregen, was ook oud, en kraakte inderdaad).

iOS developer

Verwijderd

ik zou zo zeggen, neem dat ding eens op de proef.... is ie intern niet beschadigd, ruizen de faders niet etc.. (hoewel je dat schoon kunt maken)

• BikkelZ
Afgezien van de faders ed die versleten kunnen zijn, is dit wel een mengpaneel wat een prijs van +/- 800 gulden rechtvaardigd (mits in redelijke conditie)?

En qua signaal/ruisverhouding zeggen de specs me eigenlijk vrij weinig, kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?

iOS developer

Verwijderd

ff op Jag w8n... :P

• BikkelZ
Jag dat is de oppergoeroe hier?

Dan wachten we wel ff :)

iOS developer

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of Jag ook de mengpaneelgoeroe is weet ik niet, hij is wel groot op het gebied van HiFi etc.

Allen&Heath is een zeer gerenomeerd mixerbouwer. A&H is niet zo bekend onder de homemuzikanten en kleinere profs, maar wel zeer bekend in de studio- en livemuziekwereld. A&&H mengpanelen bieden zeer goeie routingmogelijkheden, wat vooral goed kan worden gebruikt bij live-optredens.
Ik kan alleen op hun site geen info meer vinden over deze console. Maar indien hij nog in goeie staat is kun je er vanuit gaan dat het een goed mengpaneel zal zijn.

Yamaha is op het gebied van effectunits niet veel gebruikt (afgezien van de effectprocessors in hun digitale mengpanelen). Maar gezien de prijs samen met het mengpaneel lijkt het me geen slecht idee om hem gewoon erbij te kopen, leuk om te proberen.

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 11:41

Roland

Schnitt!

Ik zou wel op de faders e.d. letten!

Sorry stond er al!

...Make every cut count, even if it is one frame...

• BikkelZ
De effecten:

* Yamaha SPX 90 (reverb, effects)
* Dynamite Compressor/Gate (stereo)

De SPX 90 schijnt toch best vaak profi gebruikt te worden. De Dynamite komt me helemaal niet bekend voor.

iOS developer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Probleem met die faders (en alle potmeters trouwens) is dat ze na een keer contactsprayen weer kraakloos kunnen worden, maar naarmate ze echt ouder worder, dat steeds minder effect heeft. De verkopende partij kan hem dus helemaal voor ingesprayed hebben, maar als de potmeters te oud zijn, kraken ze binnen een maand weer en moet je ze toch echt vervangen=onbegonnen klus en te duur!

• BikkelZ
Hmmm tja dat is ook nog eens zoiets.

Zouden jullie een mengpaneel kopen van een dergelijke leeftijd? Ik heb een plaatje van hem gekregen, het ziet er aardig 'vintage' uit. Ik voeg hem zo ff toe aan dit bericht.

iOS developer

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Die Yamaha SPX90 is een jaren tachtig relikwie. Nu niet echt het summum van fx apparatuur meer, maar sommigen zweren er op de een of andere manier wel bij. Gewoon uitproberen dus.
Die Dynamite bak zegt mij helemaal niets.

• BikkelZ
Het is waarschijnlijk een Valley (People?) Dynamite Compressor/expander/gate.

Het zijn volgens mij allemaal relikwieen. Ik denk dat ik beter ff verder kan kijken.

iOS developer

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

De spx'en van Yamaha worden nog steeds erg veel gebruikt. We hebben er zelf ook één zitten in het standaard FX rack.

Met oude mixers, en ik ga nu niks nieuws zeggen, heb je meestal te maken met versleten faders. Zeker als de tafel voor rock en roll is gebruikt heeft ie veel moeten ondergaan. Je kan dit testen door de faders gewoon te proberen, als ze stroef lopen of een kraak in het geluid veroorzaken is het foute boel. Maar echte zekerheid heb je niet, want met contactspray kan je een hoop maskeren.

Over welke mixer je moet hebben: je moet gewoon precies op een rijtje zetten wat je precies aan mogelijkheden erop wilt hebben. Hoeveel group outs wil je? Hoeveel aux-en? Moet je de ene aux op pre- en de andere op post fade kunnen schakelen? Wat voor EQ wil je erop hebben, parametrisch, shelving of schakelbaar? Wil je low cuts op je ingangen? En zo ja: regelbaar? En zo kan je dus nog wel ff doorgaan.
Ik heb trouwens zelf de GL2 van Allen & Heath, en dat ding is echt ontzettend veelzijdig. Zo kan je bijvoorbeeld de aux en G/O mixen swappen. En daardoor is de tafel ontzettend veelzijdig.
Kortom, alles op een rijtje zetten (als je ergens de functie niet van weet kan je dat natuurlijk hier vragen) en dan gewoon gaan vergelijken welke tafel je dat kan leveren voor de laagste prijs.
Ook niet vergeten om naar digitale tafels te kijken, niet iedereen is daar even enthousiast over. Maar je krijgt iig veel waar voor je geld.

• BikkelZ
Ik ben zaterdag toch in a'dam, zou het dan gewoon slim zijn om aan te geven dat ik langs kom voor de Yamaha, en dat ik gewoon ff kijk naar die mixer?

Overigens wordt die Yamaha dus mijn enigste effect voor de komende tijd, en wordt het puur gebruikt voor hardhouse, techno, acid en hardcore.

iOS developer

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Jag: praat je dan over de spx 90 of over z'n opvolgers, de 900 en de 990?

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op vrijdag 09 november 2001 08:50 schreef BikkelZ het volgende:
Ik ben zaterdag toch in a'dam, zou het dan gewoon slim zijn om aan te geven dat ik langs kom voor de Yamaha, en dat ik gewoon ff kijk naar die mixer?

Overigens wordt die Yamaha dus mijn enigste effect voor de komende tijd, en wordt het puur gebruikt voor hardhouse, techno, acid en hardcore.
Ik zou dan wel de compressor er op zijn minst bij doen.

En je zou langs kunnen gaan, maar ik zou er meer tijd voor nemen. Met mixers kan je veel kanten op, en je wilt niet meer betalen dan nodig is.
Op vrijdag 09 november 2001 20:47 schreef Marcel het volgende:
Jag: praat je dan over de spx 90 of over z'n opvolgers, de 900 en de 990?
Volgens mij de 90, maar ik weet het niet zeker. Overigens is er een TC electronics bijgekomen en is de yammie reserve geworden.

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 12:20

OnAcid

aka 303BASS

Voor dat geld kun je een leuke spirit folio Sx kopen en hou je nog wat over ook.

Dan kan je altijd later nog een goede multifx processor kopen.

• BikkelZ
Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf de Yamaha spx 90 bij zoektochten op het internet nog erg vaak tegen gekomen in studio set-ups, vaak wel als secundaire effectenunit maar toch.

Ik ben nog niet langs geweest, ik kreeg mijn geld niet bij elkaar en ik heb toch liever meteen boter bij de vis want anders moet ik twee keer naar amsterdam.

iOS developer

Pagina: 1