Toon posts:

Probleempje met voeding????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een klein probleempje. :'(
Als ik mijn computer aanzet vindt hij mijn HD en CD-rom drive niet meer. Mijn brander en floppy werken nog wel.
Het lampje van mijn CD-rom brand continu en de lade ervan wil niet meer open. De lade van mij brander gaat nog wel open. Dit komt waarschijnlijk omdat de motor die de lade bestuurd op 5V werkt en de andere op 12V. Daarom denk ik ook dat mijn voeding half brak is.(kheb geen meet-apparatuur thuis dus ik kan dat niet meten) Mijn computer gaat nog aan, maar dat is dan ook het enigste. Ik heb een mobo van ASUS(type nummer weet ik zo niet, Kzit opt werk) Alle stekkers zijn goed aan gedrukt dus daar kan het niet aan liggen. Kabels wisselen werkt ook niet. (bijvoorbeeld de kabel van mijn brander op de HD zetten) Ik heb mij Floppy, HD en Cd-rom op 1 kabel zitten op de voeding. Mijn Fikker gaat via een andere kabel de voeding in. Kan het zo zijn dat er kortsluiting ergens door is ontstaan en dat de helft van mijn voeding niet meer werkt ofzo??? :? (kgok ook maar wat hoor). Ik ben geen die-hard Tweakert dus ik heb geen onwijs overgeklokte computer. Alles loopt op standaard dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik heb hiervoor nooit eerder problemen gehad. Nou ja, nooit...Maar dat waren kleine probleempjes...

Weet iemand wat dit kan zijn? en hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Heb je al geprobeerd om een voor een de brander, cdrom ed. eruit te halen en te kijken in welke config hij *wel* werkt? De symptomen zijn niet echt die van een brakke voeding; meestal reboot het systeem dan 'at random' wanneer er niet voldoende vermogen geleverd kan worden.

Als voorgenoemde ook niet werkt zou ik toch ff een multimeter lenen en kijken of de benodigde voltages nog wel door de voeding geleverd worden.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

Topicstarter
Nee kan ik wel eens proberen!
Maar dat kan ik vanavond pas doen. Kzit nu op mijn werk. :Z
Als dat niet werkt dan zal ik is ff rondvragen voor zo'n multimeter.En als ik een andere voeding moet hebben is een voeding met een output van 140W dan voldoende(230V)?
Ik heb een:

Intel Pentium III 500 MHz.
128 mb geheugen.
Riva TNT2 32 MB.
HP brander.
Cd-rom.
14 GB Maxtor HD.
Floppy.
Asus Mobo.
Hauppauge Tv-kaart.
Netwerk kaart

Nog bedankt voor de reactie!

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op donderdag 08 november 2001 12:42 schreef Kratjuuuh het volgende:
Beste Tweakers,

Ik heb een klein probleempje. :'(
Als ik mijn computer aanzet vindt hij mijn HD en CD-rom drive niet meer. Mijn brander en floppy werken nog wel.
Het lampje van mijn CD-rom brand continu en de lade ervan wil niet meer open. De lade van mij brander gaat nog wel open. Dit komt waarschijnlijk omdat de motor die de lade bestuurd op 5V werkt en de andere op 12V. Daarom denk ik ook dat mijn voeding half brak is.(kheb geen meet-apparatuur thuis dus ik kan dat niet meten) Mijn computer gaat nog aan, maar dat is dan ook het enigste. Ik heb een mobo van ASUS(type nummer weet ik zo niet, Kzit opt werk) Alle stekkers zijn goed aan gedrukt dus daar kan het niet aan liggen. Kabels wisselen werkt ook niet. (bijvoorbeeld de kabel van mijn brander op de HD zetten) Ik heb mij Floppy, HD en Cd-rom op 1 kabel zitten op de voeding. Mijn Fikker gaat via een andere kabel de voeding in. Kan het zo zijn dat er kortsluiting ergens door is ontstaan en dat de helft van mijn voeding niet meer werkt ofzo??? :? (kgok ook maar wat hoor). Ik ben geen die-hard Tweakert dus ik heb geen onwijs overgeklokte computer. Alles loopt op standaard dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik heb hiervoor nooit eerder problemen gehad. Nou ja, nooit...Maar dat waren kleine probleempjes...

Weet iemand wat dit kan zijn? en hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!
Jouw probleem is simpel op te lossen.
Je HD en Cd-ROM zitten op dezelfde IDE kabel. Dit is op zich geen enkel probleem.
Het probleem is:

1 : je IDE zitten verkeerd aangesloten (omdraaien dus)
Het kan wel zijn dat je HD juist aangesloten zit, maar
dat je cd-rom ide aansluiting verkeerd zit (controleren
die handel) :)

2 : je HD en CD-ROM staan beide op MASTER of SLAVE
Zet je HD op master en je cd-rom op SLAVE.
Let wel : indien je een UDMA kabel gebruikt voor je
cd-rom speler kan je cd-rom soms vreemde kuren krijgen.

3 : Kijk ook eens in je BIOS of alles op AUTO staat voor
MASTER en SLAVE DRIVES.

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)