Op donderdag 08 november 2001 12:40 schreef Tabs het volgende:
Hello people,
Heb een Athlon 550@650, K7M, Geforce 256, IBM Deskstar 20Gb, 256MB RAM, WinXP.
Mijn probleem is het volgende: Sinds ik XP draai draait mijn harde schijf soms overuren. Voor de simpelste taakjes als properties van een file bekijken heeft ie 2 minuten nodig en af en toe staat de harde schijf serieus 3 uur achter elkaar te ratelen. Heb alle processes langsgelopen maar ik snap niet wat het probleem is. Heeft iemand een suggestie?
Het kan aan vanalles liggen. Ik zal een paar mogelijkheden opsommen waarbij jezelf maar eens moet nagaan of je deze zaken wel/niet hebt.
1 : Doe je pc eens open, en kijk naar de brede platte kabel die van je harddisk naar je moederbord loopt.
Is dit wel een UDMA kabel ? Een UDMA kabel herken je doordat hij 80 baantjes telt en deze kabel is ook 'stijfer' dan een gewone ide kabel.
Indien dit NIET het geval is -> zo vlug mogelijk zo'n kabel kopen.
Vraag naar een UDMA Kabel of een 80 Conductor kabel.
2 : Indien je toch zo'n kabel hebt kijk je eens in de windows of UDMA aangevinkt staat bij harddisks.
3 : Zet zeker geen Anti-virus scanner op je pc want dit vertraagt heel de boel. Die anti-virus moet elk bestand die de pc gebruikt gaan checken op virussen, hetgeen vertragen van je pc teweegbrengt en ook veelvuldig lezen van je HD met zich meebrengt.
4 : kijk ook eens in de computer BIOS op IDE UDMA of iets in die aard op ENABLED staat !
5 : je harddisk kan ook vol met rommel staan door veelvuldig installeren en verwijderen van programma's.
Hierdoor moet je harddisk voortduren doorheen die rommel gaan ploeteren en zoeken naar de gewenste data. Hetgeen dus ook langer duurt en veel 'geratel' met zich meebrengt.
Gooi dus ook nooit programma's zomaar in je 'prullenbak' maar verwijder ze op een efficiente en vooral correcte manier. (deze computer -> configuratiescherm -> software)
6 : Zijn je UDMA drivers wel geinstalleerd voor je HD ?
deze vindt je weer op de cd van je moederbord.
7 : Heb je een clean install van winXP gedaan of heb je XP
bovenop je reeds bestaande systeem geinstalleerd ?
Doe best een CLEAN install, en je systeem zal vlotter draaien !!
8 : Zet je systeem weer eens op 'normale' speed. ipv te overclocken ! misschien helpt dit ook.
9 : Hoe meer data op je hd (als bv 19 Giga van je 20 Gb in totaal ingenomen is) hoe meer hij zal ratelen en ploeteren door die massa data. Doe dus gerust maar een GROTE SCHOONMAAK van je hd !
Hopelijk helpt dit je wat verder
Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)