Toon posts:

[Linux] 3Com 3c90x onder kernel 2.2.19

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik probeer al een tijdje mijn 3com 3c905CXTX-m kaart in linux met kernel versie 2.2.19 te installeren. Alleen het lukt niet :). Hij zegt steeds dat mijn gecompileerde driver niet voor mij kernel versie geschikt is als ik

insmod 3c90x.o

wil doen.

Ik compileer de driver met dit commando (staat in README van driver)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
+ Compile the 3c90x.c source file with the following command:

gcc -c 3c90x.c -O2 -Wall -Wstrict-prototypes -fomit-frame-pointer \
         -fno-strength-reduce -pipe -m486 -malign-loops=2 \
         -malign-jumps=2 -malign-functions=2 -DCPU=486 \
         -DMODULE -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux/include

Additionally, you can modify this compile line by:
    + Adding -DMODVERSIONS to the command line if your kernel was built 
    with symbol versioning (RedHat, etc.)
    + Adding -D__SMP__ to the command line for SMP support
    + Adding -I/usr/src/linux/include to the command line if you've
    upgraded the kernel (assuming kernel source is in /usr/src/linux/include)

Er wordt dan wel een 3c90x.o aangemaakt maar die kan ik dus niet installeren. In de README staat dat de driver getest is op kernel versie 2.2.5-15 en versie 2.2.5-22.

Er staat ook in de README dat ik een alias in etc/conf.modules moet stoppen. Is dat noodzakelijk en zoja wat doet dat dan eigenlijk? Jaja wat een hoop vragen weer :).

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Waarom gebruik je niet de std. driver die al in je kernel zit ( 3c59x.o :? ) Die moet het ook doen volgens mij!

De alias die verteld welke module geladen moet worden als je probeert je netwerkkaart een ip-adres te geven. Dus als je "ifconfig eth0 ipadres" doet dat de kernel weet welke kaart er bedoeld wordt en welke benodigde module er nodig is.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Gezien een paar vunreabilities van .19, is het niet verstandig om te upgraden naar 2.2.20 ?

Verder heb ik .19 draaiend gehad met jouw kaart, en volgens mij herkende hij het meteen, ik heb niets extra's hoeven te compilen in de kernel. Maar weet niet meer zeker.

http://mrfloris.com

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 12:09 schreef imdos het volgende:
Waarom gebruik je niet de std. driver die al in je kernel zit ( 3c59x.o :? ) Die moet het ook doen volgens mij!
Hey cool, dat test ik ff uit. Die file staat gewoon ergens? Even locate 3c59x.o doen :).

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Werkt bij mij anders als een trein (wel statisch in de kernel gecompileerd ipv module) en dat nog wel op een DEC Alpha ipv een intel bak...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 12:13 schreef xiphoid het volgende:
Verder heb ik .19 draaiend gehad met jouw kaart, en volgens mij herkende hij het meteen, ik heb niets extra's hoeven te compilen in de kernel. Maar weet niet meer zeker.
Hmmmz, hoe weet ik eigenlijk of mn kaart herkend wordt? Kan ik dan meteen internetten ofzo? (Noob alert :))

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op donderdag 08 november 2001 12:13 schreef xiphoid het volgende:
...vunreabilities...
oei! Call me bitneuker, maar dit moet toch echt vulnerabilities zijn ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Als hij geen foutmelding geeft :)

daarna "ifconfig eth0 ipadress" en dan ff ping ipadress ..
Als dat goed gaat dan ben je vrijwel zeker van een werkende kaart

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 12:18 schreef imdos het volgende:
En dat ipadres is dus gewoon _mijn_ aangewezen ip adres? Maar als dat adres nu niet vast is, hoe gaat dat dan?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

dan wordt het "/sbin/dhcpcd eth0" eth0 is hier overigens overbodig want het script pakt altijd de 1e netwerkaart!

Maar dit werkt dus met dhcp .. eventueel moet je je Hostname die je van je provider hebt gekregen meegeven!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 12:18 schreef imdos het volgende:
Als hij geen foutmelding geeft :)

Ik krijg nergens een foutmelding bij opstarten maar als ik "ifconfig eth0" doe dan zegt ie iets van Device Not Found.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Op donderdag 08 november 2001 13:29 schreef Eikelbijter het volgende:

[..]

Ik krijg nergens een foutmelding bij opstarten maar als ik "ifconfig eth0" doe dan zegt ie iets van Device Not Found.
dat houdt dus volgens mij in dat je drivertje niet geladen is.
heb je wel insmod gedaan? En die alias ook gemaakt?
"ifconfig eth0 up" wat gebeurd er hierbij ?
doe anders eens "lsmod" om te zien of je module wel geladen is voor je netwerkkaart

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 14:14 schreef robbertb het volgende:
dat houdt dus volgens mij in dat je drivertje niet geladen is.
heb je wel insmod gedaan? En die alias ook gemaakt?
Ok, dat heb ik allemaal nu gedaan, en hij vindt em nu ook! :). Maar hoe krijg ik nu internet? Ik heb ook al ifconfig eth0 mijn.ip.adress gedaan.

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 14:18 schreef Eikelbijter het volgende:

[..]

Ok, dat heb ik allemaal nu gedaan, en hij vindt em nu ook! :). Maar hoe krijg ik nu internet? Ik heb ook al ifconfig eth0 mijn.ip.adress gedaan.
Tja, ligt eraan. Heb je ADSL of kabelmodem, vast ip adres, dynamisch ip,........

Kortom geef eens iets meer info over je internetconnectie.

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Op donderdag 08 november 2001 14:18 schreef Eikelbijter het volgende:

[..]

Internet? hoe is je bak verbonden dan met internet? direct? of via netwerk, en vast ip of krijgt hij het ip van een dhcpserver ?
En wat bedoel je met " hoe krijg ik internet" je wil op die bak zelf kunnen internetten of mioet die bak internet delen voor andere computerS?

[edit]
Zie net dat balou net iets eerder is met ongeveer dezelfde vragen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 14:21 schreef balou het volgende:

[..]

Tja, ligt eraan. Heb je ADSL of kabelmodem, vast ip adres, dynamisch ip,........

Kortom geef eens iets meer info over je internetconnectie.
Ok, ik heb internet via een campusnetwerk, vast ip adres, via een netwerkkaart. En ik hoef niets te delen en ook niet via een server oid.

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Op donderdag 08 november 2001 14:24 schreef Eikelbijter het volgende:

[..]

Ok, ik heb internet via een campusnetwerk, vast ip adres, via een netwerkkaart. En ik hoef niets te delen en ook niet via een server oid.
dan moet je ff alle instellingen met ifconfig instellen:
ifconfig eth0 <ipadres> netmask <netmask> broadcast <broadcast>

en dan nog:
route add default gw <ip van de gateway>

en je moet nog ff dns instellen in /etc/resolv.conf

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 14:28 schreef robbertb het volgende:

[..]

dan moet je ff alle instellingen met ifconfig instellen:
ifconfig eth0 <ipadres> netmask <netmask> broadcast <broadcast>
Deze staan nu goed.
en dan nog:
route add default gw <ip van de gateway>
Ik heb geen gateway.
en je moet nog ff dns instellen in /etc/resolv.conf
K, check ik ff. Maar ik heb ook geen DNS (onder windows iig)

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 14:35 schreef Eikelbijter het volgende:

Ik heb geen gateway.
Dat wordt dan wat lastig internettten zonder default gateway. Ik geloof dat je nu nog via windows internet? Dan kun je met winipcfg (win9x) of ipconfig /all (win2k en XP) DNS servers en default gateway opzoeken.

Verwijderd

De 905c-tx wordt kan alleen officieel werken met de precompiled drivers van 3com.. deze werken vaak alleen met de kernels waarvoor ze gemaakt zijn.
Wat je gewoon kan doen is de 9xx driver als * in de kernel markeren die dan meecompilen.. en vervolgens bij het opstarten die module laden in /lib/modules/2.2.19/net staat deze.. je hoeft dan alleen maar insmod 3c95x of iets dergelijks in te tikken en dan ifconfig eth0 up of welke interface dan ook.. dan voor je adsl : ifconfig eth0 10.0.0.150 255.0.0.0 dan ben je klaar

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Ik heb geen gateway.
Die heb jij ook niet, maar de server waarvan jij internet krijgt. De computer moet toch weten waar hij zijn internet verkeer vandaan haalt? Als het goed is heb jij wel ergens dat gatewayipadres staan.
Als ik jou zo hoor, maak je toch verbinding met een dhcpserver, als je al die instellingen niet hebt

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 14:38 schreef balou het volgende:

[..]

Dat wordt dan wat lastig internettten zonder default gateway. Ik geloof dat je nu nog via windows internet? Dan kun je met winipcfg (win9x) of ipconfig /all (win2k en XP) DNS servers en default gateway opzoeken.
Aha! Dat is het dus, ik heb nu mn dns en gateway, thx! :D.
Pagina: 1