Welke geluidskaart v. uitvoer naar Pro-Logic amp?

Pagina: 1
Acties:

• Mo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik ben (hard) toe aan een nieuwe geluidskaart. M'n huidige SB128 kan links en rechts niet meer mooi gelijk weergeven (nieuwigheid waarschijnlijk).

De bedoeling is om een nieuwe (of 2e hands als je wat leuks in de aanbieding hebt) geluidskaart in te bouwen. Het enige dat ik wens, is dat de kaart een normale stereo-uitgang heeft (en niet een voor de front-speakers en een andere voor andere kanalen), die wel de informatie uitstuurt die m'n versterker snapt, zodat 'ie er Pro-Logic geluid van kan maken (tis een Pro Logic receiver, met enkel tulp-ingangen). Hoofdzakelijk gaat het om muziek en het afspelen van een DVD (van m'n puter naar m'n TV + geluid via m'n versterker natuurlijk).

Welke geluidskaart kan dit (minimale eis), waar zou je als gematigd audiofiel voor kiezen (en waarom)? Welke alternatieven zijn er en waarom zouden die afvallen?

Alvast onwijs bedankt voor je reactie!

... sja, dinges, hoe noem je het ...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

een SB128pci. :)

Prima kaartje voor stereo, dacht ik gemiddeld :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 08 november 2001 12:05 schreef JvS het volgende:
een SB128pci. :)

Prima kaartje voor stereo, dacht ik gemiddeld :)
neem dan de goedkope sb audigy, zoveel duurder is die niet (155 tegenover 60 gulden ofzo?) en die kwaliteit is echt wel beter dan die van de lowbudget sb128pci ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 08 november 2001 12:43 schreef limoentje het volgende:

[..]

neem dan de goedkope sb audigy, zoveel duurder is die niet (155 tegenover 60 gulden ofzo?) en die kwaliteit is echt wel beter dan die van de lowbudget sb128pci ...
1-0 voor de marketing van Creative ;).

Je zal je verbazen hoe weinig beter die kaart is dan een sb128, in gewoon analoog stereo uitsturen.

• Mo
Jaja, lekker is dat :?. Geef ik aan dattik m'n SB128 beu ben, wordt me geadviseerd om een nieuwe SB128PCI te kopen. |:( Wat schiet ik daarmee op? Misschien kom ik een btje kort/bot over nu, waarvoor welgemeende en nederige excuses, maar is er niet een andere optie mogelijk? Zo ja, welke en waarom zou ik daarvoor kiezen? Zijn de opties minimaal omdat ik van een analoog signaal uitga of ...?

Nogmaals bedankt voor je reactie, Mo

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 12 november 2001 20:38 schreef Mo het volgende:
Jaja, lekker is dat :?. Geef ik aan dattik m'n SB128 beu ben, wordt me geadviseerd om een nieuwe SB128PCI te kopen. |:( Wat schiet ik daarmee op? Misschien kom ik een btje kort/bot over nu, waarvoor welgemeende en nederige excuses, maar is er niet een andere optie mogelijk? Zo ja, welke en waarom zou ik daarvoor kiezen? Zijn de opties minimaal omdat ik van een analoog signaal uitga of ...?

Nogmaals bedankt voor je reactie, Mo
Ja, stom van je man JvS. Deze jongen wil helemaal niet horen dat een SB128pci net zo goed is als een Audigy. Dat zou jij toch of all people moeten weten |:(. Hij wil gewoon horen dat die nieuwe audigy helemaal te gek is en VEEEEEL beter dan zijn oude zodat hij met een gerust hart zijn zuur verdiende centjes kan uitgeven aan het laatste product van Creative Labs.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 12 november 2001 20:38 schreef Mo het volgende:
Jaja, lekker is dat :?. Geef ik aan dattik m'n SB128 beu ben, wordt me geadviseerd om een nieuwe SB128PCI te kopen. |:( Wat schiet ik daarmee op?
:X

• Mo
Nogmaals mijn nederige en welgemeende excuses! Ik had jullie reactie niet goed gelezen, stom, stom, stom.

In mijn beleving (please correct me if I'm wrong) wordt het signaal dat ik naar m'n DPL (Dolby Pro-Logic) receiver leidt aldaar pas omgezet naar 5 kanalen. Het enige dat ik daarheen vanuit m'n PC wil leiden is aldus een prima stereo-signaal (prima genoeg om m'n receiver de DPL kanaalscheiding te kunnen laten maken). Ik geloof dat Creative dat 'CMSS Stereo Upmix to 5.1/ Multichannel' noemt.

Als ik de kaarten zo vergelijk, zou de Live!-kaart (die dat dus niet heeft) afvallen en komt de keuze voor de Audigy kaarten. Die zouden, in tegenstelling tot wat JvS beleeft, toch beter moeten zijn in het uitsturen van een geluidssignaal (of?).

Echter, in de prijslijsten van verschillende aanbieders wordt enkel de Player en de Platinum aangeboden en niet het spectrum volgens soundblaster.com (met de Audigy DE, Audigy Gamer en Audigy MP3+). In de Pricewatch van tweakers wordt de Audigy OEM idd voor fl.155,- aangeboden, maar is dat dezelfde als de Audigy Player?

Kep ook al ff deze post gecheckt (en dan vooral van de reactie van Metten): [topic=318604/1/25]

• Hyperbird
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 12:08 schreef Mo het volgende:
Nogmaals mijn nederige en welgemeende excuses! Ik had jullie reactie niet goed gelezen, stom, stom, stom.

In mijn beleving (please correct me if I'm wrong) wordt het signaal dat ik naar m'n DPL (Dolby Pro-Logic) receiver leidt aldaar pas omgezet naar 5 kanalen. Het enige dat ik daarheen vanuit m'n PC wil leiden is aldus een prima stereo-signaal (prima genoeg om m'n receiver de DPL kanaalscheiding te kunnen laten maken). Ik geloof dat Creative dat 'CMSS Stereo Upmix to 5.1/ Multichannel' noemt.

Als ik de kaarten zo vergelijk, zou de Live!-kaart (die dat dus niet heeft) afvallen en komt de keuze voor de Audigy kaarten. Die zouden, in tegenstelling tot wat JvS beleeft, toch beter moeten zijn in het uitsturen van een geluidssignaal (of?).

Echter, in de prijslijsten van verschillende aanbieders wordt enkel de Player en de Platinum aangeboden en niet het spectrum volgens soundblaster.com (met de Audigy DE, Audigy Gamer en Audigy MP3+). In de Pricewatch van tweakers wordt de Audigy OEM idd voor fl.155,- aangeboden, maar is dat dezelfde als de Audigy Player?

Kep ook al ff deze post gecheckt (en dan vooral van de reactie van Metten): [topic=318604/1/25]
Kijk anders ff wat verder dan creative kaarten, bv de hoontech, terratec of philips.

• Mo
Dankjewel voor je reactie HyperBird!

Ik ben gelijk op zoek gegaan naar wat andere kaarten. Via het hardwareforum wordt een test gedaan (eind augustus jl.) en daaruit komen de volgende kaarten als prima naar voren:

TerraTec SoundSystem DMX X-Fire 1024 (waarschijnlijk spoedig op te volgen door de DMX 6Fire 24/96);
TerraTech Sixpack 5.1;
Philips Acoustic of Seismic Edge, maar die schijnen te ruisen;
VideoLogic Sonic Fury.

Ondersteuning van de verschillende ruimte-effecten zit bij alle kaarten wel goed. Voor gebruik en instelling zou ik gaan voor de Philips, maar ik ben bang voor de ruis. De TerraTecs lijken me ook een goeie optie, maar heeft iemand misschien ervaringen (goede en/of slechte) met één van deze kaarten?

• warp
  • Niet online
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Terratec qua hardware en hun geluidskwaliteit, daar kan geen Creative of Philips aan tippen. Kaarten van Hoontech zijn ook zeer aan te bevelen.

• Hyperbird
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 14:06 schreef Mo het volgende:
Dankjewel voor je reactie HyperBird!

Ik ben gelijk op zoek gegaan naar wat andere kaarten. Via het hardwareforum wordt een test gedaan (eind augustus jl.) en daaruit komen de volgende kaarten als prima naar voren:

TerraTec SoundSystem DMX X-Fire 1024 (waarschijnlijk spoedig op te volgen door de DMX 6Fire 24/96);
TerraTech Sixpack 5.1;
Philips Acoustic of Seismic Edge, maar die schijnen te ruisen;
VideoLogic Sonic Fury.

Ondersteuning van de verschillende ruimte-effecten zit bij alle kaarten wel goed. Voor gebruik en instelling zou ik gaan voor de Philips, maar ik ben bang voor de ruis. De TerraTecs lijken me ook een goeie optie, maar heeft iemand misschien ervaringen (goede en/of slechte) met één van deze kaarten?
die philips ruisde alleen bij een brak creatvie setje waar ze bij hardwareinfo mee gestest hebben, hier op het forum zijn genoeg mensen met een acoustic edge en een ander setje of een losse versterker en zij hebben geen ruis, ook in de andere reviews staat nix over ruis(zie de acousic edge in de pricewatch dan zie je onderaan nog meer reviews).

Ik ga zeer waarschijnlijk die philips kopen omdat hij hele mooie surround mogelijkheden heeft, kan stereo geluid omzetten naar surround etc.
Op woensdag 14 november 2001 14:11 schreef warp het volgende:
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Terratec qua hardware en hun geluidskwaliteit, daar kan geen Creative of Philips aan tippen. Kaarten van Hoontech zijn ook zeer aan te bevelen.
Ik heb toch echt het idee dat de philips acoustic edge en de hoontech iphone beter klinken dan zo'n terratec x-fire.

Daarbij is de driver support bij terratec ook :r

edit: Als je goedkoop toch een vrij mooie geluidskaart wil mag je voor 50 piek mijn sblive kopen het is de originele met goude aansluitingen, hij heeft alleen geen i/o bord meer.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Meestal meng ik me niet in Creative discussies >:) maar ik moet toch even kwijt dat mijn SB128PCI een erg goed DPL signaaltje doorgeeft....... das alles. (bij de weg gebruik ik nooit omdat ik NOOIT vanuit mijn PC kijk maar de keren dat ik het getest heb was het niet verkeerd...)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Mo
Heren, andermaal bedankt voor je reactie!

HyperBird, Kwas ook al de kant van de Philips AE a/h denken. Op hardwareforum staan ook wel wat posts over driver-problemen, maar dat zal inmiddels wel al opgelost zijn. De mogelijkheid om van 'gewoon' stereo surround en/of DPL te maken sprak me ook al aan. Alhoewel Tom (in een andere review: http://www4.tomshardware.com/video/01q3/010925/index.html) niet erg enthousiast is, ben ik dat inmiddels best wel. Echter, wetende wat ik ermee wil (uit vorige posts), zou de Seismic Edge niet voldoende zijn, of zelfs toepasselijker (doordat de line-out op de Acoustic Edge een DIN-aansluiting is en op de Seismic Edge een kleine jack)?

Ook ff naar de specs van de Hoontech kaarten gekeken en moet zeggen dat het er indrukwekkend uitziet. Echter, ik krijg de indruk (door de review op tweakmax (http://www.tweakmax.com/html/dsp24v/dsp24-1.cfm)) dat de ondersteuning van EAX en A3D er niet is. Bovendien lijken de i-Phone-kaarten meer geschikt voor internet-telefonie (functionaliteit die ik niet zal gebruiken).

M'n interesse voor de SB Live! had ik in m'n post van gisteren al laten varen. Evengoed bedankt voor het aanbod. Ik denk dat ik er qua geluidskwaliteit niet bijzonder op vooruit zou gaan i.v.t. m'n huidige SB64PCI.

De kritiek op de driver-support van TerraTec had ik ook al gehoord, en denk dat het handig is om mezelf daar niet aan bloot te stellen :r (ervaring maakt wijs).

Mijn onuitsprekelijke dank! (daarom typ ik het maar :)8-)*D:9)

• Hyperbird
  • Niet online
Op donderdag 15 november 2001 13:50 schreef Mo het volgende:
Heren, andermaal bedankt voor je reactie!

HyperBird, Kwas ook al de kant van de Philips AE a/h denken. Op hardwareforum staan ook wel wat posts over driver-problemen, maar dat zal inmiddels wel al opgelost zijn. De mogelijkheid om van 'gewoon' stereo surround en/of DPL te maken sprak me ook al aan. Alhoewel Tom (in een andere review: http://www4.tomshardware.com/video/01q3/010925/index.html) niet erg enthousiast is, ben ik dat inmiddels best wel. Echter, wetende wat ik ermee wil (uit vorige posts), zou de Seismic Edge niet voldoende zijn, of zelfs toepasselijker (doordat de line-out op de Acoustic Edge een DIN-aansluiting is en op de Seismic Edge een kleine jack)?

Ook ff naar de specs van de Hoontech kaarten gekeken en moet zeggen dat het er indrukwekkend uitziet. Echter, ik krijg de indruk (door de review op tweakmax (http://www.tweakmax.com/html/dsp24v/dsp24-1.cfm)) dat de ondersteuning van EAX en A3D er niet is. Bovendien lijken de i-Phone-kaarten meer geschikt voor internet-telefonie (functionaliteit die ik niet zal gebruiken).

M'n interesse voor de SB Live! had ik in m'n post van gisteren al laten varen. Evengoed bedankt voor het aanbod. Ik denk dat ik er qua geluidskwaliteit niet bijzonder op vooruit zou gaan i.v.t. m'n huidige SB64PCI.

De kritiek op de driver-support van TerraTec had ik ook al gehoord, en denk dat het handig is om mezelf daar niet aan bloot te stellen :r (ervaring maakt wijs).

Mijn onuitsprekelijke dank! (daarom typ ik het maar :)8-)*D:9)
Die philips lijkt me idd een lekker kaartje, ik ga hem ook bestellen :)

Wat bedoel je met din aansluiting op de philips, volgens mij is dat nl ook gewoon 3x een kleine jack (correct me if i'm wrong) of bedoel je de coax digital out?

Die hoontech heeft zeker wel a3d en eax en om em iphone te noemen is idd vrij dom van hoontech, maar wel te begrijpen.
Hoontech verkoopt/maakt nl ook hele dure kaarten voor studio's met verschillende digitale in en uitgangen
De iphone heeft heeft wat minder van die aansluitingen (maar toch veel binnen de prijsklasse) eigenlijk is het gewoon een spellen kaart met te veel opties en een behoorlijke midi support (yamaha chpset, zit ook in keyboards enzo).
Om hem toch ver van de studio kaarten weg te houden hebben ze deze kaart maar als internet phone kaart bestempeld, terwijl hij toch veel meer is.

• Mo
Hai HyperBird,

Sjah, die Hoontechs. Ik had er nog nooit van gehoord, de specs zijn wel veelbelovend, maar ik denk, zoals ik al eerder postte, dat de functionaliteit te veel is voor wat ik ervan verlang.

Wat ik bedoel met de verschillen in aansluitingen? Wel, ik denk dat dat het duidelijkst wordt m.b.v. de fotoos op de review-pagina. De AE (Acoustic Edge) staat hier: http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=174&page=5
De SE (Seismic Edge) hier: http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=174&page=7

Zoals ik het kan overzien, heeft de SE 5 kleine jack-aansluitingen. Een line-in, mic-in, 6-kanaals line-out, waarvan center/LFE ook als coaxiale digitale output kan dienen en een gameport.
De AE heeft andere: een line-in, een mic-in, een gameport, en twee DINs. Eén daarvan is via een kabeltje te splitsen in drie line-outs (front/rear en center/sub) en de andere is voor coaxiale S/PDIF in en out.

Als we het daar tog over hebben: Hoe zit dat met een COAX digitale uitgang? Waar leidt je die in? Je versterker? En hoe dan? Dan moet je een digitale ingang in je versterker hebben?

Bedankt weer!

• Hyperbird
  • Niet online
Op donderdag 15 november 2001 18:30 schreef Mo het volgende:
Hai HyperBird,

Sjah, die Hoontechs. Ik had er nog nooit van gehoord, de specs zijn wel veelbelovend, maar ik denk, zoals ik al eerder postte, dat de functionaliteit te veel is voor wat ik ervan verlang.

Wat ik bedoel met de verschillen in aansluitingen? Wel, ik denk dat dat het duidelijkst wordt m.b.v. de fotoos op de review-pagina. De AE (Acoustic Edge) staat hier: http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=174&page=5
De SE (Seismic Edge) hier: http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=174&page=7

Zoals ik het kan overzien, heeft de SE 5 kleine jack-aansluitingen. Een line-in, mic-in, 6-kanaals line-out, waarvan center/LFE ook als coaxiale digitale output kan dienen en een gameport.
De AE heeft andere: een line-in, een mic-in, een gameport, en twee DINs. Eén daarvan is via een kabeltje te splitsen in drie line-outs (front/rear en center/sub) en de andere is voor coaxiale S/PDIF in en out.

Als we het daar tog over hebben: Hoe zit dat met een COAX digitale uitgang? Waar leidt je die in? Je versterker? En hoe dan? Dan moet je een digitale ingang in je versterker hebben?

Bedankt weer!
Met het verloopkabeltje komen uit die din 3 analoge stereo signalen via een mini jack (volgens mij) die je dan opsplitst in 6 mono kanalen met tulp stekkers, is jou versterker dolby digital ready, dus dat hij 6 ingangen heeft op een source (waarschijnlijk de dvd) als dat zo is heb je als je de philips gebruikt de zelfde functies als een dolby digital/dts versterker (eigenlijk meer omdat hij stereo ook om kan zetten naar 5.1).

De coax is idd digitaal, dat is handig voor als je een dolby digital/dts versterker hebt, dan kan de geluidskaart het digitale geluid rechtstreeks door sturen naar de versterker, zonder het eerst door de d/a converter te halen.

• Mo
Hai,

Zoals je had kunnen lezen in m'n eerste post, heb ik een Dolby Pro-Logic receiver (geen DD of DTS). Mijn versterker moet dus van het stereo-signaal een Pro-Logic-signaal maken, en niet de geluidskaart. Aan 6 signalen heb ik, geloof ik, niet zo veel, aangezien ik ze niet in m'n versterker kan leiden (bovendien is het geen gezicht, 3 dubbele snoeren door je kamer heen ;) )

Denk dus dat het de Seismic Edge wordt.

Ik ga ook nog ff kijken of er niet stiekum ook een digitale ingang zit op m'n versterker. Zou best kikken zijn ... :9~

• Hyperbird
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 11:10 schreef Mo het volgende:
Hai,

Zoals je had kunnen lezen in m'n eerste post, heb ik een Dolby Pro-Logic receiver (geen DD of DTS). Mijn versterker moet dus van het stereo-signaal een Pro-Logic-signaal maken, en niet de geluidskaart. Aan 6 signalen heb ik, geloof ik, niet zo veel, aangezien ik ze niet in m'n versterker kan leiden (bovendien is het geen gezicht, 3 dubbele snoeren door je kamer heen ;) )

Denk dus dat het de Seismic Edge wordt.

Ik ga ook nog ff kijken of er niet stiekum ook een digitale ingang zit op m'n versterker. Zou best kikken zijn ... :9~
Er zit bijna zeker geen digitale aansluiting opals die pro logic is, helaas.

Alleen zijn er veel prologic versterker die zoals ze dat noeman dolby digital ready zijn, dan kan je dus 6 mono signalen (5.1 dus) naar een source lijden.
Waardoor je geluidskaart figureerd als een externe dolby digital/dts decoder en je dus de zelfde opties hebt.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 20:11
Een Audigykaart zou dan geen slechte keuze zijn lijkt me. De kaart levert 24-bit/96kHz geluidskwaliteit en dat bieden maar weinig kaarten. Bovendien heb je een firewirepoort er bij en is de OEM versie (die op het spelletje en de handleiding na identiek is aan de retail) maar 155,-
Bovendien is een Audigy echt wel beter dan een 128PCI.

• Hyperbird
  • Niet online
Op vrijdag 16 november 2001 20:59 schreef _Jona_ het volgende:
Een Audigykaart zou dan geen slechte keuze zijn lijkt me. De kaart levert 24-bit/96kHz geluidskwaliteit en dat bieden maar weinig kaarten. Bovendien heb je een firewirepoort er bij en is de OEM versie (die op het spelletje en de handleiding na identiek is aan de retail) maar 155,-
Bovendien is een Audigy echt wel beter dan een 128PCI.
Intern werkt die kaart gewoon 16-bit/48khz maakt geen fuck uit dus, hij kan het lezen maar doet er eigenlijk nix mee, dan kan je volgens mij altijd nog beter de nieuwe generatie terratec's kopen.

En trouwens wtf moet je met 24-bit/96kHz, cd audio is gewoon 16/44, dvd is 16/48, dus ik vat het niet helemaal :)

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 20:11
Op vrijdag 16 november 2001 22:07 schreef Hyperbird het volgende:

[..]

Intern werkt die kaart gewoon 16-bit/48khz maakt geen fuck uit dus, hij kan het lezen maar doet er eigenlijk nix mee, dan kan je volgens mij altijd nog beter de nieuwe generatie terratec's kopen.

En trouwens wtf moet je met 24-bit/96kHz, cd audio is gewoon 16/44, dvd is 16/48, dus ik vat het niet helemaal :)
Intern werkt de kaart wel degelijk op 24/96 maar alleen bij digitale input. En waarom je dan 'altijd nog beter' de nieuwe generatie Terratec kan kopen begrijp ik niet goed. Wat bieden die kaarten dan extra boven een Audigy Player?

• Hyperbird
  • Niet online
Op zaterdag 17 november 2001 11:41 schreef _Jona_ het volgende:

[..]

Intern werkt de kaart wel degelijk op 24/96 maar alleen bij digitale input. En waarom je dan 'altijd nog beter' de nieuwe generatie Terratec kan kopen begrijp ik niet goed. Wat bieden die kaarten dan extra boven een Audigy Player?
My bad :P

Omdat de Terratec wel 24/96 digital out hebben (de nieuwe generatie dus).
Maar zowiezo heb je dr geen fuck aan :+

• Mo
Oei, deze post neemt ineens een hele bijzondere wending. We zijn nu ineens de (on)zin van 24-bits geluid aan het beoordelen. Wel, daar kan ik ook nog wel wat over melden:

Al tijdens de introductie van de CD (-speler) lopen de 'echte' audiofielen te emmeren over de beperking van geluid opnemen met een 16-bits techniek. Tussendoor heeft Sony dat proberen op te lossen om een techniek te bedenken die de muziek beschreef m.b.v. 20-bit. Helaas kon men daar niet zo gek veel mee, aangezien in de CD-spelers nog altijd 'maar' een 16-bits D/A-converter zat.

Inmiddels is de nieuwe beloofde standaard daarwerkelijk 24-bits. Er zijn al legio CD-spelers te koop (waar je ook CDV's, DVD's en 24-bits CD's mee kunt afspelen). Zij gebruiken dus wel degelijk de 24-bits opnametechniek en dat verschil hoor je niet alleen, maar voel je zelfs! 't Zijn de tonen (harmonieuzen) die je niet hoort (het (geh)oor registreert een beperkter gedeelte van het complete geluidsspectrum), maar wel op een andere manier beleeft, die het luistergenot danig vergroten. Voor de een is het onzin, voor de ander een degelijke concurrent ter vervanging van de grammofoonplaat. Legio platenmaatschappijen duiken hun oude mastertapes uit de mottenballen om daar nieuwe 24-bits opnamen van te maken. De CD's kosten zo'n fl.80,- per stuk, maar zijn wel een stuk duurzamer dan de standaard CD's, die wel degelijk 'grijs' gedraaid kunnen worden (dan kijk je er doorheen!).

De hele 24-bits toestand vind ik hartstikken mooi! Een kennis heeft zo'n 24-bits DVD/CD-speler aan z'n zelfgemaakte versterker geknoopt. Indrukwekkend allemaal, maar het prijskaartje daarvan is navenant, en dat heb ik er (nog) niet voor over. Tot die tijd dus maar fijn met de roeien riemen ... inderdaad.

Waarom dan de Audigy en niet de Philips? De Audigy levert 24-bit/96kHz die ik (nog) niet ga gebruik(en). Tegen de tijd dat dat wel zo is, zijn er waarschijnlijk al 3 x zo geile kaarten te koop, dus dat vind ik nu de investering niet waard. Heb je slechte ervaringen met Philips?

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Iedere geluidskaart die in staat is om een stereo-signaal te produceren.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Hyperbird
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 14:13 schreef Mo het volgende:
Oei, deze post neemt ineens een hele bijzondere wending. We zijn nu ineens de (on)zin van 24-bits geluid aan het beoordelen. Wel, daar kan ik ook nog wel wat over melden:

Al tijdens de introductie van de CD (-speler) lopen de 'echte' audiofielen te emmeren over de beperking van geluid opnemen met een 16-bits techniek. Tussendoor heeft Sony dat proberen op te lossen om een techniek te bedenken die de muziek beschreef m.b.v. 20-bit. Helaas kon men daar niet zo gek veel mee, aangezien in de CD-spelers nog altijd 'maar' een 16-bits D/A-converter zat.

Inmiddels is de nieuwe beloofde standaard daarwerkelijk 24-bits. Er zijn al legio CD-spelers te koop (waar je ook CDV's, DVD's en 24-bits CD's mee kunt afspelen). Zij gebruiken dus wel degelijk de 24-bits opnametechniek en dat verschil hoor je niet alleen, maar voel je zelfs! 't Zijn de tonen (harmonieuzen) die je niet hoort (het (geh)oor registreert een beperkter gedeelte van het complete geluidsspectrum), maar wel op een andere manier beleeft, die het luistergenot danig vergroten. Voor de een is het onzin, voor de ander een degelijke concurrent ter vervanging van de grammofoonplaat. Legio platenmaatschappijen duiken hun oude mastertapes uit de mottenballen om daar nieuwe 24-bits opnamen van te maken. De CD's kosten zo'n fl.80,- per stuk, maar zijn wel een stuk duurzamer dan de standaard CD's, die wel degelijk 'grijs' gedraaid kunnen worden (dan kijk je er doorheen!).

De hele 24-bits toestand vind ik hartstikken mooi! Een kennis heeft zo'n 24-bits DVD/CD-speler aan z'n zelfgemaakte versterker geknoopt. Indrukwekkend allemaal, maar het prijskaartje daarvan is navenant, en dat heb ik er (nog) niet voor over. Tot die tijd dus maar fijn met de roeien riemen ... inderdaad.

Waarom dan de Audigy en niet de Philips? De Audigy levert 24-bit/96kHz die ik (nog) niet ga gebruik(en). Tegen de tijd dat dat wel zo is, zijn er waarschijnlijk al 3 x zo geile kaarten te koop, dus dat vind ik nu de investering niet waard. Heb je slechte ervaringen met Philips?
Idd, dat gaat nog wel en tijdje duren lees 5 jaar ofzo en dan heb je echt wel een nieuwe geluidskaart :P

Maar zowiezo wel een mooie techniek :7

• Mo
Oh, oh, oh, oh, :? wat ben ik een blinde aap :? :? :? ...

|:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:( :o |:(

Ik kreeg ineens een helder moment :r (dat gebeurt wel eens, maar duidelijk te weinig frequent). Ik was op zoek naar een knapppere geluidskaart. Om eerlijk te zijn vond ik het al een btje vreemd om geluid en beeld van een verschillend apparaat te moeten halen. In mijn geval blijkt dat dus niet nodig:

Mijn DXr3 decodeerkaart (als onderdeel van m'n Encore DVD-speler-set) heeft natuurlijk ook een audio-uitgang. Eerst maar eens proberen wat het resultaat is als ik op die decodeerkaart m'n geluidssignaal prik en daaruit naar m'n receiver leidt (i.p.v. direct vanaf m'n geluidskaart) ...

Mijn excuses voor het verspillen van jullie tijd. Desalniettemin erg bedankt voor je reacties!

Pagina: 1