LED Berekeningen

Pagina: 1
Acties:

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Topicstarter
Omdat er hier veel over LED's gepraat en geschreven wordt stel ik mijn vraag maar in dit topic. Als het de verkeerde plaats is, move het dan maar naar de juiste thread. Afijn hier komt ie:

Ik ben voor mijn afstuderen bezig met LED lampen. Die bevatten 40 >:) blauwe LED's per stuk. (Geloof me, die zijn niet grappig om aan te schaffen met bijna 700 hollandse florijnen per stuk :( ). De spec's van 1 LED zijn:

470 nm
Vf: 3.6V @ 20mA
3000 mcd @ 20mA
Viewing angle: 15 degrees

Nu is mijn vraag alsvolgt. Wat is de totale hoeveelheid in cd (mcd mag ook). De LED's zijn allemaal in de zelfde richting geplaatst en de lamp vertoont dus ook een bundel licht met een hoek van 15 graden. Mag ik nu gewoon stellen dat de totale licht opbrengst 40 * 3000 = 120 000 mcd? Of moet ik eerst omrekenen naar Lumens en dan de hoeveelheid van 40 stuks uitrekenen?

Iemand een idee? en zo ja, waar kan ik de referentie vinden van je oplossing? Das nogal belangrijk dat ik die erbij heb.

I think, therefor I am.....I think.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik denk dat je mag stellen 40 × 3000 = 120 000.
Door de hoek van 15° zullen de lichtbundels elkaar wel overlappen, daardoor kan ik me voorstellen dat de lichtintensiteit aan de rand iets minder groot is (daar schijnt maar een LEDje op een bepaalde plek, in het midden meerdere) en binnenin zal het per plek ook wel kunnen varieren.
Voor de totale lichtopbrengst lijkt me dat echter niets uitmaken, de LEDs geven immers nog steeds evenveel lichtaf. :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

das een pittig led schijnwerpertje maar er zijn leukere

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 10:30 schreef Ricochet het volgende:
Omdat er hier veel over LED's gepraat en geschreven wordt stel ik mijn vraag maar in dit topic. Als het de verkeerde plaats is, move het dan maar naar de juiste thread. Afijn hier komt ie:

Ik ben voor mijn afstuderen bezig met LED lampen. Die bevatten 40 >:) blauwe LED's per stuk. (Geloof me, die zijn niet grappig om aan te schaffen met bijna 700 hollandse florijnen per stuk :( ). De spec's van 1 LED zijn:

470 nm
3000 mcd @ 20mA

Nu is mijn vraag alsvolgt. Wat is de totale hoeveelheid in cd (mcd mag ook). De LED's zijn allemaal in de zelfde richting geplaatst en de lamp vertoont dus ook een bundel licht met een hoek van 15 graden. Mag ik nu gewoon stellen dat de totale licht opbrengst 40 * 3000 = 120 000 mcd? Of moet ik eerst omrekenen naar Lumens en dan de hoeveelheid van 40 stuks uitrekenen?

Iemand een idee? en zo ja, waar kan ik de referentie vinden van je oplossing? Das nogal belangrijk dat ik die erbij heb.
De totale lichtopbrengst is zoals je zelf al stelde 120 000mcd. De kijkhoek of het aantal individuele lampen heeft daar geen invloed op.

Bijdeweg waarvoor gebruik je in godesnaam die 40 blauwe LED's ?

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:56
Op donderdag 08 november 2001 10:30 schreef Ricochet het volgende:

470 nm
3000 mcd @ 20mA

Je totale lichtopbrengst is inderdaad 120.000 mcd 8-)

Lekkere schijnwerper zo! :P

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Ricochet

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 10:48 schreef breinonline het volgende:
Ik denk dat je mag stellen 40 × 3000 = 120 000.
Door de hoek van 15° zullen de lichtbundels elkaar wel overlappen, daardoor kan ik me voorstellen dat de lichtintensiteit aan de rand iets minder groot is (daar schijnt maar een LEDje op een bepaalde plek, in het midden meerdere) en binnenin zal het per plek ook wel kunnen varieren.
Voor de totale lichtopbrengst lijkt me dat echter niets uitmaken, de LEDs geven immers nog steeds evenveel lichtaf. :)
Zo iets had ik inderdaad ook in gedachten. En nu ik erover nadenk ben ik er ook meer en meer van overtuigd. Tis alleen even verwarrend met de sterradialen berekenen. Ach ook daar hebben we tegenwoordig compu's voor. En Tijn hierboven: Ik weet dat er leukere zijn, maar daar ging het topic niet over. Anders moet je hiero maar even kijken. Is ook wel leuk wat ze hier allemaal verkopen. (Tis alleen zo reteduur :( )

• Ricochet

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Topicstarter
Bijdeweg waarvoor gebruik je in godesnaam die 40 blauwe LED's ?
Optische meetmethode om de drukverdeling van een 3D voorwerp in een luchtstroming te meten zonder de stroming zelf te beinvloeden. Afstudeer opdrachtje bij DNW. Check anders deze site maar even.

• Ricochet

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Topicstarter
Maar reken er maar niet op dat 1 lampje genoeg is >:)

• breinonline

breinonline

Op donderdag 08 november 2001 10:57 schreef Ricochet het volgende:

[..]

Optische meetmethode om de drukverdeling van een 3D voorwerp in een luchtstroming te meten zonder de stroming zelf te beinvloeden. Afstudeer opdrachtje bij DNW. Check anders deze site maar even.
Interessant. (studeer zelf luchtvaarttechnologie :P)
Beetje offtopic, ik weet het. Maar waarom zijn het blauwe LEDs dan en geen rode of groen ofzo?

edit:

ah, w8 ff, jij ook... de naam is al een paar jaar verandert hoor... ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Ricochet

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Topicstarter
He Breinonline. lache ik doe dus ook Luchtvaarttechnologie in Haarlem. Maar ik ben op dit moment aan het afstuderen. Vandaar dat je mij niet ziet op de afdeling. Antwoord op je vraag:
Er mag alleen blauw licht gebruikt worden omdat de verf die gebruikt wordt rood en groen licht uitzend als het beschenen wordt met blauw licht. M.a.w. er mag totaal geen andere kleur gebruikt worden omdat je dan valse meetresultaten krijgt. Maar ik heb alweer genoeg verteld via het forum. Je moet me anders maar eens op school opzoeken met de postersessie die gehouden wordt. Dan kan (en mag) ik je veel meer vertellen.

• breinonline

breinonline

Hum, loop momenteel zelf stage... dus ik denk niet dat dat gaat. Maar iig bedankt voor je antwoord en succes met je opdracht. :)

• Ricochet

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Topicstarter
Postersessie is pas als jij alang terug bent van je stage. namelijk 8 februari en als het goed is moet jij dan alweer in de schoolbanken. Jij evengoed ook succes met je stage.

Pagina: 1