Toon posts:

IBM Deskstar HDD binnen: waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goede morgen,
Zojuist kwam een mannetje van de TNT mn nieuwe IBM Deskstar 60GXP 60GB 7200rpm afleveren :9. Ik hoorde echter dat er nogal wat gedonder was met IBM schijven (dr zouden er nogal wat spontaan sneuvelen ofzo :?). Toch voor IBM gekozen omdat ik nu ook een IBM in mn compu heb, en er zeer tevreden over ben.
Maar waar moet ik nu op letten met die schijven? Waardoor sneuvelen ze? Moet ik dr zown actieve hddcooler bovenhangen ofzo? En aan welke kant dan?
Alvast bedankt!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-04 22:43

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Die IBM Deskstar 60GXP 60GB 7200rpm van jouw zal waarschijnlijk geen keuren vertonen. Het zijn de oudere 75GXP serie die problemen gaf. Ik zelf heb al twee 30G zien sneuvelen. Nu heb ik ook een 60GXP maar dan de 40G versie. Deze vertoont absoluut geen keuren tot nu toe.

Waarop je moet letten is dat bij grote data-doorvoersnelheden of je HD begint te tikken...klinkt net alsof hij dan uitvalt en weer opstart!!
Als hij dit begint te doen, meteen alles backuppen en ermee terug!!

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• mvds
  • Laatst online: 26-04 22:07

mvds

Totally awesome!

De 60GXP serie heeft die problemen ook hoor.

Verwijderd

Topicstarter
okay, dus als ie gaat tikken dan gewoon stekkerdruit, backuppen (kan dat dan nog?) en dan et raam dr mee uit (richting leverancier):P
Moet ik dr nog iets van koeling opzetten ofzo?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 10:07 schreef obsidian het volgende:
Dat waren, naar ik meen, steeds 2 schijfjes in RAID.

Waarschijnlijk boven elkaar geplaatst, zonder koeling (bij 2 schijven toch wel handig).
Tot nu toe heb ik alleen negatieve dingen over die 60GXP gehoord van die ene frontpage-melding; dat was dus ook maar 1 bedrijf...

• Dukey
  • Laatst online: 12-04 22:43

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Juist....Net zoals ik al boven zei, zijn bij mij twee 30 G 75GXP HD's kapot gegaan...lag namelijk aan de productiedatum! Schijnbaar is een periode geweest waar ze andere materialen of onderdelen hebben gebruikt. Verder heeft IBM een perfecte garantie.
De 60GXP 40G van mij loopt prima en ik zal waarschijnlijk binnenkort er nog eentje kopen omdat het toch wat krap wordt die 40G :7

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mwah, vraag voor de zekerheid vast een RMA-code aan en leg een andere HD op spare voor het moment dat-ie doodgaat. Liefst is die 2e dus niet óók een Deathstar, da's onhandig :)

Virussen? Scan ze hier!

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Ik zou d'r gewoon altijd een CoolDrive omheen zetten. Voor die 6 tientjes is je HD dan altijd goed gekoeld, hetgeen altijd beter is voor om het even welke hd.

Nadeel is alleen dat je een 5,24 slot nodig hebt, vaak zitten die allemaal vol met CD/CDR/livedrive/etc.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 10:23 schreef Jeroen98675432 het volgende:
Ik zou d'r gewoon altijd een CoolDrive omheen zetten. Voor die 6 tientjes is je HD dan altijd goed gekoeld, hetgeen altijd beter is voor om het even welke hd.

Nadeel is alleen dat je een 5,24 slot nodig hebt, vaak zitten die allemaal vol met CD/CDR/livedrive/etc.
mjah dat isset probleem ook, in die 5,24 sloten komen binnenkort nog een dvd en livedrive en dan zit ie vol... nou hebben we op mn werk ook een soort koelers, waarop 2x 6cm koelers zitten, in een 3.5 formaat. Kan ik die ook goed gebruiken, en moeten ze dan aan de metalen kant vande hdd komen of aan de kant met chippies?

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Op donderdag 08 november 2001 10:26 schreef Herodion het volgende:

[..]

mjah dat isset probleem ook, in die 5,24 sloten komen binnenkort nog een dvd en livedrive en dan zit ie vol... nou hebben we op mn werk ook een soort koelers, waarop 2x 6cm koelers zitten, in een 3.5 formaat. Kan ik die ook goed gebruiken, en moeten ze dan aan de metalen kant vande hdd komen of aan de kant met chippies?
Hou er rekening mee dat je niet zomaar elke koeler op een HD kan prikken! Sommige werken zelfs met elektromagnetische motortjes, dan kun je je schijf net zo goed gelijk afschrijven.

Voor wat de plaatsing betreft, de losse koelers worden meestal op de bovenzijde van een HD geplakt, de Cooldrive is een aluminium behuizing welke aan de voorzijde twee fans heeft.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Na ongeveer een jaar de 30gb 75gxp te hebben gebruikt begint deze ook flink te tikken en opnieuw op te spinnen.
Gelukkig heb ik me nieuwe Maxtor morgen binnen :9

39

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04 15:01

Ace

Happy Happy Joy Joy

Vanochtend stond mijn PC vast. Na een reboot hoorde ik het inmiddels overbekende tikken van een van mijn 45XGP's in RAID.

Ben er inmiddels al aan gewend aangezien het de 2e al is die overlijdt. En ze zitten alletwee in een Cooldrive, 1 bay uit elkaar.

Heeft er niemand een telnummer van IBM zodat ik me lekker kan afreageren op die eikels? Koop dus nooit meer een HD van ze :(

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Waarschijnlijk is het niet de koeling, aangezien ik in eerdere threads over de slechte IBM schijven van veel mensen gehoord heb dat ie kapot was gegaan, ongeacht of ze koeling erop hadden of niet.

Een 7200 rpm schijf wordt echter wel redelijk snel warm, dus 'm helemaal inbouwen kan natuurlijk nooit goed zijn.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:29

bartaa

Battlefield

Ik gebruik al sinds een jaar (de vorige HCC om precies te zijn) een 45Gb 75GXP van IBM met cooling. Zonder problemen. Zit erover te denken om dit jaar een 2e te kopen en dan een raid-set te maken. Ik zie die 45Gb schijfjes echter bijna nergens te koop. Zou dit een reden hebben ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 10:07 schreef obsidian het volgende:
imho dus niet abnormaal veel... tenminste, dat hoop ik dan maar want ik krijg er binnenkort ook 1tje terug voor m'n ibm dtla-307045 die gesneuveld is :) Maar elke hd, ongeacht het merk/serie heeft wel een uitvalpercentage van rond de 1 op 100 tot zelfs 1 op 50. De 60GXP dus ook, maar zodra er ook maar een schijf van IBM uitvalt, ookal is het een 60GXP, 75GXP of zelfs een schijf van 2 jaar oud beginnen mensen tegenwoordig al weer te blaten: w0000t weer een IBM kaputt! Als je dat voor andere merken ook zou doen zouden die heel slecht lijken. Er is wel degelijk iets mis met de 75GXP serie en dan met name het 45GB model, maar van de 60GXP serie valt het allemaal nog in de normale marges volgens mij.
Op vrijdag 09 november 2001 09:45 schreef bartaa het volgende:
Ik zie die 45Gb schijfjes echter bijna nergens te koop. Zou dit een reden hebben ?
Worden allang niet meer gemaakt. IBM heeft de productie waarschijnlijk vroeger stopgezet vanwege de problemen (ookal geven ze het niet toe). Anyway, als je er per se nog 1tje wilt hebben. Alternate heeft ze nog wel maar wel voor een belachelijk hoge prijs ook nog. Een 60GXP, 60GB is goedkoper, en ik zou je dan ook aanraden om die te kopen. Dan gooi je maar 15GB weg, maar er zit dan wel tenminste 1 schijfje in je raid die betrouwbaar is. Bovendien issie nog goedkoper ook.
Op donderdag 08 november 2001 10:19 schreef wildhagen het volgende:
Mwah, vraag voor de zekerheid vast een RMA-code aan en leg een andere HD op spare voor het moment dat-ie doodgaat.
RMA-code is slechts 30 dagen geldig. Als ze 30 dagen na aanvraag van zo'n nummer nog geen hd binnen hebben vervalt het RMA nummer.
Pagina: 1