Toon posts:

klein FreeBSD mount vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nergens vinden hoe je onder FreeBSD een extended dos partitie mount. |:(
Dus hoe moet dat? :)

Verwijderd

ehrmmmm:

mount

en

man mount

voor de rest ;)

Verwijderd

Topicstarter
In man mount kon ik dus niks vinden en in man mount_msdos ook niet |:(

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Ik neem aan dat het niet zozeer gaat om het mounten van de extended partitie zelf maar om de logical drives erop? Het is niet heel toevallig zo dat de logical drives op de extended partitie als aparte devices voorkomen (net als de HD zelf een device is en de partities erop ook)?

Zoniet (zou nl. wel betekenen dat er iets toch rudimentaire kennis van extended partities zou moeten hebben), kun je misschien eens proberen om de extended partitie gewoon te mounten en zien wat er gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in /dev ook geen devices vinden waar ik meer mee kan.
Het is idd zo dat ik een partitie in die extended paritie wil mounten.

Wat ik ook probeer met mount, het werkt niet |:(

• Haywire

Haywire

Als je geduld hebt tot vanavond/het weekend, dan kan ik even in mijn fstab thuis kijken. Volgens mij heb ik op mijn bak daar wel een aantal logical drives op een extended partitie gemount. Daar moeten dan allicht wat aanwijzingen in te vinden zijn over het mounten van die dingen. Als ik hier morgenavond nog geen antwoord heb gepost moet je maar even mailen (zie profile), dit zijn typisch dingen die ik compleet vergeet :)

• Haywire

Haywire

In the meantime, lees dit even: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install-drive.html

Ik kan me voorstellen dat een extended partition zich gedraagt als een slice en de logical drives erop als dat wat FreeBSD/dit document partitions noemt.

Verwijderd

Topicstarter
ff wat meer info :P
fat1 partitie ad2s1 temounten
fbsd partitie ad2s3 temounten

De partitie die ik wil mounten zit dus ergens op ad2s2

als ik ad2s2 probeer te mounten zegt hij dat er niet genoeg argumenten zijn :?

maar ad2s2a kent hij weer niet. :(

• Haywire

Haywire

Helaas, niet aan toegekomen mijn fstab te bekijken. Kijk even of die device-nodes uberhaupt bestaan (ls /dev/ad* om alle IDE HD's, slices en partities te zien).

Het kan best zijn dat die partities (bijv. ad2s2a) wel bestaan, maar dat de device-nodes niet in /dev staan. En die heb je toch echt nodig om te kunnen mounten :) Die moet je dan maken met het script MAKEDEV (bijv. sh MAKEDEV ad2s2a), wat in /dev staat. Ik had gisteren toevallig ongeveer hetzelfde omdat ik de oude HD van mijn server wilde mounten in de nieuwe installatie (helaas, die server is niet de machine waarop ik extended partities gemount heb :)) Tijdens de installatie zat die er niet in, dus was FreeBSD ook niet op de hoogte van de aanwezige partities en slices. Na 1 aanroep van MAKEDEV voor 1 van de partities op de ene slice op de schijf werden direct alle partitie-nodes aangemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
gelukt :)

Het de partitie was ad2s5 en die kende hij niet dus heb ik
hem ff gemaakt met MAKEDEV en toen kon hij hem wel mounten. :)
Pagina: 1