[FreeSCO] netwerkkaart (PCI) vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Geachtte tweakers,

via de search kon ik er niet echt wijs uit worden en elke keer krijg ik weer te lezen dat je met dostooltjes IRQ- en I/O poortinstellingen moet instellen. Dit opzich is absoluut geen probleem natuurlijk, maar als je met FreeSCO die spullen gaat instellen voor je NIC, staat er dat als je een PCI kaart hebt, je gewoon telkens 0 in moet vullen omdat PCI zoiets automatisch zou doen....

Hoe zit dat nou precies met het instellen van zo'n PCI netwerkkaart?
En verder kwam ik regelmatig tegen dat je plug en play enzo moest uitzetten... hoe en wat :?

Het betreft een Unex ND012 10/100mb kaartje :7

En dan nog 1 dingetje > hoe kom je te weten of je netwerkkaart überhaupt goed werkt? M'n kast hier hangt namelijk nog niet aan onze hub omdat ie daarvoor naar beneden moet worden gesleept en dan moet ik dus elke keer naar beneden lopen als er iets niet werkt... Voor ik hem dus aan ga sluiten beneden wil ik eerst zeker weten of die netwerkkaart goed werkt :)

Veel dank voor elke info die kan worden gegeven betreffende dit topic O-)

Hoi

• marcus22
  • Laatst online: 21-08 23:45
Freesco herkent PCI kaarten meestal wel automatisch als je 0 invult in de setup. Het kan zijn dat je een te exotische kaart hebt maar je kunt in de modules nakijken, welke kaarten wel ondersteund worden.

Het toewijzen van I/O adres en IRQ gebeurd dan automatisch bij PCI kaarten. Een kaart op "jumperless" zetten en I/O adres en IRQ instellen met een DOS programma hoeft dus alleen bij ISA kaarten.

Netwerk kaart testen:
- hub naar boven sjouwen
- crosslinken met een andere kaart
- Datasheet opzoeken en nameten met een logic analyser :+
Maar dat zal het probleem wel niet zijn.

There is no place like 127.0.0.1

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
hehe okee dat zijn natuurlijk de logische oplossingen voor je netwerkkaart onder freesco te testen ;)

maar wat ik bedoel is hoe je kunt zien of freesco hem (goed) heeft gevonden en of hij hem überhaupt wel heeft gevonden... :)

trouwens thanks voor je informatie betreffende de IRQ/IO-instellingen enzo :D

Hoi

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

ifconfig kan je checken adres & irq
en ping je router om te testen zou ik zeggen

mijn realtek 10/100 8139 werkt gewoon iig

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
hmm heb even ifconfig gedaan en bij eth0 staat alle informatie er dus gewoon...

maar... er staat bij encap:10Mbps Ethernet... enig idee hoe ik daar 100 van maak :?

verder staat er nog 192.168.0.255 als Bcast... enig idee wat dat is :?

ennehm... hoe laat ik m'n freesco bak een ip krijgen van een dhcp server die op m'n windows 98 bak loopt (winroute 4.1 lite).. ja het komt natuurlijk vreemd over, maar ik wil eigenlijk eerst met freesco leren werken enzo alvorens ik m'n chello netwerkkaart uit die win98 bak trek en dus ff testen met de netwerkkaart die d'r nu in zit :)
Via de search kreeg ik te lezen dat dat kon door het ip gewoon 'niet' in te stellen oftewel '-' in te vullen...
FreeSCO hangt zoals al eerder gezegd niet aan m'n netwerk nog, dus dan zou je zeggen dat hij bij het opstarten een tijdje zou moeten hangen bij Awaiting DHCPOFFER :?
In ieder geval komt dat dus zowiezo er al niet te staan...

alvast bedankt maar weer :*

edit:

vraag toegevoegd + paar dumbass smiley's verwijderd :Y)

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
weer hele tijd in search lopen zoeken en ik ben er dus al uit wat betreft het nakijken of freesco je NIC wel (correct) heeft gevonden: dmesg | grep eth *D

bovenstaande vragen blijven echter bestaan :(

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
niemand die op één van die vragen een antwoord weet :?

oftewel... *schop* :(

Hoi

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

hm...ok .....wat wil nu niet en nu wel :?

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
nou als ik dus ifconfig doe op m'n FreeSCObak staat er bij encap:10Mbps Ethernet... het is echter een 100/10 mbit unex kaartje dus hij zou het op 100mbit moeten doen (misschien mobo daar te oud voor :?)

daarna zou ik graag willen weten wat precies wordt bedoelt met het zgn. Bcast-adres (broadcast :?), welke op die FreeSCO-bak dus 192.168.0.255 is...

en tot slot dan nog even de vraag hoe ik FreeSCO een ip laat verkrijgen van een DCHP-server die op het moment op m'n windows 98 machine draait (winroute 4.1 lite) :)

thnx >:)

Hoi

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op donderdag 08 november 2001 22:25 schreef nobody122 het volgende:
nou als ik dus ifconfig doe op m'n FreeSCObak staat er bij encap:10Mbps Ethernet... het is echter een 100/10 mbit unex kaartje dus hij zou het op 100mbit moeten doen (misschien mobo daar te oud voor :?)
is de andere kant niet een 10Mbit NIC?
daarna zou ik graag willen weten wat precies wordt bedoelt met het zgn. Bcast-adres (broadcast :?), welke op die FreeSCO-bak dus 192.168.0.255 is...
geen idee
en tot slot dan nog even de vraag hoe ik FreeSCO een ip laat verkrijgen van een DCHP-server die op het moment op m'n windows 98 machine draait (winroute 4.1 lite) :)

thnx >:)
freesco instellen dat i een ip krijgt van DHCP
als i bij DHCP offer blijft w88 (als je 2 nic gebruikt ff etho en eth1 wisselen

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 22:31 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

is de andere kant niet een 10Mbit NIC?
nope.. er is nu zelfs nog geen andere kant ;)
Hij komt binnen korte tijd aan een 100mbit hub te hangen, net als onze andere pc's (allemaal 100mbit unex kaartjes, behalve de laptop... da's een 100mbit pcmia kaartje)
[..]

geen idee
:{
[..]

freesco instellen dat i een ip krijgt van DHCP
als i bij DHCP offer blijft w88 (als je 2 nic gebruikt ff etho en eth1 wisselen
mja en waar doe ik dat dan? Kan het zelf nergens vinden.. zit op dit moment maar 1 netwerkkaart in en dat is eth0... ik moet een ip adres invullen, kan nergens iets van dhcp instellen (mja wel dhcp-server maar daar heb ik niet zoveel aan op dit moment, dat moet nog komen) :*

Hoi

Verwijderd

Heb toevallig vandaag m'n freescobak gereset, gebruikte webserver toch niet, dus laat het nu van diskette af draaien. Anyway

Wat ik heb gedaan, is de handleiding ff goed bestuderen! Staat precies stap voor stap in wat je moet doen! Erg handig.

Kijk of je daar iets mee kan, gewoon wat kloten en uiteindelijk lukt het wel ;)

Suc6 :)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Update:

Ik heb vandaag ff de utp-kabel uit deze comp getrokken en deze ff in m'n freesco-bak gedaan....

na die bak aangezet te hebben kon ik de win98 bak die nu nog met winroute staat te serven prima pingen en andersom ook...

Alleen, vanaf die win98 bak kreeg ik met geen mogelijkheid die webserver van freesco aan de praat en dat zelfde telt ook voor de Remote controller via http... ik heb de poorten goed ingevuld bij het connecten naar die freescobak en toen weer naar beneden gelopen etc.

Telnet deed het wel :)

Moet ik, om bij die webserver te kunnen, persé m'n windows 98 comp instellen met de juiste instellingen zoals aangegeven/ingesteld in FreeSCO en in de verschillende handleidingen die ik heb doorgelezen :?

Dus wat wel al werkt (1 netwerkkaart in FreeSCO comp) = pingen van en naar het netwerk en telnetten met de FreeSCO comp...

Voor de rest.. tja ik wil zekerheid hebben over waar ik maar zekerheid over kan krijgen, want als ik ga lopen kloten met die chello kaart in die FreeSCO bak kan ik niet tussendoor ff naar GoT gaan om te vragen/searchen :(

edit:

ow ja... Deimos natuurlijk bedankt voor die link hé, ff helemaal vergeten te vermelden :(
die handleiding kwam me wel bekend voor dus het zal best zijn dat ik hem al eens eerder ben tegengekomen, misschien via freesco.org zelf :? :)

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
niemand die verder weet hoe ik die webserver + control server aan de praat krijg :?
niemand die weet of ik daarvoor eerst de cliënts persé helemaal op die freesco-comp moet instellen :?

jammer dat ik dit topic elke keer eerst een keer omhoog moet schoppen alvorens er weer iemand antwoord geeft :(
Zijn het mijn topic-titels die niet interessant genoeg overkomen ofzo :?

Hoi

Verwijderd

Welke freesco versie gebruik je. Bij V 0.2.7 moet je onder setting 431 enable public http server op Y zetten.
setting 432 http port op 80.
En dat is in principe alles. Hierna zou het gewoon moeten werken. Op je clients zijn hiervoor geen extra instellingen noodzakelijk.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

in je explorer http://<ip van freesco bak>:82

dus nie alleen ip:82

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op zaterdag 10 november 2001 06:46 schreef nobody122 het volgende:
jammer dat ik dit topic elke keer eerst een keer omhoog moet schoppen alvorens er weer iemand antwoord geeft :(
Zijn het mijn topic-titels die niet interessant genoeg overkomen ofzo :?
jah die f0king search welkt nie..
(ik was hie topic naam vergeten..)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Op zaterdag 10 november 2001 21:26 schreef ThaHandy het volgende:
in je explorer http://<ip van freesco bak>:82

dus nie alleen ip:82
mja ik weet dus wel hoe je zeg maar naar een webpagina gaat op basis van ip en poort |:(
maar niet dat deze poort 82 moest zijn gezien ik hem had ingesteld op 80 :)

ik dacht dat 80 de standaard was voor webservers :{

trouwens mijn control http werkte ook niet en deze had ik op poort 6666 gezet, ik dus vrolijk http://192.168.0.212:6666/ intikken maar kwam ook op niets uit... :(

btw > ik gebruik inderdaad versie 0.2.7 :)

Hoi

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

geeft i ook aan van dat er ook een mooie control panel beschikbar is?

hiero een filmpie van er opstarten van mijn freescobak via hdd die ik al een tydje had www.thahandy.f2s.com/via-hdd.avi
(1 NIC,1 MODEM (extern),1 remotecontrol)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
jup dat zegtie...

ik ga hem binnenkort naar beneden sjouwen naar de plek waarvandaan hij permanent internet zal moeten gaan serven.. eerst wil ik hem, voor ik m'n chello netwerkkaart uit de nu servende pc scheur en zoals al 10 keer gezegd, goed werkende hebben :)

iig krijgt hij daar z'n eigen netwerkaansluiting zodat ik meer kan prutsen zonder dat deze pc van het netwerk hoeft...

Bij mij start hij ook netjes op, alleen maar 'Done... Done.. etc.' maar toch kan ik niet connecten met de webserver en de http control server ;(

Hoi

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

gebruik de default poorten 80 webserver en 82 controll server

ik zeg het nog aar us
IP:POORT WERKT NIET
http://IP:POORT wel ;)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Op zondag 11 november 2001 23:20 schreef ThaHandy het volgende:
ik zeg het nog aar us
IP:POORT WERKT NIET
http://IP:POORT wel ;)
mja weet ik... k zal er nog eens naar kijken wanneer ik hem zelfstandig op het netwerk heb aangesloten... thnx for the info iig :)

Hoi

Pagina: 1