[WC] Blokkie ontwerp

Pagina: 1
Acties:

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/planetnamek4u/blokkie1.jpg
Wat vinden jullie ervan?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wat zijn die "inlaten" bovenin?
Woor de rest ziet het er goed uit.
Ga je het fresen, of boor je het uit moet een colomboormachine.?

P.S,

Waar zit de uitlaat?
Want zo gaat het niet echt koelen lijkt mij. :z

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Waar gaat het water er dan uit :?

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
hehe, dat zal wel over het mobo worden afgevoerd :P

nah, ik denk dat hij met die pijltjes bedoelt waar hij gaat boren

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op woensdag 07 november 2001 22:56 schreef bazs2000 het volgende:
Wat zijn die "inlaten" bovenin?
Woor de rest ziet het er goed uit.
Ga je het fresen, of boor je het uit moet een colomboormachine.?

P.S,

Waar zit de uitlaat?
Want zo gaat het niet echt koelen lijkt mij. :z
Dat zijn stukjes die hij er uit had geboord als ie klaar is. Hij boort vanaf de zijkant dan een paar keer in een blok en die gaten worden dan docht gemaakt. Het idee is zeker leuk. Hoe zit het met de doorstroom van die hele dunne stukken? Lijktmij dat je daarvoor een hele krachtige pomp moet hebben (eentje die water heel hoog kan oppompen) om daar genoeg water doorheen te krijgen. Kan je daarvoor misschien niet beter dikkere kanalen nemen?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• ajampaniki
Op woensdag 07 november 2001 23:05 schreef Stropdas het volgende:

[..]

Dat zijn stukjes die hij er uit had geboord als ie klaar is. Hij boort vanaf de zijkant dan een paar keer in een blok en die gaten worden dan dcht gemaakt. Het idee is zeker leuk. Hoe zit het met de doorstroom van die hele dunne stukken? Lijktmij dat je daarvoor een hele krachtige pomp moet hebben (eentje die water heel hoog kan oppompen) om daar genoeg water doorheen te krijgen. Kan je daarvoor misschien niet beter dikkere kanalen nemen?
Jij snapt hem. En over die doorgangen, het zouden er ook drie kunnen zijn.

ps: kmoet wel ff eerlijk zeggen dat het niet mijn eigen ontwerp is maar van overclockers.com komt.

Verwijderd

dit gaat niet werken, het water gaat via de makkelijkste weg, dus er gaan minstens 2 van die pijpjes niet werken, daar is het moeilijk om druk te behouden dus blijft het water daar stil staan en word het lekker warm :)

Dus ik zou het niet gaan gebruiken

• breinonline
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Op woensdag 07 november 2001 23:13 schreef tva_goku het volgende:
dit gaat niet werken, het water gaat via de makkelijkste weg, dus er gaan minstens 2 van die pijpjes niet werken, daar is het moeilijk om druk te behouden dus blijft het water daar stil staan en word het lekker warm :)

Als je de aan- en afvoerkanalen groter maakt dan die binnenin het blok, zou dat geen probleem moeten zijn. Je moet zorgen dat de totale massastroom die erin gaat even groot is als de massastroom die in het koelblok nodig is, dan zou de boel gewoon moeten blijven stromen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ajampaniki
Op donderdag 08 november 2001 09:08 schreef breinonline het volgende:

[..]

Als je de aan- en afvoerkanalen groter maakt dan die binnenin het blok, zou dat geen probleem moeten zijn. Je moet zorgen dat de totale massastroom die erin gaat even groot is als de massastroom die in het koelblok nodig is, dan zou de boel gewoon moeten blijven stromen.
Volgens mij moet het gewoon gaan werken. Als je een beetje een krachtige pomp hebt stroomt dat er echt wel door.

ps: wat voor maten zou ik het best kunnen gebruiken voor de in-en uitvoer en de binnenkanalen?

• breinonline
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Op donderdag 08 november 2001 09:36 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Volgens mij moet het gewoon gaan werken. Als je een beetje een krachtige pomp hebt stroomt dat er echt wel door.

ps: wat voor maten zou ik het best kunnen gebruiken voor de in-en uitvoer en de binnenkanalen?
Ik denk het niet. |:(
Massastroom = rho × V × A; dus dichtheid maal snelheid maal doorsnedeoppervlak.
Een vloeistofstroming zoals deze mag je onsamendrukbaar beschouwen, dus rho veranderd niet.
Met een krachte pomp kun je de snelheid verhogen, de massatroom die erin komt wordt dan groter, maar binnenin zit je nog steeds met het probleem dat A grote word (je deelt 1 kaneel in 3 of 4 andere met elk een evengroot doorsnede oppervlak) V moet dan dus veranderen. Aangezien het water de weg van de minste weerstand kiest, zal het water op sommige plekken stil gaan staan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Behalve het dichtstoppen van de extra gaten lijkt me dit bloedsimpel te maken. De doorstroom zal redelijk werken, Vergelijk het maar eens met een Radiator van de CV. Daar lijkt dit blokkie het meeste op.

Hoe ga je die gaten dichtproppen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Op donderdag 08 november 2001 10:03 schreef breinonline het volgende:
Aangezien het water de weg van de minste weerstand kiest, zal het water op sommige plekken stil gaan staan.
Het water zal niet stil gaan staan daar is in dit blok gewoon geen ruimte mogelijkheid toe, het is wel zo dat er op sommige plaasten het water minder stroomt van wege de meerdere weerstand ten opzichte van andere plaatsen in het blokje.

Even uit gaan rekenen en dan kan je het beste volgens mij dan de oppervlakte van de ingang totaal verdelen over de oopervlakte van de binnen buisjes. (ok even wazig gepraat met niet kloppende dingen :) )

Dus stel je ingang heeft een oppervlakte (dus rondje en daar de opp. van) van 40 mm^2 dan moet je er voor zorgen dat de interne oppervlakte (dus ook van de rondjes) bij elkaar opgeteld ook rond de 40 mm^2 ligt.

Ok zal niet totaal kloppen aangezien je geen rekkening houdt met verschil in buis lengten en dergelijke, hoeken en meer van die zaken. Maar gewoon even voor het natte vinger werk om het zo maar even te noemen zonder een vriendin aan de zijde. :(

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024

Shook

Go!

Creativiteit van tweakers is altijd een schitterend iets. Maar in dit geval (hoewel ik je mod-gerichtheid steun) denk ik dat je beter maar een blok kunt kopen. Wat je voornamelijk ziet in de verbeterde koelblokken, is het weghalen van 90 graden hoeken. Dit bevorderd de doorstroom, waardoor ie beter koelt. Jou ontwerp heeft toch een flink aantal rechte hoeken. Daarnaast is het boren e.d. flink wat werk, wat best wat apparatuur vereist. Nou kan het zijn dat je daar allemaal makkelijk toegang tot hebt, dan is dat niet het probleem. Maar het is altijd jammer als je er zoveel werk in stopt, dat ie dan niet goed koelt. Snappie?

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Op donderdag 08 november 2001 11:53 schreef mdusink het volgende:
Creativiteit van tweakers is altijd een schitterend iets. Maar in dit geval (hoewel ik je mod-gerichtheid steun) denk ik dat je beter maar een blok kunt kopen. Wat je voornamelijk ziet in de verbeterde koelblokken, is het weghalen van 90 graden hoeken. Dit bevorderd de doorstroom, waardoor ie beter koelt. Jou ontwerp heeft toch een flink aantal rechte hoeken. Daarnaast is het boren e.d. flink wat werk, wat best wat apparatuur vereist. Nou kan het zijn dat je daar allemaal makkelijk toegang tot hebt, dan is dat niet het probleem. Maar het is altijd jammer als je er zoveel werk in stopt, dat ie dan niet goed koelt. Snappie?
Het aantal 90 graden bochten valt reuze mee, (niet te vergelijken met het aantal in Maze2 bv). Gewoon zorgen dat de in- en uitgaande gaten hetzelfde opp hebben als de verbindende sleuven, dan moet t wel goed gaan.
Dus gewoon proberen en het lijkt me sterk dat ie niet gaat werken...

Verwijderd

Dit werkt vast prima. Hou het totaaloppervlak van de binnenkanaaltjes ietsje kleiner dan het oppervlak van je aan/afvoerkanalen, en 't zit wel goed.

Je kunt ook gewoon heel veel 2mm gaatjes boren. Veel oppervlak, veel performance :)

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Wat je nog zou kunnen doen. Heb geen mogelijkheid hier om een plaatje te maken en te versturen/uploaden. dus dan maar proberen te vertellen.

Om in plaats van hoeken van 90 gradne te maken de 4 of drie banen schuin te boren. ok is wel wat rottiger maar met juiste boorkolom is dit piece of cake.

dus zeg maar van links boven naar rechts onder. dus i.p.v. nu gelijk recht naar beneden. zit je wel weer met de afdichting dat je daar geen simpel schroefdraadje in plaatst en daar een dingetje in schroeft, geen boutje maar zo iets dergelijks.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ajampaniki
Op donderdag 08 november 2001 14:08 schreef RIKZ het volgende:
Wat je nog zou kunnen doen. Heb geen mogelijkheid hier om een plaatje te maken en te versturen/uploaden. dus dan maar proberen te vertellen.

Om in plaats van hoeken van 90 gradne te maken de 4 of drie banen schuin te boren. ok is wel wat rottiger maar met juiste boorkolom is dit piece of cake.

dus zeg maar van links boven naar rechts onder. dus i.p.v. nu gelijk recht naar beneden. zit je wel weer met de afdichting dat je daar geen simpel schroefdraadje in plaatst en daar een dingetje in schroeft, geen boutje maar zo iets dergelijks.
das een erg goed idee van je. Boren wordt iid wat lastiger, maar niet onmogelijk. Hier ff een paintje :)

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/planetnamek4u/blokkie2.jpg

ps: de kanaaltjes moeten wel wat groter worden.

Verwijderd

recht door een blok boren is in de praktijk niete cht simpel als je een niet zulk dik blok hebt maar toch brede kanalen...

is het niet makkelijker om gewoon haaks op het blok te boren en er dan een deksel op te schroeven? kan je hem ook nog weer een keer openen stel dat er iets in vast zit ofzo...

Verwijderd

Wat je moet doen is de totale oppervlakte van de kanaaltjes die naar beneden lopen kleiner maken dan de minimum oppervlakte ergens in je watercooling installatie.

Je gebruikt bijvoorbeeld slangen van 20 mm en dat is het dunste stukje in je installatie, dan is de minium oppervlakte dus:
straal=10
10*10*pi mm^2 = 314 mm^2
(geloof ik ik weet niet helemaal of de formule goed is)

Gebruik je gaatjes van 6 mm, dan heeft elk zo'n gaatje een oppervlakte van:
straal=3
3*3*pi mm^2 = 29 mm^2

Dus kan je 314/29 = 10 gaatjes boren.

• ajampaniki
Op donderdag 08 november 2001 14:35 schreef clvy82 het volgende:
recht door een blok boren is in de praktijk niete cht simpel als je een niet zulk dik blok hebt maar toch brede kanalen...

is het niet makkelijker om gewoon haaks op het blok te boren en er dan een deksel op te schroeven? kan je hem ook nog weer een keer openen stel dat er iets in vast zit ofzo...
kheb een blokkie van 20x50x50 dus zal wel lukken

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 23:13 schreef tva_goku het volgende:

Wat is dat nou voor een onzin theorie?? |:(

dus volgens jou werken alleen de buisjes die dde minste weerstand hebben? bullshit, die werken het best e maar het is helemaal niet zo dat de andere stil gaat staan, als je in huis een tweede kraan opendraait gaat de andere toch ook niet helemaal uit.

het heeft wel invloed maar stilstaan doet het niet en koelen doet ie heus wel !

• ajampaniki
Op vrijdag 09 november 2001 09:38 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

dus volgens jou werken alleen de buisjes die dde minste weerstand hebben? bullshit, die werken het best e maar het is helemaal niet zo dat de andere stil gaat staan, als je in huis een tweede kraan opendraait gaat de andere toch ook niet helemaal uit.

Dat wilde ik nou net zeggen ;)

• ajampaniki
ff een nieuw ontwerp. Rood zit dus een niveau hoger dan blauw. Ze zijnniet direkt met elkaar verbonden.
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/planetnamek4u/blokkie3.jpg

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
laatste ontwerp is wel cool

hou rekening met het wegglijden van de boor op schuine oppervlaktes..

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Het tweede design lijkt met alleen moeilijker te maken en niet beter presteren.

Maar beide ontwerpen zijn cross-drilled. En die systemenhebben niet zoveel oppervlakte wat er toe kan leiden dat het blok bijv. 65 graden word en het water er 28 in en 27 uit komt. Dat komt dus door weinig oppervlakte.

De tip van Dabit is verder een goede: boor veel kanaaltjes die wat dunner zijn. En dan een beetje zig, zag als je van de zijkant kijkt, dus 2 lagen gaatjes en als je van boven kijkt ze beina tegen elkaar aan liggen. Dan kan een cross-drilled toch nog wel goed werken.

de (oude) (weet niet of ze nu al andere hebben) 2cool blokjes waren ook cross-drilled met het probleem dat ik hierboven heb beschreven. Dan is een luchtkoeler beter.

• Ashe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 21:33
Toffe ontwerpen hier :)

Nog een misschien wel idioot gedacht (heb ni veel kennis van stromingen enzo), maar voor hen die meer professioneel materiaal ter beschikking hebben (zijnde frezen en dergelijke), zou een spiraalvormige waterleiding in zo'n koelblok ook deftig koelen?

Ik weet dat iedereen nu met grote vragen zit over hoe je dan de intake en outtake kan maken, maar laat ons effe 3 parameters, gebruiken, x, y en z, dus het water komt van de invoer in de spiraal in de lengte en in de breedte, en de afvoer gaat wat meer de diepte in en kan dan terug naar de uitvoer gaan zonder dat de doorvoerstroom deels geblokkeerd wordt door een hoek waar de uitvoer aan komt...

Ik weet dat het een moeilijke uitleg is, maar ik denk dat je je wel een beeld kan vormen van mijn idee :)

Gewoon een gedacht van mij gezien het water zo nergens kan geblokkeerd raken achter hoeken en dergelijke...

• Keida
  • Laatst online: 20:56

Keida

dr.

Ja hallo, hij legt het net uit op een natuurkundig verantwoorde manier, ga jij heb tegenspreken... In theorie heeft ie gewoon gelijk, neem dat nou maar gewoon aan... :)

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Reptile-X
  • Nu online

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik heb ooit zelf een blok gemaakt die klein beetje op de eerste lijkt
(slechte foto's ik weet het :? )

Zo ziet mij eerste blok eruit:

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/kartal/images/waterbfoto.jpg

Hier zie je hoe ik hem geboord heb:

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/kartal/images/waterb.jpg

Mijn nieuwste blok is gemaakt met CNC door iemand 8-) en doorgang is 7mm :Y)

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/kartal/images/waterbnew.jpg

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Da's zeker een stoer blokkie! Ziet er ook best wel profi uit, kan die gozer er niet ook ff 1 voor mij maken? :9

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb mijn blokkie naast me liggen. Ik heb net de onderkant gelapt en er zit nog geen bovenkant op of zoiets.

Ik heb hem op school laten freezen en ie is zo mooi gelukt ik ben er O+ op. 75 bij 95 bij 25, een p4 s478 design dus lekker groot. veel oppervlakte en kanaaltjes van 10 mm. niet teveel bochten en geen 180'ers ofzo. echt perfekt gelukt, alles supervlak, strak, op de 0.1 millimeter precies. precies hoe ik ontworpen had. en straks mijn 2.172 watters eronder en vriezen maar. op naar de 3 gig met een northwood.

Mijn blokkie :)
Pagina: 1