Op woensdag 07 november 2001 23:28 schreef jordyb het volgende:
COAX mag maximaal een lengte hebben van 500m dit is normaal coax.
Voor dik COAX kan je natuurlijk een stuk langer.
[..]
Dit komt allemaal uit Cisco dus ik lul niet uit mijn nek. Dit word dus ook in bedrijven na gestreeft. En op goede scholen.
Sorry, maar hier ben ik 't niet mee eens... Met een goede coax-kabel (dan heb ik 't over coax-12), kun je maximaal 80 meter maken... Deze kabel wordt ook gebruikt voor huisaansluitingen vanaf een EV-kastje... Alleen is ie dan groen, die kan wat beter tegen vocht in de grond enzo..
Er gaat dan ongeveer 95 DbuV op de kabel, en je houdt dan met 80 meter ong. 76-65 DbuV over op je wandcontactdoos binnen...
Als de afstand groter wordt dan 80 meter, gebruiken ze een dikkere coax, nml. een coax-6... Die gaat tot ong. 180 meter... Ga je nog verder, kom je op een coax-3...
Nu vraag je je natuurlijk af waar die 12/6/3 voor staan... Die staan voor het aantal dB's verlies per 100 meter kabel in het midfrequent gebied (rond de 400 Mhz)...
Kom je dus rond de 800 Mhz, dan ben je ong. 24/12/6 dB kwijt, kom je rond de 200 Mhz, ong. 6/3/1,5....
Dus als jij 500 mtr. kabel aan je kabelmodem knoopt, dan gaat ie echt niet werken....
Ok??
edit:
Ohja, de specificaties voor die groene coax-12, en degene die je binnen in huis legt (meestal grijze), zijn bijna gelijk, alleen zoals al eerder vermeld, die groene heeft een mantel speciaal ontwikkeld om 'm in de grond te leggen...
Die groene kabel kan dus ook niet zo goed tegen zonlicht, daar droogt ie een beetje van uit...