Toon posts:

Kabelmodem moet persee bij de meterkast?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kabelmodem en ik slaap op zolder, nu heb ik door allerlei pijpen in het beton een utp kabel getrokken maar omdat die pijp heel klein is en vol met troep zit heb ik er waarschijnlijk een draadbreuk ingemaakt. nu heb ik wel een kabel aansluiting (ook dmv een verlengde kabel) en ik vroeg me af of ik die kabel modem niet gewoon aan die kabel kan hangen!

of moet het kastje persee bij de kabel uit de grond zitten (meterkast)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als die verlengde kabel van een héél degelijke kwaliteit is, dan zou ik het erop wagen, anders opnieuw die utp-kabel trekken. Coax is nogal gevoelig voor storing(vooral in niet te dure kabels)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Hij mag (volgens b.v. Chello) zo'n 15 meter van het aansluitpunt verwijderd zitten.

Als je een kabel van 15 meter goede coax (niet die van de gamma) naar boven legt moet het werken. Je moet waarschijnlijk wel een BNC stekkertje aan het uiteinde knijpen.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmzz denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe UTP kabel te trekken!!@#%$#

iemand nog suggesties met betrekking tot het trekken van een utpkabel door de muur/plafond?

Verwijderd

Eerst voordat je door de muur gaat en stukje elektriciteitsbuis er in steken. Je weet wel van die licht gele.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
No problem, ik zit hier op de 3e verdieping en werkt nogsteeds (en zit ooknog een splitter tussen)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

En niet in gewapend beton gaan boren :)

Gaten in plafonds maken is zonder goed gereedschap een klotewerk.
Zoek een goed hamerboor (nee, geen klopboor, een hamerboor) en een goede lange boor van een 10 tot 15 mm.
Anders sta je een uur te boren.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Kabel doortrekken voor Chello is niet zo'n goed idee. Het werkt waarschijnlijk wel, maar door de storing op je kabel wordt de snelheid lager. Dat komt doordat er meer mislukte packets binnenkomen en er dus meer herhaald moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou.. de pvc zitten al in het plafond/muur maar volgnes mij zit er nogal wat troep in en er liggen ook al een isdn kabel en een coax kabel doorheen!!! aargh

Verwijderd

nog een pvc buisje erbij. Of natuurlijk een Wireless netwerkje

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48
Heb mijn modem ook gewoon naast de PC op zolder, geen problemen. Wat handig kan zijn met kabeltrekken, doe het met zijn 2e (doh?) en laat iemand onderaan de kabel met zeep insmeren (met een doekje gewoon die kabel inzepen) dat scheelt een heel stuk.

Flickr | Lego collectie

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Er zitten vast wel gaten voor de centrale verwarming in je plafond. Langs de koude buis kan je best een kabel trekken. (langs de warme ook wel natuurlijk, maar dan zou ik een hitte bestending kabel nemen :Y))

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:03

Flexx

This side up

Maakt niet echt uit. Trek gewoon die coax kabel van de tv door of als je hem toch in de meterkast laat staan gewoon een UTP of STP (als je storing met andere kabels verwacht) kabel naar je pc trekken

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:16 schreef SHADOWCOM het volgende:
Hij mag (volgens b.v. Chello) zo'n 15 meter van het aansluitpunt verwijderd zitten.
Vandaar dat die snelheid van Chello zo brak is ;(

15 meter is echt te lang, je hebt gelijk dat de coax wel wat langer mag zijn, maar @home bijv. die legt +/- max. 1,5 meter coax naar modem, of je moet met een versterker gaan werken oid. Ik ken iemand die ook 15 meter coax had in zelfde voorbeeld, en dat was de oorzaak dat internet niet werkte.

Verwijderd

maakr gee fluit uit waar hij zit, en hoeveel meter coax er tussen zit.
in de grond zit ook al 2Km.
dus 20 meter erbij maakt niks uit, als hij maar door een buis gaat naar de kabel modem.
utp kan tot 100 meter N/P

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me dat in de grond wel ietsjepietsje betere kabels liggen

• Flexx
  • Laatst online: 11:03

Flexx

This side up

Op woensdag 07 november 2001 22:52 schreef Timz het volgende:
idd, hier in de grond ligt glasfezel voor het kabel internet.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:52 schreef Timz het volgende:
Ja van die groenen, zijn de besten.
kijk in de bouw of je een meter of wat kan meenemen.
wel Goeie connectors gebruiken.
kan ook kopen, als je maar niet van die slappe coax neemt

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:53 schreef Flexx het volgende:

[..]

idd, hier in de grond ligt glasfezel voor het kabel internet.
Oja >????
ligt er alleen voor bedrijfen, niet voor de partikulieren internetter.

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 08:58
Gewoon goeie kabels kopen
En inzepen. modem laten staan(zit standaard frot kabel aan)
Moet met goeie kabel 100 meter halen.
Absoluut niet gaan verlengen of wat dan ook...word alles trager van en je krijgt zelfs slechter beeld op de tv(is geen bullshit)

gr frank

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• Tinman
  • Laatst online: 15-08 12:35
Hier ligt ook glasvezel

nieuwbouw wijk

Verwijderd

ja ? welal ?
cool, zal tijd worden.
hier in amsterdam liggen ze alleen naar de kabel/Inet bedrijfen toe.
wil ook wel 10Gig GlasVezel in mijn Pc :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ach, ik heb hier 17 meter coax liggen (wel hele dikke amper buigbare), maar nergens problemen mee.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:57 schreef fvandenreek het volgende:
Absoluut niet gaan verlengen of wat dan ook...word alles trager van en je krijgt zelfs slechter beeld op de tv(is geen bullshit)

gr frank
Je mag best verlengen, maar NIET NA een splitter, wel ervoor.
Doe we zo vaak als de kabel stuk is op de begane vloer, en hij moet naar boven.
Of hele nieuwe laten trekken van uit de EV kast.
Dat beeld slecht word komt omdat kabel BroadCast systeem is.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 16:05
kabel komt bij ons in woonkamer binnen :D
daar staat ook gelijk kastje (30 cm kabel ofzo..)
maar dan heb ik wel 36 meter UTP liggen om op zolder te komen :D :D :D

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Op woensdag 07 november 2001 22:57 schreef Iron Mike het volgende:
Hier ligt ook glasvezel

nieuwbouw wijk
Tuurlijk ligt er glasvezel, maar je moet niet geloven dat ze voor iedere particuliere aansluiting gaan aftakken van het glasvezelnet. Dit zou veel te duur zijn, glasvezel lassen is nu eenmaal minder eenvoudig dan een stekkertje op een kabel knijpen. Per wijk wordt er gewoon een coaxlus gelegd waarvan wordt afgetakt, en die is op zijn beurt verbonden met het glasvezelnet dmv. speciale apparatuur.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 23:04 schreef Charlie23 het volgende:

[..]

glasvezel lassen is nu eenmaal minder eenvoudig dan een stekkertje op een kabel knijpen. Per wijk wordt er gewoon een coaxlus gelegd waarvan wordt afgetakt, en die is op zijn beurt verbonden met het glasvezelnet dmv. speciale apparatuur.
Glas vezel lassen is het makkelijkste wat er is.
ff strippen(oppasen) onder de machine leggen, en aan elkaar smelten die hap, hup 0Db verlies :)

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:15
Op woensdag 07 november 2001 22:41 schreef TAG_Speedy het volgende:
Heb mijn modem ook gewoon naast de PC op zolder, geen problemen. Wat handig kan zijn met kabeltrekken, doe het met zijn 2e (doh?) en laat iemand onderaan de kabel met zeep insmeren (met een doekje gewoon die kabel inzepen) dat scheelt een heel stuk.
waarom naar boven toe. van boven naar beneden is toch veel slimmer, zeker als je door een lege ruimte moet.. ik heb hier coax en utp 2 weken geleden gelegd, en helemaal naar de zolder toe, en in de kruipruimte.
Ik zit met een soort holle ruimte midden in het huis, waar alle kabels en buizen lopen, zowel afzuiging als verwarming.
Het gaten boren ofcourse is het lastigste werk, zeker als ze je een gewone sds plus klop boor meegeven bij gamma...
daar ga ik dus ook niks meer huren.. slechte adviezen.
maat insmeren hoeft ook niet, als je buizen door de gaten heen haalt, niet dat ik dat overal heb gedaan.

Verwijderd

Kabel niet te lang maken geeft echt storing.

je zegt er ligt isdn
Waarom om niet isdn eruit utp Meeeomhoog meteen
en dan 123 en 6 voor kabel modem en 3456 voor isdn
je hebt voor internet n.l. maar vier aders nodig zo ook voor isdn dus aan een kabel genoeg

jan

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Als je met (goede kwaliteit, Hirschmann bijv.) coax gaat doorverbinden heb je ook een 2e TV/radio kastje nodig. Het eerste kastje (waarop de groene kabel zit) schroef je open en als het goed is zitten er 2 aansluitingen waarbij de groene kabel links zit. In de rechteraansluiting zit een terminator of een doorverbind-kabel (naar een eventuele volgende doos). Op de laatste doos aan de kabel moet de terminator zitten. Op die manier heb je in veel gevallen ook geen TV versterker nodig. Ik heb nu mijn kabelmodem direct op het eerste kastje, maar ook op het 2e kastje in huis werkt het goed. Je kan de hoofdkabel ook splitsen met een stamverdeler (voor TV/radio), maar of een kabelmodem ook via een stamverdeler werkt weet ik niet.
code:
1
2
3
4
5
6
              .------.    .------.
              | TV R |    | TV R |
              | o  o |    | o  o |
              .-|--|-.    .-|--T-. (T=Terminator)
                |  |      |
Groene TV kabel ------'  '--------'

Zoiets dus.

Concrete Loop Watercooling

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

goeie tip van jan Bax isdn eruit utp erin. maar dit terzijde ik heb had 18 meter kabel liggen voor tv boven op mijn computer (direct op hd opnemen moest dus goed zijn) heb ik kabel gekocht die ze gebruiken voor digitale tv, niet dik wel met die gevlochten mantel en een laagje folie (in utrecht gekocht bij radioelectro)werkt perfect. Sinds 2 maanden kabel van casema, hier (bovenwoning) krijg je zo'n com 21 modem en gelijk een versterker dur bij, dat zou dus ook een oplossing zijn. Bij mij is het nog anders. Ik heb dus op de 1e verdiep die com21 hangen dan 1 utp (+3 andere)naar de 2, daar ligt een router en vandaar gaan er 2 naar kamers op die verdieping en 1 naar zolder, geen centje pijn op alle drie lekker snel.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

COAX mag maximaal een lengte hebben van 500m dit is normaal coax.
Voor dik COAX kan je natuurlijk een stuk langer.

UTP en STP max 100m
FDDI (glasveze) is max 2km.

Leg je kabel het liefst langs een verwarmingsbuis ofzo en anders is een metalen pijpje

Liever niet langs UTP of Stroomdraad ofzo.
Dit kan alleen maar storingen geven zeker op goedkoop COAX en UTP kabels.

Daarom zitten er ook in (goede) kabel goten een schijdingswandje (metaal) voor netwerkkabels en andere kabels.

Oja de kabels mogen absoluut NIET langs TL buizen lopen.
Dit geeft storing als de dunne strond de berg af.
Minimaal 75cm er vanaf maar liefst 2m.

Dit komt allemaal uit Cisco dus ik lul niet uit mijn nek. Dit word dus ook in bedrijven na gestreeft. En op goede scholen.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 23:03 schreef Mr.Baze het volgende:

[..]

Je mag best verlengen, maar NIET NA een splitter, wel ervoor.
Doe we zo vaak als de kabel stuk is op de begane vloer, en hij moet naar boven.
Of hele nieuwe laten trekken van uit de EV kast.
Dat beeld slecht word komt omdat kabel BroadCast systeem is.
hoe bedoel je dat? niet verlengen na een splitter?

ik heb mijn kabel modem van chello op de 1ste verdieping staan ze hebben gewoon de kabel naar boven door getrokken.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Er zit echt wel een limiet aan hoor.
Vanaf beneden naar boven is het meestal geen probleem.
Maar veel modems hebben niet de kracht om een goed signaal weer terug door de kabel te persen.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 22:30 schreef Timz het volgende:
Hmmzz denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe UTP kabel te trekken!!@#%$#

iemand nog suggesties met betrekking tot het trekken van een utpkabel door de muur/plafond?
Ik heb een maandje geleden nog een UTP kabel naar zolder getrokken (voor mijn mxstream modem die hopelijk vandaag arriveert :9~ )

Daarvoor moest ik gaten boren van de slaapkamer (1e) naar zolder. Ik heb een HAMERSLAG boormachine (geen KLOPboormachine nemen), lange betonboor van 15mm gehaald met zo'n SDS aansluiting.... uitgemeten waar ik terecht zou komen.... en boren maar.

Hou wel rekening met het volgende: ivm vallend stof is het boren van boven naar beneden prettiger. Maar let op: als je plafond stuckwerk bevat heb je dan dikke kans dat je er een heel stuk uitboort (krijg je zo'n krater). Trouwens als je omhoog boort krijg je in de vloer boven je een krater :O

Ik heb omlaag geboord. Onze vloer bestaat uit 2 delen, een dikke vloer....stukje lucht en een dun plafond. Dus borenboren plop....borenboren plop en ik was beneden. Alsje een goeie gok maakt over hoe dik het plafond is kun je als je er bijna bent "gas terug" nemen zodat de krater aan de onderkant beperkt blijft. Ik heb gelijk 2 gaten naast elkaar geboord. stukjes PVC pijp erin gestoken, en aan de onderkant zo'n opbouwcontactdoos geschroefd waar zo'n vierkante zelfklevende kabelbuis uitkomt.... Piece of cake 8-)

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

UTP is toch redundant met maar 4 van de 8 met data ?

als er maar een van de 8 aders is gebroken kun je ook de UTP anders schakelen, dus oranje als "data" ipv groen ..
even doormeten dus welke ader het is scheelt veel werk lijkt me

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:49

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> IT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
als er maar een van de 8 aders is gebroken kun je ook de UTP anders schakelen, dus oranje als "data" ipv groen ..
even doormeten dus welke ader het is scheelt veel werk lijkt me
Dit is inderdaad een goed plan!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Op woensdag 07 november 2001 23:04 schreef G-Spotter het volgende:
kabel komt bij ons in woonkamer binnen :D
daar staat ook gelijk kastje (30 cm kabel ofzo..)
maar dan heb ik wel 36 meter UTP liggen om op zolder te komen :D :D :D
jezus in wat voor een huis woon jij ?
met 36 meter ga ik bij mij van mun hub(naast isdn) 3x het huizeblok omheen en dan nog naar mun zolder

• Mark_640
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Op woensdag 07 november 2001 23:28 schreef jordyb het volgende:
COAX mag maximaal een lengte hebben van 500m dit is normaal coax.
Voor dik COAX kan je natuurlijk een stuk langer.

[..]

Dit komt allemaal uit Cisco dus ik lul niet uit mijn nek. Dit word dus ook in bedrijven na gestreeft. En op goede scholen.
Sorry, maar hier ben ik 't niet mee eens... Met een goede coax-kabel (dan heb ik 't over coax-12), kun je maximaal 80 meter maken... Deze kabel wordt ook gebruikt voor huisaansluitingen vanaf een EV-kastje... Alleen is ie dan groen, die kan wat beter tegen vocht in de grond enzo.. ;)

Er gaat dan ongeveer 95 DbuV op de kabel, en je houdt dan met 80 meter ong. 76-65 DbuV over op je wandcontactdoos binnen...

Als de afstand groter wordt dan 80 meter, gebruiken ze een dikkere coax, nml. een coax-6... Die gaat tot ong. 180 meter... Ga je nog verder, kom je op een coax-3...

Nu vraag je je natuurlijk af waar die 12/6/3 voor staan... Die staan voor het aantal dB's verlies per 100 meter kabel in het midfrequent gebied (rond de 400 Mhz)...
Kom je dus rond de 800 Mhz, dan ben je ong. 24/12/6 dB kwijt, kom je rond de 200 Mhz, ong. 6/3/1,5....

Dus als jij 500 mtr. kabel aan je kabelmodem knoopt, dan gaat ie echt niet werken....

Ok?? ;)

edit:

Ohja, de specificaties voor die groene coax-12, en degene die je binnen in huis legt (meestal grijze), zijn bijna gelijk, alleen zoals al eerder vermeld, die groene heeft een mantel speciaal ontwikkeld om 'm in de grond te leggen...

Die groene kabel kan dus ook niet zo goed tegen zonlicht, daar droogt ie een beetje van uit...

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als je het fatsoenlijk regelt kan het best langer hoor. Mijn COM21 staat op zolder :).

De boel komt binnen bij de eerste aansluiting in de woonkamer. Daar zit een doorvoerdoos in. Van daaraf gaat de kabel naar boven.

En daar zit de retourbandgeschikte lijnversterker (gaaf woord, gaaf ding, maar wel moeilijk te krijgen :)). Vanaf eerste uitgang naar splitter voor de drie TV's op de eerste verdieping, en vanaf de tweede uitgang door naar zolder. Packetloss 0% (nu wel wat meer, maar dat heeft iedereen in mijn woonplaats).

Enige probleem wat ik had was dat 'n MrZap-box niet wilde werken beneden, alleen in een aansluiting die na de lijnversterker kwam.
Dus de MrZap-box maar teruggestuurd, geen zin om heel m'n kabelhuishouding overhoop te schoppen voor zo'n kastje (deze oplossing kostte inclusief alle kabels namelijk zo'n 300 piek, de versterker was 100, alle aansluitdozen nieuw, en lekkere flexibele dunne coax).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Mark_640
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Dat die MrZap box niet werkt beneden, komt waarschijnlijk omdat de uitgang van die doorlusdoos niet retourgeschikt is... Na die versterker zullen waarschijnlijk alleen nog eind-dozen zitten, die wel retourgeschikt zijn...
Pagina: 1