[OC] Voltage verhogen

Pagina: 1
Acties:

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 14:46
Lo.

Ik heb een PIII 800 (133mhz) op een Gigabyte GVX7-4XM. Mijn pc'tje begon wat traag te worden. Tijd om te overclocken zou je zeggen. FSB verhoogd naar 140 mhz (is dus 840mzh P3). UT spelen. Geen problemen totdat ik na 5 minuten een error kreeg. Op 800 mhz had ik dat probleem niet. Voltage verhogen hoor ik jullie denken. Dat dacht ik dus ook. Boekje erbij, ah... Jumper x aan en jumper y uit om het voltage met 10% te verhogen. Ik kijken op mijn bord... WTF! Geen jumper X of Y te bekennen! Op de plaats waar de jumpers horen te zitten zit er niets. Geen pinnetjes of nix. Er staat alleen maar aangegeven dat daar jumpers horen te zitten! !)(*@^#&

Ennieway, mijn vraag: Hoe kan ik op een andere manier het voltage verhogen? In de bios kan het niet, en ik ga liever niet de contacten aan elkaar solderen. (ik ben niet echt een soldeer talent) |:( Ik heb ooit wel eens gehoord dat je met een software tooltje settings kan veranderen. Weet iemand of dat bestaat? Waarschijnlijk wordt het toch solderen, maar ik wil toch ff checken of er iets anders aan te doen is. (komt dit vaker voor op borden van Gigabyte?)

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 15:06

DDan

Team Leader of Team Gäöl

kheb nog nooit gehoord van softwarematig de vcore van een cpu wijzigen, iemand??

maaja, misschien kun je ergens zo'n blauw dipswitch bankje los kopen en dat er dan op vastsolderen? weet trouwes niet 100% zeker of dat dan zou werken...

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Softwarematig de vcore van een cpu wijzigen? Nee, ben ik ook nog niet eerder tegengekomen. Denk niet dat het kan eigenlijk, hoewel er laatst ook ergens hier een link stond naar een proggie om het voltage van je fan doftwarematig te veranderen. Dat gebruikte een paar leuke chips op het mobo om de boel dan te veranderen, dus wie weet kan dat ook met de vcore :?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 17:36
Ik dacht dat het met mijn mobo met dipswitches kon kijk daar eens naar zou ik zeggen.

Niet geschiet altijd mis

:)

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 14:46
Ja, maar dat is het probleem juist. de dipswitches / jumpermodules zijn er niet. Het blijkt hier om een "el cheapo" versie van het moederbord te gaan. (Vobis,... bedankt :( )

het ziet er ongeveer zo uit:

1234
:::: (gaatjes. geen pennetjes)
abcd

Als ik 4 verbind met d, dan heb ik volgens de handleiding een voltage verhoging van 10% (als ik 3 met c verbind, 20% etc) Voordat ik mijn soldeerbout uit de kast haal; WERKEN deze aansluitingen wel als het om een gestripte versie van het mobo gaat?