Toon posts:

Steeds de helft - Waar maak ik de denk fout.

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik van een getal wat geen nul is steeds de helft neem, kom ik nooit echt bij nul.

Maar nu:

Ik heb een klok, die staat op 12 uur precies. Ik laat hem lopen..

na een half uur zet je een streepje.. Na de helf van een half uur weer. Na die helft ook weer, enz...

Nu word het nooit meer 1 uur.

(Natuurlijk niet maar waar maak ik de denk fout.)

Verwijderd

Tijd is een constante, sim-pel ;)

Je bent 2 verschillende dingen met elkaar aan het vergelijken. Wat je eigenlijk zegt is: "Als ik mijn klok nu stil zet, zal de nieuwe dag niet meer komen." :P

Verwijderd

Check anders ook ff [topic=307577/1/25], in W&L :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je zet weliswaar oneindig veel streepjes maar de tijd
tussen het zetten van twee streepjes wordt ook oneindig
klein. Deze twee heffen elkaar op en het wordt keurig
netjes 1 uur.

Verwijderd

het word wel 1 uur.
het probleem is alleen dat als je wilt doen wat jij doet (dus elke halve een streepje zetten)
dan ben je met een oneindige taak bezig.
dus tussen de tijd van 12 uur en 1 ben je bezig met iets wat oneindig vaak gedaan moet worden.
daarom lijkt het of het nooit 1 uur word.

Verwijderd

Nu word het nooit meer 1 uur.
(Natuurlijk niet maar waar maak ik de denk fout.)
Bij het vervoegen van het werkwoord "worden". Het moet namelijk zijn "nu wordt het nooit meer 1 uur" (En denkfout is ook 1 woord trouwens) (8>

Serieus nu, het wordt zoals je zelf ook zegt uiteraard wel 1 uur, alleen al die streepjes (oneindig veel) zet je op een zodanige timing neer dat ze allemaal voor 1 uur gezet worden. Wat je dus eigenlijk bedoelde was niet "nu wordt het nooit meer 1 uur", maar "nu zal ik nooit een streepje op of na 1 uur zetten". En daar is niks geks aan (ga trouwens maar eens na of je in jouw variant van achilles en de schildpad het net zo vreemd vindt dat het nooit 5 uur wordt, als dat het nooit 1 uur wordt).

Op de tijdlijn kun je een oneindig fijne verdeling maken, het is dus logisch dat je oneindig veel streepjes kunt zetten tussen 12 en 1 uur.

Oh, en in de praktijk loop je trouwens nog tegen een ander probleem aan, het zetten van een streepje kost namelijk een beetje tijd. Als we de tijd die het je minimaal kost om een streepje neer te zetten eens "t" noemen (uitgedrukt in seconden), dan kun je dus hoogstens 3600/t (afgerond naar boven) streepjes zetten. Daarna is het onherroepelijk 1 uur :)

greetz, JJ :+

Verwijderd

Hm, lees deze topic maar even door. Gaat hierover.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
[topic=307577/1/25]

Die topic gaat over exact hetzelfde. Babbel daar vrolijk verder zou ik zeggen. Kan deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.