Hoe zit dat nou met servers?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Ik zit thuis met 2 computers. (1 1,4 t-bird en 1 800 Duron) en ik las ergens dat je beter een vaste server kan gebruiken voor een netwerk met internet (kabel)

de computer die ik wil omdopen tot server is een pentium 200 MMX met 64 MB ram en 2,1 GB HDD.

Ik wil een aantal dingen doen:
-internetten
-printer delen
-bestanden delen
-gamen tegen de andere computer

er zal misschien nog een 3e pc komen maar pas op lange termijn.

ik wil weten of:
-mijn hardware afdoende is
-welke software ik moet gebruiken (ik heb ME, XP pro en linux kan ik downloaden, evt. kan ik ook nog aan andere windows komen (2000 bv.)
-hoe zet ik dat in elkaar qua software (router software ofzo)

Ik ben nieuw op het gebied van servers bouwen/opzetten. ik heb verder best verstand van zaken dus gooi het "tweakers-jargon" maar los :+

heb search al gebruikt maar kon niks zinnigs vinden

alvast bedankt

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Heb een 200mmx met 64 MB, win2k en wingate en draait als zonnetje.
Gebruik hem voor inet delen, printserver en netwerk opslag.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
linux moet het ook me kunnen geloof ik

zelf linux voorstandertje, ik kan je helaas niet zeggen hoe het precies moet omdat ik zelf ook niet echt ervaring heb, wegens gebrek aan stuff :(

ach, suse linux?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb een pentium 133 mhz (passief gekoelt), 32 mb ram, 4 gb hdtje, draaiende op win 98 se + een progje om het internet te delen.

Voor internet delen en printers delen heb je dus niet zoveel voor nodig.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Als je Linux kan zou ik dat doen, is natuurlijk het kewlst. Als 2de optie zou ik Windows 2000 Pro erop gooien (draait vast wel) en WinRoute Pro als proxy gebruiken. Filesharing en printerdelen doe je met Windows 2k zelf, internet delen etc met WinRoute Pro. WinRoute Pro is echt een geweldig tof programma, je kan er veel instellen etc. Een aanradertje dus.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 20:36 schreef zork het volgende:
Als je Linux kan zou ik dat doen, is natuurlijk het kewlst. Als 2de optie zou ik Windows 2000 Pro erop gooien (draait vast wel) en WinRoute Pro als proxy gebruiken. Filesharing en printerdelen doe je met Windows 2k zelf, internet delen etc met WinRoute Pro. WinRoute Pro is echt een geweldig tof programma, je kan er veel instellen etc. Een aanradertje dus.
Ehm
ik heb op 2 verschillende plekken win2kpro met winroute gedaan... (thuis en bij m'n vriendin)
Met adsl allebei. Maar no way ging dat lekker draaien!
Zodra ik op een andere pc een internet pagina wou opvragen kwam er bij winroute pro in de error log een melding
WRSENDPACKET FAILED ofzo, en dan kon je een uur wachten en vond ie de pagina niet :(
Ik heb er nu sygate op, en dat draait al een heel stuk lekkerder! Met de win2k sharing had ik trouwens hetzelfde probleem.. Icq en irc enzo deed het perfect, maar internetpagina's deden et gewoon 9 van de 10 keer niet :(

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 10:25

sKitZo

:)

Die PC is goed genoeg om proxy van te maken (heb zelf een p166 :))
Ik zou Linux nemen als ik jou was... als je een beetje met IPchains overweg kan is het niet zo moeilijk.

Slackware Linux natuurlijk >:)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je wilt gamen, (en dat wil je), dan moet je 98se bijv. met een voodoo ofzo iets (iets voor hardware 3d) misschien lukt UT je maar eerder Quake II en Red Alert I, heb hier een Cyrix 200MMX met 128mb ram, gaat prima voor meeste games.
Met win98se kun je internet delen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb een servertje draaien AMD 200
met windows 98SE en dat windows proggie internet delen. Printer hangt er ook aan :) (uptime iets van 2 weken?)

dus gewoon installe die zooi :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• sKitZo
  • Laatst online: 25-07 10:25

sKitZo

:)

Op woensdag 07 november 2001 20:54 schreef Skaah het volgende:
Als je wilt gamen, (en dat wil je), dan moet je 98se bijv. met een voodoo ofzo iets (iets voor hardware 3d) misschien lukt UT je maar eerder Quake II en Red Alert I, heb hier een Cyrix 200MMX met 128mb ram, gaat prima voor meeste games.
Sorry hoor maar ik snap er geen zak van :?

Verwijderd

Neem freesco (www.freesco.com) werkt perfect, en draait ook goed op een 486 vanaf 1 diskette (draai het zelf op een k5 133 en heb het op een 85 mb hd geinstalleerd)

• SmegHead
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Heel simpel, gooi Windows 98 SE erop, daar zit standaard Internet-sharing in (bij internet opties installeren)

Werkt perfect op een 200Mhz, ik heb hem nu al maanden draaien en als je hardware nog goed is is de stabiliteit ook wonderbaarlijk goed aangezien er niet op gewerkt wordt.

Je hoeft nix in te stellen, geen ip's op te geven, geen gateways enz enz. Gewoon inkomende en uitgaande netwerkkaart selecteren en het werkt.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Op woensdag 07 november 2001 20:54 schreef Skaah het volgende:
Hij is van plan om internet te delen met die P 200, niet op er 3D games op te spelen...

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 08:55
Server !!

Pentium 200, 64MB, 2NIC's + Hub
Software Windows ME en Wingate

- Internet sharing aanzetten, NetBeui Protocol gebruiken (Voordeel : geen instellingen :))

- Server + NIC1 verbind je met je kabel/adsl verbinding, NIC2 verbind je met je Hub, hang aan die Hub de 2 andere computers.

Voor thuisnetwerk kan je volstaan met Realtek 10/100mbit netwerkkaarten werken goed en zijn goedkoop.

--------------------------------------------------------

Of koop een hardware router ong (f450) incl. 4 poorts switch hang die aan je internet verbinding, hang de rest op je router en je hebt 3 pcs te gebruiken in je netwerk.

Verwijderd

volgens mij staat er in de search uitgebreid hoe je dit moet aanpakken...

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
een pc die inet deelt enzow met win9x of winME kan je geen volwaardige server noemen......

Als je een beetje ervaring wil op doen, en een pc waar je alles op kan regelen zoals je het zelf wilt, en nog een beetje op kan hobbyen enzow kom je bij linux/freebsb enz uit.

Geen zin/tijd voor linux --> Winnt 4.0 server of Win2k

GEEEEEEEN win9x of ME!!!!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Ik heb een server staan een PIII 800 met 512 mb erin en als client 3 x een AMD Thunderbird, varierend van 1000 t/m 1400 Mhz. Gebruik als router software sygate home network, en nooit gezeik mee OS is op server nu ff WinXP Home en wordt pro en daarvoor gedraaid met Sygate op Win98 en ME.

En jou config lijkt me goed, alleen heb ik ervaren dat met een PI 200 de i net verbinding trager wordt en als je bv een PIII heb staan zoals ik dat aanzienelijk sneller word. Maar dat is hiero tenminste zo met Sjello, kan bij jou anderz zijn natuurlijk :)

Greetz >:)

..::System Specs::..

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op donderdag 08 november 2001 16:36 schreef iMpULzIvE_KiLLaH het volgende:
.
En jou config lijkt me goed, alleen heb ik ervaren dat met een PI 200 de i net verbinding trager wordt en als je bv een PIII heb staan zoals ik dat aanzienelijk sneller word. Maar dat is hiero tenminste zo met Sjello, kan bij jou anderz zijn natuurlijk :)

Greetz >:)
bull, hiero 486dx4 op linux als server, de downloadsnelheid is evenhoog als wanneer ik workstation 2 (p3 550mhz) laat serveren....

ligt er geheel aan hoever jeje systeem belast (kwa OS enz)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Zou zelf voor een NT4-servertje gaan...aangezien je professor niet zo heel snel is, en het toch wel lekker moet draaien....... Op nt4 kun je alles doen wat je wilt....Kan natuurlijk ook op Linux, maar dat is wat lastiger te configgen....je wilt em ook als file-server laten dienen, en dan is linux niet het makkelijkste OS als je ergens anders op windows draait (dan moet je weer met samba enzo gaan werken) terwijl je eigenlijk t beste je workstation en je server over 1 os moet laten lopen (dus win2kserver met win2k pro, NT4 server met NT4 workstation etc.....)

Kijk maarwaar je zelf t meeste vanaf weet en dan kun je t verder zelf je keuze op baseren..... Als je denkt voldoende kennis van linux te hebben zou ik dat kiezen, maar dat kan ik niet inschatten...... persoonlijk weet ik er niet genoeg van en zou dus voor NT4 gaan

iRacing Profiel

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Wat jij wilt kan heel gemakkelijk met E-smith. Dit is een Linux distributie gebaseerd op RedHat.

Booten van Cd'tje, gegevens invullen op het grafische installatie scherm en draaien maar.

Heb het zelf naar tevredenheid draaien. Het is veilig, kost weinig moeite en vereist geen Linux kennis vooraf.
Wil je meer met Linux doen, dan staat het uiteraard vrij om lekker te tweaken; nodig is het echter niet.

Kijk maar eens op http://www.e-smith.com/. O ja, het is gratis en legaal. Iso (1 cd) en handleiding staan daar ook.
Pagina: 1