Toon posts:

[ATA kabel] Mijn domme vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, ik doe me even voor als n00b en stel een vraagje: :P

Als ik een ATA133 schijf heb, en die hang ik aan een ATA133 controller, kan ik dat dan gewoon doen met een 80-wire ATA 66/100 kabel? Of moet ik daar een speciale ATA133 kabel voor zien te versieren?

Niet dat ik ooit 133 MB/sec van/naar een 7200 rpm schijf zal pompen, maar ik wil 't gewoon kloppend hebben :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kan volgens mij gewoon met een 80-aderige kabel ja.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dat kan met zo een kabel :)

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 10:05
ehh ja, alsof je boven de 100mb uitkomt :P

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 november 2001 19:04 schreef ernst het volgende:
ehh ja, alsof je boven de 100mb uitkomt :P
Dat zei ik al. Maar daar gaat het mij niet om.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ja, dat kan gewoon.
Er zijn geen speciale ATA-133 kabels.\

Zeker voor je maxtor d740x he? :P

39

• 456
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Wat zou het verschil tussen een ata66/100 en ata 133 kabel zijn?
Immers, zo spectaculair was het verschil tussen ata33 en ata66 ook niet, afgezien van het feit dat de foutcorrectie door de 0 draden wordt beperkt.

Ik denk dat ata 133 zelfde is dus.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 november 2001 20:59 schreef Homedisc het volgende:
Ja, dat kan gewoon.
Er zijn geen speciale ATA-133 kabels.\

Zeker voor je maxtor d740x he? :P
Die kans zit er in ja.

Verwijderd

ata 133 is nog geen officieel bestaand protocol. wordt volgens mij alleen nog maar door maxtor gebruikt....
lijkt me dus sterk dat er al speciale kabels voor een nog niet formeel ondersteund protocol zijn...

Ik heb wel gemerkt dat een shielded kabel behoorlijk wat uitmaakt als je grote files kopiert! Je hebt dan veel minder last van storing op 'de lijn'.
Heb ooit zo'n ding op de beurs gekocht. Zit eens soort ijzeren mantel (als in die VMVK-AS grondkabels) om de gerounde ide kabel heen. Door rounden wordt je kabel korter dus zal een langere kabel gebruikt moeten worden. Dit is de oplossing imho...
Misschien liggen ze wel op de HCC?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 22:07

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 07 november 2001 18:55 schreef HlpDsK het volgende:
Jaja, ik doe me even voor als n00b en stel een vraagje: :P

Als ik een ATA133 schijf heb, en die hang ik aan een ATA133 controller, kan ik dat dan gewoon doen met een 80-wire ATA 66/100 kabel? Of moet ik daar een speciale ATA133 kabel voor zien te versieren?

Niet dat ik ooit 133 MB/sec van/naar een 7200 rpm schijf zal pompen, maar ik wil 't gewoon kloppend hebben :)
Als je een goede ATA 133 controller koopt zal daar toch wel een kabel bijzitten? (retail uitvoering) Kan je meteen even kijken. Kan me tenminste niet voorstellen dat jij ATA 133 op je mobo hebt zitten...

• mvds

mvds

Totally awesome!

HlpDsK, even voor je opgezocht. Ja dus, de promise controller heeft er een kabel bijzitten, en het is een 80 aderige kabel, dus waarschijnlijk gewoon een ATA66/100 kabel.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

offtopic:
Zen wizzdom:

There is no such thing as a stupid question.
Only stupid answers.

;)

Kan me voorstellen dat je je als 'übertweaker' een beetje gegeneerd voelt dat je zo'n vraag moet stellen, maar dat vinden wij medetwiekertjes helemaal niet erg hoor... :Y)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 08:10 schreef obsidian het volgende:
HlpDsK, even voor je opgezocht. Ja dus, de promise controller heeft er een kabel bijzitten, en het is een 80 aderige kabel, dus waarschijnlijk gewoon een ATA66/100 kabel.
Ik zat meer te denken aan de Highpoint die op de KR7A-RAID zit :)

Maar toch bedankt.

En ik heb geen rounded cables. Zou ik wel willen, maar zo erg vind ik het niet.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 08 november 2001 08:53 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Maar toch bedankt.

:) Ging niet om die controller, maar ik wilde kijken welk type kabel er met een ATA 133 controller meegeleverd zou worden, en dat is dus (waarschijnlijk) gewoon een ATA 66/100 kabel. En dat geeft dus antwoord op je vraag. :P

• 456
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Op donderdag 08 november 2001 08:53 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Maar toch bedankt.

Ik weet niet wat voor computer je hebt, maar ik heb een big tower. Het lijkt wel of ze een patent erop hebbenom alles zo ver mogelijk achter mijn harde schijven te planten (geheugen, ide kaarten).
Echter, met die rounded kabels, is het enorm flexibel geworden, je kan je letterlijk in alle bochten wringen, en doordat bij de pluggen alleen maar de 80 kabels zitten (los) zullen scherpe voorwerpen niet metten een bits in de platte kabel maken.
Aanrader...

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Verwijderd

Topicstarter
Mja .. maar dan heb ik er 4 in me kast .. 5 met de FDD. Want als ik 4 kanalen heb wil ik ook wel 4 x master draaien.

Heb ik nu ook.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 08 november 2001 10:54 schreef HlpDsK het volgende:
Mja .. maar dan heb ik er 4 in me kast .. 5 met de FDD. Want als ik 4 kanalen heb wil ik ook wel 4 x master draaien.

Heb ik nu ook.
Geeft toch niet? Liever 4 (of 5) rounded kabels in mijn kast dan net zoveel flatcables. Rounded kabels zijn veel makkelijker weg te werken. (imho)

Verwijderd

Topicstarter
Ja .. maar ze zijn ook duurder. En korter. En die FDD kabel kan bv. al niet gek veel korter worden. De FDD drive zit helemaal bovenin m'n bigtower, en op bv. een KR7A zit de FDD connector helemaal onderop het mobo.
Nou is dat geen ATA133 kabel of zo, maar rounded is vaak kort.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13
Je kunt ze toch ook gewoon zelf rounden?

Ik heb alle 6 mijn 80 aderige kabels zelf ge-round. Eerst met een pen om de 4 aders een streepje zetten, dan met een scherp mesje op die penstreepjes een sneetje maken van een cm of zo, de aderparen uit elkaar trekken en een beetje fatsoenlijk opbinden met electriciteitstape.
Tussen blauw en grijs heb ik 3x getaped, en tussen zwart en grijs 2x.
Okee, het is misschien niet zo mooi als fabrieksmatig geronde kabels, maar het werkt wel, en met die 5 minuten werk spaar je een hoop geld uit.
Als je een beetje handig bent met de waterpomptang (of bankschroef) dan kun je zelfs indien nodig de connectoren verplaatsen (al heb ik dat zelf alleen nog maar met 40-aderige kabels gedaan).

Ik heb er op de 80-aderinge kabels de midden-connector er nog opzitten, en die zijn door het ronden ongeveer 2cm korter geworden. Haal je de middenconnector er af (moet ik nog doen, zitten nu in de weg) dan wordt dat +/- 1 cm.
Floppy-kabel idem. Je haalt de middelste twee (3.5 en 5.25") connectoren eraf, en (nu om de twee) de kabelparen loshalen, vasttapen en klaar is Kees

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ja, duh |:(

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Pagina: 1