[WinXP] Random crash met detonator XP drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik gebruik in Windows XP de detonator 22.40 drivers voor mijn Geforce 256DDR, aangezien deze bij mij een enorme performance boost geven (zowel in 2d als in 3d). :)
Het probleem is alleen dat m'n computer regelmatig plotseling bevriest, de muis kan niet meer bewogen worden en de op dat moment spelende MP3 blijft hangen. Een reset is dan noodzakelijk. :( Hetzelfde probleem heb ik met alle andere detonator 4 XP drivers (21.83 etc.) Het gebeurt vooral tijdens het surfen e.d. als ik gewoon rustig zit te scrollen of een link aanklik, maar ik weet niet zeker of dat ook altijd het geval is. In games heb ik iig nog geen vastlopers gehad. Het is wel erg irritant ;(
Met de standaard XP drivers (12.41) had ik dit probleem niet en was m'n systeem echt enorm stabiel. Maar terugkeren is geen optie aangezien deze echt een heel beroerde performance hadden + enkele andere specifieke probleempjes. Ik weet dus 100% zeker dat het de display drivers zijn (vaak geeft XP dit ook aan na een herstart).
In Windows 98SE heb ik geen problemen met de nieuwe drivers, dus het heeft blijkbaar echt te maken met de combinatie XP + detonator 4 XP. De settings zijn daarin precies hetzelfde: AGP4X, Fastwrites etc. Alleen staat in XP sideband-addressing uit en in 98 staat dit aan.

Hebben andere mensen hier misschien ook last van en is er eventueel een oplossing bekend? Alvast bedankt! :)

O ja, ik hoop dat dit hier goed staat, en anders move em maar ff als dat nodig is.. ;)

*edit*
Nog ff een kleine toevoeging: processor en videokaart zijn niet overgeklokt oid..

#

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:50
ik zie in je systemspecs een logitech desktop staan. logitech's muis drivers onder XP zijn k*t, heb ik ook bevestigd gekregen van logitech.

probeer eens EM_EXEC.exe te killen, en uit te zetten in msconfig. helpte bij mijn mouse wheel optical ook, alleen dan heb je niet meer die wiel klik. het kan zijn dat sommige functies van je toetsenbord 't ook niet meer doen daarna, maar dan weet je wel waar de problemen liggen...

laat ff of 't wel of niet werkt...

<edit>ik weet 't, het is gebeurt na de detonators. maar 't kan ook zijn dat die 't probleem getriggered hebben>

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• Zap
  • Niet online
Ik gebruik de Logitech drivers niet in XP (om de reden die jij noemt ;)) Dus em_exec is ook niet geladen.. 'k gebruik de gewone standaard XP drivers..

Hmz, net voordat ik deze reply wilde gaan typen hing m'n computer alweer, niet normaal gewoon :( Heb maar ff naar Win98 geboot voor de zekerheid..

#

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:50
Op woensdag 07 november 2001 18:54 schreef Zap het volgende:
Ik gebruik de Logitech drivers niet in XP (om de reden die jij noemt ;)) Dus em_exec is ook niet geladen.. 'k gebruik de gewone standaard XP drivers..

Hmz, net voordat ik deze reply wilde gaan typen hing m'n computer alweer, niet normaal gewoon :( Heb maar ff naar Win98 geboot voor de zekerheid..
hmm... ik heb verder geen ervaring met de detonators (intel onboard video. :r

sorry, maar ik kan je niet verder helpen...

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 11:41
Kijk maar of er geen irq sharing wordt gedaan door de netwerk/video/geluidskaart. Bij mij stonden ze alledrie op het zelfde irq en das niet gezond :) Even wat pci kaarten gewisseld van pci slot, net zolang todat deze 3 een andere irq hadden.

Verwijderd

Ik heb dus precies hetzelfde probleem en nu doet het OpenGl het ook niet :( Ik ga ook maar is proberen om die kaarten wat te verwisselen in de pci sloten... Hopen dat het helpt :D

Verwijderd

misschien kun je eens kijken of je de nieuwste bios voor je mobo hebt. kan weleens schelen.....

Tark

• Zap
  • Niet online
Ik denk niet dat het iets met de hardware of irq instellingen te maken heeft, aangezien ik met de 12.41 drivers totaal geen problemen had.. maar ik zal er strax toch nog wel ff naar kijken voor de zekerheid!

thanx voor alle reacties tot nu toe.. :)

#

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem, met mn gefore 256 en windows xp, heb er nog nix op gevonden tot nu toe..

Verwijderd

Hier ook al exact hetzelfde probleem :( Heb mijn bios van mijn kt7 turbo ook al geupdate en de laatste drivers van van alles geprobeerd.
Enige wat wel helpt voor mij dan is terugkeren naar 21.83, dan is hij superstabiel. Scheelt me bijna 400 punten in 3dmark 2001 maar ja.. liever dat hij stabiel is ...

Verwijderd

bij mij draait die 21.83 helemaal niet stabiel :-/

• Zap
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 21:19 schreef Bootsie het volgende:
Hier ook al exact hetzelfde probleem :( Heb mijn bios van mijn kt7 turbo ook al geupdate en de laatste drivers van van alles geprobeerd.
Enige wat wel helpt voor mij dan is terugkeren naar 21.83, dan is hij superstabiel. Scheelt me bijna 400 punten in 3dmark 2001 maar ja.. liever dat hij zo stabiel is ...
Tsja, 21.83 deden het bij mij ook al ;( En die 12.41 kan ik echt niet naar terug, scheelt me meer dan 1000 punten in 3dmark2001 en het ergste van alles: heb problemen in 2d, met het selecteren van bestanden met de muis krijg ik 100% processorbelasting met de gevolgen van dien..

Zolang 'ie niet vastloopt draait het echt als een zonnetje met die nieuwe detonators, m'n systeem is nog nooit zo snel geweest... echt frustrerend dit :(

#

Verwijderd

Ja ligt aan nv4_disp.dll

Heb ik ook een tijd gehad, heb je wel es geprobeerd je oude drivers te uninstallen,

en dan de nieuwste erop??

Bij mij werkt het nu perfect, geen BSOD.

• Zap
  • Niet online
Op donderdag 08 november 2001 21:28 schreef m4rt1n het volgende:
Ja ligt aan nv4_disp.dll

Heb ik ook een tijd gehad, heb je wel es geprobeerd je oude drivers te uninstallen,

en dan de nieuwste erop??

Bij mij werkt het nu perfect, geen BSOD.
Het is volgensmij niet die nv4_disp.dll BSOD error, heb nl. nog nooit een blauw scherm of andere error gehad bij deze crashes. En met die openGL screensavers van Windows loopt ie ook niet vast (ik meen dat die dit probleem konden triggeren, toch?).. In spellen ed. heb ik ook nog geen vastlopers gehad btw.
Voordat ik deze drivers erop gegooid had, heb ik eerst de oude gede-installed (dat doe ik altijd). WinXP zet dan btw. wel automatisch de 12.41's terug.. :? Ik heb daarna gewoon 'update driver' gedaan.

#

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 21:35 schreef Zap het volgende:

[..]

Het is volgensmij niet die nv4_disp.dll BSOD error, heb nl. nog nooit een blauw scherm of andere error gehad bij deze crashes. En met die openGL screensavers van Windows loopt ie ook niet vast (ik meen dat die dit probleem konden triggeren, toch?).. In spellen ed. heb ik ook nog geen vastlopers gehad btw.
Voordat ik deze drivers erop gegooid had, heb ik eerst de oude gede-installed (dat doe ik altijd). WinXP zet dan btw. wel automatisch de 12.41's terug.. :? Ik heb daarna gewoon 'update driver' gedaan.
Ja als je ze "gewoon" verwijdered, dan zettie ie indd 12,41 trug,

maar als je bij je de drivers dan standaar VGA-driver doet,... dan blijft ie daarop staan zeg maar. ;)

Verwijderd

Hmmm, ik zit dus met precies hetzelfde probleem...

Bij mij loopt ie ook altijd vast tijdens het surfen, en dan vooral als ik een file wil downloaden (opslaan).

Alleen de originele drivers werken goed...

Hoe moet ik nu die originele goed verwijderen?
Eerst deleten en dan op vga zetten ofzo?
Dan opnieuw opstarten, en hierna die detonator erover??

Graag hulp... want dit is best frusteren.

Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat het komt omdat je fsb op 133 staat. ik heb het geprobeerd terug op 100 te zetten en dan krijg ik inderdaad geen errors meer.

Maarjah dat moet toch niet de oplossing zijn..

Verwijderd

fsb, is dat hetzelfde als dma in de bios?
zo nee, waar kan ik het op 100 zetten?

wat mij overigens ook nog is overkomen..
nadat m'n pc crashte (en VANZELF opnieuw startte) kreeg ik een melding "primary master disk failed" ofzoiets...en kon hem gewoon niet meer opstarten. Ik heb toen de ide kabel op mn moederbord in de andere poort gezet (weet de naam ff niet, ben niet zo technisch), dus in de 2e primary master. Vervolgens deed hij het weer gewoon, maar ik kan hem nog steeds niet op mijn normale IDE opstarten...
heel vreemd dit.

Verwijderd

fsb zit in je bios als het goed is....

CPU speed ofzo heet het bij mij....

Als die op 133 staat moet je hem terug zetten naar 100.

Verwijderd

ja, klopt idd...
ik was het ff kwijt, die van mij staat al op 100, dus dat kan niet de oorzaak zijn :(

• Zap
  • Niet online
offtopic:
De FSB heeft hier absoluut nix mee te maken hoor (althans in mijn geval ;)) Ik denk toch dat jullie probleem door iets anders veroorzaakt wordt... Maar als je FSB standaard op 133 staat en je hebt een 133MHz processor ben je dus je processor aan het onderklokken als je em op 100 zet (mits je de multiplier niet veranderd als je een AMD'tje hebt). Maybe is 't dan gewoon een warmte-probleem van de processor!

#

Verwijderd

Ik had ook last dat m'n systeem bevroor, met 21.83 drivers.. dit gebeurd bij mij alleen als ik aan het internetten ben en mijn muis veelvuldig beweeg. ik heb toen oudere drivers de 21.81 drivers geinstaleerd, maar toen was het probleem nog niet weg. Ik heb toen in het bios het systeem naar normale mode i.p.v. de optimale settings veranderd.. Nu loopt mijn systeem super stabiel!!!!

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 18:01 schreef CrazyWil het volgende:
Ik had ook last dat m'n systeem bevroor, met 21.83 drivers.. dit gebeurd bij mij alleen als ik aan het internetten ben en mijn muis veelvuldig beweeg. ik heb toen oudere drivers de 21.81 drivers geinstaleerd, maar toen was het probleem nog niet weg. Ik heb toen in het bios het systeem naar normale mode i.p.v. de optimale settings veranderd.. Nu loopt mijn systeem super stabiel!!!!
Ik heb nu ook in de bios mijn systeem naar normal mode i.p.v. de optimale settings veranderd en inderdaad het helpt! :7

Alleen dit is toch ook niet helemaal de bedoeling... Nou heb ik geen AGP 4x meer ;(

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

newste bios flashen, load default settings

(dat hielp bij mij en ik had precies dezelfde problemen)

edit:
hmmz, ik zit te slapen het was al opgelost :P

hmmz

Verwijderd

hmm...en hoe weet ik welke bios ik moet hebben?

Verwijderd

Ik heb mijn bios niet geflasht... Je hoeft dus alleen de setting op normal i.p.v. optimale te zetten en dan werkt het ook :)

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Op zaterdag 10 november 2001 18:31 schreef KID-ICARUS het volgende:
Ik heb mijn bios niet geflasht... Je hoeft dus alleen de setting op normal i.p.v. optimale te zetten en dan werkt het ook :)
Bij mij was dat niet het geval :)
Magoed...problemen zijn dus gefixt :)

hmmz

• Zap
  • Niet online
Ik heb 't niet getest met die settings in de bios.. Maar ik was niet echt van plan om iets aan m'n optimaal getweakte settings te veranderen. Aangezien ik met oudere detonators ook nooit problemen heb gehad, en het in win98 wel nog allemaal goed draait. Ik weet gewoon 100% zeker dat 't daar iig niet aan ligt, het moet toch iets met die detonators zijn.

Maarja, ik kijk 't nog wel ff aan.. maybe is 't met de volgende nieuwe driverrelease weer gefixed!

#

• Zap
  • Niet online
Okay, ik ga dit topic ff omhoogkicken..

Heb nu anderhalve maand getest en verschillende dingen geprobeerd, maar zonder resultaat.. Wel heb ik een hele merkwaardige ontdekking gedaan:

Ik heb sterk het idee dat ik alleen last van vastlopers heb als ik hier op GoT zit!

En dit meen ik serieus, zoiets vreemds heb ik nog nooit meegemaakt.. Ik kan zolang spellen spelen als ik wil, internetten, alles.. maar zodra ik op GoT aan het bladeren ben hangt m'n computer na verloop van tijd. :? :? Het gebeurt zowel als ik aan het scrollen ben, of als ik een link aanklik, maar het blijft random.

Bij wijze van test ben ik hier een aantal dagen niet geweest --> geen vastlopers. Nou kom ik net weer op GoT, hopsa..meteen een hanger..

En toch is 't 100% zeker iets met de videokaart (zie hierboven). Soms is m'n scherm een beetje distorted rondom de muiscursor na zo'n hanger, een harde reset is altijd noodzakelijk..

Mensen, ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt..maar het is echt zo, snap er helemaal niets meer van :?

#

Pagina: 1