Toon posts:

Standalone DVD aansluiten op PC met 4-speaker out.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zit te denken om een DVD-standalone te halen omdat de tv-out van mijn ViperII toch wat tegenvalt. Heb een pc met een Xitel Storm Platinum geluidskaart met op beide uitgangen een versterker aangesloten (4 boxen totaal). Heb een beetje rondgekeken in verschillende topics maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden.
Is het mogelijk om een standalone dvd aan te sluiten op mijn geluidskaart en dan gebruik te kunnen maken van het semi-surround geluid. Of moet ik een geluidskaart halen met een digitale ingang (de xitel heeft alleen digital-out), zag dat de Fortissimo II dan een redelijk betaalbare optie is. En moet de dvd-speler dan nog aan bepaalde eisen voldoen?

bedankt,

Chevy

Verwijderd

Ik neem aan dat je geen digitale ingang op je stereo hebt zitten. Ik denk ook niet dat je zomaar je digitale signaal van je dvd speler op de analoge ingang van je geluidskaart kan gooien. Je hebt een decoder nodig om van digitaal analoog te maken.

Je kan natuurlijk wel de analoge uitgang van je DVD speler op de ingang van je geluidskaart zetten en dan naar dolby surround geluid luisteren. Als je geluidskaart dat ondersteund, maar de meeste zullen dat wel doen. Denk ik.

Maar dat terzijde, ik denk dat je teleurgesteld wordt ten aanzien van de geluidskwaliteit. Als ik op mijn PC een dvd afspeel dan is het beeld wel mooi maar het geluid (4 speakers) is om te huilen. Niks vergeleken bij het échte werk (dwz dolby digital/dts versterker en 5 boxen)

Maar misschien kan het wel hoor, ik weet ook niet alles.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply,
Dat het geluid mooier is van een dolby set geloof ik graag maar als ik nu een dvd op mijn pc kijk vind ik het geluid wel prima en zou het zonde vinden om een versterker dan niet te gebruiken (heb nu dus een versterker voor en een versterker achter, die voor achter geluid kan ik dan niet gebruiken). De standalone zou dan bij mijn versterker bij mijn tv staan en kan ik zo aansluiten natuurlijk, maar zou dus graag ook gebruik maken van de surround via de pc.

/quote
Ik neem aan dat je geen digitale ingang op je stereo hebt zitten. Ik denk ook niet dat je zomaar je digitale signaal van je dvd speler op de analoge ingang van je geluidskaart kan gooien. Je hebt een decoder nodig om van digitaal analoog te maken. /quote

Als ik dan zo een Fortissimo II zou halen zou ik dan niet gebruik kunnen maken van de digitale ingang zonder een decoder nodig te hebben? En is de kanaalsscheiding dan hetzelfde als je een dvd-tje via PowerDVD draait?

bedankt,

Chevy

Verwijderd

Pfff...ik heb geprobeerd een antwoord te vinden maar ik moet je het helaas schuldig blijven. Mooie kaart trouwens, die Fortissimo. Maar dat terzijde.

Aan de ene kant denk ik wel dat het kan, met de digitale ingang en de dac.

Maar aan de andere kant denk ik dat je een software matig dvdspelertje nodig hebt om het geluid naar 4 kanalen te sturen.

Punt is dat je een 5.1 geluidsstroom wil omzetten naar 4 kanalen. 5.1 bestaat uit 1 centerspeaker, 2 front, 2 back en een subwoofer. Je hebt, lijkt mij, dan toch iets van een softwarematige decoder nodig om die 5.1 kanalen om te zetten naar 4 kanalen. Het geluid van de centerspeaker moet door het geluid van de 2 frontspeakers heen 'gemixt' worden.

Ik zou de vraag voorleggen aan de verkoper van de zaak waar je die kaart wil halen en dan wel met de garantie dat je em terug kan brengen als het niet gaat.

Misschien dat iemand anders een antwoord heeft?

Of diep in de buidel tasten een een nieuwe versterker kopen...(en een centerspeaker). Of een hardwarematige dvd-decoder voor je pc zodat je wel een fatsoenlijke tv-uit hebt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geluid via de kaart gaat denk ik erg moeilijk worden, omdat die geen AC3 kan decoden. Je kan dan zoals boven aangegeven hooguit dolby surround krijgen.

Wat wél kan is een DVD speler met een ingebouwde AC-3 decoder kopen en deze direct op de speakers aansluiten (2xfront; 2xrear). Deze kan je dan instellen op "gebruik 4 speakers". Dan wordt het centerkanaal weergegeven door de twee frontspeakers en gaat het sub naar allevier de speakers (dus: naar de sub ;)).

Dan heb je gewoon echt dolby digital, met 4 discrete kanelen. Niet echt zo mooi als dolby digital met 5.1 speakers, maar véél mooier dan dolby prologic surround. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties,
Was er al bang voor dat de kanaalscheiding softwarematig moet, maar als het zo is dat de dvd een ingebouwde decoder kan hebben is dit wel een aantrekkelijke optie. En als dat dan niet lukt neem ik wel genoegen met dolby pro logic (1 kabeltje naar de geluidskaart is natuurlijk niks). Het is nu in ieder geval duidelijk welke opties ik heb, bedankt (ga ik nu maar op zoek naar die dvd met ingebouwde decoder)

Chevy.
Pagina: 1