Toon posts:

Win2k server niet zichtbaar in Win9x netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een netwerk met +/- 40 werkstation.
Op een aantal van deze systemen staat windows '95, een aantal windows '98, en op een aantal windows ME.

Nu is het zo dat een aantal werkstations alle andere werkstationnen wel zien in de netwerk-omgeving. Een aantal werkstationnen zien een aantal andere werkstationnen niet en de server niet, maar dit is niet altijd, en als je gewoon via explorer intypt: \\<werkstationnaam> dan kom je er wel op.

Practisch voorbeeld:

je zit achter werkstation ICT01 en vanaf dat systeem is werkstation ICT02 niet zichtbaar in netwerkomgeving. Typ je dan in explorer als adres: \\ICT01, dan zie je wel alle gegevens die geshared zijn op ICT01.

ter info:
Er is een Windows 2000 server in het netwerk.
Deze zit op een 3com 10/100Mbit hub.
Op deze hub zitten 3 16 poorts switches.
Op deze switches zitten de +/- 40 systemen verdeeld.

Ik zelf denk dat het niks met de netwerkconfiguratie zelf te maken heeft, maar met de server, dat hier een of ander instelling verkeerd zodat de server de lijst met werkstations niet goed beschikbaar stelt aan de werkstations.

Iemand enige ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt.

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Draait er wins op je server?

Verwijderd

Topicstarter
yep,

wins draait.

• wouter93
  • Niet online
en alle pc's zijn winsclient? (zal wel als je met dhcp werkt)

Verwijderd

dit probleem is mogelijk het master browser probleem. Er is een speciaal artikel in de Microsoft Knowledge Database aan gewijd. Niet dat het alle oplossingen bevat, maar...

Verwijderd

het probleem ligt vrij simpel. al je winows9x computers draaien op een 32-bits format. je windows2k server is een nt machine en draait dus op een ntfs format!!

• wouter93
  • Niet online
Pardon?? Ik heb nog niet zo vaak tcp ntfs's zien praten.
maw: utp-kabel != ide-kabel

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 15:20

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

ntfs of niet maakt ook niet uit, aangezien w9x niet direct het filesysteem benadert!!

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor mijn wat late reactie.

Alles draait inderdaad op DHCP.

Wat IAtzI zegt:
het probleem ligt vrij simpel. al je winows9x computers draaien op een 32-bits format. je windows2k server is een nt machine en draait dus op een ntfs format!!
dat is dus gewoon echt gigantishe onzin. Dat slaat helemaal nergens op.
dit probleem is mogelijk het master browser probleem. Er is een speciaal artikel in de Microsoft Knowledge Database aan gewijd. Niet dat het alle oplossingen bevat, maar...
Dit klinkt interresant, iemand hier nog wat meer info over?

Verwijderd

Hmmm lijkt mij stug.
Ik heb hier ook een Win2000 Adv. server staan en win98 en winme clienten.
En heb geen enkel probleem.

Kun je de werkstations pingen? Welke Tcp range gebruik je voor de huidige win9x cleints?
Welk ipadres heeft de Win2k bak?
Kun je hem vinden als je \\Ipadres-server intikt?
Iets meer info op tcp niveau graag.

Welke DNS'en gebruik je? Win2K is zelf namelijk een DNS maar heb je ook nog Routers in je netwerk?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 13:15 schreef richardc het volgende:
Hmmm lijkt mij stug.
Ik heb hier ook een Win2000 Adv. server staan en win98 en winme clienten.
En heb geen enkel probleem.

Kun je de werkstations pingen? Welke Tcp range gebruik je voor de huidige win9x cleints?
Welk ipadres heeft de Win2k bak?
Kun je hem vinden als je \\Ipadres-server intikt?
Iets meer info op tcp niveau graag.

Welke DNS'en gebruik je? Win2K is zelf namelijk een DNS maar heb je ook nog Routers in je netwerk?
Het heeft niks met TCP/IP te maken. Alles op TCP/IP en op DNS-naam niveau werkt goed. Het gaat er alleen om dat sommige willekeurige systemen (dus NIET altijd dezelfde) niet zichtbaar zijn in de netwerkomgeving, maar wel benaderbaar rechtstreeks op IP-adres of op systeem-naam.

Dus ALLE systemen zijn gewoon te benaderen, maar waarvan sommige niet zichtbaar.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Het schijnt dat win2k server kan draaien op native mode. En dan kun je niets anders zien dan je eigen win2k clients en servers. Kheb geen flauw idee waar je het kunt instellen...

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 13:24 schreef m_x het volgende:

[..]

Het heeft niks met TCP/IP te maken. Alles op TCP/IP en op DNS-naam niveau werkt goed. Het gaat er alleen om dat sommige willekeurige systemen (dus NIET altijd dezelfde) niet zichtbaar zijn in de netwerkomgeving, maar wel benaderbaar rechtstreeks op IP-adres of op systeem-naam.

Dus ALLE systemen zijn gewoon te benaderen, maar waarvan sommige niet zichtbaar.
Ok, maar als het het MAsterbrowserprobleem is moet je eventlog vol met die meldingen staan!
Om dit te controleren heb je trouwens een dostool voor, daarmee kan je kijken wie de huidige MasterBrowser is enzo.
(ben naam even kwijt, zal het even opzoeken)

Aha...gevonden. Het tooltje heet "Browmon" en is te vinden op de resourcekit.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 13:34 schreef richardc het volgende:

[..]

Ok, maar als het het MAsterbrowserprobleem is moet je eventlog vol met die meldingen staan!
Om dit te controleren heb je trouwens een dostool voor, daarmee kan je kijken wie de huidige MasterBrowser is enzo.
(ben naam even kwijt, zal het even opzoeken)

Aha...gevonden. Het tooltje heet "Browmon" en is te vinden op de resourcekit.
Thanx... ik ga eens neuzen!
Misschien dat ik er wat mee kan.

Verwijderd

Ligt waarschijnlijk inderdaad aan de masterbrowser instellingen. Welke protocollen heb je allemaal geinstalleerd op de verschillende machines?

Er kunnen verschillende masterbrowsers actief zijn voor de verschillende protocollen. Zo kan er een masterbrowser actief zijn voor NetBeui en een andere voor TCP/IP. Als dan de ene helft NetBeui gebruikt en de andere helft van NetBeui via TCP/IP, dan kan het gebeuren dat de ene helft de andere niet ziet, maar wel kan bereiken door direct de machinenaam in te tikken.
Pagina: 1