Toon posts:

Legaal Linken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vraag mij of het legaal is om zomaar websites de linken.

Je gebruikt hun naam op jouw website, maar aan de andere kant hebben zij er ook profeit van.

Je zou zeggen dat er op een link geen rechten zitten.....

Ik hoor het wel, ;) iig tnx

Verwijderd

Ik heb een keer gehoord dat zelfs deep-linken toegestaan is... dan zou een gewoon linkje ook geen kwaad kunnen

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:19

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Naar een frontpage linken lijkt me geen probleem, want daar kan je ook op uitkomen met een zoelmachine of door een adres in te kloppen op je toetsenbord. Bestanden leechen lijkt me dan weer wat minder legaal (diefstal van bandbreedte en eventuele reclameruimte enzo)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 07 november 2001 16:53 schreef Phuq-R het volgende:
Ik heb een keer gehoord dat zelfs deep-linken toegestaan is... dan zou een gewoon linkje ook geen kwaad kunnen
klopt :)

[edit]dat wil zeggen, die lui van www.kranten.com oid hebben de rechtzaak gewonnen waarin ze door ik meen de volkskrant werden aangeklaagd wegens deeplinken. het deeplinken was volgens de rechter volkomen legaal.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik dacht dat er een zaak was over deep-linken, tussen kranten.com en PCM *D

edit: link gevonden PCM beticht Kranten.com van schending auteurs- en databankrecht

edit2: ook een linkje bij T.net :7Kranten.com Reageert

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 07 november 2001 17:06 schreef Klovan het volgende:
Ik dacht dat er een zaak was over deep-linken, tussen kranten.com en PCM *D

edit: link gevonden PCM beticht Kranten.com van schending auteurs- en databankrecht
ja pcm zou ook wel kunnen, iig hebben die lui van kranten.com gewonnen....

Verwijderd

Linken = Internet

Hoe kom je anders van pagina naar pagina voor informatie. En ja leechen is heel wat anders (plaatje, bestanden enz). Daar zitten hele andere gedachten achter.

A=HREF for king!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zou me wat zijn als je nergens naar toe mocht linken. Dag Internet.

Verwijderd

Gebod #11: En gij zult niet linken in de naam van onze vader. :)

• Oefening
  • Niet online
het ligt anders helemaal niet zo voor de hand dat je wel mag deeplinken, die rechtzaak was er niet voor niets.....

Verwijderd

Ze moesten dan maar "wel" banners op elke pagina zetten was de uitkomst of zo?

Tja als het om geld gaat.... zucht...

Verwijderd

Bij dat 'deep-linken', komt daar Visual Basic aan te pas?
Ik zie het wel vaker bij newswebsites, best geinig.

Wel weird lijkt mij voor een site als kranten.com dat b.v. Trouw hun manier van 'nieuws posten' verandert.
Komen die gasten van kranten.com er 's ochtends achter: "tering! wat zien die links van ons er vreemd uit"... >:)

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

deep linken lijkt me niet zo moeilijk; heb je echt geen vb voor nodig. gewoon de link langer maken:

aaa.bbb.ccc/ddd/eee/eee.exe
ipv
aaa.bbb.ccc en dan verder klikken

(let niet op de manier van t voorbeeld; op een andere manier wordt t meteen een echte hyperlink }:O

Verwijderd

Maar als deeplinken mag, wat is er dan tegen bestanden leechen??

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op woensdag 07 november 2001 22:17 schreef Blackwater het volgende:
Maar als deeplinken mag, wat is er dan tegen bestanden leechen??
1. Meestal vallen de bestanden onder het kopje 'warez'. Als jij links naar inbreukmakend materiaal verzorgt handel je onrechtmatig, bovendien kan je provider aangesproken worden op jouw gedrag. http://www.ivir.nl/rechtspraak/VONNIS99.doc
2. Je kan iemand schade berokkenen door direct naar een bestand te linken. De reclame op de site van de aanbieder wordt omzijld terwijl hij wel meer bandbreedte kwijt is aan de leechers.

Bij de kranten.com zaak was de rechter van mening dat het aanbieden van kopjes viel onder de 'free flow of information' bovendien was niet gebleken dat VNU schade opliep door het geleech van kranten.com.
http://www.ivir.nl/rechtspraak/kranten.com.html

Deeplinken kun je zien als citeren, dat mag als je de bronvermelding van het citaat maar meldt. Linken naar een bestand kun je opvatten als verspreiden/vermenigvuldigen, en dat is voorbehouden aan de rechthebbende. Ik mag tegen jou zeggen dat in de bibliotheek een goed boek over webdesign ligt, wat niet mag is dat ik een copie maak van het boek en dat vervolgens aan jou geef.

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 17:01 schreef nelis het volgende:

[..]

klopt :)

[edit]dat wil zeggen, die lui van www.kranten.com oid hebben de rechtzaak gewonnen waarin ze door ik meen de volkskrant werden aangeklaagd wegens deeplinken. het deeplinken was volgens de rechter volkomen legaal.
Ik heb welleens gehoord dat kranten.com alleen was toegestaan omdat men de links in een nieuwe browser opende. Weet iemand of het ook is toegestaan om de links in dezelfde browser te openen.

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op donderdag 08 november 2001 09:00 schreef nick101 het volgende:

[..]

Ik heb welleens gehoord dat kranten.com alleen was toegestaan omdat men de links in een nieuwe browser opende. Weet iemand of het ook is toegestaan om de links in dezelfde browser te openen.
Het hele linken wordt beheerst door de volgende vraag: is er sprake van openbaarmaken in auteursrechtelijke zin en wordt de bezoeker misleidt over de herkomst van de informatie. (een link naar informatie wordt gelijkgesteld met het op je eigen server aanbieden van diezelfde informatie volgens sommigen -- anderen noemen linken naar warez bevorderen of profiteren van auteursrechtinbraak)

Als een link in een frame in dezelfde pagina wordt geopend en het is niet zo duidelijk dat de pagina afkomstig is van een ander of het is niet duidelijk wie die ander is (dan is het een ontoelaatbaar citaat): kan het een inbreuk op het auteursrecht van een ander zijn.

Een foto die je van een andere site in jouw site laadt door een simpele [img] mag niet. Als jij linkt [href target=new] naar de foto ga je misschien voorbij aan de reclame die iemand mert de site hoopt te verdienen. Link je naar het frame van de site (deeplink): zal waarschijnlijk wel mogen: mits duidelijk is van wie de gelinkte site is. Linken naar de site is zoiezo geen enkel probleem.

Als kranten.com niet duidelijk had laten blijken waar de informatie vandaan kwam (oftewel ze presenteren de informatie als ware het de hunne) hadden ze hun activiteiten waarschijnlijk moeten stoppen.
Pagina: 1