Toon posts:

[CM] Temperatuur sensor aansluit op 5v

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb zoŽn tempetuurmetertje gekocht bij de Halfords (blauwe backlite, 1.5volt)
Wat voor weerstand heb ik nodig om deze aan te sluit op mŽn voeding (5v)?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Dat kun je niet zomaar zeggen, want je weet niet wat voor weerstand dat ding zelf heeft.. Ik kan het wel voorspellen, die is namelijk heel hoog..

Wat je het beste kunt doen is gewoon een spanningsdeler maken met 2 weerstanden in de verhouding 1,5:3,5 , en daarbij parallel over de kleinste weerstand jouw metertje aansluiten..

Dus neem bijv. 1 weerstand van 470 Ohm, en 1 van 1K (moet eigenlijk 1K1 zijn), zet deze in serie, en sluit parallel over de weertand van 470 Ohm de meter aan.

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wil jij ook dat blauwe lampje de hele tijd laten branden mij lukt het hier maar niet

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ruff_Ryder: Neem twee diodes (bijv 1N4001) en zet die in serie met een potmeter (1k, 500 ohm, of -zie later- een 100 Ohm weerstand). Draai deze 'naar beneden'. (Deze mag je nooit helemaal omhoog zetten, dan zullen je diodes eraan gaan) Sluit je thermometer aan en meet met een multimeter de spanning. Draai nu de potmeter langzaam bij tot je 1,4V meet:
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/Schema/1_4v_therm.jpg

_Subzero_: Dat blauwe lampje de hele tijd laten branden? De pinnetjes van het schakelaartje even verbinden met een stukje draad en een drupje tin.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 20:19
Op donderdag 08 november 2001 18:00 schreef AcouSE het volgende:
Ruff_Ryder: Neem twee diodes (bijv 1N4001) en zet die in serie met een weerstand van +/- 200 Ohm. Er loopt dan een stroom van 25mA door je schakeling. Sluit je schakeling aan over de diodes.

_Subzero_: Dat blauwe lampje de hele tijd laten branden? De pinnetjes van het schakelaartje even verbinden met een stukje draad en een drupje tin.
ook als je het knopje inhoud dan gaat het lampje uit :-(
dus waar dat dan ook zit dat moet je op een of andere manier omzeilen

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Hmmm, da's lastig. Dat klinkt als een condensatortje dat volloopt en zo een trigger regelt. Als je die condensator kan vinden (heb je eigenlijk ook een scoop voor nodig) zou je hem kunnen overbruggen met een paar ohm, zodat ie noot vol raakt...

• m-m
  • Niet online

m-m

Op donderdag 08 november 2001 18:00 schreef AcouSE het volgende:
Ruff_Ryder: Neem twee diodes (bijv 1N4001) en zet die in serie met een potmeter. Draai deze 'naar beneden'. (Deze mag je nooit helemaal omhoog zetten, dan zullen je diodes eraan gaan) Sluit je thermometer aan en meet met een multimeter de spanning. Draai nu de potmeter langzaam bij tot je 1,4V meet:
[afbeelding]
kan ik dit ook gebruiken om mijn fans van voltage te kunnen veranderen? zo van aan draaien om ze harder te laten lopen?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 20:44
[quote]Op donderdag 08 november 2001 18:00 schreef AcouSE het volgende:
Ruff_Ryder: Neem twee diodes (bijv 1N4001) en zet die in serie met een potmeter. Draai deze 'naar beneden'. (Deze mag je nooit helemaal omhoog zetten, dan zullen je diodes eraan gaan) Sluit je thermometer aan en meet met een multimeter de spanning. Draai nu de potmeter langzaam bij tot je 1,4V meet:
[afbeelding]

gewoon een weerstandje van 100 Ohm ... ipv die potmeter

Repareren doe je zo.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Voor m'n edit schreef ik 200 Ohm, maar ik weet niet hoeveel die backlight trekt... Maar 100 Ohm zal inderdaad ook wel willen... Misschien wel zo 'veilig' voor dat thermometertje...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 08 november 2001 19:19 schreef m-m het volgende:
kan ik dit ook gebruiken om mijn fans van voltage te kunnen veranderen? zo van aan draaien om ze harder te laten lopen?
Nee, dat draaien aan die potmeter is alleen bedoeld om de juiste stroom beschikbaar te hebben, zodat de diodes geleiden. Dit geeft een vaste spanning van 2x 0,7V. Je zou eventueel je fans wel zo op een vaste spanning kunnen laten lopen, maar da's niet zo'n mooie oplossing.

Verwijderd

Op donderdag 08 november 2001 18:16 schreef AcouSE het volgende:
Hmmm, da's lastig. Dat klinkt als een condensatortje dat volloopt en zo een trigger regelt. Als je die condensator kan vinden (heb je eigenlijk ook een scoop voor nodig) zou je hem kunnen overbruggen met een paar ohm, zodat ie noot vol raakt...
In zon temp meter zit dus een cpu. Heb hetzelfde probleem. Dacht ook eerst aan kortsluiten maar kan dus niet. Open gesloopt...lijkt dat schakelaar regelrecht
aan cpu zit. danmaargeenbacklight.damn.

Verwijderd

Ik heb hier ook die halfords thermometer en ik heb die backlight ook constant aan dit heb ik gedaan door het schakeltorretje (ofzo, ik heb hier geen verstand van maar het werkt wel ;)) te bruggen. Hierdoor schakelt hij niet uit en gaat ook je display niet zwakker branden (want dit gebeurd normaal namelijk als je die backlight aanzet ook als je hem zonder backlight draait). Ik heb geen digicam tot mijn beschikking maar ik kan het je wel even beschrijven wat je moet doen: Als je het print plaatje voor je hebt met die zwarte druppel naar je toe (dus onder je display zegmaar) moet je rechts onder daarvan zoeken naar een zwart componentje genaamd 'L6'. (Er zit ook nog een zelfde componentje op en die heet 'M7'. Deze zit rechts naast de 'L6'). Nu zie je dat die L6 drie pootjes heeft; 2 links en 1 rechts. Soldeer nu een draadje van het pootje linksonder naar het pootje rechts. Nu zou, als je alles goed hebt gesoldeerd de blacklight constant branden zonder dat de display zwakker brand en zonder na een tijdje uit te gaan.

Verwijderd

tnxs Guardian. Alleen heette het bij mij geen L6 maar q2 en zaten de pins iets anders. Maar het is gelukt. Het batterijtje is duidelijk niet bestand tegen het extreme stroomverbruik van de baqlight (binnen 1 dag leeg). Trouwens dat vager worden waar je het over hebt (waar ik nog wel last van heb) is volgens mijn gewoon het gevolg van een leeglopende batterij. B-)

• Acid_Burn
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

Ik heb in mijn verzameling zooi nog een trafootje gevonden die 3v kan leveren. (zo'n schakelbaar dingetje van 3-12v). Nou heb ik 2 van die blauwe tempsensors. Als ik die nou in serie aan elkaar soldeer, dan moet dat toch gaan aangezien ze dan allebei 1.5v pakken?

Ik weet het haast wel zeker, maar mischien dat de electro experts zeggen dat het niet zou kunnen om 1 of andere reden :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Kheb hem vandeweek ook gekocht. Heeft iemand het als voor elkaar gekregen om het interne sensortje te verlengen?

Verwijderd

Jerr, dat vervagen van de display doet ie ook zonder dat de backlight aangesloten is (tenminste bij mij) en de rest op een externe voeding hangt. Waarschijnlijk doen ze dit om nog wat energie te sparen als je de batterij gebruikt maar hij wordt wel wat minder leesbaar daardoor. Maar moet je maar eens die backlight ertussen uit halen en dan op die knop drukken om de backlight aan te zetten, dan zul je zien dat de display zwakker wordt zonder dat de backlight is aangesloten.

En over het verlengen van je interne sensor; gewoon los solderen en een draadje ertussen. Alleen zal die sensor wat naast de eigenlijke temperatuur zitten want dat draadje geeft weer wat weerstand. Eigenlijk zou je de sensor met het draad ertussen opnieuw moeten ijken.(wat volgens mij niet kan op dit apparaatje?)

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 16:17

Nohead

PSN ID: Nohead

hebben jullie geen last van een hoge piepende toon van de backlight? ik heb ook zo'n halfords ding gekocht voor 25 piekjes en als ik mijn backlight aanzet dan hoor ik een hele hoge pieptoon best wel irri als de backlight dus constant laat staat

Verwijderd

Ja dat piepje heb ik ook maar die hoor ik alleen als het muis stil is in mijn kamer. Als mijn pc aanstaat hoor je hem echt niet.

Verwijderd

Ik heb het volgende met het halfords dingetje: Als ik er recht tegen aan kijk, zie ik bijna niks. Ik moet er van boven schuin tegen aan kijken. Hebben jullie dat ook?

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 16:17

Nohead

PSN ID: Nohead

ja je moet er een beetje schuin van boven kijken wil je het helder zien, ik heb het ook zo

Verwijderd

Ja je moet er een beetje schuin op kijken maar dat gebeurt bij mij automatisch want hij zit in mijn kast die onder mijn bureau staat dus kijk ik al van boven. Tevens als je de backlight aanzet worden je zwarte letters ook wat zwakker, maar dat is ook te verhelpen zoals ik hier ergens boven heb genoemd waardoor ie ook met blauwlicht nog wat beter leesbaar wordt.
Pagina: 1