[asp] select statement achter buton?

Pagina: 1
Acties:

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 11:45

T-8one

take it easy, take a sisi

Topicstarter
ik moet voor school een databasje maken die ik in een internetpagina toon. nu is dit me wel redelijk gelukt *D maar zit ik met het volgende probleem:
ik heb een tabel "studenten" met studentnr, naam, achternaam
en een tabel "cijfers" met studentnr, cijferbio, cijferengels, cijferwiskunde, enz
als ik dus select * from studenten doe krijg ik een mooi tabbeletje, maar nou wil ik het zo doen dat je in deze table op een studentnaam kunt klikken en dat er dan een sql statement gedraaid wordt waarbij de achternaam met de cijfers getoond worden.

hoe krijg ik dus een sqlstatement onder een button?

groeten [asp]newbie

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Dit is basis asp maar ja, omdat het waarschijnlijk te veel moeite kost om zelf op zoek naar informatie te gaan :

Vang form input op en voer commando uit.

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:48
Een redirect op popupscherm geven waar je de parameters meegeeft van welke student je wil zien. Bijvoorbeeld:
code:
1
response.write "window.open('studentdetails.asp?id=" & rsStudent("id") & "', 'bla', 'width=300, height=300');" & vbnewline

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Je moet gewoon een link maken naar een pagina bijvoorbeeld:

studenten.asp?studentid=12

nu ga je die id afvangen met

request.QueryString("studentid")

nu kan je een query draaien.

Het is best makkelijk.. als je het weet.

weinig tot niks..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:12

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zal niet flauw naar de search verwijzen :P hoewel een exact dezelfde vraag hier al vaker gesteld is....

ASP is serverside, dus je zal nooit zoiets aan de clientside kunnen doen...
Wat een nette manier is die je wel vaak ziet, is linkjes maken met het uh wat was het ook alweer, studentnummer.
Dus bv, op pagina studenten.asp toon je de lijst met studenten, dan kun je van alle studenten een link maken als bv
cijfers.asp?student=641354

Vervolgens kun je in cijfers.asp het meegegeven studentnummer opvragen en daar je query mee doen. Vergeet niet goed te controlleren dat die ook echt een nummer is, en dat deze niet te lang is! Op deze manier kun je nl. de pagina ook aanroepen met cijfers.asp?student=blahblahbaksj en t staat nogal knullig als je daar een error op krijgt.

Mwagh that's basically it. Newbie impliceert dat je bezig bent asp te leren, dus hier moet je wel mee geholpen zijn lijkt me :)
Succes :)

[edit]ik was weer niet de enigste zie ik :P

Exact expert nodig?

• Banpei
Wauw! 3 keer hetzelfde antwoord, maar anders geformuleerd... ;)

• T-8one

T-8one

Topicstarter
met zo'n link kan ik dus ook van elke willekeurige student die in de browser getoond wordt een link maken?

want elke student moet naar z'n eigen pagina met cijfers worden doorverwezen.
de studenten in de table komen ook voort uit een sql statement dat ik in een table heb gezet.

• Banpei
Ehm, even een vraagje tussendoor: is dit als oefenopdracht of voor iets dat echt gebruikt gaat worden?

In het laatste geval heb je een security issue: studenten mogen elkaars cijfers natuurlijk niet zomaar op vragen...

• T-8one

T-8one

Topicstarter
we gaan 't niet al te moeilijk maken. het is gewoon een oefenopdracht voor school dus die beveiliging maakt nie zoveel uit hoop ik.

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Op woensdag 07 november 2001 15:12 schreef kareltje_de_grote het volgende:
met zo'n link kan ik dus ook van elke willekeurige student die in de browser getoond wordt een link maken?

want elke student moet naar z'n eigen pagina met cijfers worden doorverwezen.
de studenten in de table komen ook voort uit een sql statement dat ik in een table heb gezet.
Ja, die id's haal je uit de database en op die manier kan elke student zijn eigen pagina krijgen.

Nog beter natuurlijk is dat elke student ook een password krijgt zodat hij/zij alleen zijn gegevens kan bekijken.

weinig tot niks..

• Crazy D

Crazy D

Op woensdag 07 november 2001 15:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:
we gaan 't niet al te moeilijk maken. het is gewoon een oefenopdracht voor school dus die beveiliging maakt nie zoveel uit hoop ik.
Krijg je er studiepunten oid voor? Zo nee, niet teveel moeite voor doen :P
Zo ja, zo goed mogelijk dicht spijkeren :)
Naja op zich, ook al is het "maar" een oefen opdrachtje, een beetje er over nadenken en een stukje inbouwen is nooit verkeerd....

Exact expert nodig?

• T-8one

T-8one

Topicstarter
ik ben geloof ik een echte newbie want ksnap er niet veel van :?

ik heb ook erg weinig kennis (geen) van VB wat ik gebruik voor asp dus as 't kan iets duidelijker.

ik hoorde ook iets van een waarde die je krijgt opslaan in een volgende pagina en deze dan daar pas activeren om het geheel dynamisch te houden

• Crazy D

Crazy D

Misschien wordt het dan toch even tijd om een stukje basiskennis VBscript op te doen, wat je wilt is op zich (zeker in de minst veilige vorm) wel heel erg basic.
Ik denk als je deze link volgt, je een aardige introductie krijgt, en dat vorige reacties wat beter te begrijpen zijn.

Exact expert nodig?

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 09:53
Op woensdag 07 november 2001 20:52 schreef Crazy_D het volgende:
Misschien wordt het dan toch even tijd om een stukje basiskennis VBscript op te doen, wat je wilt is op zich (zeker in de minst veilige vorm) wel heel erg basic.
Ik denk als je deze link volgt, je een aardige introductie krijgt, en dat vorige reacties wat beter te begrijpen zijn.
Kwou maar net zeggen, mij lijkt het niet zo heel erg slim om aan de gang te gaan met ASP, als je niet eens het principe van ASP kent... Dunkt me...
Pagina: 1