Toon posts:

Newbie: Hoe een indeling à la T.net? Frames of...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op mijn site graag een indeling zoals bv op tweakers.net. Links een menu, een vaste top, en een main gedeelte.

Nu wil ik ook graag dat het scrollen hetzelfde gaat als op tweakers. Dus zeg maar dat wanneer je scrolt zowel het main gedeelte als het menu gedeelte naar beneden gaat en het top gedeelte dus ook omhoog gaat.

Snapt iedereen het nog? :)

Kan ik dit het beste met 3 frames doen of is dat onmogelijk en moet ik allerlei ingewikkelde dingen als ISS gaan leren of javasrcipt etc. etc.

Alvast bedankt.

Verwijderd

ftpsurver denkt TABLES, tweakers.net is een grote tabel...

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Als ik jouw was zou ik in internet explorer eens onder de knop bestand "save as" doen en dan een goed kijken hoe alles is gemaakt.

Door te kijken hoe anderen iets doen kan je heel veel leren. Probeer het dan ook eens na te maken, en dan kijken of het dan precies hetzelfde wordt.

Zo kan je een beetje je skillz omhoog halen.

En het is oefenen oefenen en nog eens oefenen. Vooral door te doen leer je bepaalde dingen.

En qua frames betreft hagnt helemaal van de site af ie je wilt maken. Wel of geen frames.
Wil je alle voor en nadelen eens bekijken van frames en niet frames dan is dit misschien een handig topic

kijk hier maar eens

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tables

en leer html want zo te zien snap je er nog weinig van :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HTML kennis is inmiddels redelijk gevorderd hoor. Zo'n newbie ben ik nou ook weer niet. Verder kan ik redelijk overweg met CGI scripts etc.

Het punt is meer dat ik niet zoveel afweet van alteratieven voor html, zoals dHTML, ISS etc. Dus ik weet niet goed wat de mogelijkheden verder zijn.

Ik vraag me gewoon af of het met HTML mogelijk is wat ik wil doen.

• Oefening
  • Niet online
sorry maar daar geloof ik dus niks van. met name door dit:
Kan ik dit het beste met 3 frames doen of is dat onmogelijk en moet ik allerlei ingewikkelde dingen als ISS gaan leren of javasrcipt etc. etc.
lol, dit zijn gewoon basisbeginselen van html en heeft helemaal geen zak met scripten te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Tja dan zal ik wel gewoon dom zijn. :)

| |
F | |
r | |
a | |
m | Frame 3 |
e | |
| |
2 | |
_____|___________________|

Maar ik heb nergens kunnen vinden hoe ik dit dan maak. Uiteraad snap ik wel hoe je zo 3 frames maakt, maar niet hoe je ervoor zorgt dat als je scrollt dat dan de pagina in zijn geheel omhoog/omlaag gaat, en niet slechts één frame.

Dat bedoelde ik dus met hetzelfde idee als tweakers.net.

Overigens iedereen bedankt voor alle reacties. :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon een tabel (1 bestand) maken ipv een frameset. Het is nu al 3x gezegd geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 november 2001 15:55 schreef Bigs het volgende:
Gewoon een tabel (1 bestand) maken ipv een frameset. Het is nu al 3x gezegd geloof ik.
Sorry ik las frames en tables door elkaar heen. :) Maar het is wel een heel goed idee. Dat ik daar niet aan gedacht heb.

Thnx!

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Met 1 table zoals iedereen al heeft gezegd.

En gebruik eens de knop save as kan je mooi zien hoe iets is gemaakt. HEb ik eerder ook al genoemd maar schijnbaar heb je het over het hoofd gezien |:(

:P

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 07 november 2001 15:54 schreef Apoc2 het volgende:
lol :o
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
     |           |
  F  |           |
  r  |           |
  a  |           |
  m  |    Frame 3     |
  e  |           |
     |           |
  2  |           |
_____|___________________|

Maar ik heb nergens kunnen vinden hoe ik dit dan maak. Uiteraad snap ik wel hoe je zo 3 frames maakt, maar niet hoe je ervoor zorgt dat als je scrollt dat dan de pagina in zijn geheel omhoog/omlaag gaat, en niet slechts één frame.
ja, maar dat is dus een heel andere vraag als dat je eerst stelde, look :) :
Kan ik dit het beste met 3 frames doen?
oftewel ,wat bedoel je nou precies? wil je per se frames gebruiken en zoek je een script om meerdere frames kwa scrollen aan te sturen of wil je weten of je beter frames of beter tables kan gebruiken?

antwoord 1: het is mogelijk alleen het wordt aardig wat javascripten. verder heb je ook nog kans dat het schokkerig gaat lopen.

antwoord 2: tables :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik bekijk ook altijd wel andere sites maar vaak ziten die vol met allerlei scripts of zoals tweakers zijn die html files helemaal aanmekaar geschreven.

Ik las gewoon niet goed. Ik las frames ipv tables. |:( :P (ik = domheid). Heel stom eigenlijk want mijn site bestaat grotendeels uit tables.

Nog bedankt allemaal.

• Oefening
  • Niet online
ja maarre, is het nou vraag 1 of vraag 2? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 november 2001 16:12 schreef nelis het volgende:
ja maarre, is het nou vraag 1 of vraag 2? :)
Heuh, ik stelde toch maar 1 vraag? :?

Nu ik er over nadenk. Is het overigens mogelijk om alleen bepaalde gedeeltes van een table te vervangen enzo? Want anders moet de site bij elke klik weer opnieuw inladen enzo.

Of zeg ik nu alweer iets doms? :)

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 07 november 2001 16:17 schreef Apoc2 het volgende:

[..]

Heuh, ik stelde toch maar 1 vraag? :?
dit meen je toch niet echt he?
lees jij mijn posts wel eens door :? :)
Nu ik er over nadenk. Is het overigens mogelijk om alleen bepaalde gedeeltes van een table te vervangen enzo?
:?
Want anders moet de site bij elke klik weer opnieuw inladen enzo.
cache :?
lol, het is niet zozeer het niveau van je vragen maar meer de uitleg ervan :)

• wizza
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 11:03

wizza

/dev/null

Op woensdag 07 november 2001 16:17 schreef Apoc2 het volgende:

Want anders moet de site bij elke klik weer opnieuw inladen enzo.

uhmm, preload de images, scheelt ook wel.

NB: ik denk dat hij dus gewoon Tables bedoeld, aangezien
hij het constant over de layout van Tnet heeft.

♛ ᴜs͟͟ᴜs͟͟ ᴍᴀɢɪs͟͟ᴛᴇʀ ᴇs͟͟ᴛ ᴏᴘᴛɪᴍᴜs͟͟! ♛

Verwijderd

Topicstarter
Misschien stel ik de vragen idd niet duidelijk :)

*** Nieuwe poging ***

Als ik alles in tabellen maak, dan heb je toch een probleempje. Het voordeel van frames is namelijk dat wanneer je de lay-out iets aanpast dat ik niet al mijn +/- 100 html files hoef aan te passen, maar alleen de basis top- en navigation-frame.

Hoe kan ik dat oplossen als er alleen maar tabelen zijn. I-frame gaat ook niet omdat het mij nooit lukt om die de juiste maten op te geven, namelijk dat hun grootte altijd statisch is, waardoor bv een News sectie te groot wordt en er niet omeer inpast.

:? :P

Verwijderd

Tja... als je niet wilt dat je elke keer +/- 100 pagina's moet aanpassen en toch tabellen gebruiken dan kan je beter PHP en zo eens gaan bekijken denk ik.

Het ligt er dan natuurlijk ook aan wat voor site je wilt maken. Als je van plan bent om zeg maar een a la tweakers site wilt maken dan is het bovenstaande idee misschien heel wat beter dan frames.

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op woensdag 07 november 2001 23:11 schreef Apoc2 het volgende:
Misschien stel ik de vragen idd niet duidelijk :)

*** Nieuwe poging ***

Als ik alles in tabellen maak, dan heb je toch een probleempje. Het voordeel van frames is namelijk dat wanneer je de lay-out iets aanpast dat ik niet al mijn +/- 100 html files hoef aan te passen, maar alleen de basis top- en navigation-frame.

Hoe kan ik dat oplossen als er alleen maar tabelen zijn. I-frame gaat ook niet omdat het mij nooit lukt om die de juiste maten op te geven, namelijk dat hun grootte altijd statisch is, waardoor bv een News sectie te groot wordt en er niet omeer inpast.

:? :P
Voor dat soort aanpassingen heb je templates of php/cfs/asp include commando's.

Verwijderd

Tabellen voor opmaak zijn eigenlijk een beetje evil. Je zou met behulp van CSS (wat jij ISS noemt?) drie div's kunnen maken en deze absoluut positioneren.

Dit wordt redelijk ondersteund door de meeste browsers en browsers die het niet herkennen die renderen het onder elkaar in de volgorde zoals jij het neerzet.

Wat ik heb geprobeerd is om alleen het "main" gedeelte te laten scrollen m.b.v. div's dus de top en menu fixed te maken, en dan in main een scroll. Dat ging helemaal mis qua rendering door alles behalve Mozilla. :(.

Dus CSS wordt voor wat geavanceerdere positionering helaas nog erg slecht ondersteund.

Het voordeel is echter dat als een browser tables niet ondersteunt, zoals Lynx, dat je erg toch nog iets redelijks van kunt maken.

Uitleg over css vind je op www.w3.org en een overzichtje wat ondersteund wordt op http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/.

Verwijderd

Misschien leuk om te weten: tweakers.net maakt ook gebruik van CSS layers. Met dreamweaver(/golive/andere WYSIWYG editor) kun je ze heel eenvoudig maken, je tekent ze als het ware op het scherm. Scheelt extreem veel tijd. En de output is best goed + crossbrowser.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Op woensdag 07 november 2001 14:22 schreef ftpsurver het volgende:
ftpsurver denkt TABLES, tweakers.net is een grote tabel...
Nou, wel meer dan dat hoor. :o
Op woensdag 07 november 2001 14:52 schreef nelis het volgende:
tables

en leer html want zo te zien snap je er nog weinig van :)
Precies >:)
Op woensdag 07 november 2001 15:21 schreef Apoc2 het volgende:
Mijn HTML kennis is inmiddels redelijk gevorderd hoor. Zo'n newbie ben ik nou ook weer niet. Verder kan ik redelijk overweg met CGI scripts etc.

Het punt is meer dat ik niet zoveel afweet van alteratieven voor html, zoals dHTML, ISS etc. Dus ik weet niet goed wat de mogelijkheden verder zijn.

Ik vraag me gewoon af of het met HTML mogelijk is wat ik wil doen.
Ja hoor. Jij kan goed html en je snapt niet dat dit met tables gaat ? |:(
Op woensdag 07 november 2001 15:54 schreef Apoc2 het volgende:
:X
Op woensdag 07 november 2001 16:06 schreef Apoc2 het volgende:
of zoals tweakers zijn die html files helemaal aanmekaar geschreven.
Homesite > Codesweeper
Ik las gewoon niet goed. Ik las frames ipv tables. |:( :P (ik = domheid). Heel stom eigenlijk want mijn site bestaat grotendeels uit tables.

Nog bedankt allemaal.
Nu wordt het helemaal vaag.
Op donderdag 08 november 2001 10:32 schreef cutter het volgende:
Voor dat soort aanpassingen heb je templates of php/cfs/asp include commando's.
Of javascript > document.write
Pagina: 1