Toon posts:

Filtertjes voor autospeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 745 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor in mijn auto mijn voorspeakers afvilteren onder de 200Hz. Dit is nodig omdat mijn autoradio deze aanstuurt en eerder begint te vervormen dan mijn versterkers. Dit komt omdat dit erg kleine speakertjes zijn die niet goed overweg kunnen met BAS. Laatst vertelde een vriend van me dat ik dit simpel kan oplossen door er twee condensatortjes tussen te hangen. Weet iemand wat welke condensatortjes ik daarvoor nodig heb, dus welke capaciteit? Het uitgangsvermogen is +/- 13 Watt RMS(Nominaal)

Verwijderd

Nee nee je hebt een hoogdoorlaatfilter nodig.
Dit laat alles door boven de 200 hz dus.

Nu kun je en 1e 2e 3e orde filter maken, die bepaald
hoeveel Db per octaaf wordt gefilterd.
Kortom hoe sterk die filtert.
Helaas des te sterker filter, des te meer phase verschuiving

Dus neem maar een 1e orde filter, is dacht ik 6dB/octaaf.
Pffuuu is lang geleden hoor.

Hier een link om te experimenteren hoe en wat met filters.
En de weerstand moet al het vermogen dissieperen dus die zal wel een beetje formaat nodig hebben, 13 Watt lijkt
me overdreven.

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/experiment/highpass/hpf.html

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
eerste orde: 200uF condensator in serie met speaker
tweede orde: 140uF condensator in serie, 4,5 mH spoel parallel.

Waarden zijn niet al te kritisch, dichtsbijzijnde kopen.

typenummers bij speakerland:
100uF bipolair: EGL/100/35/5 (11,10/stuk)
47uF bipolair: EGL/47/50/5 (9,20/stuk)
220uF elco: ERA/220/63 (5,50/stuk)
bipolair is beter, elco goedkoper

Condensatoren kan je parallel zetten om ze bij elkaar op te tellen. Om de 140uF condensator te maken kan je dus 100+47 parallel zetten (wordt dus 147uF en kost 20 piek)

Spoel:
HQ43/4,7/095 (16,70/stuk)

Omdat je passief (is met spoelen en condensatoren) wilt filteren op een lage frequentie (200Hz) zit je aan grote en daarom dure componenten. Ik heb de goedkoopste eruit gezocht. Als je meer kwaliteit wilt, kan dat ook. Een mkp condensator van 220 uF kost f127,50.

Speakerland verstuurd onder rembours en onder vooruitbetaling. verzendkosten tussen de 5 en de 15 piek

Je zou ook kunnen overwegen om de versterker in je autoradio niet te gebruiken en alleen via versterkers te werken. Als je dan een versterker met een laagfilter hebt, bereik je hetzelfde op een nettere manier. (of je zet een actief filter tussen de uitgang van de autoradio en de ingang van de versterker. Actieve filters zijn volgens mij in de caraudio wereld prima te krijgen)

Verwijderd

Ben ik nou dom !??!

Zet je berekening er es bij GloeiPit.

R = 8 Ohm (neem ik aan een autospeaker)
f0=200 Hz (omslag freq)
Dus ongeveer een C van 80000 nf = 80 mF naar mijn idee

Ik moet zeggen het is al ff geleden hoor.

Maar mag je de R van de speaker er wel voor gebruiken
voor deze berekening, lijkt me ook vreemd.
Wel grappig ja, ik vrees dat jouw additionele R zo
groot moet zijn dat er geen invloed is op de R van de
speaker.

Anyway, ik kan me niet voorstellen dat je voor een C
127,- moet neer leggen.

Verwijderd

Caliber heeft een setje high-pass filters, die gebruik ik ook voor mijn voorspeakers. Kostee rond de 100 gulden geloof ik. Type CSX-4 ofzo. Hoef je niet te solderen enzo. Even informeren bij de Car-Audio zaak.

• Raymond
  • Nu online
Op woensdag 07 november 2001 17:02 schreef Klaas_Baas het volgende:

R = 8 Ohm (neem ik aan een autospeaker)
f0=200 Hz (omslag freq)
Dus ongeveer een C van 80000 nf = 80 mF naar mijn idee
Anyway, ik kan me niet voorstellen dat je voor een C
127,- moet neer leggen.
Volgens mij ben je niet dom, doe je alleen iets anders dan ik.

tsja, je kan idd de f=1/(2piRC) formule gebruiken, maar die werkt alleen bij eerste orde.
(btw, als ik die formule gebruik bij 4 ohm en 200 hz, komt er keurig 200uF uit!)

Ik heb het gewoon op een website ff ingevuld. En voor de impedantie van de speaker 4 ohm genomen (meeste caraudio=4 ohm, volgens mij)

Ik kan ook wel testbook formules gaan gebruiken en het zelf uitrekenen, maar denk je dat het echt heel belangrijk is dat er precies op 200Hz wordt gefilterd? of zou 180 ook goed zijn, of 230? Lijkt me dat het niet zo heel kritisch luisterd.
Ik vind trouwens wel dat je minimaal 2e orde moet filteren: anders zit je op 50 hz nog maar 12dB lager, dat schiet niet op. Eigenlijk zou derde orde nog beter zijn, maar is wel duur. (dan wordt het al bijna interessant om een simpel versterkertje en een actief filter (als die idd maar 100 piek zijn) te halen)

En dat je 127 piek voor een c moet neerleggen komt puur omdat je passief zit te filteren, in een gebied waar je eigenlijk actief hoort te filteren. Je hebt hele grote componenten nodig. En een MKP van 220uF is nu eenmaal ontzettend duur.

Verwijderd

Ik heb geen verstand van al die berekeningen en zo, maar bij mij werkt een condensatortje prima. Ik zat met het zelfde probleem en nu klinkt het gewoon goed. Kosten een paar gulden per stuk dus voor het geld hoef je het niet te laten of kun je het gewoon proberen.

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

en als je het helemaal goedkoop wilt doen maak je je bipolaire elkootje ook nog zelf; gewoon twee c's parallel zetten met de potentialen tegengesteld!

-----[+ -]------
-----[- +]------

Verwijderd

Topicstarter
Bij the way de impedantie is 4 Ohm. De filter hoeft niet zo heel goed te zijn hoor, de kwaliteit zit achterin en deze boksjes zijn meer voor opvulling.
Wat ik me afvraag, kan het nu wel of niet met een paar condensatortjes? Ik heb ff gekeken naar dat proggie(javascript) maar werd er niet veel wijzer van.

Verwijderd

Topicstarter
Welke heb jij dan Raampje?

• Raymond
  • Nu online
Op woensdag 07 november 2001 21:14 schreef larsieboy het volgende:
Wat ik me afvraag, kan het nu wel of niet met een paar condensatortjes?
Nou: ja dus.
Wanneer je 200uF in serie zet met je speaker zal hij ongeveer rond de 200 Hz gefilterd worden. Echter: je moet niet bij een filter voorstellen dat het "abrupt" werkt. Dus dat onder de 200Hz niks meer wordt doorgelaten. Het gaat "geleidelijk". Dus de lagere frequenties worden een stukje gedempt. Dat is waar dat eerste en tweede orde over gaat: Hoe snel wordt dat gedempt. Als je dus mijn tweede suggestie opvolgt (condensator en spoel) dan worden de lagere frequenties dus minder doorgelaten dan met alleen een condensator. En aangezien je op een lage frequentie zit te filteren, zou ik dat willen aanraden, omdat je anders wat weinig demping krijgt.

Je kan bij speakerland leuke condensatoren kopen, voor audio gebruik. Je kan ook naar de plaatselijke elektrozaak gaan en een 220uF 16volt elko kopen, die kosten 3 piek ofso, maar die zijn wel van mindere kwaliteit dan wat je bij speakerland krijgt.

Wanneer je alleen met condensatoren wilt werken, kan dat dus. Je zet die in serie met de speaker. Hoe KLEINER de condensator, hoe HOGER de kantelfrequentie komt te liggen (dus niet meer de 200Hz van hierboven, maar hoger). Dat kan je uitrekenen met de formule die ik hiervoor heb gegeven.
En hoe hoger de kantelfrequentie komt te liggen, hoe minder bas je dan doorgeeft.
Dat gata mischien iets tegen je logica in. Maar als je met alleen condensatoren wilt werken, en je wilt toch de bas flink filteren, gebruik je kleinere condensatoren.

Wil je een steilere filtering (dus de bas meer dempen, maar toch het kantelpunt laag houden), moet je mijn tweede suggestie volgen: een spoel parallel en een condensator in serie zetten.

• Raymond
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/filtersteilheid.gif

Omdat ik me verveel en toch geen leven heb, heb ik maar ff een plaatje getekend in paint.

ff wat uitleg, want mijn tekenkunsten zijn niet zo goed.
Verticaal staat uitgezet hoe hard een toon wordt weergegeven. Horizontaal staat de frequentie.
Je ziet dat wanneer je gaat filteren de lage tonen (hoe lager je gaat) steeds minder hard worden weergegeven.

rood staat een millimeter lager, zodat je hem kan zien, daar bedoel ik verder niets mee..

Er zit verschil tussen de rode en de blauwe lijn in het schuine gedeelte.
De rode begint eerder met afvallen dan de blauwe, maar de blauwe "haalt hem in".
Dat komt omdat de blauwe een tweede-orde filter moet voorstellen: een steilere filtering.

Denk je nou in dat de bodem van het grafiekje niet een nulpunt is, maar het niveau dat zacht genoeg is om niet meer lastig te zijn (in jouw geval: dat je speakertjes niet gaan vervormen).
De blauwe is dus eerder zacht genoeg dan de rode lijn. En dat is belangrijk, omdat je anders niet genoeg filterd.

Je kan dus wel met alleen een condensator werken, maar zoals je kan zien aan de rode lijn, moetje dan op een veel hogere frequentie al beginnen met filteren om genoeg demping in de lage tonen te krijgen. En mischien wil je dat wel helemaal niet: Om de rode lijn net zo laag te krijgen als de blauwe moet je op een dubbel zo hoge frequentie al beginnen met filteren (in jouw voorbeeld: 400Hz). Dat is het frequentiegebied waar de stem van een man zit. Als je daar al zit te filteren gaat je muziek vreemd klinken!

* Raymond uit. Moet nog website bijwerken

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben ff aan het kijken geweest en heb ff met de getallen gespeelt! Ik denk dat deze condensator wel geschikt is? c1 = 56000 NF

100 Hz 15%
150 Hz 23%
220 Hz 30%
470 Hz 60%
vanaf +/- 1 Khz is het verschil erg weinig.

Heb ik het goed of zit ik er dik naast?
Als ik het goed begrijp doe ik dus 1 condensator per speaker in serie met de + draad?
Alvast bedankt

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 21:32 schreef larsieboy het volgende:Welke heb jij dan Raampje?
Ik zou het je graag vertellen, maar dan moet ik m'n auto slopen en daar heb ik even geen zin in. Ik ben gewoon naar een automaterialenzaak gegaan die ook veel audio heeft en daar mijn probleem uit gelegd (ook teveel laag voorin, maar wel met versterker). Ik wilde filters aan schaffen, maar toen stelde ze dit voor (best oke van ze, want op die filters hadden ze meer verdiend). Ik heb ze aangesloten en inmiddels zitten ze er al een jaar of drie in.
Als ik het goed begrijp doe ik dus 1 condensator per speaker in serie met de + draad?
Klopt 1 condensator per speaker in serie. Alleen dat van die plus weet ik niet helemaal zeker meer, omdat het al een tijd geleden is. Volgens mij klopt dat wel, maar vraag het anders nog even na als je ze koopt. Laat je ons nog even weten hoe het resultaat klinkt?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik deze condensatoren gaan halen of niet?
Pagina: 1