Toon posts:

[xml] standaard voor db-schema definitie?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In navolging van mijn [xml] standaard voor webformulieren? draadje, nu de volgende vraag:

Is er een xml standaard of een standaard in ontwikkeling om database defnities vast te leggen?

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Zover ik weet is er alleen een working draft voor SQL Query (XQuery ) en zijn er nog geen standaarden in ontwikkeling voor db-schema's behalve dan de propierty xml databases zoals X-hive.

"You're only as good, as what you did last week."

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
CWM?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Er is voor zover ik weet geen uniforme standaard voor db-schema definities. XQuery is er inderdaad wel, maar dat is toch vooral een query-taal.

Wel zijn er een aantal database management systemen (zoals DB2 en MS SQL Server) die een XML gebaseerde beschrijvingstaal hebben voor de mapping van data in een XML model naar het relationele model. Op die manier kan je dus XML data invoeren en uitvoeren. In principe heeft dat ook wel iets te maken met een database schema definitie.

Met enig denkwerk is het wel vrij makelijk om zo'n definitie te maken. Het zou mooi zijn als kan abstraheren van het relationel model door je domein-objecten te beschrijven en daaruit (eventueel met extra configuratie files) een database-schema kunt generen (bijv met XSLT) daarna kan je dit weer omzetten naar specifieke creates voor een bepaalde database (ook weer met wat extra config files).

Er valt wel wat moois van te maken in ieder geval :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb ook vrijwel niets kunnen vinden. XQuery is inderdaad een query taal, niet wat je zoekt.

Wat mbravenboer noemt zijn natuurlijk mooie mogelijkheden en alleen door het feit dat je XML gebruikt ligt een groot deel van een eventuele standaard al vast. Volgens mij is zo'n standaard er inderdaad nog niet (dus is het ook niet erg als je maar wat aanklooit >:) ).

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
tomato: Volgens mij is zo'n standaard er inderdaad nog niet (dus is het ook niet erg als je maar wat aanklooit >:) ).
Goede opmerking ;) . Het valt mij op dat erg vaak nog een beetje een angst heerst om zelf een XML formaat te op te zetten (en dus maar wat aan te 'klooien').

Er is helemaal niets mis het verzinnen van eigen XML formaten! (tenzij er een zeer relevante standaard is natuurlijk). Het mooie van XML is juist dat je dankzij standaard tools zoals XSL geen problemen krijgt als je eigen constructies gebruikt :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
ja, ontwerpen kan natuurlijk altijd zelf, maar als luie developer ga ik liever voor een voorgekauwde standaard ;)

maar ik weet iig genoeg! T wordt dus zelf aanklooien! Ging er eigenlijk al vanuit, omdat ik nog niks gevonden had...
Pagina: 1