Waterkoeling, een paar laatst vragen ...

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb mijn waterkoeling binnen, en ik ben zo goed als klaar. Ik ga voorlopig draaien zonder radiator, maar die komt er zo snel mogelijk aan.
De slangen zijn allemaal goed, in de 1 minuut water laten lopen test, was hij waterdicht.Maar moet het nog een keer echt testen,een uur ofzo.
Maar nu mijn vraag: is het echt belangrijk om demi water te gebruiken ? En wat is precies het verschil met gewoon kraanwater ?
Hoe weet ik of mijn koelblok goed op de cpu zit geklemd ?
Als ik nu draai met een reservoir en zonder radiator. hoeveel zal de temp dan schelen als ik straks ga draaien zonder reservoir met radiator ?
Heeft iemand nog die link waar werd uitgelegd hoe je zo'n inline systeem luchtvrij maakt en precies goed vult enzo ?

Geen inspiratie

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 22:20

Tubby

or not to be

Op woensdag 07 november 2001 12:56 schreef martijn12345 het volgende:
Ik heb mijn waterkoeling binnen, en ik ben zo goed als klaar. Ik ga voorlopig draaien zonder radiator, maar die komt er zo snel mogelijk aan.
De slangen zijn allemaal goed, in de 1 minuut water laten lopen test, was hij waterdicht.Maar moet het nog een keer echt testen,een uur ofzo.
Gewoon ff een avondje laten draaien
Maar nu mijn vraag: is het echt belangrijk om demi water te gebruiken ? En wat is precies het verschil met gewoon kraanwater ?
Het verschil is dat in demiwater geen kalk en andere vervuilingen zitten. Als je een resevoir hebt dan verdampt het water beetje bij beetje en de vervuiling blijft erin zitten. En als je dan blijvult vul je weer water met een beetje vervuiling bij. Gevolg dat de concentratie vervuiling steeds hoger wordt.
Niet :), dat merk je vanzelf als je temps aso hoog is, dan kun je ff je koelblok mischien wat strakker aandraaien.
Als ik nu draai met een reservoir en zonder radiator. hoeveel zal de temp dan schelen als ik straks ga draaien zonder reservoir met radiator ?
Daar kun je vantevoren niets zinnigs over zeggen. Dat ligt aan de grootte en het afkoelingsvermogen van het resevoir en de grootte en afkoelingsvermogen van de radiator.
Heeft iemand nog die link waar werd uitgelegd hoe je zo'n inline systeem luchtvrij maakt en precies goed vult enzo ?
Daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik heb er gewoon een t-stukje tussen zitten waar ie automatisch ontlucht, en daar kan ik 'm ook bijvullen

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Ja, demi-water is echt nodig en het kost niets. Een T-stukje is een goed idee om hem te vullen en te ontluchten.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik gebruik momenteel geen demi water, maar zou het ivm kalk wel aanraden. Ik vul met een T-stukje bovenin, en tap eventueel af met een T-stukje onderin.

Op het waterkoeling forum staat een vrij uitgebreide beschrijving om de boel te vullen en te ontluchten.

• Whuzz
  • Laatst online: 15-05 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Op woensdag 07 november 2001 12:56 schreef martijn12345 het volgende:
Een uur? Een HEEL uur?
Wel eens gehoord van 'niet over 1 nacht (uur) ijs gaan'?
Ik heb mijn waterkoel setup een week lang laten proefdraaien. Op de derde dag ontstond er plotesling lekkage. Was simpel te verhelpen, maar toch... als iets 1 uur goed draait zegt dat dus helemaal niets.
Ja, dat is echt belangrijk. Het verschil zit in de hoeveelheid kalk en mineralen die wel in kraanwater zitten en niet in demi-water. Die zooi gaat aanslag geven in je radiator, pomp en koelblok. Demi-water kost een paar piek per liter, dus het lijkt me dat dat het verminderen van het risico wel waard is.
Hangt nogal af van je bevestiging. Welk koelblok heb je en hoe zit ie vast?
Kan het ding nog draaien of bewegen? Dan is het niet goed.
Doe er koelprut op en monteer het blok. Haal nu het blok er voorzichtig weer af en kijk hoe de koelprut nu verdeeld zit. Als er dikke klonters aan 1 kant zitten dan heeft die kant niet goed op je CPU gezeten.
Veel.
In princiepe zal een reservoir maar erg weinig warmte afstaan. Het is zelfs maar de vraag of dat uberhaupt genoeg is. Voor hetzelfde geld wordt je water gewoon warmer, en warmer, en warmer tot je CPU begint te roken.
Ik zou zowiezo wachten met opbouwen tot die rad er ook is. Anders moet je de hele boel dan weer afbreken en weer opbouwen, weer proefdraaien, enz enz...
Zie m'n sig. Daar staat ook het een en ander over het luchtvrij krijgen van een inline systeem. Valt niet mee, tijdrovende zaak. Maar het resultaat is er wel naar.

Suc6!

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
[b]Op woensdag 07 november 2001 14:11 schreef Whuzz Veel.
In princiepe zal een reservoir maar erg weinig warmte afstaan. Het is zelfs maar de vraag of dat uberhaupt genoeg is. Voor hetzelfde geld wordt je water gewoon warmer, en warmer, en warmer tot je CPU begint te roken.
Ik zou zowiezo wachten met opbouwen tot die rad er ook is. Anders moet je de hele boel dan weer afbreken en weer opbouwen, weer proefdraaien, enz enz...
Yep, uit ervaring klopt dat.. (nouja, niet de cpu zien roken ;))
Maar het is zo dat jouw reservoir niet veel warmte afstaat, en door zonder radiator te draaien warm je het water alleen maar op.. Totdat de cpu zo'n 60-70 graden wordt, en de zooi crashed.. Ben je overigens wel een uurtje verder ofzo..
Dus voor zeer korte tijdsperioden is het niet zo'n probleem..

Overigens is het ook wel logisch dat het niet goed gaat.. Je waterkoeling is niks anders dan een groot uitgevoerde luchtkoeling.. Je water is slechts voor warmtetransport.. Je radiator is om de warmte kwijt te raken! Enig verschil is dat je met een radiator een gigantisch veel groter koeloppervlak hebt!

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ok, ik zal mijzelf beheersen en de boel nog maar even laten liggen tot ik een radiator heb.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Waar hebben jullie die t-stukken gekocht voor het vullen en ontluchten. Ik kon bij de praxis niks geschikts vinden. Maar misschien dat ik niet goed keek.

Geen inspiratie

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 07 november 2001 21:04 schreef martijn12345 het volgende:
Waar hebben jullie die t-stukken gekocht voor het vullen en ontluchten. Ik kon bij de praxis niks geschikts vinden. Maar misschien dat ik niet goed keek.
Bij oc-shop kun je een complete set kopen.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Mijn waterkoelinkje begon ook tijdens het proefdraaien te lekken na een uurtje of twee. Bleek dat ik een slangenklem te hard had aangedraaid. Alle slangklemmen (goedkope meuk) vervangen door tie-wraps en 3 nachten laten proefdraaien. Geen problemen meer mee gehad. Proefdraaien lijkt me dus uitermate gezond voor je computertje :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

Bouwen van een airtrap

ik denk dat dit wel iets leuks is wat jij zoekt :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Whuzz
  • Laatst online: 15-05 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Op woensdag 07 november 2001 21:04 schreef martijn12345 het volgende:
Wel hoor, bij de gamma en de praxis hebben ze ze. Bij de tuin-sproei en aquarium-zooi :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Of bij de koper-buis afdeling. Beetje solderen en klaar.

Voor mijn werk heb ik nu allerlei spullen bij een vis-kweek-toeleverancier gekocht. Die hebben ook leuke dingen op waterkoel gebied.

Verwijderd

Als je een combi draait van Alu en koper is het zeer aan te raden geen gewoon kraanwater te nemen,want doormiddel van de metalen in het water gaat het minst edele metaal er aan. Demi water koop je bij een benzinepomp voor 1,50 per liter dus niet al te duur. Voeg hier nog iets tegen algen aan toe ,en je bent al een heel end op de juiste weg voor weinig geld.(tegen algen in de dierenzaak(aquarium)).
Pagina: 1