Toon posts:

[newbie]Ftp-start command

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met welk command kan je de ftp server van linux rh7.2 starten? Begin nou niet metteen met dat ik wu-ftp moet verwijderen want dat weet ik ook wel misschien dat ik later met pro-ftp ga klooien maar ik wil nu eerst wu-ftp draaiend hebben dus plz help me!!

Verwijderd

Topicstarter
kick (sorry ik moet het gewoon weten) kick

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
die start ie toch automatisch??

Verwijderd

1: RTFM
2: Neem een ECHT linux systeem, Debian, Slackware etc....

groeten

oh ja:

http://www.redhat.com ?

Verwijderd

Als je het antwoord niet weet, of niet wil geven, reageer dan lekker niet.... muts...

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mensen... beetje rustig alsjeblieft. RTFM koop je nog geen halve aardappel voor.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Op woensdag 07 november 2001 11:54 schreef AkroBatic het volgende:
Met welk command kan je de ftp server van linux rh7.2 starten? Begin nou niet metteen met dat ik wu-ftp moet verwijderen want dat weet ik ook wel misschien dat ik later met pro-ftp ga klooien maar ik wil nu eerst wu-ftp draaiend hebben dus plz help me!!
rcwuftpd start soms? Of uncommenten in /etc/inetd.conf:
code:
1
2
3
# These are standard services.
#
# ftp   stream  tcp     nowait  root    /usr/sbin/tcpd  wu.ftpd -a

Misschien is dat voor Redhat anders.

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 00:28

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

NOpe werkt niet plz iemand help me ik ben ondertussen al zo hopeloos dat ik een virus(lees windows) op mn pc heb gezet :'(

.

Verwijderd

Je moet in /etc/inetd.conf zorgen dat ftpd aan staat. Je moet dus een eventuele # weg halen.

Dan doe je

ps aux | grep inetd

Je zult nu de proces info van de inetd te zien krijgen.
Het tweede nummertje is het procesnummer.

Doe nu:

kill -HUP <procesnummer>

Dit zorgt ervoor dat de inetd zijn config opnieuw inleest.

Als je op een client een FTP sessie opent naar je server zal de inetd de ftpd voor je starten.

-Desecrator

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 11:54 schreef AkroBatic het volgende:
Met welk command kan je de ftp server van linux rh7.2 starten? Begin nou niet me teen met dat ik wu-ftp moet verwijderen want dat weet ik ook wel misschien dat ik later met pro-ftp ga klooten maar ik wil nu eerst wu-ftp draaiend hebben dus plz help me!!
Hier ergens in dit forum zit een verborgen filetje dat heet

EXE.exe dat ff zoeken en uitvoeren dan heb je geen last meer
met je pro-ftp.
suczeven
[img]"http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frown.gif"[/img]

Verwijderd

je kan je ftpd op 2 manieren starten, let wel dat je als gebruiker root moet zijn ingelogged.

manier 1
========
je zoekt waar je ftpd staat (die d staat voor DEMON)

dmv:

find / -name ftpd

of (als je updatedb al eens uitgevoerd hebt)

locate ftpd

als je dat gevonden hebt kijk je met welke paramaters
je hem wilt starten.. (man wu-ftpd) (-l -i -a is meest voorkomend)
er even vanuit gaand dat er geen paramaters bij hoeven
krijg je zoiets als:

$ /usr/bin/wu-ftpd

en dan is hij gestart.. dit is echter als stand alone server

manier 2
========
wil je hem vanuit je inetd starten (wat meestal gebeurd)
moet je even zoeken naar een ftp entry (zal lijken op: )

# Washington University FTP Daemon:
#ftp stream tcp nowait root /usr/sbin/tcpd wu.ftpd -l -i -a

die # ervoor (als deze er staat) moet weg als er een # voorstond haal je hem weg en laat je inetd zijn config file opnieuw lezen door hem te killen -HUP

$ killall -HUP inetd

moet genoeg zijn :)

nou zou je ftpd prima moeten werken.
maar verander zo snel mogelijk naar een betere ftpd of zorg dat anonymous users niet kunnen inloggen, dan is zelfs wuftpd "veilig" (mits je alle users met shell login kan vertrouwen)

goeie ftpd's zijn:
pure-ftpd
proFTPD

andere heb ik nooit mee gewerkt, maar die pure is nog nooit gehacked en proFTPD wel ;)

su6

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Tnx hier heb ik nou wat aan ff proberen ennen wie wil mij nou hacken met een snelheid van 6kb/s :?

.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Nope werkt niet ik heb manier 1 geprobeerd. hij staat in de dir : /etc/logrotate.d/ en het heet ftpd als ik dan het command $ /etc/logrotate.d/ftpd geef zegt ie bash: $: command not found. die 2 manier snapte ik niet veel van wat is bv inetd???

.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

een klein schopje dan maar *SCHOP*

.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In RedHat moet heb je ook geen inetd meer maar xinetd. Dus: edit het bestand /etc/xinetd.conf en zet daar de ftp-server in, uncomment gewoon de ftp configuratie. Als ie hier niet bij staat dan staat er in dat bestand een opdracht "includedir". Dan moet je maar eens in die dir die achter dat woord staat kijken, en daar "ftp" ofzoiets bewerken. (de #'jes ervoor weghalen dus).

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik snap hier niet veel van maar als ik dat bestand online zet zou iemand dan zo vriendelijk willen zijn om dit aan te passen? tnx in a.

p.s. if ya need some info just ask

.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
probeer System Services is onder Setup..
dus gewoon SETUP intypen ;)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:20
Op donderdag 08 november 2001 10:13 schreef AkroBatik het volgende:
Nope werkt niet ik heb manier 1 geprobeerd. hij staat in de dir : /etc/logrotate.d/ en het heet ftpd als ik dan het command $ /etc/logrotate.d/ftpd geef zegt ie bash: $: command not found. die 2 manier snapte ik niet veel van wat is bv inetd???
Das dus het logbestand/logconfig van wsftp.......

Verwijderd

Onder /etc/xinetd.d/ staat wu-ftpd.
edit wu-ftpd en verander bij "disable=yes" in "disable=no".
Daarna volgende commando: "/etc/rc.d/init.d/xinetd restart"
That's it...

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kijk hier heb ik wat aan

.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

FUCK ZOOI HET WERKT NOG STEEDS NIET. Ik zie in dat xinetd.conf niks over ftp of iets dergelijks staan. PLZ HELP ME ik snap er geen kont van. Is er iemand die wu-ftp heeft draaien op red hat zo jah zou die zijn xinetd.conf willen posten of kunnen vertellen wat ik toe moet voegen?
tnx

.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
karam heeft in dit geval het enigste goeie antwoord gegeven >:)

-edit-

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:01

JJJ

/etc/init.d/wuftpd start?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 26 november 2001 17:27 schreef nike het volgende:
eniGE! >:)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Op maandag 26 november 2001 17:27 schreef nike het volgende:
Nou nee er staat helemaal niks over in xintd.conf

.

• nike
  • Niet online
check je logs in /var/log/messages

start linuxconf op en start hem daar in.
of in X ofzo.

en wat werkt er niet?
in host allow zetten
ftpd: ALL

-edit-

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik snap dit niet helemaal ik ben echt een complete noop bij linux. Ik wil gewoon een command waar mee ik DIE FUCKING server start.

.

• nike
  • Niet online
nou sorry hoor, maar de oplossingen zijn echt wel gegeven, gaat anders maar een boek halen ofzo, kijk als jij geen foutmeldingen ofzo wil posten en alleen maar zeg dat je het niet snap, ga dan lekker windows draaien.

-edit-

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Begrijp me niet verkeerd er staat namelijk helmaal niets in xintd.conf over ftp en we moeten allemaal toch ergens beginnen niet?

.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 26 november 2001 18:18 schreef AkroBatik het volgende:
Begrijp me niet verkeerd er staat namelijk helmaal niets in xintd.conf over ftp en we moeten allemaal toch ergens beginnen niet?
Ja maar begin niet met schelden en onbeleefd gedrag. Da's zo ondankbaar, vind je niet?

En BTW, omhoog schoppen pas na 24 uur.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Jah opzich heb je best gelijk ;) maar ik wil het zso graag weten ik ben er al zo lang mee bezig. Wat ik wil weten: is hoe je zo simpel mogelijk wu-ftp kan starten. Het lieftst automatiscsh maar dat kan eventueel later. Als dit toch niet lukt wil ik wel proftp proberen. Heeft iemand en goede noop howto voor mij?

.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:20
Kijk nou is een keer in die dir die bij dit bericht staat......

[edit]
BTW, AkroBatic:
Voorheen ybraat
Kloontjes mogen niet hoor.....

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

FOCK WAT BEN IK DOM |:( dat ik dat niet gezien heb is wel heel triest. Ik dacht dat xintd.conf bedoelt werd Tnx karmen

.

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 17:22 schreef AkroBatik het volgende:
FUCK ZOOI HET WERKT NOG STEEDS NIET. Ik zie in dat xinetd.conf niks over ftp of iets dergelijks staan. PLZ HELP ME ik snap er geen kont van. Is er iemand die wu-ftp heeft draaien op red hat zo jah zou die zijn xinetd.conf willen posten of kunnen vertellen wat ik toe moet voegen?
tnx
AkroBatik, ik wil je bij deze wijzen op het feit, dat het inderdaad niet nodig is om een topic zo snel omhoog te gooien.

Verder wil ik je vragen om a.u.b. een beetje op je taalgebruik te letten. Schelden is nergens voor nodig (doe je meerdere keren in dit draadje).

Een beetje op letten dus, in de toekomst :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 26 november 2001 19:21 schreef nelske het volgende:

Een beetje op letten dus, in de toekomst :)
En moge het een file-transfer-rijke toekomst zijn :Y)

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:53
Op maandag 26 november 2001 19:54 schreef mithalph het volgende:

[..]

En moge het een file-transfer-rijke toekomst zijn :Y)
Amen!

@iMartien

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Alleen hij doet het nog steeds niet :*D ik heb volgens mij pecies gedaan wat karmen ze0i mare :S Als ik vanaf een client ftp://10.0.0.1 opvraag zegt hij dat hij het niet doet

.

• nike
  • Niet online
mischien is dit wat:
in de dir /etc het filetje hosts.allow editen en dan erin zetten:

-edit-

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Nee het werkt nog steeds niet ik heb precies gedaan wat jullie zei namelijk:

1.Onder /etc/xinetd.d/ staat wu-ftpd.
edit wu-ftpd en verander bij "disable=yes" in "disable=no".
Daarna volgende commando: "/etc/rc.d/init.d/xinetd restart"

2.in de dir /etc het filetje hosts.allow editen en dan erin zetten:

Wat doe ik nou fout. Volgens mij is linux niks voor mij maar ik vin het te leuk om mee te stoppen *D

edit:
Ik heb zelf even het volgende geprobeerd : "/etc/logrotate.d/ftpd start" Als ik dit invoer krijg ik: " bash /etc/logrotate.d/ftpd: permission denied hoe kan dit??

.

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Hi,

even wat linux 101 uitleg.

Als je iets wilt doen via het netwerk naar je linux doos zoals b.v. ftp of www e.d. draait er een programma (deamon genaamd onder linux) op je linux doos.

Deze deamon er voor zorgt dat het juiste programma opstart om de aanvraag af te handelen of dat de aanvraag doorgegeven wordt aan het juiste programma als het al draait.
Deze deamon heet xinetd (dit is een verbeterde versie van inetd die vroeger gebruikt werd maar nu vervangen wordt door xinetd).
Tevens is er een beveiliging ingebouwd met de host.allow en host.deny files.
Hier zet je de ip adressen in van de pc die wel (host.allow)of niet (host.deny) gebruik mogen maken van de service zoals b.v. ftp e.d.

Dit moet dus als eerste goed staan wil je verder kunnen gaan en dat het juiste programma opstart.

De programma's staan bij linux in het algemeen in of de /bin directory of in /sbin dsirectory.

In de /sbin directory staan de programma's die alleen door een superuser (zoals o.a. root) gestart mogen worden.

verder heeft linux 6 (?weet niet zeker) runlevels.
Wat dit betekentt is dat er verschillende modussen zijn waar linux in draait (klein beetje als onder windows safe mode e.d. (voor de linux mensen ja het is heel anders maar leg het dan zelf maar uit ik weet nu ff niet beter))
Als je onder de dir /etc kijkt zie o.a. de dirs rc0.d tot en met rc6.d staan dit zijn de runlevels dirs. daar staan shortcuts (soortement het zijn symbolic links, zoek maar op) naar de prg's die in dat runlevel moeten opstarten.
De echte locatie van al die prg's is /etc/init.d
als je dus een programma wilt opstarten moet het daarvan uit gestart worden.

Dit is vereenvoudigd, je kunt gewoon "service httpd start" typen om b.v. httpd de webserver te starten te starten.

dus om alles automatisch te laten starten moet je er voor zorgen dat xinetd goed ingetsled is.

om ff met de hand ftp op te starten ff kijken hoe wuftp in /etc/initd wordt genoemd en dan service [naam] start doen.

in de file /var/log/message staan de foutmeldingen dus als je iets probeert op te starten ff daar kijken of er een melding gemaakt is wat er fout ging.

beetje hak op de tak maar ik hoop dat het duidelijk is anders moet maar replyen wat er niet duidelijk is. :)
Pagina: 1