Bios vernaggeld, doet nix meer iemand raad??

Pagina: 1
Acties:

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-08 06:24

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

Topicstarter
Ik heb een nog al vaag moeder bord een MSI 3161, voor een test moetst de bios geupdated worden maar dat ging goed, maar die pentium 2 werkte toen niet |:( meer dus wij weer gerestored (zoals de update flop aangaf), maar nu komt er een lange piep, en daarna 2 korte geen beeld etc helemaal nix weet iemand het nog ?

Verwijderd

zo te horen is het een nogal oud board omdat er p2 opzit, dus garantie zal er wel niet meer opzitten en terug naar winkel zit er ook niet in :'(

dan moet je geluk hebben dat je iemand vindt met hetzelfde mobo en dan op 1 of andere manier proberen de bios om te zetten

er was iets met een isa videokaart... daar heb ik ff naar gezocht en vond dit:

"heb je toevallig een ISA videokaart? zoja, dan hoef je geen nieuwe bios te kopen. Dan kan je met die kaart booten, want op oude ISA kaarten zit een bios, kan je booten vanaf een bootflop, gewoon ff AWDFLASH op de diskette zetten en de bios als bios.bin,daarna moet je ff de config.sys leeghalen en autoexec.bat veranderen in AWDFLASH bios.bin -r booten, isa kaart eruithalen. En je kan weer gewoon doen wat je wilt!"

en dit:

"Modern motherboards have a boot-block BIOS. This is small area of the BIOS that doesn't get overwritten when you flash a BIOS. The boot-block BIOS only has support for the floppy drive. If you have a PCI video card you won't see anything on the screen because the boot-block BIOS only supports an ISA videocard.

Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automaticly by putting awdflash *.bin in the AUTOEXEC.BAT file."

uit dit topic komt het!

• Red_Head

Red_Head

Topicstarter
Ik hoop dat het lukt want het is nog al een zeer vaag mobo'tje, want het is eentje voor zo'n mini mini kassie
en speciaal aangepast dus het zal ook moeilijk zijn om met iemand te flashen maar ja we zien wel

Zijn er meer mensen die hier veel van af weten ??

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
De piep die je beschijft zeg dat de videokaart er niet goed inzit.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
One short and two long beeps =
Indicates that a videoerror had occured and the BIOS can't initialize the video screen to display any additional information.
Hij is dus idd opzoek naar een videokaart =)

Maar als dit niet werkt dan kan je bij sommige fabrikanten een nieuwe BIOS bestellen. Soms goedkoop (EPOX was 20 gulden) en soms duur (ASUS schijnbaar 60 piek, dat is dan je duur betaalde service :r ).

Of anders is er misschien nog wel hoop op de HCC te vinden in een grote bak met afgedankte spullen :+

Senile! Senile Oekaki

• Red_Head

Red_Head

Topicstarter
ik heb er een oud isa kaartje er in gegooit ik krijg nu paars geblokt beeld, we komen verder weet iemand nog iets we kunnen beter maar deze topic hernoemen naar weirdest things ever happens..:(

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 15:36

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Op woensdag 07 november 2001 12:14 schreef Red_Head het volgende:
ik heb er een oud isa kaartje er in gegooit ik krijg nu paars geblokt beeld, we komen verder weet iemand nog iets we kunnen beter maar deze topic hernoemen naar weirdest things ever happens..:(
je kunt toch je bios resetten met een jumpertje op je moederbord?

Verwijderd

Ik had ook een probleem met mijn bios update, alles liep vast.
'k Heb er dan ook een topic over geopend:
[topic=312463/1/25]

Ik heb het kunnen oplossen met een isa videokaart en een isa controller want de diskette-drive vond hij ook niet. Alles werkt nu terug (gelukkig).

Die jumper die op mijn moederbord zat om de bios te resetten deed eigenlijk niks, heb het dus wat omslachtiger moeten doen

• Red_Head

Red_Head

Topicstarter
Ja helaas is het nog niet geluk met dat isa kaartje ik krijg paars beeld maar als ik een recovery flop er in doe (van MSI zelf) gaat hij een tijdje in lezen maar er veranderd nix. ik heb ook een aantal oudere bios chips geprobeerd maar dat lukte ook niet maar ik ga nu proberen met iemand te flashen ik heb iemand gevonden maar ik hoop dat dat maar werkt :y)

Verwijderd

Je kunt ook proberen de bios te herprogrammeren in een ander systeem. Hiervoor moet je eerst het betreffende systeem opstarten, de bios chip verwijderen uit de socket. De nieuwe er in plaatsen en programmeren met een nieuwe biosfirmware.

Daarna kan het systeem uit gezet worden. De bioschip verwijderen en in je niet werkende pc plaatsen en kijken of ie wil opstarten.

Tís een beetje een grof mechanisme. Maar het moet wel werken. Belangrijk is dus dat het systeem waarin je de niet funcionerende BIOSchip propt eerst opgestart wordt met z'n eigen BIOS chip.

Verwijderd

check ff of je videokaart wel goed werkt en in het slot zit
Pagina: 1