LCD Stomme vraag? Waarom niet via USB?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Waarom zou je LCD niet aansluiten via je USB? Is dit niet sneller en makkelijker in te stellen? USB poorten zijn er altijd wel in overloed.

Kan dit? Weten jullie al of iemand dit heeft gedaan?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

USB is een heel stuk moelijker aan te spreken lijkt mij, omdat je veel minder aderen tot je beschikken hebt, en dus zul je met een bepaald protocol moeten werken, ook omdat er meerdere apparaten op USB worden aangesloten, zal er een apparte USB controller in de LCD verwerkt moeten worden.

(lijkt mij hoor... ik kan er ook helemaal naast zitten) :)

Verwijderd

crystalfontz heeft voor hun serial displays usb converters

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Er zijn zo een aantal problemen die ik kan noemen. Om te beginnen is het een enorme berg informatie die per tijdseenheid naar een monitor moet (ik denk dat we het in elk geval maar over USB2 moeten hebben, want USB1 maakt zowiezo geen schijn van kans, volgens mij). Reken maar uit: verversingsfrequentie maal breedte maal hoogte maal aantal bits per pixel. Mogelijk dat compressie uitkomst zou kunnen bieden, maar ook met compressie bestaat er altijd een kans dat je incidenteel toch de "ongecomprimeerde" bandbreedte nodig hebt. Iets wat bij video-streaming nog met termen als "best effort" goed gepraat kan worden, maar bij een videostroom voor een monitor behoorlijk onacceptabel is. Stel je voor dat je monitor gaat storen op het moment dat je een veeleisende transfer op een USB2-hard disk begint.

Daarnaast is volgens mij bij USB bandbreedte nooit gegarandeerd. Zelfs als je "gemiddeld" bijv. met USB2 en compressie een heel eind zou komen, betekent dat niet dat je ook altijd gegarandeerde bandbreedte naar je monitor hebt.

Het karakter van USB dat van video-informatie voor een monitor zijn gewoon niet erg compatible.

[Hmmm... Ik geloof dat het niet ging over een monitor maar over een klein status LCD-tje op je kast. Ja, dat kan prima, waarom niet. Zelfs al gedaan, lees ik.]

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
RonnieB82 heeft gelijkt het hardware probleem om een LCD met HD44780 Controller aan te sluiten op een USP poort is vast wel mogelijk maar daar bij zal je da ook wat ic's moeten bakken (progen) omdat je anders niet je LCD scherpje wodt herkend daar je pc! Verder lijkt mij eht ook lastiger om er software voor te schrijven!!

Het lijkt mij wel mooi als we hier is van een projectje van kunnen maken met mensen die er echt verstand van hebben! >:)

Verwijderd

USB is inderdaad veel sneller dan parallel of serieel maar waarom wil je je LCD zo snel mogelijk aansturen het is helemaal niet nodig .
Daarbei komt ook nog eens dat het heel erg lastig is om een protocol te schrijven om je USB LCD aantesturen ;( , het kan wel zo is het niet maar ik wens je heel veel succes met het programmeren van een atmel die die snelheden kan halen, als hij het al haalt en dan nog eens uit te zoeken hoe het protocol eruit gaat zien en dan moet je ook nog eens software progge die je usb aanstuurt . :? Maargoed als je het voor elkaar hebt moet je het ff melden dan ben ik erg benieuwd hoe je het gedaan hebt. :)

Verwijderd

jaja
usb word pas geladen wanneer je je os start
dus zou je nooit iets kunnen instellen in je bios of veilige modus opstarten om de dood eenvoudige reden: je hebt geen beeld

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Als je het echt wil, dan is het mogelijk. Maar simpel is het niet. Ik heb een afstudeerverslag op HBO niveau voor me liggen over dit onderwerp. Het kostte 2 studenten bijna 3 maanden om een USB naar 8 bits I/O te maken. (om ff aan te geven hoe lastig het is)

De schakeling bevat een Philips PDIUSB11 voor de usb communicatie en een PIC16C745 om de I/O te controlleren. Met deze I/O zou je dus je LCD (parallel) kunnen sturen.

Ik weet niet zeker of ik deze informatie openbaar mag maken, dus ik kan de print en code voor de PIC niet vrijgeven, sorry :(

[add it]
We hebben het toch over een LCD (zoals 16x2 o.i.d.) en niet over een monitor?
[/add it]

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 12:47 schreef ziggy21 het volgende:
jaja
usb word pas geladen wanneer je je os start
dus zou je nooit iets kunnen instellen in je bios of veilige modus opstarten om de dood eenvoudige reden: je hebt geen beeld
Hou ff in je achterhoofd dat het hier dus niet om monitoren/beeldschermen gaat maar om kleine LCD-schermpjes om info zoals ID3-tags van MP3's of kast/CPU-temperatuur op aan te geven.

Lijkt mij trouwens wel mooi via USB. Makkelijk inpluggen, en hoef ik die oude parallelle poort en Com-poort niet meer te gebruiken (lijkt zo ouderwets 8-))

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Probleem is dat je met USB dan een complete driver voor Windows zou moeten schrijven. DAT is een hoop gedoe, de hardware valt op zich nog wel mee (stond eerst ook eea over in de Elektuur), er zijn kant en klare USB-modules die de hele interface met je computer en andere apparaten op de bus regelt, dan hoef je alleen nog maar een klein microcontrollertje erbij te zetten die de data van de USB-bus omzet naar iets waar jouw display mee om kan gaan.

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Qua bandbreedte zou het prima moeten kunnen, dat is het probleem niet..

het probleem is dat paralelle en seriele poorten echt *heerlijk* simpel zijn. Ze hebben nauwelijks drivers nodig, ze werken altijd, en ze geven 'gewoon' digitale informatie af.

voor usb zit dat iets anders. Behalve dat de software een stuk complexer is en je drivers nodig hebt om een usb-poort aan te sturen, moet je ook op de usb-device (je lcd-displaytje in dit geval) een driver-chip zetten die het usb-signaal weer omzet in 'gewoon' plain digitaal signaal, en die driverchip heeft ook weer software nodig..

in other words: het is een HEEL stuk ingewikkelder, je kan natuurlijk ook gewoon een usb-to-parallel converter nemen ;)

Verwijderd

Waarom zelf helemaal die usb interface maken (behalve dat het evt leuk zou kunnen zijn) kant en klaar oplossingen.

http://www.activewireinc.com/
http://www.devasys.com/usbi2cio.htm
http://www.jged.com/web_pages/usbsimm.html

Active wire heeft zelfs nog een los LCD addon board, ondersteuning door gangbare lcd software kan je uiteraard wel vergeten..

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Eehm een poosje terug stond er in de elektuur een simpel interfaceje van USB naar wat I/O pinntjes, volgens mij incl. software en DLL rommel om dit aan te sturen..

Misschien een optie ?

Overigens lijkt mij de SM-Bus een veel betere interface.. Dit is gewoon een afgeleide van de I2C bus en kan makkelijk dingen als een LCDtje aansturen, doet Asus immers ook met zijn I panel.

Helaas ben ik niet zo'n programmeer goeroe :-(

Zou wel mooi zijn als die makkelijk aan te spreken is. Maxim heeft b.v. hele mooie simpele ICtjes waarmee je op meerdere punten temperatuur kunt meten of b.v. een fan in snelheid regelen etc.. Zou DE oplossing zijn..

Maar helaas, ik red me goed met hardware, maar niet met software :-(

IP Rocks

Verwijderd

Op woensdag 07 november 2001 23:46 schreef redguy het volgende:
Maar helaas, ik red me goed met hardware, maar niet met software :-(
Misschien samen wat doen? Zodra ik iets heb met meer dan 2 weerstanden ben je mij kwijt, maar geef me 'n specsheet van iets en ik programeer het.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik kreeg gisteren de nieuwe elektuur (ik zit in Zweden dus ik krijg em altijd wat later) en daar staat in dat er volgende maand een super simpele USB-IO wordt gepubliceerd. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn...

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Op woensdag 07 november 2001 13:25 schreef Bigs het volgende:
Probleem is dat je met USB dan een complete driver voor Windows zou moeten schrijven. DAT is een hoop gedoe, de hardware valt op zich nog wel mee (stond eerst ook eea over in de Elektuur), er zijn kant en klare USB-modules die de hele interface met je computer en andere apparaten op de bus regelt, dan hoef je alleen nog maar een klein microcontrollertje erbij te zetten die de data van de USB-bus omzet naar iets waar jouw display mee om kan gaan.
Zou het niet zo kunnen zijn dat een al te verkrijgen USB-Serieel apparaat weer een com interface gaat gebruiken? je weet wel met I/O en irq en al... (zoals Com3/4 = vaak ISDN) dan kun je dus gewoon normale LCD software gebruiken, want die 'schrijft' toch alleen maar 'naar' de poort, en niet naar de hardware er achter...

Just my penny... :Y)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op donderdag 08 november 2001 10:23 schreef nutie het volgende:

[..]

Zou het niet zo kunnen zijn dat een al te verkrijgen USB-Serieel apparaat weer een com interface gaat gebruiken? je weet wel met I/O en irq en al... (zoals Com3/4 = vaak ISDN) dan kun je dus gewoon normale LCD software gebruiken, want die 'schrijft' toch alleen maar 'naar' de poort, en niet naar de hardware er achter...

Just my penny... :Y)
ik denk dat dat nog moeilijker gaat worden... moet je eerst een driver schrijven die een parallel (of serieel, maar ik ga hier effe van parallel uit, omdat dat het meest gebruikte is) commando omzet naar USB, dan moet het door het USB draadje, en moet je bij de LCD weer een interface hebben die het USB signaal weer omzet naar HD44780...

best pittig... |:(

maar dan werkt de huidige software wel! :P

• [NUT]
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Op donderdag 08 november 2001 10:38 schreef RonnieB82 het volgende:

[..]

ik denk dat dat nog moeilijker gaat worden... moet je eerst een driver schrijven die een parallel (of serieel, maar ik ga hier effe van parallel uit, omdat dat het meest gebruikte is) commando omzet naar USB, dan moet het door het USB draadje, en moet je bij de LCD weer een interface hebben die het USB signaal weer omzet naar HD44780...

best pittig... |:(

maar dan werkt de huidige software wel! :P
Die drivers zitten standaard in Win2k toch :? en anders bij de bewuste USB adapter lijkt mij...

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Op donderdag 08 november 2001 00:12 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Misschien samen wat doen? Zodra ik iets heb met meer dan 2 weerstanden ben je mij kwijt, maar geef me 'n specsheet van iets en ik programeer het.
Is niet eens een slecht plan.. Ik heb nog hardware ideetjes zat. Maxim heeft b.v. hele mooie chippies om temperatuur te meten en fans in snelheid te regelen d.m.v. PWM, werkt via de SMbus.. zou alleen niet weten of en hoe je die zelf kunt gebruiken..

IP Rocks

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Volgende maand in Elektuur, een USB IO print, met programmeervoorbeelden. Dus zo gemaakt denk ik zo?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En LCD wil zo langzaam/snel als je wilt hoor. Je hoeft niet constant signaal uit te sturen. Er zit namelijk een stukje microcontroller met ram in. Dus als je hem eens in de 10 minuten wilt updaten hoef je niet constant verbinding te hebben.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 08 november 2001 07:57 schreef AcouSE het volgende:
Ik kreeg gisteren de nieuwe elektuur (ik zit in Zweden dus ik krijg em altijd wat later) en daar staat in dat er volgende maand een super simpele USB-IO wordt gepubliceerd. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn...
Op donderdag 15 november 2001 09:21 schreef sebastius het volgende:
Volgende maand in Elektuur, een USB IO print, met programmeervoorbeelden. Dus zo gemaakt denk ik zo?
TE LANGZAAM :) en niet zo'n beetje ook :) een hele week.

Maar het lijkt inderdaad wel goed ja. Hangt natuurlijk een beetje af van het aantal i/o poorten. Eventueel moet er een serieel-parallel schuifregistertje achter, maar dat zal niet zo'n groot probleem zijn.

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

kun je eigenlijk ook zo'n usb naar printer adapter gebruiken. ?

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 15 november 2001 21:30 schreef DETONATORX het volgende:
kun je eigenlijk ook zo'n usb naar printer adapter gebruiken. ?
Hmm.. niet als je het LCD in 8 bit mode aanstuurt (8 bit datalijnen dan..). In 4 bit mode is dit wel te doen denk ik.

Anyways.. mocht iemand een USB ding in elkaar flansen, dan ben ik altijd bereidt er support voor in te bouwen in LCDInf. Ik hou eindelijk weer eens wat tijd over voor dat soort dingen :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30

chromeeh

the Gnome

Op donderdag 15 november 2001 21:35 schreef Creepy het volgende:
[..]
dan ben ik altijd bereidt er support voor in te bouwen in LCDInf. Ik hou eindelijk weer eens wat tijd over voor dat soort dingen :)
2*16 support plz :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1