Linux, Windows, Windows en partities

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb hier een bak met Linux RedHat 7.2, Win98 en Win2k die allemaal vredig naast elkaar wonen op 1 HD. Tijdens het installeren van Linux kon ik met Disk Druid partities vrij maken voor Linux en heb daarbij opzettelijk ruimte over gelaten (11Gb) omdat ik die in Linux toch niet zou gebruiken. Maaruh... Hoe formateer ik die nu naar FAT32 of NTFS zodat ik er in Windows evt. weer wat aan heb? Of voor mijn part toch naar Linux - ik heb zat ruimte op m'n HD.
Als ik Win2k opstart ziet die geen vrije ruimte, alleen een partitie (van Linux) die niet herkend wordt en die het gretig wil formateren. :) RH ziet die lege ruimte ook niet als ik fdisk -l doe ofzo.

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

En als je er in cfdisk nou eens een FAT32 partitie van maakt? Volgens mij ziet Windows mm dan wel. Formatteer je de partitie in Windows.

Verwijderd

Partition Magic 7.0, ik dacht dat die linuxpartities, en ntfs part. ondersteunde (fat32 ook ofcourse) :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, de Hardware Browser ziet de lege ruimte wel:

Afbeeldingslocatie: http://www.bassy.org/images/partition.jpg

cfdisk? Waar vind ik dat?

Zelf heb ik niet al te goede ervaring met Partition Magic en na het lezen van het relaas van banaan-x begin ik er al helemaal niet meer aan. PM heeft bij mij ook ooit al m'n data om zeep geholpen.

Verwijderd

Even met root een shell (commando line openen) en daar intypen: cfdisk /dev/hda

Dat zou voldoende zijn (cfdisk staat denk ik al op je RH7.2, is een vriendelijker versie van fdisk)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Uh, nee, cfdisk staat er niet op. sfdisk wel. Maar ik heb wel een urltje gevonden waar ik cfdisk kan halen. 'k Zal het eens onderzoeken... (begint een full-time job te worden)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Het schiet ook gewoon niet op he... cfdisk gevonden, na wat omzwervingen (path in readme klopte niet). Goed, rpm gedownload en poging tot installeren. libncurses.so.4 nodig. Ding gedownload, versie 5.2. Nog steeds foutmelding bij rpm -i cfdisk-glibc-0.8g-1.i386.rpm. Waarom willen die krengen nou niet gewoon installeren zonder te zeiken? Ik begin aardig frustie te worden, langzamerhand! |:(

In een andere thread heb ik ook wat problemen met het installeren van het eea. Glimmer weigert dienst...

Goed, we gaan stug door, maar 'k heb wel iemand nodig die een tipje van de sluier opligt over hoe ik dit soort problemen moet oplossen. :Y)

Verwijderd

Welk programma je gebruikt onder linux voor partitioneren maakt niet veel uit. Je kunt met fdisk ook bereiken dat je de ongepartioneerde ruimte tot een fat32 omdoopt en met sfdisk ook vast wel. :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Op woensdag 07 november 2001 13:41 schreef janjanjansen het volgende:
Welk programma je gebruikt onder linux voor partitioneren maakt niet veel uit. Je kunt met fdisk ook bereiken dat je de ongepartioneerde ruimte tot een fat32 omdoopt en met sfdisk ook vast wel. :)
Leuk. Hoe? :)

Verwijderd

code:
1
2
3
fdisk /dev/hda
p
m

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Hm duh... :) zo ver was ik natuurlijk al. Blijkbaar niet goed uit m'n doppen gekeken. Er is een optie 'a'... Die zocht ik. :) Ben d'r al uit, thanks!

Nu Glimmer nog! Daar weet niemand het antwoord op, blijkbaar.

Pagina: 1