[JAVA] Compileren als exe

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nephilim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 00:38
Is het mogelijk om een java prog zodanig te compileren dat je een exe file krijgt, zodat niet op elke pc waar het uitgevoerd moet worden java geïnstalleerd moet staan?

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-09 17:34
[topic=312101/1/25]

Verwijderd

Probeer hetzelfde te doen. Het programma Excelsior Jet kan .class naar .exe converteren. Ik heb het gedaan en het werkt! Er is alleen 1 probleem. De file werkt alleen op mijn systeem. Op systemen waarop geen Java developers software is geïnstalleerd mist een of ander Java dll voor het uitvoeren van de exe file.
Weet iemand de parameters voor het maken van een systeemonafhankleijke exe?

Grtz, Rubenski

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
de twee topic die ik het eerst tegenkwam bij zoeken met "java compileren exe":

[topic=355794/1/25]

[topic=129852/1/25]

Conclusie uit deze topics:
Als je serieus met Java bezig gaat is er geen andere optie dan de Java 2 Runtime Environment gebruiken. De meeste native compilers bieden geen ondersteuning voor GUIs en bovendien is de performance winst zeer gering.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• thijsc
  • Laatst online: 22-12-2023
Als je een 'traditionele' windows applicatie wil schrijven heb je maar 1 keuze:

C++

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 22:46

Apache

amateur software devver

Op woensdag 26 december 2001 14:00 schreef thijsc het volgende:

C++
VB? :P

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 14:00 schreef thijsc het volgende:

C++
delphi :P

php-gtp :+

• mbravenboer
thijsc: Als je een 'traditionele' windows applicatie wil schrijven heb je maar 1 keuze: C++
Sorry, maar: wat een onzin.

Java is zeker niet de beste keuze voor een client applicatie die voor elke leek prettig aanvoelt en gemakkelijk te installeren is.

C++ is echter weer niet de enige keuze. C, C#, Delphi, VB en hele rijen exotischere talen tellen ook nog mee.

Bovendien is het dan nog de vraag wat je een windows applicatie noemt. Als jij een applicatie wilt schrijven voor elke windows omgeving is Java weer een uitstekende keuze. Je bedoelt waarschijnlijk een Microsoft Windows applicatie :P .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op woensdag 26 december 2001 13:35 schreef rubenski het volgende:
Probeer hetzelfde te doen. Het programma Excelsior Jet kan .class naar .exe converteren. Ik heb het gedaan en het werkt! Er is alleen 1 probleem. De file werkt alleen op mijn systeem. Op systemen waarop geen Java developers software is geïnstalleerd mist een of ander Java dll voor het uitvoeren van de exe file.
Weet iemand de parameters voor het maken van een systeemonafhankleijke exe?

Grtz, Rubenski
Dan moet je hem kopen :) ze weten echt wel wat ze gratis weggeven :)

• thijsc
  • Laatst online: 22-12-2023
Ok, Delphi was ik even vergeten...

Maar bij VB moet je nog steeds een aantal andere bestanden meeinstalleren. En ik denk niet dat het zinnig is om C te leren voor iemand die OO programmeren gewend is.

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Gebruik een goede installer waarmee je een afhankelijkheid van een Java runtime met een bepaalde minimale versie kan meegeven.

Is de juiste run-time niet beschikbaar? Installeren die run-time.

Tevens schrijf je nog een kleine executable waarachter je de aanroep naar java.exe met de juiste parameters verbergt. Tevens kun je hierdoor een schattig icoontje meegeven aan je app aanroep. Enige doel van de exe is dus de VM starten en een icoontje bevatten.

• mbravenboer
The - DDD: Gebruik een goede installer waarmee je een afhankelijkheid van een Java runtime met een bepaalde minimale versie kan meegeven.
Is de juiste run-time niet beschikbaar? Installeren die run-time.[/quote]
Eventueel zou je hier zelfs voor Java Webstart kunnen kiezen, maar dat wordt eigenlijk pas vanaf latere releases echt interessant. Voordat Java Webstart werkt moet het wel eerst geinstalleerd zijn. Daarna heb je perfecte mogelijkheden om de run-time te vragen die je nodig hebt.
Tevens schrijf je nog een kleine executable waarachter je de aanroep naar java.exe met de juiste parameters verbergt. Tevens kun je hierdoor een schattig icoontje meegeven aan je app aanroep. Enige doel van de exe is dus de VM starten en een icoontje bevatten.
Eventueel kan je hiervoor ook weer Java Webstart gebruiken, waarmee je zelfs shortcuts kan laten maken in start-menu en op de desktop. Als je geen webstart wil kan je altijd nog een executable-jar gebruiken. Deze kan je direct uitvoeren op een computer waar Java is geinstalleerd. Ook kan je daar dus een snelkoppeling naartoe maken :) .

Java Webstart zou best weleens een grote vlucht kunnen gaan nemen op de lange termijn: de begin-periode zal moeilijk verlopen omdat het pas later echt nuttig wordt, maar er zijn dus wel zeker grote voordelen. JNLP roeleert werkelijk volledig ten opzichte van alle andere mogelijkheden om Java applicaties te draaien. Automatisch updaten, platform-onafhankelijk en gebruiksvriendelijke installeren, mooie mogelijkheid om een JRE versie te eisen: allemaal hele nuttige voorzieningen :) .

• mbravenboer
Hier is trouwens de site van Java Webstart:

http://java.sun.com/products/javawebstart/

Hier staat de developer documentatie:

http://java.sun.com/products/javawebstart/developers.html

Java Webstart zal dus trouwens standaard in 1.4.0 zitten.

Je kan het ook installeren in oudere JRE/SDK's:
Afbeeldingslocatie: http://java.sun.com/products/javawebstart/images/dl-javawebstart3.jpg
;) .

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 20:08 schreef The - DDD het volgende:
Is de juiste run-time niet beschikbaar? Installeren die run-time.

Bedoel je dat de gebruiker van mijn .exe file de juiste runtime moet installeren als deze niet beschikbaar is?
Ken je een online tutorial of een goede dev site die uitlegt hoe je zo'n VM starter executable maakt?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op woensdag 26 december 2001 23:16 schreef rubenski het volgende:

[..]

Bedoel je dat de gebruiker van mijn .exe file de juiste runtime moet installeren als deze niet beschikbaar is?
Idd, de java taal is tot nu toe onlosmakelijk verbonden met het javaplatform. Dus zullen je gebruikers minimaal een JRE moeten hebben. That's life ;)

Verwijderd

Life sucks then }:O

Verwijderd

Is er dan een methode om een exe te maken die de minimale benodigdheden voor de java exe file van te voren installeert? (en zo nee, waarom niet? minimale benodigdheden te veel MBs? Te lange installatie? Copyrights?)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op woensdag 26 december 2001 23:25 schreef rubenski het volgende:
Is er dan een methode om een exe te maken die de minimale benodigdheden voor de java exe file van te voren installeert? (en zo nee, waarom niet? minimale benodigdheden te veel MBs? Te lange installatie? Copyrights?)
Ik heb al 5 (ja ik ben een patser ik weet het ;) )JRE's op mijn machine.
Gewoon doorverwijzen naar de site van Sun, en ik geloof dat het redelijk veel MB's is (20 ofzo)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LimeWire werkt ook zonder JRE (of het word in ieder geval tijdens de installatie geregeld), is een bepaald pakket voor. Moet je maar eens kijken (als je het download kun je er zoiezo achter komen). LimeWire heeft ook gewoon een Swing GUI enzo dus ik denk dat je daar wel genoeg aan hebt (ik meen me trouwens te herinneren dat het flink knaken kostte, dat programma dat ze gebruikten).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op woensdag 26 december 2001 23:25 schreef rubenski het volgende:
Het is toch mogelijk om een jre in je applicatie installer mee te verpakken? Kijk anders maar eens naar limewire. Is een java app die ook jre automatisch installeerd.

[edit] prettige kerstdagen iedereen nog *D

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Te laat :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Kan er dan niet een native app (c++,c,delphi etc etc) worden geschreven die automatisch ook even de jre installeerd?

• mbravenboer
Alarmnummer: Kan er dan niet een native app (c++,c,delphi etc etc) worden geschreven die automatisch ook even de jre installeerd?
Er bestaan inderdaad al native installers die een JRE kunnen bevatten (en installeren dus) :) . Ik weet zo niet welke er goed en gratis zijn...

Maar goed, zoals ik al eerder opmerkte Java Web Start is een ideale manier om je applicatie te verspreiden: het is eenvoudig te starten, eenvoudig te installeren, werkt in iedere browser en op ieder platform. Je kunt op de website aangeven dat een JRE met Web Start geinstalleerd moet zijn. Je kunt de applicatie ook offline laten draaien.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik draai er zelf mee :) maar soms heb je geen belangstelling bij webstart (alhoewel ik een steeds minder goed voorbeeld kan geven ivm WebStart) en daarom is is het wel makkelijk als je een app hebt die bij een leek alles installeerd. Het is vervelend als voor jouw app speciaal een JRE daarnaast ook nog een keer geinstalleerd moet worden. Gebruikers willen eigelijk alleen maar werken met next,next,next finish :)

• mbravenboer
wasigh: Gewoon doorverwijzen naar de site van Sun, en ik geloof dat het redelijk veel MB's is (20 ofzo)
Valt wel mee:
1.3.1 is 9 Mb en
1.4.0 beta 3 is 12 Mb

• mbravenboer
Alarmnummer: Het is vervelend als voor jouw app speciaal een JRE daarnaast ook nog een keer geinstalleerd moet worden.
Om een recente slechte hit te citeren: Such is life :+ .

Gelukkig maakt Java Web Start de pijnlijke toestanden maar eenmalig: Als Java Web Start is geinstalleerd zijn alle JRE perikelen over.

Eigenlijk verbaas ik mij erover dat er nog geen aanpassing van het jar-formaat is waarbij er in de jar file gewoon een leuke launch-file zit. Zou perfect werken voor applicaties die je "gewoon" wilt downloaden en draaien.

Verwijderd

Ik heb een Javaboek aangeschaft. Deitel & Deitel's "Java how to program". Meningen over dit boek?

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

ehm ik heb em in het engels, zware pil

McFraGG de gekste !!

Pagina: 1