© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
http://searchsolaris.techtarget.com/sDefinition/0,,sid12_gci213135,00.html
Voorbeeld waarin *nix gebruikt wordt in een bedrijf door gebruik te maken van thin clients:
http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239&mode=thread
artikel waarin een windows netwerk met gewone pc's wordt vergeleken met een unix netwerk met thin clients:
http://www.linuxworld.com/site-stories/2001/1018.tco.html
hierbij ook kosten analyse, voor een school en voor een flink bedrijf.
als er veel tekst wordt verwerkt is het belangrijk om te kijken of er documenten met andere bedrijven moeten worden uitgewisseld, dan wil je dat wel compatible houden, al is wp ook beschikbaar in een *nix versie.
"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."
het day to day management is een belangrijk aspect. de huidege situatie is dat er een paar personen rondlopen met goede kennis van computers en er eigenlijk maar een echte IT guy rondloopt. (met meer windows ervaring als *nix ervaring AFAIK)
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Yupz, Citrix Metaframe en de Compaq Thin Clients .. sweet.Op woensdag 07 november 2001 01:19 schreef Solarsparc het volgende:
Als je Windows wilt Thin-clienten zoek dan eens op Citrix Metaframe.
In die dingen steekt absoluut nix, juist genoeg firmware om te booten en systeem te initialiseren. n00bs kunnen dan ook nix om zeep helpen ...
This space intentionally left blank.
Je kunt het ongeveer zien als Microsoft Terminal Services....die kun je ook op Thin Client draaien...meestal boot dat kreng met win CE en de verbind daarna met de Terminal Server......helemaal top (totdat je server uitvalt...dan is er paniek)
http://commerce.www.ibm.com/cgi-bin/ncommerce/CategoryDisplay?cgrfnbr=2059083&cntrfnbr=1&cgmenbr=1&cntry=840&lang=en_US
Gaat over de IBM Netvista machines.
Zijn ook thin clients die draaien op linux wat in zijn geheel in het geheugen wordt geladen.
Ze kunnen connecten aand NT servers, as/400's , rs/6000 en s/390 mainframes en downloaden daarvandaan de software.
Zit een hele snelle as/400 en s/390 emulator in.
- NAC Breda -
en zijn er ook producen die users in een windwos omgeving laten werken en dat de server op een *nix (liefst linux) systeem kan laten werken
© ocf81 1981-infinity
het ligt er een beetje aan wat voor platform / server je hebt. Theoretisch kan zelfs een 486 nog worden ingezet.Op woensdag 07 november 2001 20:04 schreef ocf81 het volgende:
ik heb nog ff wat rondgekeken en ik vraag me nu het volgende af: wat zijn de minimale syteemeisen voor de clients? ik dacht dat er op de zaak PII 233 ofzo stonden
en zijn er ook producen die users in een windwos omgeving laten werken en dat de server op een *nix (liefst linux) systeem kan laten werken
© ocf81 1981-infinity
Anoniem: 32184
http://www.tweco-it.nl/ Deze thin clients staan worden bij ons gebruikt bij de implementatie van Citrix metaframe ....
Anoniem: 37692
Een bekend pakket hiervoor is Citrix Metaframe.
BV. je kunt makelijk op een 386 met 1 mb video ram verbinfing maken met de server en bv office 2000 draaien.
je hebt clients voor dos , 3.11, win9x , unix, linux etc.
Dus je kunt bv op een linux systeem windows apps publiceren
voor meer info www.citrix.com
Anoniem: 26387
Foutje...nu zal ik een paar vragen beantwoorden
Terminal server Win2k is makkelijk te beheren. Tenminste dat vertellen de beheerders mij en die mensen schamen zich niet. Heel relaxte beheerders die gewoon eerlijk zijn en het meteen vertellen als ze iets niet kunnen. Dus over dat beheer zou ik mij niet druk maken. Citrix daar heb ik ook nog geen klachten over gehoord. Ook die beheerders zijn er blij mee, alleen heb je daar wel met wat meer software te maken natuurlijk. Win2K is net zoiets als met policies werken. Je stelt het in vor een bepaalde groep en vervolgens hebben ze allemaal hetzelfde. Aanpassingen zijn er niet zo moeilijk te maken en software beheer je centraal. Zo een client kost een fractie van een snelle PC, onderhoud hoort per definite lager te zijn omdat je om te beginnen alleen maar vaste hardware hebt. Er beweegt nix in zo een ding. Maar geld dat je bespaart op die clients kun je maar beter wel in je server steken.
Even een HEEL beknopt verschil in Citrix en TerminalS:
Bij Citrix wordt alles op de server gedaan. In feite krijg je alleen screen captures naar je pc/client gestuurd. De server doet bijna al het werk voor je.
TS maakt de berekingen op de pc/client. Alleen de software staat op de server. En natuurlijk onbewerkte data. Een document dat je bewerkt wordt ook daadwerkelijk door de pc/client bewerkt en niet door de server.
Dat over TS is niet waar ik heb namelij wel eens zitten 3D maxen op een iPaq die via terminal server aan een win2k server hing. Geen enkel probleem. Alles draait op de server de programma's en de documenten.Op donderdag 08 november 2001 09:10 schreef Jamez_Joint het volgende:
De Haeghe groep in Den Haag heeft nu heel hun netwerk uitgerold met deze machines (Compaq). Daar draaien zij volgens mij 30-50 clients per server. Zij gebruiken dan Windows 2000 terminal services. Ik had begrepen dat 50 het maximale was om een beetje redelijk te kunnen werken. Volgens mij hebben zij daar P3 700's. Als je een dual CPU servertje hebt trekt die wel 50 clients, maar dan mag je of heel snelle IDE schijven nemen of uiteraard SCSI. Volgens mij zal het dan niet zo een probleem worden. De dienst OCW (Onderwijs Cultuur en Wetenschap) maakt ook gebruik van dezelfde Compaq's alleen gebruiken zij Citrix. Die hebben dan iets van 28 clients per server. Maar ik ga er ook vanuit dat zij die machines intensiever gebruiken. Want zodra er ook maar iets met het netwerk is heb ik weer een callVoordeel van Citrix is natuurlijk dat je veel minder bandbreedte nodig hebt.
Foutje...nu zal ik een paar vragen beantwoorden
Terminal server Win2k is makkelijk te beheren. Tenminste dat vertellen de beheerders mij en die mensen schamen zich niet. Heel relaxte beheerders die gewoon eerlijk zijn en het meteen vertellen als ze iets niet kunnen. Dus over dat beheer zou ik mij niet druk maken. Citrix daar heb ik ook nog geen klachten over gehoord. Ook die beheerders zijn er blij mee, alleen heb je daar wel met wat meer software te maken natuurlijk. Win2K is net zoiets als met policies werken. Je stelt het in vor een bepaalde groep en vervolgens hebben ze allemaal hetzelfde. Aanpassingen zijn er niet zo moeilijk te maken en software beheer je centraal. Zo een client kost een fractie van een snelle PC, onderhoud hoort per definite lager te zijn omdat je om te beginnen alleen maar vaste hardware hebt. Er beweegt nix in zo een ding. Maar geld dat je bespaart op die clients kun je maar beter wel in je server steken.
Bij Citrix wordt alles op de server gedaan. In feite krijg je alleen screen captures naar je pc/client gestuurd. De server doet bijna al het werk voor je.
TS maakt de berekingen op de pc/client. Alleen de software staat op de server. En natuurlijk onbewerkte data. Een document dat je bewerkt wordt ook daadwerkelijk door de pc/client bewerkt en niet door de server.
Het enige verschil tussen Citrix en TS is dat je bij TS wel een windows OS op de clients met hebben en dus moet je dat alsnog onderhouden. Bij CX hoeft dit niet want daar kun je gewoon een Firmware OS neer zetten op de client erg klein dus en dat is genoeg.
Ik vind TS erg handig voor remote beheer van servers en op apps te doen die je eigen bak niet kan verdragen maar de ander bak wel
Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station
Ik heb bij het hoofdkantoor van Q8 gewerkt, daar staan dus nu 3 Terminal Servers. Als clients hadden we daar de compac thin clients. In principe werkt het perfect, alleen is er wel een goeie planning noodzakelijk. Zoals het testen van de software wat moet gaan draaien. Aantal users etc. In principe is het heel handig, beheer is makkelijk en centraal. Dus de helpdesk wordt "overbodig" voor 2e en 3e lijns support, office problemen etc blijven er altijd.
Dus je zou kunnen zeggen dat het kosten besparend is. Zo is mijn ervaring dan.
Let er dus wel goed, dat je eerst een goede planning maakt, alle software goed test etc, daarna een kleine testgroep selecteren die als eerste via de emulator op hun wekstation alles gaat uitproberen en ga daarna over.
Testen is dus echt heel belangrijk. Maar het principe tin client is echt perfect.
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Anoniem: 28603
Mijn bevindingen tot nu toe. Het is een mooi systeem, werkelijk waar. Het probleem is dat je gebruikers moet aanleren dat ze programma's binnen Citrix (Metaframe dus) afsluiten via bestand afsluiten ipv via het mooie kruisje rechts bovenin. Als men dat namelijk wel doet blijft er vaak nog een sessie op de server staan, hierdoor kunnen ze dat programma tijdelijk niet meer openen totdat er iemand die sessie sluit. (Je moet de helpdesk met win2k voorzien om ze een progje te kunnen geven waarmee ze dat kunnen doen.) Tevens moet je oppassen dat er geen mensen zijn die thuiswerken met citrix en dus ook willen printen op hun eigen lokale printer, dit werkt niet aangezien die niet geinstalleerd zijn op de server.

Een voordeel, je hebt ze ook met linux
/typo
ik zou graag een opdeling willen hebben tussen initiële kosten (kosten software en hardware bij aanschaf + training) en de onderhoudskosten
ik heb er wel wat over gelezen maar dat was bij veel grootschaliger projecten. hoe zit het met kleinere gebruikersgroepen zoals deze?
© ocf81 1981-infinity
Anoniem: 8234
Op donderdag 08 november 2001 10:41 schreef Ganymedus het volgende:
Het probleem is dat je gebruikers moet aanleren dat ze programma's binnen Citrix (Metaframe dus) afsluiten via bestand afsluiten ipv via het mooie kruisje rechts bovenin. Als men dat namelijk wel doet blijft er vaak nog een sessie op de server staan, hierdoor kunnen ze dat programma tijdelijk niet meer openen totdat er iemand die sessie sluit. (Je moet de helpdesk met win2k voorzien om ze een progje te kunnen geven waarmee ze dat kunnen doen.)
=> Citrix connection configuration, advanced, "on broken or timed out connections" optie RESET.
Tevens moet je oppassen dat er geen mensen zijn die thuiswerken met citrix en dus ook willen printen op hun eigen lokale printer, dit werkt niet aangezien die niet geinstalleerd zijn op de server.
=> Thuiswerkers geven hun type printer en gebruikte printerdriver door aan systeembeheer welke deze update in de wtsuprn.inf In jullie toko citrix met subscribtion heeft, is de FR1 gratis. (hier zit een universele printerdriver in, zodat overal geprint kan worden.
usertjes krijgen overigens alles stuk hoor en sommige krijgen het zelfs voorelkaar om direct op de server schijf te schrijven of de metaframexp cd op te starten omdat iemand die in de cd-rom speler van een server heeft laten zitten, want die drives kunnen ze nog zien, totdat je die verbergt.
=> GPO
Er zitten dus nog een hoop kleine MS dingetjes in die alles kunnen verzieken als je het niet goed afsluit.
=> plannen en testen. Als ASP's er mee kunnen werken, dan kunnen bedrijven het ook.
Even een kleine correctie:Op donderdag 08 november 2001 09:10 schreef Jamez_Joint het volgende:
---knip---
Zowel bij TerminalServer als Bij Citrix Metaframe worden alle berekeningen op de server uitgevoerd. Er gaat eigenlijk alleen beeldscherm en toetsenbord data over het netwerk (en eventueel nog wat audiodata).
Wel een verschil is het protocol wat door beiden gebruikt worden:
Terminalserver: RDP (ligt bovenop TCP-IP)
Citrix Metaframe: ICA (ligt ook bovenop TCP-IP, maar is efficienter als RDP)
Nog een verschil:
Het redirecten naar locale poorten en schijven op de clients is onder Metaframe veel eenvoudiger. Onder TerminalServer kan dit ook wel, maar dan via de nodige kunstgrepen...